Klassiek scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XshaartjeX

Klassiek scholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 12:55

Hallo allemaal..
Ten eerste hoop ik dat ik het topic goed heb neergezet zo niet mijn excuses hiervoor.

Ik heb sinds een paar maanden een PRE/andalusier merrie van 3,5 bijna 4 jaar.
Het is echt een schat van een beest en hartstikke makkelijk en mak. Het inrijden pakt ze allemaal verbazingwekkend snel op! Nu wilde ik graag dat ze uiteindelijk ook klassiek beleerd wordt. Dit omdat ze er enorm veel aanleg voor heeft (als ze enthousiast is staat ze al te piafferen voor het hek! :D)
Nu vroeg ik mij af wat jullie hiervan vinden..
Op welke leeftijd zou ik dit het beste kunnen doen en weten/kennen jullie iemand die hierin mensen begeleid?

Alvast bedankt!

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:33

Klassiek, academisch, "moderne" dressuur, dat kan uitlopen op een discussie ;) . Maar ik snap wat je bedoelt :) . Hetgeen jij bedoeld (denk ik) begint al voor het zadelmak maken. Met werk aan de hand op de grond en op deze manier het paard fysiek en mentaal voorbereiden op het werk onder de man. Het begint dus al direct. Maar je kan natuurlijk altijd op elk gewenst moment ervoor kiezen om op deze manier verder te gaan. Je hoeft er dus niet een bepaald niveau voor te hebben, wat ik een beetje uit je stukje haal.
Daarnaast is academische/klassieke dressuur meer dan een beetje piafferen ;) . Er is genoeg informatie over te vinden op internet en in boeken. Daarnaast worden er vaak demonstraties gegeven en je kunt natuurlijk altijd contact zoeken met mensen die zich hier ook in interesseren.

Tip: Ga eens langs op de barokke dagen, zoals voor de PRE of de Lusitano of voor alle barokke rassen. Dan kom je met veel mensen in contact en zie je het ook in real life.

http://www.klassiekerijkunst.com/horsemanship/

http://www.balingehof.nl/homepage.htm

Succes!

midgie

Re: Klassiek scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:25

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:50

Ik vind haar nu nog erg jong om al bereden te worden. Ze is nog niet uitgegroeid en houdt er daarbij rekening mee dat Iberische paarden ook nog eens laatbloeiers zijn. Ik zou lekker gaan lange teugelen met haar en al het voorbereidend/gymnastiserend werk eerst aan de hand doen. De DVD van Piet Bakker is leuk om mee te beginnen, daar ben je wel een tijd zoet mee.

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:53

Veel informatie over de Academische rijkunst kun je ook vinden op http://www.paardenbegrijpen.nl/. Train zelf ook sinds een half jaar via deze methode en vind het fantastisch. We werken veel vanaf de grond, ook goed voor de band met je paard!

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:08

Dani_ schreef:
Ik vind haar nu nog erg jong om al bereden te worden. Ze is nog niet uitgegroeid en houdt er daarbij rekening mee dat Iberische paarden ook nog eens laatbloeiers zijn. Ik zou lekker gaan lange teugelen met haar en al het voorbereidend/gymnastiserend werk eerst aan de hand doen. De DVD van Piet Bakker is leuk om mee te beginnen, daar ben je wel een tijd zoet mee.

ik weet dat ze pas laat uitgegroeid zijn. Ze wordt in maart 4 jaar. Maar de iberische paarden groeien zeker tot hun 7e nog vrij hard. We doen nu slechts 2 keer in de week de basis. Verder zijn we vooral bezig met het grondwerk en een goede band te krijgen. Ik vind het belangrijker dat we het goed met elkaar kunnen vinden en elkaar goed begrijpen dan dat ze nu al goed onder het zadel is. Het klassiek beleren zie ik persoonlijk pas gebeuren als ze 7 jaar is en helemaal over dr groeispurt heen is :P

