Apple v. Quattro @ concours M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Apple v. Quattro @ concours M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:11

Ik kon het niet laten om deze filmpjes niet op bokt te zetten :o :+
Doordat de cameravrouw beide proeven in een hoek staat lijkt het soms of ik helemaal verkeerd zit, zoals bij A afwenden. Maar verder zijn ze aardig duidelijk.

Apple is een 5jr. merrie v. Quattro B x Bustron. Ze moet nog meer op zichzelf gaan lopen met een iets actiever achterbeen. Ben vooral erg trots op haar middendraf :D

De filmpjes kun je via deze link direct bekijken:

http://www.horse4u.nl/pages/sub/3/19969 ... trona.html

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Let_be op 05-01-11 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

eertjuh22

Re: Apple v. Quattro @ concours M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:20

het rijden ziet er erg netjes uit.

ik heb je zien rijden bij de selectie van argonaut, want ik was 'ringmeester' :+

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:20

Dat is toevallig! :D

Heb je ook nog gereden?

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:26

Wat een leuk paardje zeg!! Je rijdt haar ook vriendelijk, mooi van de hand af :) Voor het mooie mss je ellebogen iets meer in een knik.
Lijkt het nou zo of staat/loopt ze heel erg frans?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:29

JannekeW schreef:
Wat een leuk paardje zeg!! Je rijdt haar ook vriendelijk, mooi van de hand af :) Voor het mooie mss je ellebogen iets meer in een knik.

Klopt ze is zo scheef als het maar niet kan zijn :+ Haar voetjes staan voor beide naar buiten toe, ene iets meer als andere. Ze komt van een handelsstal, omdat Petertje (ja van Boer zoekt vrouw) niets ermee kon (en tuurlijk scheve voetjes). Maar ze doet het zo onwijs goed, dat we er helemaal geen last van hebben.

Over mn ellebogen heb je gelijk, ben soms ook geneigd ze iets naar buiten af te steken (alsof ik zo breed ben... :Y) ).

Edit: Zelfs bij een clinic kreeg ik van 2 GP juryleden opmerking dat ze GP moet kunnen lopen. Toen ik met verbazing vroeg naar haar voetjes kreeg ik te horen dat hun dat niets kon schelen, omdat ze het gewoon goed doet.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:02

ziet er goed uit mag ik vragen wat je voor je schoudervoor hebt gekregen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:05

Dan komt ze dus van de Hastrona hoeve af (heet ook Strona), heb slechte ervaringen met paarden die daar vandaan komen. Medisch allemaal krakkemikkig. ;)

Vind haar overigens toch wel heel fijn door het lijf heen lopen, ondanks haar scheve voetjes (wat je eigenlijk alleen van voor ziet). Je rijd haar super netjes, mooi in evenwicht, voorwaarts en toch in de goede oprichting.

Eigenlijk geen commentaar, als alleen dat je haar goed voor elkaar hebt!
Enne qua sport doen die voetjes niks hoor! Paard loopt prima en ik denk ook dat zij zeker het hogere werk aan kan. Ze doet dit met twee hoeven in haar neus!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:10

Ziet er mooi ontspannend en voorwaarts uit zeg!!. Schouderbinnenwaarts mag volgens mij wel wat meer?

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:36

Wát een schwung zit daarin zeg! Chapeau!

Ik kon alleen opmerken dat je niet zo heel vloeiend afwendt. Als het wat vloeiender was, zou het mooier zijn geweest.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:20

Heel netjes ziet het eruit hoor :)
Maar je moet er wel opletten dat je in de galop je buitenbeen
niet naar achter wil leggen, dat viel me een beetje op en in stap beweeg
je je voeten een beetje..

Verder super hoor :)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 00:22

Bedankt voor alle leuke reacties!

@ Quir: Ik rij het paardje voor de eigenaar, na wat zoekwerk kwamen we erachter dat ze daar vandaan kwam. Geen idee verder hoe en wat van de Hastrona hoeve. Ze zou daar overal doorheen en overheen hebben gesprongen, waardoor ze toen helemaal wegmoest. Bij ons is ze echter heel braaf, maar bleek wel drachtig en dus met 3jr. een groot (tuiger)veulen gehad. Dat heeft wel jammer genoeg haar wat cm's gekost.

