Sam (v. kennedy) aan het werk bitloos L2/M1.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Sam (v. kennedy) aan het werk bitloos L2/M1.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 18:48

:wave:,
vandaag weer lekker gereden, ons eerste ritje van het nieuwe jaar!
En na een tijdje geen topic geopend te hebben vond ik het nu eigenlijk wel weer een keertje tijd.
Ons vorige topic:
[RT-HAW] Sam (v. kennedy) @ work bitloos training L1/L2

Ik zelf vind wel dat we vooruit zijn gegaan, ik ben druk bezig geweest om mijn handen stiller te houden, mijn benen (wat nogsteeds giga moeilijk is) stiller en niet aftesteken, netjes rechtop te zitten, mijn pony meer op de loodlijn te laten lopen in plaats van achter en het wijken ging zeg maar niet altijd even goed :o hij liep erg over de schouder weg wat ik heel erg lastig kon corrigeren met mijn buitenhand omdat ie daar gewoon simpelweg doorheen sjeesten. Het is echt niet perfect maar ik ben best blij met deze plaatjes. :)
Het is geen makkelijk te rijden pony, maar ik ben blij met wat we nu samen hebben. :j

allereerste: vinden jullie dat mijn pony te 'opgekropt' loopt en ik hem meer uit mag schuiven, ik hou 'm liever wat hoger omdat ie anders gauw gaat koppie rollen...

Eerst even van vorige week:
Ik vind dit een fijn plaatje, alleen ik weet niet of hij hier niet iets te opgekropt loopt?
Afbeelding

Fijn galopje :)
Afbeelding

En van vandaag:
Stappen geloof ik? ik zit continue met mijn teugels de kloten, ik verpak ze steeds korter en dan weer langer :+ hier doe ik dat dus ook
Afbeelding

A afwenden rechtuit stappen en vervolgens linkerhand, ziet er verder goed uit vind ik
Afbeelding

Nogmaals A afwenden maar dan in draf (ik doe vaak een rechte lijn erbij pakken omdat het wijken dan heel erg een 'automatisme' voor hem word)
Afbeelding

Van hand veranderen doorzitten middendraf, ik vind doorzitten nog lastig maar het gaat echt steeds beter, vooral vandaag! :)
Afbeelding

Galopje?
Afbeelding

Linker galopje, fijn rond! :) ik moet niet zo naar binnenvallen met mijn zit, dit lijkt wel erger dan dat het is
Afbeelding

Rechtergalopje :)
*klik*

Achterwaarts, schrik wel een beetje van mijn been :=
Afbeelding

Mooi halthouden, oortjes naar voren :))
Afbeelding

Zo aan mijn zit te zien was dit weg draven :=
Afbeelding

Hier zie je goed dat ie iets naar buitenkantelt, goed aan mijn stelling denken! vooral op rechts
Afbeelding

Doorzitten, ik weet het niet... hij loopt niet echt achter de loodlijn imo maar wel iets te hoog ingesteld? maar als ik hem dan uitschuif gaat ie weer te diep.. ook de achterhand mag hier er veel meer onder, al is dit echt een beetje het moment :j
Afbeelding

Meer ontspannen en uitgeschoven :) iets het achterhandje erbij en dan kan die er zeker mee door vind ik :)
Afbeelding

Wijken, meer scharen en paralel vw/zw, maar het gaat echt beter! :)
Afbeelding

Van hand veranderen :)
Afbeelding

Nogmaals wijken, al paraleller en beter, alleen niet helemaal het goede moment!
Afbeelding

En als de afsluiter nog een vooruit gereden fijn galopje :)
Afbeelding

Zijn lieve hoofdje :+:
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Hou het een beetje lief we moeten nog veel leren! :)

Anoniem

Re: Sam (v. kennedy) aan het werk bitloos L2/M1.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:20

