Pony accepteert het bit niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Pony accepteert het bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:20

De hoofdzakelijke medische redenen zijn uitgestelt, ik heb vaak en goed les, maar tegen dit probleem lopen we nu al bijna 2 jaar aan.
Met bit liep mijn pony altijd 'redelijk' zolang ik B reed en ik niet veel van 'm vroeg enkel een heel klein beetje nagevelijkheid, voorwaarts en wat voltetjes was het prima.
Tot aan de L1, we liepen tegen een ontzettend groot probleem aan.... het wijken, wijken kon die, maar het was kop in de lucht en steigeren, stuiteren, alles... na veel trainen is dit beter geworden maar niet optimaal, ik ben bitloos gaan rijden en heb in 3 wedstrijden mijn punten voor het L2 gehaald en op mijn L2 debuut ook 2 punten gehaald. :) Tsja maar op een gegeven moment zal ik toch verder moeten met bit... Ben nu weer stuk bij beetje aan het oefenen met bit maar ik merk vooral nu dat hij nu nog meer het bit aan het afstoten is, hij kan erg slecht tegen druk en als ik contact probeer te maken met zijn mond dan probeert ie mijn hand afteketsen, continue kantelen met zijn hoofd om maar van die druk af te komen, en ik heb echt heel erg kritisch naar mezelf gekeken (en instructie) maar ik zie nou niet echt een grote fout wat ik maak, ik mag soms inderdaad wat stiller zijn met mijn handen dit vind ik gigantisch moeilijk maar ben goed opweg. We zijn er bang voor dat het met bit nooit écht zo goed zal gaan als bitloos :(:) ik denk dat het grotendeels een aanleuning probleem is, maar het irritante ervan is dat als ik er telang wat druk op houd dat paardlief begint te steigeren. We zijn een beetje ten einde raad, iemand ervaringen/tips? :)

Anoniem

Re: Pony accepteert het bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:22

Wat vervelend zeg! Heb je al eens andere bitten geprobeerd ? Dit kan ook een heel stuk helpen. Bij mijn pony is er een hele wereld op gegaan nu ik er een myler bitje in gehangen heb ipv mijn dubbelgebroken watertrens.

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:24

Waarom wil je per se weer terug naar het bit? Zover als ik weet mag je tot het Z (?) nog bitloos rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:24

Priszz schreef:
Waarom wil je per se weer terug naar het bit? Zover als ik weet mag je tot het Z (?) nog bitloos rijden?

Nee je mag bitloos t/m L2

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:25

ja ik heb al heel erg veel geprobeert! idd ook myler en pessoa enzo... mocht niet baten!

Nee je mag tot en met het L2 bitloos Priszz :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:26

Oh hihi Yvank was me voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:28

Is het misschien een idee een tandarts te laten komen die ook aan bittenadvies doet ?

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:28

NicoleHorses schreef:
ja ik heb al heel erg veel geprobeert! idd ook myler en pessoa enzo... mocht niet baten!

Nee je mag tot en met het L2 bitloos Priszz :)

Oo okee, weer wat geleert :o

Je bit laten bekleden met leer? Er schijnt ook nog iets te zijn van tape achtig iets, wat het bit zachter maakt.

Ik heb zelf met mijn moeilijke pony een enkel gebroken appelbitje. Gebruik hem eigenlijk amper, rijdt alleen nog maar bitloos. Maar dit is wel een van de weinige bitten die mijn pony nog een klein beetje tolereert. Waarschijnlijk zou het zelfs nog beter gaan bij een ongebroken.

Is dat misschien niets voor die van jou?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:30

Mits je wellicht kunt aantonen dat het rijden zonder bit een medische aanleiding heeft?
En wanneer dat niet kan.... misschien toch maar accepteren, tis jammer... maar toch een hobby en niet voldoende reden om je paard
er toch maar doorheen te trekken (niet letterlijk natuurlijk)....

