Springen met 4jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

Springen met 4jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:52

hallo ik heb een 4jarige ruin
ik spring met heb sinds midden zomer en spring nu wat onderling wedstrijdjes mee in de 60cm om parcour ervaring te krijgen.
in de les springen we nu zown 80/90. hij pakt alles heel goed op.
waneer zou ik hem een meter kunnen starten??

alvast bedankt {:)

xJasmijn

Re: Springen met 4jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:55

Daar zou ik niet te snel mee gaan..
hij is nog maar 4 he ;)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:57

Ik zou hem persoonlijk nog even de tijd geven.
Hij groeit toch nog iets, dus dan is het nog beter om het even niet te doen.
Wacht nog even tot het voorjaar. Geef hem nog even de tijd, hij is nog zo jong.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:00

Dat kan nu al. Het is een paard toch? Die mogen vanaf april in het jaar dat ze 4 worden B & L lopen, dat is 1 meter en 1.10m.

Maar of het verstandig is kunnen wij niet zeggen, omdat wij het paard niet kennen. Denk dat je dit beter met je springinstructeur kunt overleggen.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 10:12

bedankt.
ik twijfel omdat de een zeg het kan en de ander zegt dat het slecht is voor de benen van een 4jarige

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:18

Het mag ja, maar of het verstandig is...
Veel goede paarden mogen vaak nog even wachten met echt werk.
Dat zou ik met hem ook doen.

Als je geen haast heb zou ik het zeker nog niet doen.
Geniet van de sprongetjes die hij nu leuk kan maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:31

Het kan, zolang je het maar rustig aan doet. Belangrijker is, heb je controle in het parcours en voelt het goed. Als jij zonder problemen een 80-90 parcours rond kunt rijden kun je best overwegen om eens in de maand een B parcours te rijden.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:47

Als het paard bevestigd is, kun je gerust nu starten. Hoogte is niet eens vaak het probleem, je moet gewoon goed ritme etc hebben.
Mijn 4jarige(januari dus 5) gaat ook in Januari mee.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:53

Ik ga met Joolien mee.
Verder vind ik het afhankelijk van het paard zelf. Is het een groot paard dat nog zijn lichaam door groei in de weg heeft dan zou ik het sowieso al een stuk rustiger aan doen.
Kijk en luister naar je paard!

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:07

Ik ben het eens met prutsmuts(haha). Dat is per paard verschillend...
Ik was dit jaar ook begonnen met springen met mijn 4 jarige, maar nu toch even gestopt want het was gewoon te veel voor haar. In februari hoop ik het weer op te pakken. Maar die van mij is een laatbloeier.

Ik weet niet of het 'slecht' voor de benen zou zijn. Ze krijgen er ook massa van in de achterhand.. wat met de dressuur dan weer goed uit zou komen. Heel veel mensen op concour zie je wél met jonge paarden gewoon starten. Je kan ook overwegen om eerst eens groen te springen om te kijken hoe die het aan pakt?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:18

Je mag inderdaad springwedstrijden starten vanaf 4 jaar. Het ligt eraan hoe makkelijk hij het oppakt. Maar ook aan de ruiter. Met een proffesionele ruiter die een goed tempo aanhoudt en een paard altijd goed voor de hindernis plaatst is een officieel parcours niet zo zwaar als wanneer je het allebei nog moet leren en hij je af en toe zal moeten redden. Ik ken je niet dus dit moet je zelf maar beoordelen in overleg met je instructeur. Bedenk wel dat de weg terug niet leuk is. Dus als je eenmaal hoger gesprongen hebt en het gaat toch niet zo goed en je moet weer een tijd lager gaan springen dan is dat natuurlijk niet zo leuk.
Zo te lezen spring je nog geen parcoursen 80/90 cm. Dus als je het gevoel hebt dat het kan kun je straks groen (BB) gaan starten. Dan doe je al meteen wat wedstrijdervaring op en als het goed gaat kun je na een tijdje een meter gaan starten. Succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:01

kun je best een keertje starten hoor.
vele overdrijven dat het veel te hoog is voor een 4jarige.
je voelt en ziet het zelf aan je paard en vandaar uit werk je lekker door.
zoals hierboven gezegd 4 jarige mag na knhs normen tot L springen op 4 jarige leeftijd. 5 jarige M, enzo verder.

