Verhouding Been en Hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Verhouding Been en Hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:44

Helaas heb ik niet zoveel tijd om een uitgebreide introductie te schrijven, maar ik hoop dat ik het toch kort kan samenvatten.

Wat vinden jullie de ideale verhouding tussen been en hand? En hoe bepaal je dat precies?
Geeft je te weinig been of geef je teveel been, dan komt het paard teveel op de voorhand. Hou je te lang vast, met te weinig been, dan ook. Maar je een ophouding zonder been, dan is het ook niet goed.
Wat is jullie ideale formule? ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Verhouding Been en Hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:48

Dat moet je leren voelen en zal per paard verschillen. Er is geen standaard verhouding die je op elk paard kunt toepassen, het is echt een kwestie van ruitergevoel en dat zul je moeten blijven aanscherpen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:48

Uuh vasthouden? :?
Licht contact houden, that's all. Alleen voor aanleuning heb je contact nodig, om je paard in de juiste balans te brengen niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:52

Ik denk dat dat bij elk paard anders is, waar is ie in zijn ontwikkeling, hoe is ie gebouwd. Ik steef er naar zo min mogelijk te hoeven drijven en dat doe ik met mijn benen en zit. Verder geef ik hem aanwijzigingen dmv been hulpen, bijvoorbeeld te hulp om over te springen of te wijken. Met mijn zit en handen begrens ik hoewel ik dat ook wel eens met mijn benen doe.

Ik denk eigenlijk niet na over de verhouding. Het moet een samenwerkend geheel van hulpen zijn die bij elkaar de juiste actie en reactie bij ruiter en paard opleveren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:44

De ideale verhouding is voor mij, een zo'n licht mogelijk contact en zo min mogelijk been. Tenminste daar streef ik naar.
Het is zeker afhankelijk van de bouw van je paard en de looplust van je paard.
Een paard wat niet al teveel op de voorhand gebouwd is en veel "go" heeft, is het makkelijker mee te bereiken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:37

setteke schreef:
De ideale verhouding is voor mij, een zo'n licht mogelijk contact en zo min mogelijk been. Tenminste daar streef ik naar.
Het is zeker afhankelijk van de bouw van je paard en de looplust van je paard.
Een paard wat niet al teveel op de voorhand gebouwd is en veel "go" heeft, is het makkelijker mee te bereiken.

Ben het wel met u eens, alleen de laatste zin kan men toch beter verklaren door wanneer een paard veel voorwaartsdrang heeft?
Bovendien dient men het paard voor het been te krijgen, dus dat het paard op heel lichte voorwaartsdrijvende hulpen reageerd dan heeft men aanzienlijk minder been nodig alleen voor het inzetten van stelling/buiging enz... Ideaal is een paard te rijden met weinig been en weinig gewicht in de hand en wel op het gewicht.
Drijvende hulpen 20% been 80% zit.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:45

Rijerijerije schreef:
Dat moet je leren voelen en zal per paard verschillen. Er is geen standaard verhouding die je op elk paard kunt toepassen, het is echt een kwestie van ruitergevoel en dat zul je moeten blijven aanscherpen.

Mee eens!
En helaas mist bij heel veel mensen het ruitergevoel.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:23

Dit is erg afhankelijk van de mate van africhting van het paard en ook van het ruitergevoel. Het moet gedurende de opleiding van je paard een streven zijn om met steeds lichtere hulpen steeds meer te bereiken. Dit geldt dan voor zowel hand als beenhulpen. De zithulpen zullen steeds belangrijker worden hierin.

Tevens is het zoals gezegd ook erg afhankelijk van de bouw van je paard.

Mag ik vragen wat de reden is van jou vraag? Daar ik hem wel interessant vind.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:43

streven naar teugel gewicht in de hand, ben een 10 tot 15 % dus hele lichte kuithulp de rest is zit

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:18

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de reden van de vraag (net als malloesje) van Clarence?