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:24

Lieve bokkers bedankt!
Ik heb een appelbit al geprobeert (ook :o ) en daar reageerde die verder niet goed op.
er komt binnenkort nog een tandarts en over dat tape heb ik nogal slechte dingen gehoord!
het l*llige is, bij één van mn instructrise's loopt ie opzig wel zo goed als acceptable op het bit (zo lijkt het uiteraard, ziet er toppiejoppie uit maar je weet niet wat daar speelt natuurlijk en of die zich helemaal overgeeft) misschien klikt het dan kwa combi niet met bit.... achja idd als het niet gaat dan zij dat zo en moet ik dat maar accepteren :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:33

Heb je een recente rijfoto of foto waarop je zijn bespiering kan zien? Het kan natuurlijk altijd ergens anders wegkomen in het lichaam.

Misschien is het handig om contact op te nemen met iemand die een soort bittenpasser is.. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:39

weet niet of je hier wat aan hebt :D
Afbeelding

bestaat een bittenpasser tegenwoordig ook al :') ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:48

Sorry maar ik zou een andere instructrice, want het paard loopt achter de loodlijn en loopt op de voorhand, kantelt zijn hoofd omdat hij geen stelling aan kan nemen doordat hij geen ruimte daarvoor krijgt , wat heel erg pijnlijk is voor een paard, en wat ook schade maakt, en als het paard geen juiste stelling kan aan nemen loopt hij ook nooit ontspannen over zijn rug.
Als je met bit ook zoveel druk houd op je teugel is het niet vreemd dat het dier in protest gaat,
Dus ja zoek iemand die jou op een goeie technische manier leert rijden , maar verdiep je ook eens in de theorie en dan zou ik beginnen bij wat is stelling en buiging.
Probeer eens wat meer te geven , zeker je mag vragen maar geef ook terug, is niet alleen jou fout, maar er zijn heel veel ruiters die vragen en vragen maar niks terug geven , geef het paard de kans het juiste antwoord te geven als jij vraagt en als hij het niet snapt leg jij het hem dan uit , rij wat meer met gevoel, voel in je handen en zit wat er gebeurd in het lichaam van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:53

Een bittenpasser bestaat idd :j . Maar als ik je foto zo zie lijkt het mij een erg verstandig idee om een andere instructrice te zoeken. Op deze foto loopt je pony te veel te diep en erg op de voorhand. Dit is zeker geen houding zoals in het L2 graag gezien wordt :o . Ik ga dus helemaal met midgie mee.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:11

Hoe reageert hij als je zonder contact op de teugels rijd? En met bit longeren?

Als dat allemaal geen problemen oplevert zou ik zeggen dat het idd aan je handen ligt. Heb je al eens een andere instructie geprobeerd? Anders zou je een proefles van iemand kunnen vragen, gewoon eens kijken of dat verschil maakt. Of rijden er nu ook al anderen op jouw paard?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 00:32

nou sorry maar dat slaat helemaal nergens op! :oo

vanf één foto zoiets bepalen :n
sorry maar vind dat nogal triest gelijk te roepen een andere instructrise te zoeken, nou zeker niet hoor. ;)
deze heeft mij alles geleerd met deze pony.
enne klopt hij loopt daar te diep maar heb niet echt veel recente foto's en hij had daar raar stelling aangezien hij die hoek doooodelijk eng vond. :=
midgie schreef:
Sorry maar ik zou een andere instructrice, want het paard loopt achter de loodlijn en loopt op de voorhand, kantelt zijn hoofd omdat hij geen stelling aan kan nemen doordat hij geen ruimte daarvoor krijgt , wat heel erg pijnlijk is voor een paard, en wat ook schade maakt, en als het paard geen juiste stelling kan aan nemen loopt hij ook nooit ontspannen over zijn rug.
Als je met bit ook zoveel druk houd op je teugel is het niet vreemd dat het dier in protest gaat,
Dus ja zoek iemand die jou op een goeie technische manier leert rijden , maar verdiep je ook eens in de theorie en dan zou ik beginnen bij wat is stelling en buiging.
Probeer eens wat meer te geven , zeker je mag vragen maar geef ook terug, is niet alleen jou fout, maar er zijn heel veel ruiters die vragen en vragen maar niks terug geven , geef het paard de kans het juiste antwoord te geven als jij vraagt en als hij het niet snapt leg jij het hem dan uit , rij wat meer met gevoel, voel in je handen en zit wat er gebeurd in het lichaam van het paard.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 00:34

