mijn pony wil niet springen, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

mijn pony wil niet springen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 11:41

Hallo allemaal,

Ik wil graag springen met mijn pony amber, maar als ik dan een hindernis neerzet (een zelfgemaakte van ongeverfde balken) dan springt ze er de eerste keer overheen en dan de keren erna loopt ze er gewoon doorheen. Ik wil dan graag dat ze er overheen springt en dan doet ze net of ze het niet ziet. Als ik hem dan wat hoger zet (omdat ze er eindelijk een keer overheen gesprongen heeft) dan springt ze weer 1 keer eroverheen en dan loopt ze er weer doorheen. en zo gaat dat de hele tijd door.
Wat kan ik hier aan doen?
heeft iemand tips?

groetjes Chantal <3
Laatst bijgewerkt door Revanches op 23-12-10 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Cursief verwijderd uit de tekst voor een betere leesbaarheid

Loes000

Re: springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:45

vlak voordat je zou moeten springen een tikje met de zweep geven (niet té hard natuurlijk)
en flink been bij geven.
En boos worden als ze er toch weer doorheen gaat....

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 11:46

oke, dank je wel ik zou het proberen, nog meer tips?

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:47

Loes000 schreef:
vlak voordat je zou moeten springen een tikje met de zweep geven (niet té hard natuurlijk)
en flink been bij geven.
En boos worden als ze er toch weer doorheen gaat....

mee eens :j

Happyhealthy

Re: mijn pony wil niet springen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 11:50

als ze er doorheen gaat, hoe kan ik haar dan het beste straffen? alleen op stem? of moet ik ook nog extra met mijn benen doen ofzo?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:50

en misschien ook aan de zijkant een balk dat ze er eigenlijk niet omheen kan. en dan niet een balk op de grond maar iets hoger. snap je wat ik bedoel? vind het zelf namelijk nogal een vage omschrijving :P

ik weet trouwens niet of je haar echt moet straffen. kan ze eigenlijk wel goed balkjes draven en galopperen? en hoe hoog spring je?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 11:52

vizsla_love schreef:
en misschien ook aan de zijkant een balk dat ze er eigenlijk niet omheen kan. en dan niet een balk op de grond maar iets hoger. snap je wat ik bedoel? vind het zelf namelijk nogal een vage omschrijving :P

hahaha, ja ik begrijp het. Maar het is niet dat ze eromheen wil. maar dat ze gewoon dwars door de hindernis heen loopt.
maar bedankt voor je meedenken ;)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:52

je kunt wel 'domweg' schoppen en slaan, boos worden.
dat heeft weinig nut als we je nog nooit hebben zien springen.
ik zie in je profiel dat je pony pas 3,5 jaar is.
krijg je ook les?
wat zegt je instructeur/instructrice ervan.

ik denk zelf dat het een kwestie is van onkunde.
pony kent het niet en jij kan het ?waarschijnlijk? ook nog niet zo goed.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:52

Ik zou om te beginnen stoppen met zelf aanklungelen. Zorg dat er iemand naast staat die je kan helpen hierbij. Begin eerst eens met drafbalken, een stuk of drie. Leg ze op de juiste afstand, voor een pony ongeveer 1 meter, en laat haar daar eerst maar eens goed overheen draven. Daarna pas beginnen met een sprongetje. Nogmaals, het belangrijkste is goed les.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 11:53

vizsla_love schreef:

ik weet trouwens niet of je haar echt moet straffen. kan ze eigenlijk wel goed balkjes draven en galopperen? en hoe hoog spring je?

balkjes draven en galopperen kan ze wel goed. en het springen bouw ik iedere keer weer rustig op. en dan begin ik eerst met 10 cm van de grond en dat verhoog ik meestal met ong. 10 cm. en dan eindig ik ong. bij de 80 cm.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 11:58

ginouque schreef:
je kunt wel 'domweg' schoppen en slaan, boos worden.
dat heeft weinig nut als we je nog nooit hebben zien springen.
ik zie in je profiel dat je pony pas 3,5 jaar is.
krijg je ook les?
wat zegt je instructeur/instructrice ervan.

