Mijn topper Majoor in actie met mij op zijn rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn topper Majoor in actie met mij op zijn rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:05

Eigenlijk maak ik nooit een topic met foto's w.b.t. mijn rijden.
Ik ben niet zo'n goede ruiter en meestal richt ik mij vooral op lekker buiten rijden in de vrije natuur.
We prutsen samen vaak wat aan en hebben vooral een hoop lol samen.
De rijbak is voor ons beiden een plek waar we uiterst geconcentreerd bezig zijn en dat rondhuppelen in die rijbak kost ons aardig wat inspanning.
Het is nooit op de foto vast gelegt want euhm het zag er vaak gewoon echt niet uit. (meer lang leve de lol samen met je knol :+ ).

Mijn zus was er nu, we hebben samen kerst door gebracht met [paard].
En die heeft voor de gelegenheid (misschien zie je het nooit meer) mijn rijkunsten vast gelegt op foto.

Ik weet dat je op bokt soms een hoop commentaar kan krijgen dus ik pak alvast een beker warme chocolade melk met slagroom waar ik mij mee kan troosten :D .
Als je wat te melden hebt dan vind ik het erg prettig als je me ook uitlegt hoe het anders zou moeten.
Onderbouw je kritiek S.v.P. (beetje aardig zijn voor mij want het is mijn eerst keer).

Ik heb vroeger (mijn god wat klinkt dat nu oud) 3 maand ponyrijles gehad, toen was ik twaalf jaar en ik heb 10 jaar geleden een jaar les gehad in Oenkerk.
Nu net een paar weekjes geleden voor het eerst zitles gehad.

Afbeelding
We hebben er zin in *D .

Stappen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wending.

Afbeelding

Afbeelding
De bedoeling was galoperen maar hij ging heel snel draven en en dan is doorzitten wel moeilijk.
We kijken allebij een beetje moeilijk, [paard] zelfs lelijk maar mij is verteld dat hij hier geconcentreerd is. (tja wat wil je met zo'n muts op je rug)

Afbeelding
Gelukt, alleen mondje van [paard] is open dus.....ik ben te streng met mijn hand.
Daarom gebruik ik geen sperriem, want nu kan ik zien dat ik minder streng met mijn hand moet zijn.

Afbeelding
Hij loopt hier teveel op de voorhand, is voor ons beide een aandachtspunt.

Afbeelding
Linker galop.

Afbeelding
Hij doet zo ongelovelijk goed zijn best.

Afbeelding
Belonen, hij heeft het super gedaan.
Dit paard is zijn karakter in goud waard want ik ben echt niet zo'n goede ruiter en hij doet het toch maar allemaal braaf met mij.

Afbeelding
Uitstappen.

Afbeelding

Afbeelding
Extra even lekker met hem vrijen, wat een lekkerding is het ook <3

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:33

Ik zie dat veel mensen kijken, maar dat niemand een berichtje/tips voor je achterlaat.. Daarom begin ik maar :P

Ik vind het een heel stoer paard! Hoe lang heb je hem al?
Begrijp ik het goed dat je geen les met hem hebt?
Op zich vind ik het er niet verkeerd uit zien, maar je ziet wel dat je geen onafhankelijke zit hebt. Heel goed dus dat je zitlessen neemt :) volgens mij heb je redelijk veel spanning op de teugels staan. Het ziet er soms uit of je eraan hangt (ze zijn dan ook helemaal boven je zadel ipv ervoor).

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:40

Ziet er leuk uit hoor!
Natuurlijk zijn er een aantal verbeter puntjes, maar niemand rijdt perfect :)
Wat je misschien wel wat kan helpen is je benen wat langer houden, je ziet op een aantal foto's dat ze ook niet echt aangesloten zijn aan je paard. Ik denk juist dat je je teugels wat korter moet pakken, maar snap wel wat paardebloemp bedoelt. Op bijv de 3e foto zie je dat je met je hand op je been zit, als je je teugel wat korter pakt, kun je ook meer je handen mee geven, en toch contact houden :)
Maar vind het er verder erg leuk uitzien :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:43

