Mag ik even heel hard zijn? Ik denk, nee, ik weet wel zeker, dat in dit geval niet het paard het probleem is, maar jij. Het is jouw paard en jij rijdt/traint hem, hij wordt niet beter (slechter zelfs dan 2 jaar terug?) en nu moet hij weg. En het is niet gek dat een paard die niet fijn te rijden is en niet lekker in zijn vel zit, moeilijk te verkopen is. Zeker in deze tijd.
Waarschijnlijk heb je vanaf het begin niet de juiste begeleiding gehad en heeft dat in combinatie met een groen paard geleid tot deze situatie. Maar dat is nooit de schuld van het paard.
En dat gevoel krijg ik wel heel erg van jouw berichten. Om op een paar punten in te spelen:
ZarcoTje schreef:, al snel bleek dat hij gewoon niet voor de sport is weggelegd, het rijden ging steeds slechter en ik ging steeds hulpteugels gebruiken (lange tijd met thiedeman gereden)
Waarom is hij niet voor de sport weggelegd en waarom dacht je dat eerst wel? Hulpteugels zullen alleen werkelijk helpen bij kundig gebruikt, en bij iemand die kundig is, zullen ze niet of heel kort nodig zijn. Zegt wellicht iets over jouw instructie?
Citaat:
Dit was enkel voor korte duur jammer genoeg, al snel ging hij weer in zijn oude houding lopen.
Een paard gaat in een houding lopen die voor hem prettig is. Door pijn kan die houding veranderen, verslechteren. Door goed trainen leer jij jouw paard zijn lijf op de juiste manier te gebruiken, recht te worden en vooral ontspannen en pijnvrij te lopen. Dat is toch wel het minste wat je je paard mag geven gezien het werk dat ze voor je willen verrichten.
Kan jij dat zelf niet (we zijn niet allemaal anky's of edwards) dan moet je zorgen dat je een goede instructrice vind die het jou kan leren. En die hoeven geen GP te rijden om goed te zijn 
Citaat:
Maar hoe hij nu precies loopt, hij is voor zover ik mij herinner altijd al passief geweest op je hulpen, je moet hem steeds drijven anders valt 'ie gewoon helemaal stil.
Nuja hij is goed vooruit te drijven, als hij in zijn eigen houding mag lopen, lang in z'n lijf en helemaal uit elkaar dan.
Als je hem wat meer verzamelder & aan de teugel wilt laten lopen gaat 'ie achter je benen lopen & dan is er geen beginnen meer aan.
En de laatste weken krijg ik er helemaal geen 'beweging' meer in, noch ontspanning, noch iet of wat activiteit.
Nogmaals, het is aan jou om jouw paard te trainen en beter te laten worden. Daar gaat paardrijden om toch? Samen werken en samen verbeteren. Samen leren zodat je wat je leert ook later kan gebruiken en misschien zelfs door kan geven
En een paard dat geleerd heeft om in de meest gemakkelijke houding te lopen (hoofd omhoog en rug uitgedrukt begrijp ik zo) zal het natuurlijk moeilijk vinden om te ontspannen en met een losse rug zijn hoofd te laten zakken. Wanneer jij in het rijden vraagt die houding te veranderen, dan is dat moeilijk, zal hij andere spieren aan moeten spreken, nadenken, en kan hij terug vallen in tempo. Dat is niet gek gezien hij het niet gewend is. Dit heeft tijd nodig, heel veel tijd en heel veel geduld. Na 1 keer hardlopen ben jij toch ook geen marathonloper? Om maar niet over de spierpijn te spreken.
Geef je paard dus de tijd, beloon hem en wordt niet boos. Dit is niet zijn schuld, dit is heel realistisch jouw 'schuld' dus het is ook aan jou om het te verbeteren.
Citaat:
Ik ben echt ten einde raad ! Ik heb er geen plezier meer in en hij volgens mij ook helemaal niet !
Ik wil hem zo graag een baasje geven die wél plezier aan hem heeft, en waardoor hij ook meer plezier krijgt !
Het klinkt alsof jou paard niet goed in zijn vel zit, niet goed in de juiste spieren en wellicht pijn heeft. Niet gek dat hij het niet leuk vind. Maar denk je dat door dit paard te verkopen, hij direct blij wordt? Antwoord is nee. Want nog steeds heeft hij tijd nodig om te leren zijn lichaam goed te gebruiken. Bij de juiste ruiter gaat dat wellicht sneller, maar het probleem is niet opgelost door te verkopen. Probleem is alleen wel weg, maar heb je ook werkelijk iets geleerd?
Wat wil ik eigenlijk zeggen? Kijk heel kritisch naar hoe je nu met jouw paard om gaat, houd train je hem, hoe goed is de instructie werkelijk en hoe steekt zijn lijf in elkaar. Ga je eens verdiepen in andere dingen dan het rijden, kijk naar hoe mensen paarden met zo'n houding hebben getraind naar een volwaardig dressuurpaard. Geef dit paard niet op, want dat is niet eerlijk.
Overleg eens om jullie samen misschien naar een goede trainingsstal te sturen, waar je leert opnieuw te beginnen.
Wees ook heel kritisch om het tuig. Je bent oud genoeg om die verantwoordelijkheid te nemen om te zorgen dat je paard niet met pijn hoeft te leven. Een TA is helemaal niet zo duur, misschien kan je die zelf betalen.
Een osteopathie heeft helemaal geen zin wanneer het paard getraind blijft worden zoals nu, want dan loopt hij zichzelf direct weer vast.
En als je morgen wilt rijden? Neem eerst je zadel en hoofdstel onder de loep. Ligt het beide wel zo netjes als het hoort? Zoja, dan pas kan je erop. Kijk naar je eigen houding, ontspan jij wel? Ga gewoon stappen. Goed warmstappen, nog niets vragen. Dan neem je je teugels iets aan, lichte druk, en ga je werken aan tempowisselingen. In stap bij iedere letter iets harder stappen. Maar blijven stappen. De ieniemie pas die hij iets sneller doet is geweldig, wauw wat een paard, belonen, belonen. Wees zelf fanatiek en wie weet, misschien na 20 minuten draaft hij wel aan bij een beetje been. Nou, dan ben je klaar, afstappen en afzadelen. Stel niet te hoge eisen, te hoge doelen. Beloon als hij het goed doet en je zult zien, niet alleen jouw paard krijgt weer iets plezier, maar jij ook
En vooral, geduld!