Dus als ik het goed begrijp van Professor en Moll, bestaan de hulpen uit ongeveer 20% aan been en hand hulpen en 80% uit zithulpen?
Dit lijkt me ook het doel van de opleiding van een paard, maar ik vraag me dan ook af, is dit voor een minder ideaal gebouwd paard ook te bereiken?
Of is de weg erheen langer? Zeker als ze wat luier voor het been zijn.

Voor Prof, met "go" bedoel ik inderdaad voorwaartse drang, oftewel een paard wat uit zichzelf naar voren denkt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:24

het is voor elk paard te berijken, en een paard dat lui is voor het been, is de fout van de ruiter niet van het paard.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:28

Dat is wel erg simpel gesteld Moll.
De theorie is simpel, de praktijk blijkt vaak toch wat minder eenvoudig.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:37

Meestal ligt de fout bij de africhting van het paard, hoe men een paard zijn voorwaartse voor het been leert staat bv in de handleiding, het paard dient voor het been te zijn.
De bouw heeft geen grote invloed, het is de gevoeligheid van de mond, elk paard heeft een andere gevoeligheid en lichtheid bij het ene paard is nog lang geen lichtheid bij het andere paard.
Of nu een paard overbouwd is of het tegendeel, het hangt vooral af van het karakter en werklust van het paard.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:30

Ik rijd mijn paard in op zit en benen. De handen, die komen later misschien, voor de verfijning. Tot nu toe gebruik ik die helemaal niet. Ik vind mijn eigen handen nog niet stabiel genoeg (zeker niet bij haar onverwachtse tempowisselingen) en vertrouw daarom liever op mijn benen en zit. Uiteindelijk zou het streven, via hulpen met de hand, ook weer het werken op volledig benen en zit zijn :D

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:07

Ponyzotje; dan vraag ik me toch af hoe jij een jong paard 'het stuur' leert? Daarvoor gebruik je imo toch echt je handen :j
Moll; ik vind dat ook simpel gesteld, sommige paarden zijn nou eenmaal sensibeler aan de hulpen dan andere paarden. Sommige paarden zijn lui ingesteld en dus minder makkelijk te motiveren.
Professor; sommige paarden zijn idd ook gevoeliger in de mond, maar dat kan bij reeds gereden paarden ook aangeleerd zijn. Denk dan aan de zgn manegepaarden met betonnen mond. Ze hebben zich dan door die gevoeligheid heen gelopen.

Alles hangt samen, zowel de bouw en het karakter van het paard als het ruitergevoel. Hierin moet een optimale combinatie worden gevonden. Je kunt de beste ruiter op een lui paard zetten, maar als het paard niet mee wil werken en denken zal het altijd een moeilijk geval blijven. Hetzelfde geldt andersom, zet een mindere ruiter op een toppaard, dat zal tzt zijn kwaliteit verliezen omdat het verreden wordt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:16

malloesje, neen ik gebruik daarvoor niet mijn handen. Als ik fases opbouw, misschien een paar keer, maar zeker niet constant. Ik gebruik daarvoor mijn zit, waarmee ik haar uit evenwicht tracht te brengen. Ze is ook wel vrij sensibel door grondwerk. Ik geef zeker toe dat ik, omdat ik zelf nog niet goed genoeg kan rijden, af en toe een openingsteugel moet gebruiken, maar da's geen standaard en komt pas als fase ná de zit- en beenhulpen. Ik heb mezelf ook een pak moeten leren om van die teugels af te blijven, maar tot nu toe werkt het goed - in stap en draf (galop hebben we nog niet meegenomen), ook in wendingen en zelfs keertwendingen. Ik geef een ophoudende hulp en dan een eenzijdige beenhulp, teugels niet nodig.

Maar ik geef zeker toe, omdat ik het zelf nog niet zo goed kan, dat ik ze af en toe heb gebruikt als "hogere" fase.

Bij mijn pony ga ik het wel anders aanpakken en wel trachten een licht contact te houden met de mond. Bij mijn paard vond ik het de moeite waard om het zonder te proberen, maar zij is ook jaren daarvoor vanop de grond door mij gewerkt. Misschien speelt dat mee.

