hulpteugels gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxhenrieke

hulpteugels gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 10:12

bokkers!

ik weet niet wat ik moet doen,
mijn pony is heel sterk in zn mond, als ik hem vraag.
en als hij eenmaal aan de teugel is, is hij te los van het bit, dus gaat hij binnen een paar seconden weer de lucht in.
ook word hij pas los na een uur rijden, dus meestal rij ik wel anderhalf uur, om nog even een halfuurtje lekker door te rijden
want als hij een maal los is, is die echt super fijn!
dus ik dacht, misschien kan ik eerst een half uur met slof rijden? zodat ie sneller los is?
of met een thiedeman?
graag jullie meningg
dagdag!
xxxxxxxxxxx.

_lieff_

Re: hulpteugels gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:19

Hee,
Ik zou niet met een slof gaan rijden, dat is dwingen en dus niet de bedoeling.. toch?
Een thiedemann zou je wel kunnen proberen, dat is al een stuk vriendelijker, maar toch is dit dwingen.

Het mooiste zou zijn dat je paard door ontspanning aan de teugel gaat lopen, zo hoort het eigenlijk ook,
Maar een beetje er doorheen vragen kan imo niet heel veel kwaad...

(ik snap wel een beetje wat je probleem is, mijn pony was net zo )

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 10:34

ik lees net dat een hals verlenger helpt tegen paarden die ertegen inkomen, en ook helpt voor het niet te kort in de hals. (daar heeft ie ook last van)
is dat hetzelfde als een elastiek?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:37

ik rij zelf af en toe ook wel met slof, maar ja veel mensen zijn erop tegen, maar ik heb ook zo'n pony. Alleen maar met zijn hoofd in de lucht en ja daar wordt je gewoon gek van. En die van mij denkt dat af en toe ook nog even een sprintje te kunnen trekken. Sinds ik af en toe met slof rijdt heb ik die meestal niet eens echt nodig alleen als hij erg vervelend gaat doen. Hij weet dan gewoon dat die het niet kan maken.

halsverlenger is hetzelfde als een elastiek en zou je kunnen proberen, maar uiteindelijk komen alle hulpteugels op dwingen uit denk ik.
Laatst bijgewerkt door suikermeisje op 26-12-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:37

Okee, is hij helemaal nagekeken?
Misschien heeft hij last van een stijve spier die na een uur pas goed los is..
Dan zou ik hem gewoon goed en lang losrijden,
Maar weet je zeker dat hij geen pijn heeft? of in zijn mond ofzo?

PS: ik zou aan de teugel vragen nog even laten totdat je weet dat er niks medisch aan de hand is.. :)

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 10:41

nouwe,
ik denk niet dat ie ergens las van heeft hoor!
als hij gewoon in het weiland staat de heledag,
en ik er dan op ga rijden,
is hij meteen los! (:

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 10:43

het is vooral in de draf, en galop.
in de stap loopt ie uitzichzelf en is ie te los van het bit, dus ben ik heel veel bezig met naar de hand toe rijden

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 11:47

iemand nog meer tips?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:50

les nemen? en problemen niet met hulpteugels op willen lossen..het is de bedoeling dat jij het samen met je paard doet en niet dat je paard alles MOET doen wat jij wil..daarom is een band met je paard zo belangrijk..
blijkbaar hebben jullie nog wat miscommunicaties en daar kan les je toch het beste bij helpen denk ik.
succes!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:22

Heb je les?
Anders zou ik dat eerst gaan proberen! Liever goed les nemen dan in het wilde weg hulpteugels erom hangen! :)

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:25

Ben het eens met xSaarSaar.

Maar eens een keertje met slof rijden kan niet fout zijn, weet wel hoe je ermee omgaat.
Pak hem bijvoorbeeld niet te strak.
Maar het moet zo zijn dat hij in een boogje hangt als je paard gaat nageven, ontspannen. Als hij zijn kop in de lucht gooit moet hij strak staan.
Dus als je een keer met slof gaat rijden, let er dan wel op dat je hem goed gebruikt, maar natuurlijk liever niet.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:47

Nooit met slof gaan rijden als je niet weet hoe.
Dus, neem les!
Vraag aan je instructrice/instructeur hoe je je paard beter los kan rijden.
En als je dan perse naar de hulpteugels wilt grijpen, doe dit dan alleen in je les..

Waarschijnlijk is hij nog te zwak om in draf en gallop de aanleuning te behouden..

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:50

ja, ik heb les. 3x in de week (:

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:52

Hoe kan het dan dat je instructrice je niet met dit probleem kan/heeft geholpen?

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:55

nou, 1 van die 3 lessen, is een dressuur les. en mn instructrice zegt ook dat het goed is dat ik gewoon meer met mn been naar mn hand moet rijden om die aanleuning te krijgen.
en dat lukt ook wel naar een uur.
maar,
ik wil graag niet elke x anderhalf uur tot 2uur te hoeven rijden. snap je?
dus ik zoek een teugel, die mij daarbij helpt. (:

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:56

Ik denk dat je dan toch meer/beter begeleiding nodig hebt, want dit hoor je niet met hulpteugels op te lossen!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:00

de fout ligt 9 van de 10x bij de ruiter..niet bij het paard..dus als ik jou was zou ik even tijdelijk iemand zoeken die jou met deze problemen verder kan helpen..en die hulpteugels weg laten..zo kan je meer verpesten als goed doen als je niet goed weet waar je mee bezig bent..