Ik vind dat op de voorhand lopen best meevallen hoor, en wat ziet hij er geweldig uit!
die grote fot waar je draaft maar in galop wilt, moet je zien hoe dat r.a.been er onder komt! super toch?
O.k. in de re galop moet je je binnenhand meer ontspannen maar dat zeg je zelf ook al. De galop is mooi opwaarts, je hebt gewoon een WERELDknol! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:46

Nou, dan zal ik maar losbranden hè, hou je goed vast :D

Geintje hoor ;)
Wat mij opvalt: het lijkt erop dat je strenger in je hand wordt, meer druk op de teugels hebt, op het moment dat je iets spannend vindt. Je zit wat gespannener, je laat je onderbeen niet meer afhangen, en je neemt vooral meer druk. Dat lijkt me echt een puntje om aan te werken. Ik zie je ook af en toe rijden met ongelijke druk. Probeer (met instructeur) zoveel mogelijk altijd dezelfde druk in je hand te hebben, en dan het lichtste contact dat mogelijk is. Dat vraagt een stille hand, maar vooral een ontspannen rug, schouder, en elleboog, van daaruit kun je fijner meegeven met de mond. Probeer van onderarm, pols, hand, teugel één lijn te maken naar de mond van het paard toe. Op die manier kun je veel beter voelen wat de mond doet, en vanuit een ontspannen lijf is het veel makkelijker en intuïtiever meegeven, dan nu.

Je zit: je hebt de neiging om hem wat naar voren te "duwen" met je kont. Niet doen. Je mag je bekken heel iets naar voren kantelen om een voorwaartse hulp te geven, maar niet een voortdurend drijvende zit, wat je nu hebt. Hij wordt er op den duur ongevoelig voor. Dus rechtop zitten, rug en schouders los, heupen ontspannen, bekken heel iets naar voren kantelen + beenhulp, bekken weer recht en gaan. Eventueel even wat bijtikken met (mijn voorkeur) een dressuurzweep (het voordeel van dat ding is dat je niet het contact met de mond verstoort). That's all. Niet met je zit gaan drijven, niet steeds been geven. Je paard wordt er doof voor, en dat zie je ook in je aanloop naar de galop: hij springt niet lekker aan, maar gaat harder draven, en 'valt' in de galop, omdat hij niet anders meer kán dan galopperen. Da's ook de reden dat hij daar lelijk kijkt, sommige paarden worden daar echt bloedchagrijnig van (volgens mij valt dat bij die van jou nog wel mee, hij is gewoon te vriendelijk daarvoor, maar hij kijkt idd ff lelijk).

To do: op je handen letten
paard goed aan de hulpen zetten

En als laatste, moet het toch even kwijt hoor: hij is prachtig!!! :oo

carrotje

Re: Mijn topper Majoor in actie met mij op zijn rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:51

Ik reageer normal gezien nooit.
Maar ik vond ze zeer fijn om te zien.
Eindelijk is foto's waarop het paard niet in de krul is getrokken.
Ja met schoondheidsfoutjes.maar wat doet het er toe ik vind ze heel leuk om te zien.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:52

Majoor ziet er goed uit zeg, en dat na alle tegenslagen die je met hem hebt gehad.

Het op de voorhand vallen vindt ik nog best wel meevallen.
Verder ga ik qua tips met Yamcha mee, netjes eb duidelijk uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:58

Paardebloem Euhm hangen aan de teugel?? niet dat ik mij er bewust van ben maar ik weet dat ik in galop en draf nog niet een onafhankelijke zit heb.
Als ik uit balans raak dan grijp ik eerder naar zijn manen maar probeer juist niet te trekken aan zijn mond.
Zelf gefokt :D .
En hij is zeker heel stoer.

Annehendrik Op de derde foto lijkt het misschien wel dat ik aan de teugels hang maar ik ben daar eigenlijk heel erg op mijn zitbeen knobbels aan het concentreren.
Diep zitten heet dat toch en dan voelen welk achterbeen naar voren gaat.
Er is mij idd al verteld dat ik mijn handen hoger moet houden, is best moeilijk om je daar steeds bewust van te zijn :D maar we doen ons best.