ik denk zelf dat het een kwestie is van onkunde.
pony kent het niet en jij kan het ?waarschijnlijk? ook nog niet zo goed.

ik heb een hele tijd les gehad (eerst op een manege pony) en later ook met haar. waarbij we heel veel sprongen. en ik heb zelf op de manege ook springwedstrijden gereden op een manege pony. Ik ben nu gestopt met lessen maar krijg binnenkort weer les. Zij vond het raar dat hij niet gewoon er overheen sprong en als ik balkjes draaf/galoppeer doet ze het wel alleemaal goed. en de eerste keer springt ze er wel goed overheen, Dus we snappen allebei niet helemaal waar het aan ligt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:01

Aan het feit dat je geen les meer hebt. Je moet daar gewoon weer mee beginnen, je gaat er nu al op voorhand op met de gedachte dat het toch niet gaat lukken, en dan lukt het ook niet.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:09

kleinvosje schreef:
Aan het feit dat je geen les meer hebt. Je moet daar gewoon weer mee beginnen, je gaat er nu al op voorhand op met de gedachte dat het toch niet gaat lukken, en dan lukt het ook niet.

ik begin in Januari weer met lessen, maar toen ik wel les had lukte het ook niet dus ik weet niet of het ligt aan geen les hebben?

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:11

misschien is hij bang om te springen
laat hem is vrij springen en als hij dat niet doet loop je met hem aan zijn halster over een lage hindernis tot hij het vanzelf doet en niet meer tegen werkt

:P

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:13

Neem eerst eens les. ;)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:15

giglene schreef:
misschien is hij bang om te springen
laat hem is vrij springen en als hij dat niet doet loop je met hem aan zijn halster over een lage hindernis tot hij het vanzelf doet en niet meer tegen werkt

:P

vrij springen doet hij erg goed. dan loopt hij er ook niet doorheen en springt hij er gewoon normaal overheen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:18

Als ie het ook niet goed deed tijdens de lessen die je al had, en met vrijspringen wel, dan ligt het toch echt aan jou. Ben je onzeker, rij je er wel echt aan of laat je je vervoeren?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:21

kleinvosje schreef:
Als ie het ook niet goed deed tijdens de lessen die je al had, en met vrijspringen wel, dan ligt het toch echt aan jou. Ben je onzeker, rij je er wel echt aan of laat je je vervoeren?

ik ben volgens mij onder het springen niet onzeker (maar ik zou er eens op letten!) en ik rij er wel echt aan, ik heb niet het gevoel dat ik me echt laat vervoeren maar dat ik er ook echt wat voor moet doen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:21

Citaat:
vrij springen doet hij erg goed. dan loopt hij er ook niet doorheen en springt hij er gewoon normaal overheen.

Dan ligt het aan jou of aan je harnachement....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:22

Er moet toch wel wat mis gaan tijdens het rijden, juist omdat je zegt dat het met vrijspringen wel goed gaat. Wat gebeurt er als je er een ander op laat springen?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:24

dianaw33 schreef:
Citaat:

Dan ligt het aan jou of aan je harnachement....

qua harnachement gebruik ik gewoon een simpel hoofdstel met een normaal bit en een winteck zadel met een verstelbare boom. niks bijzonders dus...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:24

Het hoeft ook niet zo bijzonder zijn, als het maar goed past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:26

chaanttaall schreef:
qua harnachement gebruik ik gewoon een simpel hoofdstel met een normaal bit en een winteck zadel met een verstelbare boom. niks bijzonders dus...

"Niks bijzonders", maar het bit en het zadel moeten wel passen!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:28

En ook een verstelbare wintec kan echt helemaal fout liggen hoor, als jij elke keer pijn veroorzaakt bij het neerkomen na een hindernis, zal je paard stoppen met omhoogkomen. Ps ik heb ook in je andere topic gereageerd, kijk daar ook even naar!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:28

Heb je eigenlijk wel les en begeleiding, zie nu 2 topics van je voorbij komen waarin het allemaal niet zo goed gaat, men kan niet oordelen van achter een schermpje, vraag iemand die er verstand van heeft je te helpen, en neem les, ga niet alleen springen en klooien als het niet goed lukt, verziek je vaak meer mee dan je denkt ;)