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:06

Deze paarden zie je inderdaad bij de klassieke rijkunst omdat het in mijn ogen ook echte klassieke paarden zijn (Waarmee ik bedoel dat ze niet oud zijn ofzo).
Klassieke rijkunst is iets waar je meteen al mee begint met zowel grondwerk, longeren als het rijden.
Het is een ongedwongen manier van rijden en er zit toch degelijk verschil in met de 'moderne' dressuur. Het is een hele andere manier van rijden. En de meningen zijn erover verdeeld, dat is bekend!
MAar toch is het een hele goeie manier van rijden en ik geef je groot gelijk dat jij je paard op die manier wil opleiden! +:)+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:41

laten we 1 ding heel duidelijk stellen academische rijkunst is geen Klassieke dressuur, totaal niet zelfs er zijn onderdelen die opelkaar lijken maar verder hou dhet op.
En zoals aan gegeven is er meer dan alleen Piaffe, de Piaffe is geen doel opzich in het klassiek, het is een onderdeel die men aanleerd als voorbereiding voor hoogeschool oefeningen en te testen of het paard in balans is.
In het klassiek gaat me uit van verzameling voor het uitgestrekte, en eerst de stap correct voor dat er gedraaft gaat worden, en is de draf goed voor dat er gegalopeerd word.
je werkt van uit balans, en niet alleen balans in het paard zoals het horizontale en verticale, maar balans in de oefeningen anzich, dus de drang naar voren mag niet in de weg staan voor de horizontale balans voering, maar de horizontale balans voering mag ook niet in de weg staan voor de drang naar voren.
Klassiek kies je voor wanneer je berijd bent de langste(maar degelijkste) weg te nemen, in de klassieke dressuur bepaald het paard de tijd van zijn opleiding en is de ruiter ten allertijde ondergeschikt aan het paard.

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:47

Academische rijkunst is dus geen klassieke rijkunst? Kun je me uitleggen wat het verschil is? In mijn beleving is de Academische rijkunst een stroming in de klassieke rijkunst, maar ik kan het verkeerd zien/begrepen hebben....

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:47

Ik wil het verschil ook wel weten.
Want het heeft allerlei benamingen: klassiek, academische rijkunst, fijne rijkunst..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:58

de redenatie is het zelfde, echter is de uivoering heel anders dan klassiek, en in de stromingen van klassiek, VB, de kandare is in klassiek de hoogste gradatie van bit voering, hier mag je pas mee gaa werken als je zover ben in je opleiding dat je zoveel rijkunstig gevoel hebt dat je eigelijk alles kan voelen en aan ziet komen, bij AR weten ze niet hoe snel ze dat bit er in kunnen hangen, in het klassieke is hoofd/.hals houding bepalend, bij de AR laten ze zelfs de hals niet correct dragen in bv werken aan de hand, om zo maar even wat kleine dingen op te noemen, 1 van de dingen wat altijd gezegt word in het klassieke is, plaats nooit meer gewicht op de achterhand dan dat het dier op dat moment kan dragen, laat de drang naar voren nooit de balans van het paard verstoren, en laat de balans nooit de drang naarvoren verstoren, in de AR gaat de voorwaardse drang verloren omdat er zo ver terug gereden word dat het paard er op afbreekt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:58

Denk dat Academische rijderij een afwijking is van de Klassieke Dressuur, ga met Moll mee wat hij daarover beschrijft.
Men heeft Klassiek, en de wedstrijddressuur is daar een afwandeling van.
Andere vormen zijn ondervormen net zo als in de ontwikkeling van de rijkunst veel dwaalsporen geweest zijn, en men daarom altijd schrijft er leiden vele wegen naar Rome, gelukkig in de werkelijke Klassieke Rijkunst niet. Het zijn allemaal copieen, en die zijn niet "echt", en ze dwalen maar verder en verdienen hun geld door Black Magic te verkondigen.
Dus Klassieke scholen is geen academische rijderij, noem het geen kunst, het is meer show als werkelijk gymnastieseren trukjes dressuur.
Stromingen zijn er altijd geweest, maar die kwamen in de loop der tijden weer op één weg uit.
De weense Rijschool, Spanische Hofreitschule, Egon von Neindorff die mag men zuiver Klassiek noemen alles andere is immitatie.
Hand Abeit is ook een geklungel bij de zg Academische rijderij, gewoon gezichtsbedrog, helaas dat men er in geloofd, maar bewezen hebben zij niets.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:16

