Galop is drama..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Galop is drama..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 12:15

Hoi,

Ik rijd een tinker van 5/6 jaar. Stap en draf gaat zo goed als perfect, lekker ontspannen en we beginnen al met een pasje wijken en schouderbinnenwaarts.
Maar dan.. galop. Als ik ga doorzitten gaat zijn neus helemaal de lucht in, en ik zit net zolang door tot hij een beetje ontspant.
Dan, aanspringen. Ik geef hem er meestal een tikje bij omdat hij anders eerst harder gaat draven. Maar dan, galop.. ;( Hij VLIEGT de bak door, valt niet meer te sturen en een volte zit er niet in, omdat hij de bocht gewoon niet doorkomt. Als ik longeer springt hij wel aan, maar gaat naar 2/3 passen weer terug, en ik kan hem daar niet goed aansporen.

Wat moet ik doen? Ik heb les, btw.

Almeetje

Re: Galop is drama..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:52

Kan het dat je hem pijn doet bij het doorzitten? Wat zegt de eigenaar ervan? En je instructeur/instructrice?
Dan weten we misschien meer...
Wat doe je als hij de bak doorvliegt? Laten stoppen of laten doorgalopperen? Als je hem laat stoppen kan het zijn dat hij letterlijk en figuurlijk een loopje met je neemt: even racen en dan ben ik ervanaf...

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:59

ik zou zelf eerst bij het begin beginnen en zorgen dat het doorzitten gewoon goed en ontspannen gaat. Dus dat je eerst ook tijdens het rijden gewoon stukjes gaat doorzitten en niet altijd alleen voor het aanspringen van de galop. Daarna zou ik dan verder opbouwen naar een juiste galop. ;)
en heb je het iee dat hij zo hard met je galoppeerd uit onwil of omdat hij een slechte ballans heeft? Bij de een is er namelijk een hele andere aanpak nodig als bij de andere.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:18

Zo te horen heeft je paard nog wat moeite met de galop. Het is een goed idee om af en toe aan de longe te oefenen. Neem dan maar genoegen met 3 galopsprongen en neem hem dan terug naar draf. Het is belangrijk dat JIJ het commando voor draf geeft, want dan kun je hem belonen als hij dat doet. Dus snel zijn en terugnemen (zowel onder het zadel als aan de longe) voor hij zelf terugvalt. Aan de longe heeft ook het voordeel dat je hem nog even goed het stemcommando kunt leren. Dat kun je dan voorlopig met rijden ook gebruiken zodat je met normale beenhulpen kunt aangalopperen en je zweepje niet hoeft te gebruiken.
Dus ook onder het zadel kleine stukjes galopperen, belonen en opnieuw een klein stukje galopperen en dan kun je dat uitbreiden als het goed gaat.

En af en toe een stukje doorzitten tussendoor, bijvoorbeeld één volte, en weer lichtrijden zodat hij het doorzitten niet direct met galopperen verbindt.
Succes!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:05

Hier kan ik heel veel mee !!

Mijn instructrice zegt dat het vanzelf beter wordt, we moeten de voltes gewoon wat groter maken en na een volte meteen weer terug in draf. Dan moet ik bv door blijven zitten en in de volgende hoek weer aanspringen, een lange zijde en weer terug. Meer galopperen we niet, omdat het heel zwaar voor hem is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:07

En als je buiten rijd op rechte stukken?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:09

Dan kan hij ook alleen maar hard. Op buitenritten valt hij in galop bijna niet te houden.

Kan het er aan liggen dat hij ook voor de kar staat?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:14

Het heeft waarschijnlijk toch met zijn balans te maken.
Laat hem in de baan als je in galop wil, gewoon maar even hard gaan. Begin er niet aan te trekken, maar ga in verlichte zit en beloon hem maar.
Durf je het niet aan als je er op zit, kan je hem ook los in de baan gooien en laten rennen.
Vooral met je stem flink belonen!
Het gaat er om dat galop leuk word en niet een gang waarin hij in zijn mond word getrokken.
Als het vertrouwen er is zal je zien dat het steeds beter gaat.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:18

ik denk dat je moet gaan proberen aan te galopperen en zo gauw hij het doet ontspannen zelf.
daarna laat je hem galopperen en als hij ook maar een paar passen rustig galoppeert dan neem je hem terug en beloon je hem.
als hij het nog niet goed doet mag je hem wel wat langer door laten gaan.
probeer zelf ook te ontspannen in je hand en zit. als jij gespannen bent wordt je paard dat natuurlijk ook.
oefen ook veel aan de lange teugel in draf. en als het mogelijk is later ook in galop.
daardoor leer je een paard op zijn eigen benen te lopen.
probeer ook terug te rijden op je zit en benen en niet teveel met je teugels.

