Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jolinnepin schreef:je moet haar eerst in stap weten in de hand te houden zonder bit. lukt dit? dan in draf. gaat dit? dan pas moet je verdergaan met galopperen. mijn vorige paardje was een haflinger en die trok door het bitloze hoofdstel heen, in twee stukken. sommige paarden zijn ook gewoon niet zo geschikt voor het bitloze rijden. mijn arabier nu, daarentegen, is uitermate geschikt. ben met hem vanaf begin af aan al vrij bezig geweest en nu is het een kwestie van communiceren met je stem. hij kent alle hulpen op stem, zoals bijvoorbeeld ''letop'' als hij zijn hoofd hoger moet dragen.
midgie schreef:Heeft idd niets met bitloos te maken maar met jou rijtechniek, waarschijnlijk heb je met bit met teveel druk gereden.
Het paard heeft moeite met zijn balans , dus je zou les kunne gaan nemen en heel veel gym oefeningen gaan doen zodat hij voorwaartser in zijn achterbeen gaat worden en miss heel nuttig en handig zelf de theorie leren.
maXcomX schreef:Citaat:
Dat had ik al gezegd. Het paard mist gewicht in de mond en was dat wel gewend.
Nu probeert het dat gewicht weer te vinden, maar het is er niet meer. Dat is normaal gedrag als je paard altijd met bit is bereden.
Nu moet het gaan wennen aan druk, dat is voor een paard ook een kwestie van wennen, trek er maar een paar maanden voor uit.
Les nemen is wat overdreven, het paard moet nog wennen aan de nieuwe situatie. Neem de tijd daarvoor. En ik ben het met lailapri eens: Wat meer gewicht op de achterhand leggen als hulp. Dan komt het wel goed, over een tijdje.
midgie schreef:Het is geen normaal gedrag dat het paard het bit gaat missen om op te hangen, dan heeft de ruiter toch wel heel de tijd erg fout gereden.
Ook ik zeg dat de achterhand sterker moet worden , maar dat zal rijtechnisch op gelost moeten worden en ja het heeft idd tijd nodig.
Het gewicht naar de achterhand plaatsen is ok, maar hoe doe je dat als je niet weet wat voorwaarts is en je het paard heeft geleerd om tegen de druk in te komen van het bit en dat waarschijnlijk ook tegen het bitloosje gaat doen.
Het paard moet juist niet wennen aan de druk, maar leren wijken voor de druk.
Denk dat de TS verstandig doet om les te gaan nemen. les is nooit overdreven, want als je het zelf niet snapt en dat blijkt als je je vraag hier op bokt neerzet, dan is het wel verstandig om er iemand bij te vragen die mee kan kijken en aanwijzingen kan geven en jou ook kan vertellen waar het mis gaat.