Yamcha je hebt gelijk ik moet eerlijk bekennen het was onze eerste keer galoperen in de rijbak.
We galoperen altijd alleen tijdens buitenritten :o .
Ik trek idd mijn benen omhoog en idd heb heel erg de neiging om vooruit te stuwen met mijn euhm kruis of kont.
Tijdens mijn zitles moest ik mee lopen met mijn zitbeen knobbels (voornamelijk bij stappen) en niet de hele tijd vooruit stuwen.
De dingen die je schrijft is mij tijdens mijn zitles (alleen toen hebben we alleen gestapt, van voor aan beginnen toch) ook allemaal gezegt, ik weet het ook wel maar het uitvoeren in de praktijk is best moeilijk :o .
Bedankt voor je tips.
P.s [paard] is idd een heel vriendelijk paard.

Linky bedankt voor je compliment.

Areke ja [paard] moest van heel ver komen, en ik ben er dan ook heel blij mee dat ik nu zo met hem kan rijden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:02

Vind je rijden ook wel goed meevallen hoor. Zeker niet in de boscrosserdoos haha.
Wat minder naar zijn hoofd kijken hielen omlaag voor wat meer impuls en minder hand, maar vind je rijden anders wel ok hoor. leuke manen heb je trouwens hihi, dat van mij word zo lang niet snif

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:09

Ghe ghe ghe dank je wel, die manen van [paard] waren eerst ook lang.
Alleen het was wat ongelijk en niet mooi en toen ik de laatste opmerking kreeg of hij geen kruizing Fries was heb ik ze maar getrokken.
Niet dat ik een Fries of kruizing daarvan niet mooi is maar het is een beetje vloeken in de kerk als je een Groninger uitmaakt voor Fries (Andersom trouwens ook)

Ik moet maar weer eens een zitles plannen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:10

Graag gedaan :)

Het meelopen met je zitknobbels is overigens niet iets waar ik het mee eens ben :) Als jij je bekken namelijk ontspant, en gewoon echt lekker ontspannen op je paard zit, gaan die zitknobbels automatisch wel mee namelijk. Maar bewust meelopen lijkt imo teveel op een drijvende zit, en daar ben ik écht geen fan van. Je werkt het paard er enorm mee tegen namelijk, en heb je een temperamentvoller dier, die accepteert dat ook niet, en je ligt er dan vrij rap naast eigenlijk :o
Het uitvoeren in de praktijk is ook moeilijk, dat is zeker waar :j Er is veel wat onbewust gebeurt, en daar moet je je bewust van worden, en vervolgens heel bewust alles goed proberen te doen, en dat gaat niet soepeltjes. Probeer er met een instructeur aan te werken.
Overigens ben ik er van overtuigd dat als jij je zit-issue serieus aanpakt, dat dat het probleem met je handen ook minder wordt. Als je steviger zit, heb je ook minder de neiging om je vast te houden aan de teugels, en zul je het aangalopperen in de bak veel minder spannend vinden. Al zul je wel bewust moeten werken aan je handhouding, en een licht contact met de mond.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:15

Als je zo weinig les hebt gehad, dan moet je dat gauw gaan nemen. Dan ben je een natuurtalent :+ Het ziet er fijn uit.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:32

Heerlijk paard om te zien! Ik hou wel van dat iets 'grovere' (heb er zelf een met Gelders bloed, ook wat steviger gebouwd). Op de draffoto na die foto van de wending, lijkt het alsof Majoor erg uit elkaar valt ("een paard in 3 stukken", zou mijn instructeur zeggen). Eerste foto van de linkergalop idem. Veel korte stukjes tempowisselingen en eindeloos veel (schijn)overgangen rijden helpt bij mij vaak wel om paard weer een beetje als een harmonica 'in elkaar te schuiven', als je begrijpt wat ik bedoel. Ik vind verder eigenlijk wel dat je al behoorlijk netjes zit eerlijk gezegd... Leuke combi al met al!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:50

Gaaf paard zeg!
Wees niet te kritisch voor jezelf, jullie doen allebei ontzettend je best als ik het zo zie.
Je hebt al een boel tips gehad zie ik, probeer in ieder geval zelf te ontspannen en geniet van je paard, maar dat laatste doe je al volop volgens mij. ;)

Fijn dat de bak te rijden is trouwens, is hij niet onwijs bevroren de afgelopen weken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:35

Bedankt voor al jullie tips.