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 15:05

deze 1e x misschien niet? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:14

Hier zijn al veel topics over geweest. Dus die kun je ook terugkijken.
T Begint met de definitie van "aan te teugel lopen". Als ik het zo "van papier af" moet beoordelen is er sprake van een aanleuningsprobleem. Hij loopt niet nageeflijk en als hij dan toch afbuigt loopt hij achter de teugel.
In de meeste gevallen is het probleem dat het paard niet voldoende van achter naar voren is gereden en men teveel met hand probeert het paard rond te rijden. Een slof is hiervoor zeker niet de oplossing.
Probeer eerst je paardje van achter naar voren te laten lopen en proberen hem op je gewicht terug te rijden en dan weer naar voren etc. (schakelen). Let niet op waar hij met zijn hoofd loopt. Rij dan eens een paar voltes als hij daar in terugkomt weer wat been. Met een zachtjes weerstand biedende hand (dus niet trekken of zagen) komen de meeste paarden in ontspanning en zakken dan met het hoofd (voorwaarts neerwaarts).
Als dat voor elkaar is kun je wat meer aanleuning vragen.
Je hebt dus nog een hele weg te gaan. Les nemen is beter dan een hulpteugel.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-12-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:15

En als je consequent rijdt en bovenstaande iedere keer weer opzoekt zal de tijd dat je moet rijden voor hij fijn aanvoelt steeds korter worden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:45

1 gouden tip
In jou geval Niet ,maar dan ook echt niet met hulpteugels gaan beginnen!

Les nemen :) veel voltes , slangenvoltes (figuren dus)
Veel overgangen en zorgen dat ie losser word in zijn lijf

Laat ook even een masseur komen om te kijken of er niet een paar of 1 spier vastzit

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:00

Zoals anderen al gezegd hebben!! Nooit, maar dan ook NOOIT met slof rijden!!!!

'Het aan de teugel lopen is een gevolg van een goede opleiding, dus het maakt niet uit dat het paard dit niet onmiddellijk doet, met de juiste training zul je er wel komen! Het is zelfs onmogelijk dat het paard dit onmiddellijk doet, zonder de juiste opleiding, zonder de juiste training, omdat zijn lichaam er nog niet klaar voor zal zijn! Neem de tijd om uw paard trainen' http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... -het-begin

Tenzij je natuurlijk alleen de verkeerde spieren van je paard wil trainen, waardoor het steeds moeilijker en moeilijker zal worden! Juiste training is het enige sleutelwoord! Dus zoek goede begeleiding en geef je paard tijd!

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 05:27

xxhenrieke schreef:
nouwe,
ik denk niet dat ie ergens las van heeft hoor!
als hij gewoon in het weiland staat de heledag,
en ik er dan op ga rijden,
is hij meteen los! (:

Je zegt het hier zelf al!
Als hij in het weiland heeft gelopen is hij direct los.
Dat wil dus zeggen dat deze pony het nodig heeft om goed warm te lopen. Ik kan natuurlijk niet zo achter een scherm vertellen waar hij last van heeft, dat kan van alles zijn. Óf het is gewoon een stugge pony die tijd nodig heeft om op te warmen.

Het laten komen van een masseur, of iets dergelijks, is zeker aan te raden. Dit kan hem door stijve/stugge spiertjes heen helpen.
Daarbij zou ik eerst nog geen hulpteugels proberen, maar eerst dit vol houden. Waarschijnlijk krijgt je pony na verloop van tijd meer souplesse en zal hij sneller opgewarmt zijn.

Wat je ook zou kunnen doen is een andere rijtechnische methode toepassen, bijvoorbeeld door een andere instructrice te proberen.
En als je dan een nieuwe 'methode' (zeg maar dagelijks stappenplan) hebt ingevoerd, is het zaak om dit dagelijks te blijven toepassen zodat het ook in het systeem van je pony gaat zitten en hij opgegeven moment na tien minuten denkt ooh ja, zo zat het.

Ook oppassen dat je hem niet 'overtrained'. Dus liever als je hem na een uur fijn hebt, maar 10 minuutjes door rijden en dan afronden.
Anders kan je juist zijn spieren die hij met moeite heeft los gelaten, overbelasten.
Na verloop van tijd bouw je die 10 minuten natuurlijk uit.

Het kan natuurlijk ook iets echt lichamelijks zijn (anders dan spierkwesties). Ik had een pony met spat, die moest altijd eerst flink warm lopen om voldoende gewrichtssmeer aan te maken. Denk niet dat jouw pony dat heeft, maar het was even een voorbeeldje.

is het trouwens de pony uit je profiel? ziet er mooi uit! wat is het voor een?

evie110

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 08:36

toevallig heb ik een 5jarige merrie die ook veelste snel te los is. en kropt ze zich helemaal op, dan is het enige wat ik van mijn lesgever moet doen: haar helemaal laag en lang rijden, zodat ze op lengte komt, en dan alleen heel veel tempowisselingen rijden. dan op het begegeven moment neems ze de teugels weer beter aan. ook wil het welees helpen om te beginnen met de galop:P ik rijd zelf ook vaak met slof en ik vind dat je hem er wel aan kunt hngen als je weet dat je ook zonder kunt:P dus, gewoo losjes eraan:P

veel succes:P
je moet trouwens ff dit filmje kijke van dat beestjeehttp://www.youtube.co/user/evie ... ature=mhum

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 08:59

Klinkt een beetje als mijn vorige pony!
Longeer je hem vaak (met bijv pessoa)? Dit kan goed helpen om hem los in het lijf te krijgen waardoor het rijden makkelijker wordt!