Help, mijn fries wil nooit in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOURLOVERJarig

Help, mijn fries wil nooit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:41

Hallo Bokkers,

Ik heb een fries verzorgpaard van 5 jaar en heb een beetje moeilijkheden met de galop.
In een buitenrit gaat ze wel in galop, met wat moeite.
Of ze valt in de galop, maar dan galopeerd ze wel.
In de rijbak volledig niet, of je moet echt eens even wat met je benen schoppen,
niet dat ik dat graag doe, omdat ik heel graag wil dat ze toch eens in galop gaat.
Op een zweep reageert ze niet, op sporen reageert ze overgevoelig.

Hoe ik het doe in de bak.
Ik heb haar dan redelijk aan de teugel en dan ga ik zitten en doe mijn buitenbeen naar achter.
Ik tik dan nog met het binnenbeen, maar dan gaat ze harder draven

wie, o, wie kan mij helpen?

VeniVidi

Re: Help, mijn fries wil nooit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:56

Ik had dat ook met mijn fries.
Ik heb als tip gekregen om te blijven lichtrijden, zo is het schijnbaar makkelijker om hem in de galop te laten vallen.
Op het begin moeten ze er zoiezo invallen, zeker gezien de leeftijd. Het kost tijd en geduld maar het word vanzelf beter!
ook kan je beter het oefenen op lange rechte stukken, als dat goed gaat, ga je het in de bak proberen!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:59

Kun je niet met losgooien oid steeds vlak voordat ze in galop valt gewoon 'gaaaaaaaaaaaalop' zeggen, zodat ze aan het commando went en dat je dit later onder het het zadel toe kan passen? :)

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:11

@Lieke7787,
Oké, dankjewel voor je tips. Dus ze kunnen er beter invallen in het begin en dan kun je het hem daarna leren, als ik het goed begrijp?
Ik heb namelijk ook gehoord dat Friezen zowieso moeilijker zijn in het trainen, toch?

@xDonja,
Bedankt voor je tip, ik zal het eens gaan uitproberen!
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:14

Ik zou gewoon in verlichte zit gaan zitten, en dan goed been en tijdens de galop heel goed aanmoedigen, zodat het nog eens leuk wordt ook ! :)

Het netjes doorzitten en een mooie aanleuning komt later wel, eerst de galop in balans krijgen.

Succes!

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:16

YOURLOVER schreef:
@Lieke7787,
Oké, dankjewel voor je tips. Dus ze kunnen er beter invallen in het begin en dan kun je het hem daarna leren, als ik het goed begrijp?
Ik heb namelijk ook gehoord dat Friezen zowieso moeilijker zijn in het trainen, toch?

Ik moet zeggen dat de mijne het super goed doet! Terwijl ik in het begin er een hard hoofd in had!

Eerst lekker oefenen aan de longe, daarna rechte stukken pakken en daarna in de bak
Alles geleidelijk opbouwen.
Lichtrijden of verlichte zit niet vergeten! Door het doorzitten word het voor het paard niet makkelijker! gewoon veel oefenen dan komt het vanzelf goed. Ineens zie je dat het wel lukt!

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:20

@Lieke7787
Ik zal het zo snel mogelijk proberen, hierdoor ben ik al wat informatie rijker :D
En ik zal je laten weten hoe het verlopen is!
Ik ga wel eerst eens beginnen met grondwerk, omdat ze 3 maandjes heeft stilgestaan
vanwege het plaatsen naar een andere stal, voor de winter.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:24

Ik zou het eerst aan de longe goed bevestigen alvorens je er onder het zadel mee aan de slag gaat. Dus eerst de galop opzich trainen, en vandaaruit toewerken naar galop onder het zadel. En dan zijn er allerlei trucjes, tikje net achter het been, klein en rond aanspringen, etc. etc. Het gaat niet om de duur van de galop, maar om de kwaliteit. Dus beter 2 galopsprongen en weer draven en opnieuw een overgang rijden als 15 galopsprongen gigantisch moeten zitten werken op het paard om hem er vervolgens uit te laten vallen waarbij hij lang wordt in zijn lijf en uit elkaar valt. En als het paard nu verkeerd aanspringt de eerste keren onder het zadel, niet afstraffen, ze galoppeert iig.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:26

misschien moet je eens met een loungezweep proberen? Dat iemand hem een beetje drijft ?