Bij iedere stroming komt geklungel voor, zeker in de basis. Bij AR valt het misschien nu meer op, omdat de meeste ruiters nog niet ver gevorderd zijn. Maar als je kijkt naar de rijderij van Bent Branderup en Marijke de Jong dan zie ik daar toch echt klassiek en een goed staaltje rijkunst (met goede hoofd/hals-houding en voorwaartse drang bv).

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:41

Professor schreef:
Denk dat Academische rijderij een afwijking is van de Klassieke Dressuur, ga met Moll mee wat hij daarover beschrijft.
Men heeft Klassiek, en de wedstrijddressuur is daar een afwandeling van.
Andere vormen zijn ondervormen net zo als in de ontwikkeling van de rijkunst veel dwaalsporen geweest zijn, en men daarom altijd schrijft er leiden vele wegen naar Rome, gelukkig in de werkelijke Klassieke Rijkunst niet. Het zijn allemaal copieen, en die zijn niet "echt", en ze dwalen maar verder en verdienen hun geld door Black Magic te verkondigen.
Dus Klassieke scholen is geen academische rijderij, noem het geen kunst, het is meer show als werkelijk gymnastieseren trukjes dressuur.
Stromingen zijn er altijd geweest, maar die kwamen in de loop der tijden weer op één weg uit.
De weense Rijschool, Spanische Hofreitschule, Egon von Neindorff die mag men zuiver Klassiek noemen alles andere is immitatie.
Hand Abeit is ook een geklungel bij de zg Academische rijderij, gewoon gezichtsbedrog, helaas dat men er in geloofd, maar bewezen hebben zij niets.

Dus jij bent van mening dat klassieke scholen meer show dan werkelijk gymnastiseren van je paard is?
en kun je dit ook nader toelichten? Ben gewoon ff benieuwd hoe jij hier over denkt!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:53

zou wel zo makkelijk zijn dat wanneer de vraag gesteld word dat je deze dan ook ergens mee onderbouwd, en om even op boven geschreven stuk te reageren, denk ik niet dat Professor zegt dat klassieke scholing meer show is maar dat het Academische

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:19

Moll schreef:
zou wel zo makkelijk zijn dat wanneer de vraag gesteld word dat je deze dan ook ergens mee onderbouwd, en om even op boven geschreven stuk te reageren, denk ik niet dat Professor zegt dat klassieke scholing meer show is maar dat het Academische

Juist Moll denk dat men eroverheen gelezen heeft.
En wat Klassiek is dat heeft u al verwoord.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:37

MAar ik heb nog geen onderbouwing voor mijn vraag?
Want was is klassieke dressuur in Professor zijn ogen dan wel!?

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:54

Ik vind klassiek en academisch in de praktijk echt heeeel erg verschillend! Ik weet niet zoveel van academische rijkunst, maar wat mij is opgevallen, is dat ze erg veel op de grond werken, en beginnen vanuit de correcte lenge buiging e.d. Voordat ze gaan rijden word er altijd aan de hand gewerkt.
(klopt dit niet, verbeter mij aub!)

In de klassieke stroming word er ook wel aan de hand gewerkt, maar meer met dubbele longe erbij. Ook word er gewerkt volgens het skala der ausbildung. Dus:
-takt
-ontspanning/lossgelassenheit
-aanleuning
-Schwung
-recht richten
-verzameling.

Ook is de onafhankelijke zit een groot doel in de KR. Dat heb ik nog niet zovaak gehoord in de basis van de AR. (begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat mensen de AR beoefenen niet kunnen zitten, maar het is geen groot aandachts punt)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:00

Navanja schreef:
Ik vind klassiek en academisch in de praktijk echt heeeel erg verschillend! Ik weet niet zoveel van academische rijkunst, maar wat mij is opgevallen, is dat ze erg veel op de grond werken, en beginnen vanuit de correcte lenge buiging e.d. Voordat ze gaan rijden word er altijd aan de hand gewerkt.