daarom was dit ook in de L1 waar ik overigens wel goede punten heb gehaald
ik ben me bewust van het te diepe maar dit is een moment opname :)
Yvank_ schreef:
Een bittenpasser bestaat idd :j . Maar als ik je foto zo zie lijkt het mij een erg verstandig idee om een andere instructrice te zoeken. Op deze foto loopt je pony te veel te diep en erg op de voorhand. Dit is zeker geen houding zoals in het L2 graag gezien wordt :o . Ik ga dus helemaal met midgie mee.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 00:34

bedankt voor de reacties
ga er hard aan werken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 08:39

Dan had je deze foto niet moeten plaatsen,
Maar vanaf een foto valt heel veel te zien, hij zal op dat punt te diep lopen, maar hoe los jij dat op hij loopt ook te duwend, geef wat meer ruimte van voren , want juist een paard wat het eng vind moet je van voren niet op sluiten tussen 2 teugels. Dus miss even een andere foto plaatsen of toch een andere instructrice zoeken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 09:01

Wss zijn er ook andere instructies met andere ideeën die jou wel kunnen helpen. Ik zou niet zo koppig mn hoofd in het zand steken en het gewoon proberen.
Al eens geprobeerd om het bit erin te hangen terwijl je gewoon op je bitloze hoofdstel rijdt?
Hij accepteerd het bit wel, totdat jij verder gaat en meet gaat vragen. Ligt dus niet aan je paard, maar aan jou. Dus ook niet aan de oefeningen op L niveau, maar aan wat jij met je handen doet.
Athans dat denk ik, je merkte het vanzelf als je deze oefeningen op je bitloze hoofdstel rijdt en wel het bit erin hebt hangen ;).

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 20:08

Dan denken wij daar dus blijkbaar anders over. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:24

NicoleHorses schreef:
Dan denken wij daar dus blijkbaar anders over. :)

Hoe denk jij er over dan?
Je stelt hier een vraag je krijgt antwoord en nuttige tips en jij denkt er anders over.
Het probleem ligt echt bij jezelf, hoe anders je er ook over denkt , miss moet je er zelf anders over gaan denken dan en wat meer gaan begrijpen over de techniek en waarom het kan dat de pony het bit niet accepteert en idd een hele nuttige tip is rij eesn met bit op een bit loos, zelf rij ik op kaptoom en gebruik het bit voor de verfijning waar hij ook voor is bedoelt, maar miss denk jij daar ook weer anders over dan, miss les nemen een optie? En de theorie gaan leren ??

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:28

Wat wil je dan horen beste TS ;).

Andere mensen andere ideeën. Ruil 1 les in en bekijk het misschien op een andere manier, er leiden meer wegen naar Rome en misschien kom je er een tegen met een supertip (of tips) die voor jullie wél werkt.
Ik zou zeggen probeer eens een lesje Centred Riding :D.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:35

Niet zo aanvallend zeg midgie, kan me voorstellen dat het in het verkeerde keelgat schiet.
Iedereen heeft wel eens een verkeerd moment op de foto staan.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:47

TS, misschien is het handig om eerst eens te kijken naar de foto voordat je het op bokt zet? bespaart een hoop ellende.
Wat voor bitjes heb je al geprobeerd? appelbitje dus al, en wat nog meer? :)
Een andere instructrice zoeken zou ik persoonlijk niet doen (niet dat je dat van plan was :p ) omdat zij waarschijnlijk heel goed weet waar jij nu aan toe bent.
En ik heb nog 1 vraag, wil je echt door met de wedstrijdsport al het 'ten koste gaat' van je pony? Zou je dat nou wel doen?
Misschien heb je wel veel meer plezier met recreatief rijden? :)

PS: Het is 'maar' internet, er zitten heus goede tips bij