succes

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:18

hier ook een drama bij mijn fries

inderdaad zoals hierboven al genoemd word: tijdens longeren je stem gebruiken en al lichtrijden galoppp gebruiken
dan moet het wel lukken en dat een tijdje oefenen
waarschijnlijk is haar achterhand nog niet sterk genoeg en weet ze niet eens dat ze achterbenen heeft zoals die van mij haha

oja en ook een struikelblok hou haar niet kort aan de teugel geef haar wat ruimte ook al zit ze in de verkeerd dan maar even contra en dan terug en weer opnieuw

succes

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:24

Die van mij hebben we ook eerst er steeds in laten vallen, dus hij draafde dan zo hard dat hij maar over ging in galop. Daarna steeds meer proberen het te controleren en nu kan hij eigenlijk best heel goed aanspringen in galop, maar die van mij wordt nu 7 en kon het toen hij 5 was ook nog amper hoor, je moet er even flink wat werk in steken. Maar het lukt uiteindelijk wel

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:26

ik volg dit even want ik heb ook zoiets met een Shire,
ze gaat wel in galop, alleen dan een paar sprongen.
en dan stopt ze weer/

The1AndOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:51

Waarschijnlijk heeft het te maken met de kracht van je paard! Hij zal het galoperen heel moeilijk vinden denk ik.

Longeer je wel eens? En galopeerd hij dan wel?

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 17:15

@ The1AndOnly

Ik longeer bijna nooit, tja, zeg maar nooit.
Want als ik hem wil aandrijven, dan gaat ze protesteren en dan vlieg je er met longe en al achteraan.
Maar ik ga binnekort weer starten met trainen, dus dan ga ik zeer zeker longeren!

The1AndOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:29

Heb je een afgesloten stukje waar je kan longeren?
Want als ik dit zo hoor is hij niet bepaald op jou gefixeerd!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:32

Dan zou ik toch eens gaan leren longeren, dat is namelijk de basis om mee te beginnen, dat hij weg vliegt aan de longe, is dus een teken dat het dier een balans probleem heeft, dus gaan rechtrichten/gymmen.
Een fries heeft een erg duwende beweging van zichzelf, dus is nest moeilijk om de galop goed aan te springen met ook nog een ruiter op de rug, ik zou eerst eens in stap en draf de beweging voorwaarts te krijgen, de zijgangen erbij pakken en dan pas aan de galop gaan denken.

Wat doet ze b.v als je los met haar werkt?
Dan zal ze zeker de galop wel doen, maar dan is het haar eigen balans, aan jou de taak doe balans om te gaan zetten naar een balans dat ze ook de ruiter kan dragen en dat komt van uit het achterbeen en een duwend achterbeen zal je dragend moeten trainen,

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:31

Leer idd eerst goed longeren en dat begint met een afgezette cirkel! :)
En van daaruit onder het zadel, dan is het ws. ook nog moeilijk; ze moet jou dan ook dragen, maar begin dan met aanspringen vanuit lichtrijden op het verkeerde been! :))

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:33

Welkom bij de club, ik heb er ook zo ene :P
Wat bij die van mij heel goed hielp is buiten oefenen op een lang recht stuk.. En dan aan de longe en onder t zadel.. Hier gaat t nu ook steeds beter, al zijn ook wij er nog niet :P

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:35

longeren wil helpen,
ik ben ook net begonnen op een fries, een jonge.
nu heb ik haar zo ver als ik een bepaald geluidje maak, word ze heel attent, zeg ik daarna galop, springt ze aan. hierbij verleg ik me benen, nu hoef ik steeds minder geluid hulpen te geven, omdat ze het nu vooral op mijn benen doet.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:47

wat hier allemaal boven mijn staat en natuurlijk als ze het goed doet stop je je beloon je haar. als ze het goed doet moet je niet nog langer door blijven gaan maar stoppen en belonen en de volgende dag weer. zo langzaam opbouwen. en heb je trouwens ook les of iemand die je daarin begeleid?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:26

YOURLOVER schreef:
@Lieke7787,

@xDonja,

ja, dat klopt, friezen zijn veel dommer dan andere rassen :j

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:32

Jade schreef:
YOURLOVER schreef:
@Lieke7787,

@xDonja,

ja, dat klopt, friezen zijn veel dommer dan andere rassen :j

Hoezo dat??

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:34

friezen zijn niet dommer dan andere rassen. Ze zijn gefokt voor andere doeleinden dan de galop. Waardoor ze het fysiek gewoon iets zwaarder hebben dan sommige andere rassen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 07:39

Friezen zijn absoluut niet dommer dan andere rassen, maar ze hebben gewoon meer moeite met galop.
Bij de mijne is het nu alleen nog de rechtergalop wat nog moeilijk is, dan springt hij altijd verkeerd aan of overkruist.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:05

haha friese paarden zijn echt niet dom hoor, ze weten prima een manier onder moeilijke dingen uit te komen
net als wij mensen als we geen zin hebben ;)