@ annelies_b en wendietjuhhh : Jullie hebben gelijk, soms rij ik hem iets te voorzichtig. Dan is ze zo in het ritme naar voren dat ik bang ben dat ze in 'zweefdraf/passage' raakt. Ik weet niet precies alle punten, volgens mij 6's en 7's.

@ _Layco_ : De stap is zeker nog iets waar we hard aan moeten werken... Die moet nog rustiger en verzameld en dan mooi verruimen zonder dat ze onstabiel wordt van voor.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:14

Je rijdt haar erg netjes en je hebt een heel mooi gebruik van je hand. Super. Ik vind ook dat je paard fijn beweegt (op haar voorbenen na dan natuurlijk), maar ze heeft veel ver en kwaliteit in de beweging. Hier en daar zou ik me wensen dat ze in de wendingen nog wat meer lengtebuiging had, maar daar valt aan te werken.
De GP? Dan moet ze wel gezond blijven en dat vraag ik me af met haar voorbenen. Ze moeten dan wel erg veel werk aankunnen en het gevaar van vroegtijdige slijtage ligt natuurlijk op de loer. Dus, tja, de tijd zal het leren.
Voor het M2 moet ze natuurlijk nog meer op het achterbeen, maar daar is ze nog jong voor, dus je hebt nog alle tijd. Lekker zo doorwerken zou ik zeggen en zuinig op zijn. Succes. ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:23

Ik heb alleen de 1e proef beoordeeld, van haar voetjes viel me idd op, maar
wat een middendraf zit er in dat beest zeg! Netjes hoor!

Oke komt ie:

Je neigt soms te gehaast te draven, probeer haar in het algemeen in de hoeken
wat meer bergop te vragen want ze duikt een beetje en dat + iets te snel valt
extra op. Tuurlijk straft de jury je hier niet op af want het is geen oefening.

Je schouderbinnenwaarts op rechts mag iets meer zijwaarts gezet worden haar
binnenachterbeen komt er net niet genoeg door, links kon ik niet beoordelen.

Met afwenden (net als bij de hoeken) iets begrenzen met je buitenteugel zodat
het wat vloeiender overkomt, ze duikt en daardoor ziet het er minder netjes uit.

Met achterwaarts meer de tijd nemen, 21..22..23..24 en dan pas achterwaarts,
niet te snel achterwaarts willen daardoor wil ze tegen de hand komen.

Pas op met haar tact in stap als je je teugels op maat hebt, dan neigt ze richting
"telgang" (heb begrepen dat dat bij de jury niet meer zo genoemd mag worden en
is het "tactverlies" geworden. Met middenstap en iets langere teugel ziet het er
beter uit dus denk dat ze het echt op je hand+been doet.

Iets rustiger galloperen als je op de korte zijde een volte 10 meter moet rijden
zodat je meer tijd hebt om hem mooi rond te maken (ze gooit haar kont wat naar buiten)
zo kun je haar beter begrenzen. (geldt ook voor je gebroken lijnen 1e was minder,
2e leek netjes)

Probeer in de galop, en vooral in de middengalop haar kont op de hoefslag te houden
door iets te begrenzen op de buitenteugel en je binnenbeen. In de middengalop gooit
ze haar kont naar binnen en ze gallopeert prachtig maar als je straks moet verzamelen
krijgt ze sprongverlies.

Verder, keurig hoor! (heb geen tijd meer voor de 2e proef maar je zult vast nette punten
gereden hebben)

(en over ellebogen en buitenbeen was al gezegd zag ik :) )

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:37

@ Vur: Dat is inderdaad afwachten. Het is al knap als je een compleet correct paard heel kan houden tot GP.

@ svdijk86: Zo je hebt de tijd genomen! De punten die je noemt komen zeker bekend voor, met name de stap is voor ons moeilijk. Haar lichaam is nu zo goed als gestopt met groeien, dus we kunnen nu inderdaad wat kritischer worden m.b.t. activiteit/achterhand en bergop. ~~}>

We waren de 1e proef uiteindelijk 6e (hoofdjury had mij op 3, door 2e jury gezakt) en 2e proef was ze moe, maar toch een 2e plaats.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:02

Ja het zijn de welbekende puntjes op de i he ;)
Iedere ruiter heeft wel iets, ikzelf bijvoorbeeld
maakte vaak de fout door met de verzameling
teveel terug te rijden ipv voorwaarts opwaarts.