Overigens vind ik wel dat je altijd moet toewerken naar zo'n 10% hand, grof geschat, en de rest zit en been. Je kan er zoveel mee bereiken, dat had ik zelf niet gedacht. Paarden kunnen zo goed het verschil voelen zelfs doorheen een zadel...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:27

Dat bepaalde paarden sensibeller zij dan ander is inderdaad waar dit neemt echter niet weg dat een minder gemotiveerd paard lui is, en ook neemt het niet weg dat het dier niet snel aan het been is, het is aan de ruiter het dier te motiveren in het werk en het dier zo aan de hulpen te zetten dat het dier ook gewoon gehoorzaam met fijne hulp reageerd.
als de ruiter daar in niet capabel genoeg is, of nog niet die ervaring heeft om het dier dit bij te brengen ligt het probleem dus niet bij het paard maar bij de ruiter.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:31

Moll, hoe motiveer jij dan een "lui" paard? Ik denk zowiezo dan dat de stelling 20% hand en beenhulpen niet opgaat? Je zal dan toch meer met been moeten komen.

Ponyzotje, hoe kan je zo goed met je zit al hulpen geven (zover ik het kan opmaken, leer je zelfs je paard uit het evenwicht te brengen met je zit?), terwijl je de teugels niet of nauwelijks gebruikt, omdat je jezelf nog niet goed genoeg acht ervoor?

Professor, jij noemt de mond als deze gevoelig is. Maar het is toch echt wel moeilijker een op de kop gebouwd paard op het achterbeen te krijgen, zelfs als deze een gevoelige mond heeft, dan een opwaarts gebouwd paard. Tenminste dat is mijn ervaring.
Hoe krijg jij een overbouwd paard, zeker als deze niet zo looplustig is en geen gevoelige mond heeft, op het achterbeen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:39

Door trail and error. Ik beweeg, mijn paard reageert, zo weet ik wat zij voelt. Daarop reageer ik dan weer, en zo komen we tot een hulp :-) . Mijn paard stopt dus ook als ik voorover leun, en niet als ik achterover leun. In feite blokkeer ik mijn bekken, waardoor ik haar ahw onder me trek. Wanneer ze vooruit moet duw ik haar ahw onder mijn zitvlak uit. Steunen op de beugel en op de betreffende zitbeenknobbel is een hulp om af te wenden, maar voor het wijken wil ik haar met dezelfde hulp, maar dan plus beenhulp, net de andere kant op, maar dan moet ik ook weer anders leunen met mijn bovenlichaam. Mijn paard leert mij veel. Maar vooraan hoeft van mij niets te gebeuren, de motor zit van achter. Daarom doe ik voorlopig nog niets vooraan. Ze reageert niet goed op bit: er is driemaal opgezeten toen ze pas 2 jaar was en ze werd onhandelbaar verklaard, volgens mij helemaal niet het geval, maar wel als gevolg dat ze paniekerig/onwillig is op het bit - waarschijnlijk wel op te lossen, maar ik wou het liever uitstellen en in vertrouwen beginnen - ik ben begonnen toen ze 7 was (door omstandigheden).
Hopelijk is dit iets duidelijker. Ik acht mezelf geen goede ruiter, maar ik denk dat ik veel leer uit theorie over bewegen, een stukje inzicht van Hempfling (niet dat ik 'm volgen wil, maar zijn gedachten zijn wel intrigerend) en vooral veel luisteren naar hoe mijn paard mijn signalen opvangt en interpreteert.