Veel succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:15

Als medische problemen zijn uitgesloten en zijn zadel ook goed past (dat kan gaan klapper als het niet goed past en dat is ook niet prettig voor de rug) dan denk ik dat het idee een balansprobleem is. Probeer je pony's achterhand sterker te maken. Dit kun je doen door veel overgangen te rijden. Zorg wel dat die overgangen goed actief zijn. Verder kun je af en toe wat balkjes lopen. Daarna kun je de galop gaan meepakken. Zelf heb ik er de voorkeur bij om dat eerst te oefenen zonder ruiter aan de longe. Dan kan de ruiter hem niet in onbalans brengen. Als het aan de longe goed gaat dan kun je het onder het zadel proberen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:22

xDeems schreef:
Dan kan hij ook alleen maar hard. Op buitenritten valt hij in galop bijna niet te houden.

Kan het er aan liggen dat hij ook voor de kar staat?

Ik heb heel vroeger een pony gehad, die daarvoor jaren voor de kar had gelopen. Deze pony kon dus ook echt niet goed galopperen. Paar pasjes en dan terugvallen in heel hard draven. Ik heb het hem heel geleidelijk aan geleerd. Dus eerst oefenen aan de longe, elke keer een paar pasjes meer. Toen ook onder het zadel. Hij leek zich gewoon geen raad te weten met deze gang. (galop). Toch gewoon rustig aan onder het zadel, elke keer een paar pasjes meer, totdat hij er helemaal geen problemen meer mee had. Het heeft niet zo heel lang geduurd hoor. Als ze het eenmaal doorhebben en je blijft rustig en bouwt het langzaam op, komt dat helemaal goed. Ik heb wel in eerste instantie alleen rechtuit geoefend. Als ze al moeite hebben en ze moeten dan ook nog op de volte, maakt dat het extra moeilijk heb ik het idee. Pas toen hij een normaal rondje rond de bak kon galopperen zonder moeite, ben ik met voltes gaan oefenen. Komt goed!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:24

Wat bij mijn pony trouwens ook goed hielp was een stemcommando introduceren. Aan de longe geef ik een kusgeluidje als ze moet galoperen (naast het commondo gaaaaaaalop). Tijdens het rijden geef ik met de been en zithulp ook de stemhulp. Daarna sprong ze beheerster aan. Daarvoor ging ze ook eerst hard draven.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:31

Oke.

Ik rijd eigenlijk altijd met half lange teugel, ik wil graag dat hij op eigen benen loopt en opgerichter komt nog wel. Als ik de teugels korter pak wordt hij heel erg wild. Hij houdt er echt niet van als je in zijn mond zit te prikken, met galop (schiet me ineens te binnen) pak ik de teugels wél korter. Wat stom van mij..
Dat met longeren ga ik zeker proberen, en als ik hem losgooi is het ook alleen maar rond galopperen, daar hoef ik niks voor te doen. Dat vind hij geweldig, lekker rond crossen door de bak,en helemaal vies worden. Maar gewoon rustig galopperen zit er echt niet in..

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:34

Ik denk dat je zeker in het begin, hem zijn eigen weg moet laten zoeken. Hij heeft er al moeite mee, dus gepluk in de zijn mond zal niet helpen. Het maakt niet uit als het niet 'mooi' is in het begin. Dus lekker lang teugeltje en laat hem maar zoeken. Als hij het eenmaal doorheeft en het zonder moeite kan, dan kan je gaan werken aan de juiste hoofd/hals houding, ruggebruik en achterhand. Maar niet nu al alles tegelijk willen doen, want dat gaat niet werken bij deze pony denk ik zo.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:49

Oke, bedankt!

Mijn instructrice heeft wel eens verteld dat als ik gewoon rijd, zonder les, dat ik dan best een elastiekje op de meest losse stand kan bevestigen van zijn hoofd/bit/tussen zijn benen, zodat dit ons allebei een beetje makkelijker maakt.. Is dit een goed idee?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:29

Persoonlijk zou ik dat niet doen. Gewoon hem zijn eigen weg laten zoeken, zonder hulpstukken. Als hij het eenmaal 'kan' (even tussen aanhalingstekens, want galopperen kan natuurlijk elk paard uiteindelijk) dan pas gaan concentreren op de juiste houding. Ik denk dat elke hulpteugel hem nu alleen maar in de weg zit.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:15

heb je er een filmpje van? dan is het makkelijker te zeggen waardoor het komt/ kan komen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 20:27

Een foto van hoe ik het elastiek meestal heb of een foto hoe hij galoppeerd?