Als we maar vaak genoeg op de kleine dingen
gewezen worden gaan we er uiteindelijk zelf
beter op letten :)

Hoop dat je er iets mee kunt iig. 2e proef heb ik
niet gezien, en had al n boel te typen. Ja je vraagt
commentaar en ik vind dan twee dingen opnoemen
niet genoeg :p

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:47

Let_be schreef:
@ Vur: Dat is inderdaad afwachten. Het is al knap als je een compleet correct paard heel kan houden tot GP.

Ja dat is zeker waar, maar de kwaliteit van beweging heeft ze alvast mee.
;)
@ svdijk86: Zo je hebt de tijd genomen! De punten die je noemt komen zeker bekend voor, met name de stap is voor ons moeilijk. Haar lichaam is nu zo goed als gestopt met groeien, dus we kunnen nu inderdaad wat kritischer worden m.b.t. activiteit/achterhand en bergop. ~~}>

We waren de 1e proef uiteindelijk 6e (hoofdjury had mij op 3, door 2e jury gezakt) en 2e proef was ze moe, maar toch een 2e plaats.

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:51

Let_be schreef:
JannekeW schreef:

Klopt ze is zo scheef als het maar niet kan zijn :+ Haar voetjes staan voor beide naar buiten toe, ene iets meer als andere. Ze komt van een handelsstal, omdat Petertje (ja van Boer zoekt vrouw) niets ermee kon (en tuurlijk scheve voetjes). Maar ze doet het zo onwijs goed, dat we er helemaal geen last van hebben.

Over mn ellebogen heb je gelijk, ben soms ook geneigd ze iets naar buiten af te steken (alsof ik zo breed ben... :Y) ).

Edit: Zelfs bij een clinic kreeg ik van 2 GP juryleden opmerking dat ze GP moet kunnen lopen. Toen ik met verbazing vroeg naar haar voetjes kreeg ik te horen dat hun dat niets kon schelen, omdat ze het gewoon goed doet.

Over dat van die scheve voetjes : Dat heeft die van mij toevallig ook alleen staan ze naar binnen gedraaid i.p.v naar buiten en die van mij komt ook bij familie van Peter van boer zoekt vrouw vandaan! Toeval zeg. :+

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:22

Ik vind haar erg mooie gangen hebben, fijn beeld!
Je zou haar misschien iets meer mogen sluiten voor je overgang naar galop en over het algemeen de buitenkant iets meer mogen begrenzen (in de SB en de galopvoltes bv).
Inderdaad in het achterwaarts íets meer rust, beetje nageeflijker. Pluspunt is dat ze natuurlijk wel heel netjes op de hulp is :).

Maak je maar niet ál te druk over die voetjes, mijn paard heeft artrose in 3 benen en loopt nog passage en pirouettes. Als je ze maar op je juiste manier rijdt/ontlast is er niks aan de hand.

Wat waren je punten trouwens? Of heb ik daar overheen gelezen? :/

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 22:41

@ xDebra : Dat is écht heel toevallig, dan klopt het misschien toch wat Quir zei.

@ Renske_NW : Thnx voor je commentaar, w waren de 1e proef uiteindelijk 6e (hoofdjury had mij op 3, door 2e jury gezakt) en 2e proef was ze moe, maar toch een 2e plaats.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:52

Haha, Hastrona hoeve staat hier (vooral hier in de omgeving dan) niet zo goed bekend qua paarden. ;)
Al wordt het wel iets wat beter, maar nog niet echt noemens waardig. :))

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:59

Let_be schreef:
@ xDebra : Dat is écht heel toevallig, dan klopt het misschien toch wat Quir zei.

@ Renske_NW : Thnx voor je commentaar, w waren de 1e proef uiteindelijk 6e (hoofdjury had mij op 3, door 2e jury gezakt) en 2e proef was ze moe, maar toch een 2e plaats.

Ja inderdaad erg toevallig! Ik stuur je anders wel een berichtje over de afstamming van je paardje ik ben erg benieuwd namelijk!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:01

Dankjewel voor de leuke reacties!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:47

wauw vind het er leuk en vrolijk uitzien

xJamie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:20

Ik vind dat je netjes rijd, en het ziet er vriendelijk uit :j
Op sommige punten mag het nog iets meer allemaal, maar ik vind dat het er prima uit ziet :D

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:34

@ xJamie_ : Daar heb je zeker gelijk in! Ze is nu zover dat we haar wat harder aan het werk kunnen gaan zetten, achterbeen eronder en meer opwaarts! ~~}>