Yamcha w.b.t het meelopen met mijn zitbeen knobbels ik denk er ook teveel bij na maar volgens de lesgeefster moet ik dat ook juist niet doen maar het voelen en gewoon mee gaan.
Ik weet het ook wel maar het weten en het in de praktijk uitvoeren gaat mij zeker nog niet gemakkelijk af.

Ik vind het wel fijn te lezen dat waar ik nu inmiddels dankzij zitles mij bewust van ben hier weer terug lees.

Ester W euhm wat bedoel je met uit elkaar vallen? (5e foto)Hij zet zijn achterhand er toch goed onder en van voor (vind ik zelf) heb ik lichte aanleuning.
Hoe valt het paard dan uit elkaar? kun je mij dat uitleggen want ik weet niet hoe ik dat kan zien.
Ik meende namelijk dat als een paard uit elkaar loopt het de achterhand niet onder lichaam zet en er bij de voorhand geen sprake is van aanleuning.
Ik ben een leek in dressuur :o

W.b.t. de rijbak die is hier echt super.
Nog geen dag gehad dat je hier niet kon rijden.
Er wordt hier dagelijks 2x daags gesleept en er is nu 2 maal zout gestrooit door het zand heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:41

Twee tips:

Het paard lijkt zich als hij rechtdoor gaat wat sterk en stijf te maken. Wat fijn kan werken is om de eerste paar keer alleen maar te werken met buiging beide kanten op en niet op rechte lijnen werken. Dit kan alleen stelling in de hals zijn terwijl je het lichaam recht houdt en rechtdoor gaat, maar dit kan ook buiging over de hele lengte betekenen (slangenvoltes, voltes enz). Zolang je zijn ribben gebogen houdt (en daarbij niet in zijn mond zit!) kan hij zich niet sterk maken vanuit zijn midden en zal je je paard beter helpen tot ontspanning te komen.

Probeer wat losser en langer te worden in je benen. Visualiseer als je drijft dat je door het langmaken van je been naar achter je paard vanzelf jouw kuit tegen zijn buik voelt. Op die manier verlies je de neiging met je hakken te drijven of klemmen. Verder proberen af en toe een rondje alleen mee te zitten zonder je paard te beïnvloeden doorbreekt het patroon om te geconcentreerd te gaan zitten en daardoor voorover te gaan zitten, dingen te spannen enz)

xxiloveyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:59

jeetje zeg, wat eeen super super super super super super leuk paardje!
wat een knapperd zeg.<3.

nou sorry dat ik zeg hoor, maar ik vind echt dat je al hartstikke netjes rijd.
je moet je zelf niet zo onderschatten hoor!
het ziet er al zo leuk uit saampjes, jullie passen echt bij elkaar!
ik wens jullie nog veel rijplezier samen, en zo lekker doorgaan, dan komen jullie erwel!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:23

ik vind het zo slecht nog niet hoor :D
zoals al gezegt is mag hij iets meer bij elkaar gereden worden.
en probeer met je hand een constant licht contact te houden. op de foto's zie ik af en toe een strenge hand maar ook af en toe een wat lossere teugel.
succes!

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:20

leuk paard heb je
fijn om te zien dat jullie samen plezier in het rijden hebben
verder vind ik het een leuke combi lekker doorgaan zo!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:25

Ik ga geen commentaar geven want heb zelf ook weinig tot geen ervaring. Wel weet ik dat het super van jullie vindt hoe ver jullie nu zijn en waar jullie weg zijn gekomen.

Ik denk niet dat je dit had verwacht dat je dit nog met Majoor kon gaan doen.

Maar heb je hem niet meer te koop staan?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:28

Mooi paardje en helemaal niet gek hoor!!

Die eerste rijfoto (stappen) --> prachtig! Ontspannen en vriendelijk!

In draf zie je soms je teugel te los, waardoor je waarschijnlijk de ene keer misschien trekt (ook in de galop) en de andere keer mis je de aanleuning. Probeer in de draf meer balans te vinden en je teugels netjes op maat te houden. Zo leren jullie beter op elkaar te vertrouwen!

