Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Ik denk dat Randie een goed punt heeft
Theorie is uiteindelijk iets wat je kunt leren, als je je er voor interesseert dan kun je boeken lezen, kennis opdoen. Paardrijden zelf vraagt echter ook handigheid, gevoel, timing, noem maar op, een heel scala aan vaardigheden die mensen wellicht zelf niet zo snel hebben.
Andersom heb je ook mensen die heel prima kunnen rijden, maar die met geen mogelijkheid kunnen uitleggen wat ze nu precies doen. En dus geen les zouden kunnen geven, maar wel bijvoorbeeld paarden verder zouden kunnen doortrainen
. Er zijn ruiters die nooit theorie hebben gelezen, zichzelf alles hebben geleerd en knettergoed zijn! randie schreef:Citaat:Ik denk dat Randie een goed punt heeft
Theorie is uiteindelijk iets wat je kunt leren, als je je er voor interesseert dan kun je boeken lezen, kennis opdoen. Paardrijden zelf vraagt echter ook handigheid, gevoel, timing, noem maar op, een heel scala aan vaardigheden die mensen wellicht zelf niet zo snel hebben.
Andersom heb je ook mensen die heel prima kunnen rijden, maar die met geen mogelijkheid kunnen uitleggen wat ze nu precies doen. En dus geen les zouden kunnen geven, maar wel bijvoorbeeld paarden verder zouden kunnen doortrainen
Precies! En welke zou jij het liefst op je paard hebben? Ik zeker weten de tweede. Er zijn ruiters die nooit theorie hebben gelezen, zichzelf alles hebben geleerd en knettergoed zijn!
Skygirl schreef:Een kleine voorsprong van de theorie op de praktijk is misschien wel handig, omdat je qua gevoel ook niet altijd goed zit en dan is het wel handig om te kunnen beredeneren waar je de fout maakt. Ook kun je dan bewuster rijden en weet je in theorie iig al waar je heen wilt. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je het in praktijk op gevoel goed doet, maar theoretisch niet weet waar je mee bezig bent. Alleen denk dat het voor de gemiddelde ruiter sowieso beter is om ook de achtergrondkennis te hebben. Uiteindelijk is het denk ik wel handig als het een beetje gelijk opgaat, omdat de praktijk toch telt en dat is gewoon een kwestie van doen. Praktijkervaring telt uiteindelijk toch zwaarder imo.
Citaat:geheel eens, echter zijn dit niet de mensen die aan de bakrand lopen te verkondigen dat je het verkeerd doet, maar de mensen met de theorie kennis des te meer, echter kunnen deze het niet waar maken, dit is ook voor instructie zo, verkondig je iets moet je het ook voor kunnen doen.
. Citaat:Toch denk ik niet dat het redelijk is dat alles wat je zegt, je zelf meegemaakt moet hebben. er zijn veel dingen die je meegemaakt kan hebben, maar je kan niet alles gegemaakt hebben. Als ik dan ervaringen van andere mensen onthoud, dan zou ik die niet mogen doorgeven aan een ander die hetzelfde probleem heeft, want ik weet niet hoe het is. Terwijl die persoon er misschien wel heel erg mee geholpen zou kunnen zijn. Natuurlijk moet je als persoon aan de bakrand geen complete vreemde gaan lopen uitkafferen, maar als je het op een normale manier zegt, zou het toch mogelijk moeten zijn.
. Pas zes jaar geleden mijn oude paardenliefde weer opgepakt. Als ik sommige reacties lees lijkt het dat het slecht is als je theoretisch beter onderlegd bent dan het in de praktijk kunt laten zien. Ik wil dat wel nuanceren. Vele 'beginners' met mij hebben dus niet de jaren ervaring en dus ook nog niet het perfecte ruitergevoel. Wel vind ik het persoonlijk belangrijk te weten waar je mee bezig bent. De theorie is in mijn ogen juist dan heel belangrijk. Stel dat ik een beginner ben, nergens van af weet en mijn paard alleen maar in de krul trek, omdat ik dat iedereen zie doen en zo mijn paard in de vernieling help. En omdat ik theoretisch het een en ander weet (ook nog langggg niet alles
) sta ik echt niet aan de kant te roepen hoe iedereen het moet doen. En de praktijk ben ik heel hard aan het oefenen onder begeleiding van een goede instructeur. Ooit ga ik het helemaal snappen en kunnen
en tot die tijd ben ik hard aan het leren... Skygirl schreef:Een kleine voorsprong van de theorie op de praktijk is misschien wel handig, omdat je qua gevoel ook niet altijd goed zit en dan is het wel handig om te kunnen beredeneren waar je de fout maakt. Ook kun je dan bewuster rijden en weet je in theorie iig al waar je heen wilt. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je het in praktijk op gevoel goed doet, maar theoretisch niet weet waar je mee bezig bent. Alleen denk dat het voor de gemiddelde ruiter sowieso beter is om ook de achtergrondkennis te hebben. Uiteindelijk is het denk ik wel handig als het een beetje gelijk opgaat, omdat de praktijk toch telt en dat is gewoon een kwestie van doen. Praktijkervaring telt uiteindelijk toch zwaarder imo.