Een van de eerste dingen die me opvalt is dat je zo ver achter in je zadel zit, helemaal op de lepel in plaats van op het diepste punt, met name op deze foto http://i53.tinypic.com/2s6tv1x.jpg maar ook op een paar andere foto's. Als je zadel de goede zitmaat heeft hoort er achter je kont nog een hand ruimte over te zijn op de lepel.
Wat betreft het opgekropt lopen, ik vind inderdaad dat hij wat te kort loopt. Het lijkt nu alsof hij zichzelf omhoog drukt en daarbij de rug vastzet, en ook niet genoeg onderstapt met zijn achterhand. In plaats van dat hij de bovenlijn ontspant en achter ondertreed. De afdruk van de achterhoef (in het zand) hoort te staan in de afdruk van de voorhoef. Juist omdat hij in zijn hals kort is én zijn achterbeen ook wat kort neerzet ziet het er opgekropt uit. Ik zou proberen om toch wat meer uit te schuiven in de hals, en het wegkruipen achter de teugels op te lossen door veel voorwaarts te rijden en overgangen te maken.
Deze foto http://i55.tinypic.com/2ypho3c.jpg vind ik wel een fijn beeld geven wat betreft de hoofd/hals houding :)
Heel veel succes nog met je pony :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:23

Bedankt Blijheid (wat een geweldige naam := ) ik zal eraan werken,
klopt, dat valt mijn ook al op, denk je dat het zadel te groot is voor mij ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:27

Ik denk eerder dat je zadel wat te klein is, je vult het zadel nu als het ware helemaal op, in plaats van dat er achter je kont nog een hand ruimte over is. Maar ik vind het moeilijk beoordelen op de (soms wat donkere) foto's, het zou ook kunnen dat je alleen te ver achter in zit, waardoor het aan de achterkant wat krap toont.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:29

Haha, nou ik weet wel zeker dat ie niet te klein is. Want ik heb toevallig een 17,5 inch zadel en die is écht te groot, dit is een 17 inch.. ik kan er bijn 2 vuisten achterstoppen als ik het goed heb.. heel raar! maar goed ik moet zowizo wat stiller zitten dan komt het wel goed denk ik :) bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:31

Dan zal het inderdaad zijn dat je wat te ver achterin zit :)
Misschien ben je zo bezig met je benen stil houden dat je je een beetje afzet in je beugels en daardoor naar achtere schuift in je zadel?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:33

Zou inderdaad kunnen! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:36

Hihi, nog een punt om op te letten dus :)
Heel veel succes nog, je weet in elk geval al erg goed waar je moeilijke punten liggen, dat is al de grootste stap richting verbetering :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:37

even over het opgekropte: Hij knikt naar mijn inziens weg. hij maakt geen verbinding tot de laatste halswervel maar buigt eerder af (tussen de tweede /derde kijk maar eens naar anatomische plaatjes dan zie je dat daartussen meer ruimte zit en dat ze daarom juist daar wegknikken) Hij zou dus meer moeten rekken en naar je hand toe willen(zonder harder te gaan en op de voorhand te vallen). Dat kan je op verschillende manieren doen. Een paard wat graag hoog loopt laat ik juist wat meer dalen in de hals om in die positie wat rek op te vragen maar paarden die daardoor te veel op de voorhand vallen laat ik juist weer wat hoger lopen om daarna die rek op te vragen. Het is niet iets wat je even in een uurtje oplost maar als je consequent bent wel te verhelpen is. Succes ermee!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:43

Bedankt Blijheid!

Hesterve, bedankt! ik zal er aan werken, erg lastig gezien hij dan gauw te diep loopt en ik dit ook te voorduren krijg op mijn protocollen...

Trouwens, jij woont nog best dichtbij mij :D waar rijd jij? willearuiters?

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:49

Je ziet wel dat hij makkelijk wat op voor duikt, maar pas op dat als je hem dar dan wat hoger instelt,je hem niet meteen kort in de hals rijd en in een valse knik. Probeer hem achter sterker te maken,veel schakelen,schijnovergangen etc. Deze foto vind ik persoonlijk de fijnste http://i55.tinypic.com/2ypho3c.jpg Niet extreem op de voorhand, niet echt een valse knik en een beetje lengte in de hals,zn ruggebruik is hier ook wel oke :) Maar ik vind het zeker leuk wat je doet hoor! En je dekje.. Ik kom hem echt jatten!

Eldik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:50

Heej,

Hoe lang heb je deze pony al?
Hij lijkt namelijk heel veel op mijn pony die al een paar jaar geleden terugverkocht is aan zijn fokker.
Zou het 'm kunnen zijn?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:54

Hihi Vilouma bedankt voor je tips en complimentjes :D

Mmh zou kunnen Eldik, ik PB je even!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:09

Eldik schreef:
Heej,

Hoe lang heb je deze pony al?
Hij lijkt namelijk heel veel op mijn pony die al een paar jaar geleden terugverkocht is aan zijn fokker.
Zou het 'm kunnen zijn?

