Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
HappyH schreef:Ik weet niet helemaal precies wat jij bedoeld. Maar ik ga ervan uit dat jij bedoeld hoe je ziet dat het paard de hals zo gebruikt dat het op de juiste manier de hals en daarmee ook de lange rugspier kan aanspannen en zo de verbinding van voor naar achter op de juiste mannier wordt aangespannen.
Als een ruiter een paard in staat stelt om de haslhouding "zelf" te bepalen, dus een vriendelijke, nageeflijke hand heeft en het paard rechtgericht is pas dan kan het paard in balans gaan. Je kunt het zien aan de manier van bewegen, veel souplesse, goed achterbeen gebruik, maar ook aan de aanspanning van de hals. De spieren spannen zich aan, maar de spanningsopbouw kan ook weer afvloeien en wordt niet "vastgehouden", zoals je vaak ziet wanneer er met teveel handinwerking wordt gereden. Bij teveel handinwerking worden ook op een andere plaats in de hals spieren aangesproken, die zichtbaar een hapering hebben in de beweging en dus spanning vasthouden.
Jennyxx schreef:Er is een oud topic over. Helaas stopt die halverwege. Ben zeer benieuwd wat anderen hierover weten.
[RT-P] Trapezius/rhomboideus de belangrijkste schakels?
Askja schreef:Dank je voor het compliment! Het is leuk om er even voor te gaan zitten om zoiets te beschrijven.
Schoft openen is volgens mij trouwens geen officiele term maar gewoon een omschrijving. Ik vind het de lading wel redelijk dekken. Je moet het natuurlijk niet letterlijk gaan nemen
Askja schreef:N.B. 'en daarmee ook de lange rugspier kan aanspannen': dit is m.i. niet helemaal correct, de lange rugspier is namelijk een bewegingsspier en geen houdingsspier. De lange rugspier is bij een goed bewegend paard niet aangespannen maar deinend.
vur schreef:Interessant. Kijk maar eens of je het op bokt krijgt. Ik ben altijd wel in voor leesvoer om mijn kennis bij te schaven.
liberty22 schreef:hmmhh nu de doornige uitsteksels van de schoft worden echter wel aangetrokken waardoor de rest van de licgamenten en spieren in die richting mee bewegen , wat een gevoel van rijzen geeft welke hiervoor verantw. zijn staan in het aangehaalde topic benoemd, ook jij profesor voelt wel wanneer jouw paard zijn rug hol heeft of bol heeft ik denk dat je meer in zulke termen moet denken
liberty22 schreef:nu laat ik stellen dat je hier geen aandacht aan geeft , hoe verklaar je dan de ingezakte ruggetjes en de kissingspines ( ja ik weet dat die genetisch aangelegd zijn) je hebt het dan over langetermijn belasting ,
Citaat:dat de buikspieren de ruiter dragen ben ik natuurlijk geheel met je eens , maar de monnikapsier is niet de enige waar veel aandacht aan besteeds moet worden het is een verzameling van spieren je moet echter ergens beginnen om een dsicussie uitwisseling te starten.De ze spieren zijn met name verantwoordelijk voor de schoft schouderpartij maar als dezen niet goed gedragen worden dan loopt het paard op de voorhand omdat hij geen sleutelbeenderen heeft hangt deze hele partij in ligamenten en banden laten we dat voor de eenvoud gewoon even spierkorset noemen . Van natuur is de voorhand meer belast als de achterhand, dit heeft met het consept van de voortbeweging te doen.
Alleen bij het rijden in de rijbaan willen wij het rijkunstigevenwicht, daarna in de hogeschool het evenwicht op de achterhand.
Citaat:Echter snap ik je niet waarom je zegt dat een paard zijn rug niet hol of bol kan maken , hij kan hem wegdrukken en stijf houden of loslaten en doorswingen , Dat dit tot stand komt door heel andere spieren is daargelaten
dus wil je dat msischien eens beter uitleggen als je in stand een paard zijn hoofd een heel eind de lucht in brengt of met zijn neus naar de grond zie je toch echt wel een wezenlijk verschil in hoogte hoor