Een vraagje! hoe te rijden op snel paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnikaOlly

Een vraagje! hoe te rijden op snel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:18

Hallo, ik heb een vraag,
wat moet je doen als je op een paard rijdt die heel snel aandraaft en galopeerd?
Het is een gelders paard een hele grote.
Nu ga ik er morgen op rijden. en ik ben erg bang.
Wat moet ik doen??
Groeten! A
Laatst bijgewerkt door Apple op 12-01-11 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijk gemaakt

Carlijnx

Re: Een vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:21

Gewoon rustig blijven. Als je laat zien dat je bang bent gaat je paard er gebruik van maken ;)

kussies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:24

inderdaad rustig blijven en als je les heb morgen ook vragen aan je instructie
wat je het beste kan doen

AnikaOlly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:24

Hey ja okee, maar het paard is druk voor haar karakterr. dus ik rijd nooit op haar alleen op rustere paarden.
xx

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:36

Je kan alleen maar leren paardrijden als je op vele verschillende paarden rijd, dus tjaaa gewoon volhouden , zeker zelf rustig blijven , de dingen die je al geleerd hebt ook echt gaan gebruiken en toepassen, vastberaden zijn, consequent zijn,

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:49

De eerste paar keren op een wat gevoeliger paard kunnen spannend zijn, maar zijn erg leerzaam! Probeer rustig te blijven en goed mee te gaan met de bewegingen. Niet aan de teugels hangen en trekken, als je het gevoel krijgt achter de beweging te komen kan je je best even aan je zadel vasthouden om weer in evenwicht te komen. Ontspannen en zoveel mogelijk met je zit proberen te regelen. Paard lekker bezig houden door wendingen.

Het gaat je vast wel lukken, succes!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:56

Proberen te ontspannen en probeer ik er ook van te genieten, best leuk om eens een ander paard te rijden toch? :) Ook al vind je het spannend, probeer ontspannen te blijven zitten en blijf netjes recht zitten. Zorg dat je niet teveel spanning in je lijf krijgt, voorover gaat zitten, de teugels te kort neemt of gaat klemmen met je benen. Gewoon lekker rijden zoals je altijd doet en mocht het paard meer versnellen in tempo dan jij wil, raak dan niet in paniek. Rustig blijven zitten en rustig terug rijden op je zit. Succes! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:59

Misschien kun je jouw instructrice zeggen dat je het eng vindt en vragen of je als je gaat aandraven en galopperen in het begin in een volte om haar heen kunt gaan zodat zij je met adviezen kan ondersteunen. Jij krijgt adviezen waardoor je jezelf zekerder voelt waardoor je meer ontspannen bent. Succes en probeer ondanks je angst ook te genieten hé van het rijden!

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:39

Je kunt ook vragen of je op een ander paard mag rijden tot je
meer ervaring hebt. Angst raak je verkrampt door en dat heeft sowieso
effect op het paard. Je gaat vanzelf meer durven als je wat langer rijdt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:19

Als je erg bang bent, niet opstappen

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:04

Er niet opkruipen als je bang bent! Paardrijden hoort toch leuk te zijn! Rijdt op een ander paardje, waar je niet bang op bent of ga iets ander met hem doen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:05

En Annika, hoe was je avond? Heb je ander paard gekregen of niet? Zo nee, hoe ging het?

Marieke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:46

Rustig blijven en proberen achterover te blijven zitten (echt op je kont en niet naar voren leunen).. Verder moet je zorgen dat je niet met je benen gaan knijpen van de spanning want dat ervaart het paard waarschijnlijk als "rennen maar".
En als het echt te eng is, ga dan niet! Een paard voelt angst aan en zal hierdoor zelf ook zo lopen. Je kunt beter rustig beginnen dan nu verkeerd starten en nog banger worden.

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:18

rustig blijven.
en telkens als hij te snel aandraaft/aangaloppeerd terugnemen en opnieuw aandraven/aangalopperen, tot ie op een normaal tempo aandraaft/aangaloppeerd;)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:35

Rustig blijven, en rustig laten gaan, en dan terug halen of op de volte zetten.
Niet laten merken dat je bang bent, want jij bent de baas.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:27

Als je rustigere paarden gewend bent, krijg je al snel de neiging een snel paard in te houden. Hierdoor wilt het paard alleen maar harder.