Citaat:Wat wil je hiermee bereiken? Akkoord, sommige mensen beschikken nu eenmaal over minder talent dan andere, maar het feit dat zij de theorie erachter wel kennen en willen leren, is voor mij een teken dat ze wél hun best doen. Het gaat nu eenmaal niet altijd van een leien dakje. Laat me raden... en jij kan de praktijk net zo goed uitvoeren als in theorie?
.randie schreef:Citaat:absoluut niet, ik ben juist theoretische helemaal niet zo sterk. Maar heb het geluk gehad een paard te kunnen rijden
wat ZZ-licht geklasseerd is. Dan valt de theorie en praktijk samen en kun je het meteen toepassen.
randie schreef:Citaat:Wat wil je hiermee bereiken? Akkoord, sommige mensen beschikken nu eenmaal over minder talent dan andere, maar het feit dat zij de theorie erachter wel kennen en willen leren, is voor mij een teken dat ze wél hun best doen. Het gaat nu eenmaal niet altijd van een leien dakje. Laat me raden... en jij kan de praktijk net zo goed uitvoeren als in theorie?
absoluut niet, ik ben juist theoretische helemaal niet zo sterk. Maar heb het geluk gehad een paard te kunnen rijden
wat ZZ-licht geklasseerd is. Dan valt de theorie en praktijk samen en kun je het meteen toepassen.
Wat ik bedoel te vertellen is dat er ook gevallen zijn die theoretisch gewoon heel goed zijn maar er weinig mee
kunnen en andersom net zo goed! En dat dit niet alleen voorkomt met paardrijden maar in allerlei situaties er zijn nou eenmaal verschillende soorten mensen. de een leert door het te bestuderen de ander door het te doen.
Iedereen heeft zo zijn eigen leerstijl.
Ik leer door het te doen en koppel het op deze manier aan de theorie.
Citaat:Het gaat me meer over de ondertoon van de openingspost. Dat het 'zorgwekkend' zou zijn dat sommigen hun theorie niet in praktijk kunnen omzetten. Het is nu eenmaal makkelijker om de theorie onder de knie te krijgen (want dat kan het kleinste kind bij wijze van spreken), dan de praktijk.
Het belangrijkste is de leergierigheid om dat wel te kunnen. Maar voor sommigen kan dat nu eenmaal nog een lange weg te gaan zijn. Is dat zorgwekkend? I think not.
Persoonlijk vind ik het opleren van een paard ook veel leerzamer dan een paard te rijden waar de knopjes al op zitten. Want als je in dat geval je hulpen niet goed overbrengt, zal zich dat niet vertalen in staken of onbegrip bij het paard, terwijl dat bij een groen paard wel het geval is.
randie schreef:Citaat:Het gaat me meer over de ondertoon van de openingspost. Dat het 'zorgwekkend' zou zijn dat sommigen hun theorie niet in praktijk kunnen omzetten. Het is nu eenmaal makkelijker om de theorie onder de knie te krijgen (want dat kan het kleinste kind bij wijze van spreken), dan de praktijk.
Het belangrijkste is de leergierigheid om dat wel te kunnen. Maar voor sommigen kan dat nu eenmaal nog een lange weg te gaan zijn. Is dat zorgwekkend? I think not.
Persoonlijk vind ik het opleren van een paard ook veel leerzamer dan een paard te rijden waar de knopjes al op zitten. Want als je in dat geval je hulpen niet goed overbrengt, zal zich dat niet vertalen in staken of onbegrip bij het paard, terwijl dat bij een groen paard wel het geval is.