Kijk maar in der profiel, daar staat vanaf wanneer ze sam heeft :)

Maar col, ziet er goed uit joh!!
Verder heb ik der niet zo'n verstand van dus rijtechnisch commentaar zit der niet in :+

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:16

Ik vind je heel netjes rijden!
Miss nog iets rechter op zitten en schouders naar achteren en ja je been heel af en toe, maar dat zag je zelf ook al!
Je handhouding vind ik heel netjes!
Ik vind dat hij bitloos heel erg fijn loopt! :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:17

Bedankt ponieszlover

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:41

Ziet er goed uit hoor col! Je bent echt vooruit gegaan!
Kwa commentaar weet ik niks want ik weet er niet zo veel vanaf xD

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:48

bedankt marit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:53

Ik mis nog veel te veel het van achter naar voren rijden. Ik zie vrij veel druk van voren maar achter weinig actie. Probeer daar aan te werken want in de M1 heb je dat echt nodig. Veel overgangen en schijn overgnagen rijden!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:54

Je hebt een beetje pech gehad met het klikmoment van de fotograaf volgens mij, jullie komen op deze foto's niet echt lekker uit de verf. Ben erg benieuwd naar foto's met een betere belichting en een betere momentopname.

Het achterhandgebruik kan volgens mij nog een stuk beter. De foto waarop hij iets uitschuift, vind ik een fijner beeld geven. Die foto er boven, daarin is hij erg kort en strak. De achterhand doet dan veel minder dan bij de foto waarbij je hem wat meer lengte in de hals laat maken. Ik zou hem op die lengte doorrijden en daarop tempowisselingen maken om de achterhand actief te krijgen. Achter de loodlijn is zeker niet goed, maar op de loodlijn met een korte hals is ook niet goed. Halslengtes een beetje afwisselen misschien? Wijken is nog niet echt lekker bevestigd of wel? Op de eerste foto loopt hij over de schouder weg, op de tweede foto heb je te veel buiging. Nog even lekker oefen in het L! Succes!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:23

ik vind idd ook dat je ver naar achter zit
maar voor de rest een mooie houding hoor

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:43

Bedankt! inderdaad, op wijken halen we onze punten zeker niet! Al word het wel beter!
Ik heb bitloos echt super punten gehaald in de L al vind ik zelf dus toch wel een teken dat we op de goede weg zijn... ik ga er aan werken!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:17

Omdat je bitloos rijd is het al lastiger om een juiste aanleuning te vinden. Dit komt mede omdat je druk op de neus zet en deze dus als ware bij aanleuning naar achteren drukt. In de mond heb je die ruimte wel om een aanleuning te nemen.
Op het moment dat hij omhoog gaat komt hij achter de loodlijn en klikt hij zichzelf als ware vast en beweegt ook niet meer.
Je gallopfilmpje is erg omhoog en kort, hij mag wel rustig en omhoog galloperen maar absoluut niet kort worden.
Ik denk dat je terug moet naar wat basis dingen en dat is vooral dat hij aanleuning moet nemen en hier een beetje aan mag trekken, hij lijkt nu de druk alleen maar te willen ontsnappen. Wat gebeurt er als je hem loslaat van voren en eens flink aan het draven zet? Als het goed is gooit hij zijn neus eruit, komt wat hoger met het hoofd en de kont eronder. De kont kan er alleen maar onder als hij daar van voor ruimte voor heeft en zo dus het 'trekken' (wat de aanleuning eigenlijk is). Ik denk dat als hij inknikt jij er baat bij hebt door de teugels naar voren te doen (druk eraf te halen) en gas te geven en pas terugnemen in tempo wanneer hij blijft bewegen (dus de impuls en pasgrootte behoudt) en daadwerkelijk ook buigt zonder te knikken. Ik heb liever mijn paard wat langer van voren en neus eruit maar wel in beweging dan dat hij kort achter de loodlijn komt. Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje begrijpt.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:18

Goed dat je zelf je leerpunten ziet! Maar het lijkt me wel handig om de zijgangen er in te hebben voor je naar het M overgaat, je mag immers 30 winstpunten rijden voor je over moet. Dat je bitloos op de goede weg bent zal zeker zo zijn, maar 180 punten is nog steeds maar een zes gemiddeld. Dat houdt niet echt over. Goed de basis er in rijden, daar heb je straks veel profijt van! Succes!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 09:41

oke bedankt :)