Gaat hij/zij te hard, gebruik die energie dan om figuren mee te rijden. Een keer voor de bocht verzamelen en terugnemen en dan weer een middendraf.

Je moet begrijpen dat lekker doorlopen een beloning is voor dit paard, dus juist als die zich netjes heeft ingehouden, laat je hem z'n benen strekken.
Laatst bijgewerkt door Sassol op 12-01-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Re: Een vraagje! hoe te rijden op snel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:29

Als je in een bak rijd, zal ik is met lange teugel rijden en gewoon op je zit terugrijden...
Diep zitten. :)
Als jij aan de teugels gaat trekken, gaat die alleen maar harder.

Succes

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:29

Hoe is het gegaan want ik zie dat je er 6 januari op ging rijden?

Phaedra01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:35

Door in je paard zijn mond te trekken om hem tegen te houden wordt he enkel ongevoeliger.
IK ken 2manieren ;
Als je echt een gestrest paard hebt die gewoon laten lopen, 10toertjes op volt 20m lang elke kant.
En als je dit volhoud zal hij leren te ontspannen. Ik die dit bij dravers die ik niet kan kalmeren.

Of ineens afdraaien en gewoon en je binnenteugel trekken en hem naar binnen laten vallen en toertjes zo klein mogelijk laten rijden. Tot hij op een goed tempo loopt en dan laat je hem terug "vrij". Dit helpt mss beter en zal je paard door hebben rustig te lopen of vervelende kleine toertjes lopen.

diedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:45

Een goede en effectieve manier om de snelheid er een beetje uit te halen is het rijden van een volte. Als je dit op de juiste manier doet, dus door middel van je buitenteugel en het meedraaien van je bovenlichaam, dan is het zowel voor jou als voor je paard een fijne oplossing. Succes!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:25

wat ook misschien wel helpt is het niet meegaan met het tempo van je paard, als je paard versneld, ga jij langzamer lichtrijden en op die manier je paard dwingen om ook langzamer te gaan en jouw tempo te gaan volgen. maar het alle belangrijkste is om rustig te blijven. mocht hij toch onverwachts weg schieten, zet je paard op een volte en maak de volte steeds kleiner en kleiner, totdat hij op het tempo komt waar jij naar toe wil. vaak is het afleiden van het paard een belangrijke punt. zodra jij weet dat hij op lange stukken in de bak gaat versnellen, ga dan veel figuren rijden, voltes groot en klein, slangevoltes, kleine 8tjes. hou je paard bezig, zodat hij niet in de racemodus kan gaan.
je moet het racen nooit en ten nimmer toestaan, dan leert het paard juist "heee, als ik dit doe, dan krijg ik mijn zin" en dat mag dus niet gebeuren, want dan zit je er altijd aanvast en dan is het heeeeeel moeilijk om het er weer uit te krijgen. je zou eventueel kunnen vragen al ze voor de les even de tijd willen / kunnen nemen om het paard even aan de longeerlijn te zetten, om zo de ergste druk van de ketel te halen.

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:50

Probeer rustig te blijven.
Paarden voelen goed aan hoe jij je voelt. Ga zwaar zitten, blijf consequent en ga figuren rijden en vooral voltes. Succes

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:35

rustig blijven en op je kont blijven zitten.
Als hij vlug gaat draven kan je ook rustig blijven lichtrijden. voor de rest idd veel voltes en figuren rijden.

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:43

Je instructrice zal je vast niet op een paard zetten waarvan ze niet denkt dat je het kan!

Hoe is het gaan?

AnikaOlly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:47

[pien_2010] schreef:
En Annika, hoe was je avond? Heb je ander paard gekregen of niet? Zo nee, hoe ging het?

Heyhey, ik had een ander paard gekregen die ik niet eng vond!
Dankjewel voor het vragen nog.
X