In de klassieke stroming word er ook wel aan de hand gewerkt, maar meer met dubbele longe erbij. Ook word er gewerkt volgens het skala der ausbildung. Dus:
-takt
-aanleuning
-Schwung
-recht richten
-verzameling.

Ook is de onafhankelijke zit een groot doel in de KR. Dat heb ik nog niet zovaak gehoord in de basis van de AR. (begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat mensen de AR beoefenen niet kunnen zitten, maar het is geen groot aandachts punt)

je slaat hier zeker een antal spijker op hun kop

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:16

Navanja schreef:

-takt
-aanleuning
-Schwung
-recht richten
-verzameling.

Natuurlijk wordt bij de AR ook een onafhankelijke zit gepromoot. Net zoals het rijtje uit de skala der ausbilding.
Ik snap nog steeds niet zo goed wat het grote verschil is tussen KR en AR.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:33

Klassieke Rijkunst is zuiver en word gehandhaafd in Wenen.
Academische Rijkunst is een verdwaling meestal door mensen in het leven geroepen om geld te verdienen en door met trucjes te rijden.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:35

Professor schreef:
Klassieke Rijkunst is zuiver en word gehandhaafd in Wenen.
Academische Rijkunst is een verdwaling meestal door mensen in het leven geroepen om geld te verdienen en door met trucjes te rijden.

Oeh, denk dat veel mensen het daar toch niet mee eens zijn. Kan je het onderbouwen? Wat voor trucjes worden er gebruikt tov KR?

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:46

Gepromoot inderdaad, maar bij de KR is de onafhankelijke zit het BEGIN. Als je niet kan zitten, kun je niet rijden. Maar bij AR word er wel aandacht aan besteed, maar word er meer nadruk gelegd op het correct buigen en door de baan gaan met je paard. Ik denk persoonlijk dat het niet effectief is om eerst theoretisch dingen op te lossen en daarbij ook nog te moeten leren zitten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:54

Navanja schreef:
Gepromoot inderdaad, maar bij de KR is de onafhankelijke zit het BEGIN. Als je niet kan zitten, kun je niet rijden. Maar bij AR word er wel aandacht aan besteed, maar word er meer nadruk gelegd op het correct buigen en door de baan gaan met je paard. Ik denk persoonlijk dat het niet effectief is om eerst theoretisch dingen op te lossen en daarbij ook nog te moeten leren zitten.

bij de AR word de aandacht meer naar de piaffe en dat soort dingen gebracht en met voorkeur aan de hand, echter veel paarden kunnen onder de man nog niet eens een gewone basis galop laten zien, bestudeer de filmpjes eens van veel van de clinics en testen let goed op de buiging en het binnen achter been, let dan ook op de hoofd hals houding van het dier, en dan ook nog eens naar de bewegings vrijheid van het lichaam.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:59

Sijs15 schreef:
Oeh, denk dat veel mensen het daar toch niet mee eens zijn. Kan je het onderbouwen? Wat voor trucjes worden er gebruikt tov KR?

Heb vele wat men noemt clinic´s gevolgd van deze zg Akademische rijderij, en wat ik daar te horen en te zien kreeg was mensen dingen laten zien die niet te zien waren.
Gewoon zoveel praten dat men het zo zou moeten zien, vooral bij dat zg bodemarbeid, gewoon zand in de ogen strooien, het is niet half en niets heels het is gewoon een copie van. Net niet dat wat het werkelijk is.
Wanneer wij een naam noemen die man uit Denemarken alles show veel show, stapt op een paard gaat de hal binnen en begint gelijk met de zg zwaarste oefeningen???
Dan kan ik beter naar een circus gaan en niet deze onzin zien en aanhoren.
Dat heeft niets met Klassieke Dressuur te maken dat is gewoon poedeldressuur.