Hoho dat paard deed wel degelijk moeilijk als jij iets niet goed deed. Verder heb ik mijn vorige paard en mijn huidige ook gewoon zelf opgeleerd. ZZ-licht paard heb ik een half jaar bijgereden omdat mijn eigen een blessure had en
ik merk nu dat ik er gewoon echt iets aan heb gehad. Mijn vorige paard was gewoon een lastpak en daar heb ik 3 jaar mee afgezien, voordat we een fatsoenlijk B / L proef neer konden zetten. Die heeft heel het register open getrokken..
Mijn huidige is daarin tegen een hele werkwillige merrie. Wat heet, maar niet gevaarlijk.
Citaat:Ja ik zit nu ook in dat stadium, een jong eigenzinnig ding, wat je wegwijs moet maken in de basisbeginselen. Super vind ik dat, en leer altijd bij. Ook heel nieuwsgierig om te weten hoe ver ik zal geraken met hem. Maar om eerlijk te zijn vind ik het verdomd moeilijk om de theorie toe te passen. Je ziet ook jezelf niet bezig.
Citaat:wanneer je als beginned ruiter een groen paard gaat aanrijden en beleren, en in opleiding gaat brengen, is het nootzakelijk je genoeg Praktijk ervaring hebt om het dier te begeleiden en op een gepaste manier te kunnen reageren op situaties die zich met een jongpaard voor doen, als de ervaring niet genoeg is zal het paard ten allertijde sneller zijn en uitwegen zoeken naar dat geen wat jij als ruiter probeert te vragen en leren, dan is het zeker fijn voor een ruiter een goed geschoolt leer paard, ofterwel een scholings paard tot je beschikken te kunnen hebben die je corigeerd als je het fout doet en juist reageerd als je het goed doet, want met alle theoretishe kennis in de wereld kan je geen groen paard opleiden.
randie schreef:Citaat:Ja ik zit nu ook in dat stadium, een jong eigenzinnig ding, wat je wegwijs moet maken in de basisbeginselen. Super vind ik dat, en leer altijd bij. Ook heel nieuwsgierig om te weten hoe ver ik zal geraken met hem. Maar om eerlijk te zijn vind ik het verdomd moeilijk om de theorie toe te passen. Je ziet ook jezelf niet bezig.
Ja maar dat bedoel ik nou te zeggen met een leerpaard. Daarop is het gemakkelijker toe te passen en om het vervolgens weer mee te nemen naar je jonge eigenzinnige "zelf alles beter wetende" paard. Hoeveel ik ookvan mijn vorige paard geleerd heb, en hoe gek ik er ook mee was. Hij was soms gewoon ronduit gevaarlijk...
En als je dan niet de juiste mensen en lesgevers om je heen hebt, en het type paard niet snappen krijg je echt problemen. Kun je nog zoveel theoretisch weten. Maar je legt het bij sommige paarden gewoon af, die gaan niet volgens het boekje daar moet je respect van krijgen, aan leren voelen, in hun waarde laten en samen mee leren werken. En dat vindt je niet in de theorie terug, dan je kun je alleen maar ervaren. Een keer janken, een keer een ziekenhuis bezoek, weer een keer zand van je afkloppen en hopen dat je de volgende keer vlugger van reactie bent. Of ervoor kunt zorgen dat hij niet dat stadium bereikt...Citaat:wanneer je als beginned ruiter een groen paard gaat aanrijden en beleren, en in opleiding gaat brengen, is het nootzakelijk je genoeg Praktijk ervaring hebt om het dier te begeleiden en op een gepaste manier te kunnen reageren op situaties die zich met een jongpaard voor doen, als de ervaring niet genoeg is zal het paard ten allertijde sneller zijn en uitwegen zoeken naar dat geen wat jij als ruiter probeert te vragen en leren, dan is het zeker fijn voor een ruiter een goed geschoolt leer paard, ofterwel een scholings paard tot je beschikken te kunnen hebben die je corigeerd als je het fout doet en juist reageerd als je het goed doet, want met alle theoretishe kennis in de wereld kan je geen groen paard opleiden.
danku dat is precies mijn punt.
.
Ookal gaat 1e cursus tot b/l niveau, hebben ze zelf ook dat rij-niveau
, weten niet hoe met een jong paard om te gaan oid maar ze menen dat ze alles weten
want het staat in de boeken
of andersom....