Mijn Haflinger zal zoals ik zei wel "gewoon" worden ingereden omdat ook nog andere mensen met haar aan de slag moeten kunnen gaan. Toch zal het hier ook zo licht mogelijk gaan - vooral in de mond maar ook met alle andere hulpen: aanleren door fases op te bouwen en steeds hetzelfde rijtje te herhalen - op den duur reageert het paard al op fase 1 of 2. Dat is per definitie lichtheid en hoeft niet te wachten tot ver in de opleiding, dat start bij de basis!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:45

Je zit is je basis, daarmee zet/bewaak je het tempo in mijn ogen. Dreigt het paard uit het door de ruiter gestelde basistempo te vallen, dan komt er een beenhulp aan te pas. Mensen die elke pas drijven hebben het bij mij in de les altijd slecht :+

Wat teugels betreft: Altijd op 2 teugels een contactverbinding (op maat, geen gewicht in de strijd oid), vanuit daar doorvragen als dat nodig is.

Mijn kennis gaat niet zover dat ik hier percentages aan ga verbinden. Het verdiepen in deze materie doe ik namelijk nog niet zo lang dus ben druk lerende :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:46

Citaat:
Professor, jij noemt de mond als deze gevoelig is. Maar het is toch echt wel moeilijker een op de kop gebouwd paard op het achterbeen te krijgen, zelfs als deze een gevoelige mond heeft, dan een opwaarts gebouwd paard. Tenminste dat is mijn ervaring.

U heeft volkomen gelijk wanneer u dat zo stelt, maar het is niet onmogelijk.
Citaat:
Hoe krijg jij een overbouwd paard, zeker als deze niet zo looplustig is en geen gevoelige mond heeft, op het achterbeen?

Eerst leren voorwaartsgaan, dan beginnen met de zijgangen, vooral SV en SB om het achterbeen onder de massa te krijgen, vergeet u niet Quarters zijn allemaal overbouwd en die kunnen dat ook.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:04

Ik ben het volledig eens met Professor. Ik vraag me ook af hoe je het in je hoofd haalt een paard dat overbouwd is op zijn achterbeen te trékken - tenslotte is het dat wat je doet met je teugel, hoe je het ook noemt. Alles komt van achter. Eerst één been onder de massa, dan allebei tegelijk :D

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:20

Wie zegt dan dat je zo'n paard op het achterbeen moet trekken Ponyzotje??

(overigens kan dat niet eens)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:37

Dat vroeg ik me ook al af...
Zover ik weet, heb je toch echt teugels nodig om met het been naar de hand toe te rijden :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:57

setteke, je impliceert dit zelf door de vragen naar het wegvallen van de teugels bij het op het achterbeen rijden. Daarom zeg ik, je hebt je teugels niet nodig. Je kan het wel noemen naar de hand rijden, maar in feite ben je druk aan het opbouwen dan. Je kan het als rem zien waarbij het paard geen druk láát opbouwen en in plaats gaat zitten (dat is inderdaad de correcte theorie) maar in praktijk zie je dat niet.
Ik doelde ook eigenlijk met mijn vorige post hoe ik het in de praktijk zie. En ik kan me niet voorstellen dat mensen denken dat dat lukt. Die "je" was veralgemenend naar hoe ik in 99% van de gevallen ruiters zie rijden. Dat bit, daar moet een paard zelf zijn licht contact maar op zoeken, we rijden 'm er gewoon tegenaan.

Met het been naar de hand toerijden is enkel mooi en werkbaar als je zelf bepaalt hoeveel druk er op het bit mag gaan komen, niet als je het paard erop laat leunen want zelf neemt die toch teveel kilo's. En dat zelf bepalen en die lichtheid bewerkstelligen, dat is de moeite die moet genomen worden, en toch zie ik dat bijna nooit gebeuren. Ik zie bijna nooit dat men ECHT vanuit de achterhand alleen, de oprichting vraagt. Nochtans hoort het zo (wel in contact met de mond, maar wel zonder druk).

Het is wel een beetje ongelukkig uitgedrukt van me, dat geef ik toe. Maar er schoten zodanig veel filmpjes van deze "methode" door mijn hoofd dat ik het zo neertypte :D . Het ziet er wel redelijk uit, als je van ver kijkt, maar in de levade zal dat paard nooit raken, als je begrijpt wat ik bedoel.