In de galop zie ik nog veel spanning op de foto's. Jouw zit is gespannen (naar voren zitten, hakken opgetrokken, duidelijk te zien dat je lekker veel buiten rijdt ;) ). Probeer eens met een lossere teugel te galoperen en zelf je paard meer te vertrouwen. Ook buiten kun je dat oefenen. Ga maar lekker zitten, beter te veel achterover dan naar voren. Daar vindt je dan wel een weg in. Zodra je zelf beter je balans hebt, kan je paard ook meer in balans lopen en zullen die oortjes dan ook lekker naar voren gaan en z'n rug weer lekker ontspannen.

Komt vast goed met jullie, errug errug leuk paard en je hebt een goede basishouding!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:56

Hey Tallechie jij kent [paard] idd nog wel van toen hij zo slecht was.
Ik had idd bijna niet durven dromen dat ik dit ooit nog met hem zou kunnen.
En nee ik heb [paard] niet meer te koop staan, ik heb te veel met hem samen doorstaan en ik ben veel te bang dat een andere eigenaar geen rekening houdt met zijn kleine beperkingen.

Voor de mensen die nu misschien nieuwgierig worden.
[paard] is nadat we hem zadelmak hadden gemaakt op 3 jarige leeftijd gevallen in de stapmolen.
Hierdoor kreeg hij veel problemen die veel op ataxie leken en ondanks behandelingen van een osteopate kreeg hij steeds een terug val.
Hij heeft uiteindelijk een week bij Healt 4 Horses gestaan (gelopen in de seawalker) wat niet het verwachte resultaat opleverde maar zelfs een afkeuringsrapport tot gevolg had.
Ik was ten einde raad en had hem BIJNA opgegeven tot dat Linky van bokt mij attendeerde op Gerrit Weijers.
Ondanks dat hij vanuit de Seawalker op zo goed als drie benen liep heb ik hem toch nog de kans gegeven en Gerrit Weijers laten komen.
[paard] bleek al 1 jaar met scheven heupen te lopen (echt een groot verschil) die door de osteopate die ik toen had niet recht gezet waren (of ze heeft het over het hoofd gezien, al met al is ze in 1 jaar tijd om de twee maanden wel langs geweest).
Gerrit heeft hem behandeld en al na 1 behandeling liep hij een stuk beter, 2e behandeling is hij nog 15 min bezig geweest en moesten we zijn kniebanden laten inspuiten door de DA want hier had hij last van.
3e behandeling kwamen problemen in de schouders naar voren, 4e behandeling had hij knopen in zijn rechterbil en heeft hij een flinke massage gehad en de 5e behandeling is hij ook even bezig geweest met knopen in de bespiering van zijn rechterbil.
De 6e behandeling moest hij eigenlijk weer even helemaal naar gekeken worden doordat hij nog al in de poeier was gebeten door een ander paard (verhuizing naar andere stalling en bij nieuwe paarden in de wei).
En de laatste keer in december heeft hij een onderhoudbeurt gehad en is hij weer gemasseerd.
Dit verspreid over 2 jaar.

Hierdoor heeft [paard] soms moeite om met de overgangen waardoor ze ook voor mij moeilijk zijn maar we doen ons best en ik geloof dat we samen er best wat van kunnen maken.
Ik heb overigens geen wedstrijd ambities maar ik wil mijn paard wel op zo'n manier rijden dat die er lichamelijk geen last krijgt door mijn onkunde.

Bedankt voor jullie reacties.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:19

ooooooooooo wat een geweldig paard!!!
Ziet er leuk uit, gewoon lekker hobbelen, en volgens mij ben je niet zo onkundig!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:42

Omdat ik zijn 'verleden' weet inderdaad vind ik het knap hoe jullie het nu doen. Ga zo door, komt helemaal goed!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:59

Ilegra, wat een mooie foto's!

Majoor ziet er super uit, en jij ook zeg! Jullie zijn een hele mooi combinatie.

Goede tips vind ik al lastig om te geven in het echie, laat staan adhv foto's, dus dat ga ik niet doen ;)

De enige tip: Keep up the good work!