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:32

ik ken iemand uit zeeland als het goed is,en die is erg goed in het trainen van paarden.
mijn verzorgpony had trouwens hetzelfde als die van jou,
en het zadel bleek dus niet goed te zijn (te klein)
ik zou voor de zekerheid je zadel na laten kijken,daar kan het dus altijd aan liggen.
wij dachten ook eerst ; dat kan nooit!
maar het is echt zo.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 14:23

Oké bedankt voor de tip !!

vieux2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:52

ik zou gaan proberen om kleine stukjes te galopperen. dan krijgen ze de kans om sterker te worden en dan wordt de galop ook beter vol te houden voor ze. en dan krijg jij meer controle. dus jij bepaalt waar wanneer en hoelang je in galop blijft.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:58

Emerald schreef:
Persoonlijk zou ik dat niet doen. Gewoon hem zijn eigen weg laten zoeken, zonder hulpstukken. Als hij het eenmaal 'kan' (even tussen aanhalingstekens, want galopperen kan natuurlijk elk paard uiteindelijk) dan pas gaan concentreren op de juiste houding. Ik denk dat elke hulpteugel hem nu alleen maar in de weg zit.

Helemaal mee eens!

Ik raad je ook aan om veel rechte stukken (op buitenrit) te pakken. Galop alleen op stukken waar je voldoende ruimte hebt (strand, rechte bosweg, duin, of stuk land) en gaan met die banaan. Veel oefenen. Balans los je niet 1, 2, 3 op, zeker niet met hulpteugels. Jij hebt lopen toch ook niet in 1 dag geleerd? Dat duurt wel maanden aan goede training voordat je het kan...

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 09:01

Is idd vaak een balans probleem, in dit geval van het paard maar ook van de ruiter , hoe is jou zit, waarschijnlijk ga je in galop te veel zitten en zoek je steun aan de teugel, dus mond , dus pijn prikkel, dus harder.
Ga verder met de oefeningen schouder binnen en travers op een goeie technische manier dan zal de galop vanuit traver best gaan lukken, maar het dier moet eerste leren op eigen benen te lopen , als de ruiter hem dan stoort in de beweging kan hij niks anders dan het hoofd op tillen en hard gaan , dus leer zelf technisch goed rijden en leer ook de theorie.
In de bak zou ik zeker geen rechte stukken rijden maar heel veel voltes , werk aan een basis en ga van daar uit verder en de basis is een volte voor jou en het paard als jij de volte goed technisch kan rijden en je paard hem goed kan volgen dan een stap verder en galop zou ik zeker nog niet doen in de bak, totdat het dier op eigen benen loopt.
Werk ook aan je zit en leer ga eens meer door zitten, met lichtrijden breng je het dier ook uit balans, ga proberen zijn beweging te volgen en vandaar uit ga je het paard leren jou te volgen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 10:39

Ik heb al vaak gelezen over jonge paarden met galop problemen, en dan gewoon in het bos rijden. Nou, al is het een tinker, in galop op buitenrit is nog dramatischer. Hij springt ten eerste áltijd rechts aan, wát ik ook doe. En voor een volte is geen plek. En hij wil alleeen maar racen. Ik krijg hem echt niet rustig.

Midgie: Mijn zit is echt verre van perfect. Als hij (een keer gebeurd) ontspannen galoppeert, zit ik fijn. Als hij gaat rennen, ga ik bonken, Meestal ga ik dan in de verlichte zit, maar dat is voor hem het teken: HARDER.
Hij loopt perfect op zijn eigen benen in draf en stap, als je wil zien hoe ik meestal rijd kun je in mijn profiel kijken, bij het paard Morris.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:22

Ik heb je profiel foto gekeken de laatste bedoel je?
Ja wat ik zie is een paard wat hangt op de teugel niet draagt met het achterbeen een ruiter die scheef zit
Dus ja ik zou zeggen ga je eens verdiepen in het recht richten, het paard dus op eigen benen laten lopen met jou erop, hij loopt perfect op eigen benen als hij los in de wei loopt, maar met een ruiter loopt hij niet in balans, dus aan jou de taak je rijtechniek te verbeteren en leren hoe je je paard verbeterd, jij wil tenslotte op zijn rug die er eigenlijk niet voor is gemaakt om een op te zitten .
Zo lang jij de techniek nog niet bezit om het paard in de bak netjes in balans te laten lopen zou ik niet galopperen op buiten rit, hou het eens een tijdje gewoon in stap als je buiten ga rijden .
Je hoeft niet perse in verlichte zit te gaan zitten om uit de rug van het paard te blijven, maar je moet gaan voelen hoe hij beweegt onder je en daar mee aan het werk, ga je b.v eens verdiepen in de rug spieren, waar zit jij op , je zal hem moeten leren jou te dragen en dat kan alleen als hij zijn achterbenen gaat gebruiken.
Dus les nemen van iemand die jou ook de theorie kan leren en heel veel lezen ,
Kijk een sop de site www.paardenbegrijpen.nl staat heel veel over het sterker maken van je het achterbeen .
En of het nu een tinker is of een geweldig sportpaard de basis is allemaal hetzelfde , je paard gymmen/rechtrichten een tinker juist heeft vaak een heel goed achterbeen gebruik als je het maar traint.