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:03

ik heb altijd geleerd dat het beter is te wachten met springen tot het paard minimaal 5 jaar is ( liever 6 ) ivm de groei ( en correct me if i'm wrong ) en het sluiten van kraakbeen tussen de botten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:05

Wacht tot je paard minstens 5,5 is en ga eerst eens naar het L2 dressuurrijden, dan zit de basis er tenminste dressuurmatig redelijk in.... Dat zal een parcours springen ook veel makkelijker maken :j

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:18

Rustig opbouwen, als het een keer supergoed gaat, kan je de hindernis iets hoger bouwen.
Laat hem eerst wel lekker rustig wennen en start een x BB.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:19

__PSM__ schreef:
Wacht tot je paard minstens 5,5 is en ga eerst eens naar het L2 dressuurrijden, dan zit de basis er tenminste dressuurmatig redelijk in.... Dat zal een parcours springen ook veel makkelijker maken :j

Dit slaat helemaal nergens op. Ik kan zo 10 paarden opnoemen die makkelijker naar het Z springen lopen dan naar de L2 dressuur, en ook 10 paarden die makkelijker L2 dressuur lopen dan een B parcours foutloos springen.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:09

Henkjan schreef:
__PSM__ schreef:

Dit slaat helemaal nergens op. Ik kan zo 10 paarden opnoemen die makkelijker naar het Z springen lopen dan naar de L2 dressuur, en ook 10 paarden die makkelijker L2 dressuur lopen dan een B parcours foutloos springen.

dat slaat juist op héél veel. dressuur is de basis van het springen. als je paard niet evenwichtig kan galopperen, niet in balans is, niet aan de hulpen is, de achterhand niet goed gebruikt, over de schouder wegloopt, naar binnen valt in de bocht,geen gallopwissel kan,... zal hij al helemaal niet goed kunnen springen. springen draait allemaal onder controle en balans, als die er niet is zul je nooit hoog kunnen springen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:33

Dat is wat anders dan ''kunstjes'' in een bak doen.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:38

ik heb het hier niet over kunstjes maar om basis.
een paard moet in balans en evenwicht zijn om goed te kunnen springen. balans en evenwicht train je dmv dressuur.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:44

Met je onderste zin ben ik het eens, maar dat hoeft nog geen dressuurproef te zijn. :) En verder is het niveau van de L2 ruiters en paarden hier ook niet je van het, gemiddeld genomen.
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 21-12-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:44

ben het zeker met __PSM__ en boku eens :) als de basis er niet voldoende aanwezig is,, zul je nooit goed rond komen in een hoog parcour.

verder denk ik ook dat je dit niet moet willen, er zal altijd getraint moeten worden om overbelasting tegen te gaan.
in 1 keer bijv 10 cm hoger willen springen kan eigenlijk niet,, dit bouw je gewoon heel langzaam op, en brijdt je steeds meer uit tot je bij die 10 cm bent :)

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:50

Hahaha de basis moet je vinden in de dressuur.. yeah right.
Nou hier in de omgeving is de basis ver te zoeken bij de meeste dressuur ruiters in het B, L1 en L2.
Dus dat niveau bij dressuur zegt nul komma nul wat!

Verder kijk hoe je paard is, overleg met de mensen in je omgeving, die jou en je paard kennen en verstand van zaken hebben. Ik zou rustig aan doen af en toe een keer een parcourtje starten maar zeker nog niet ieder weekend.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:02

ik heb ook nooit gezegd dat je op niveau dit of dat moet rijden..
je moet geen kunstjes kunnen zoals piaffe enz.
maar je moet wel controle hebben over je paard!
als je niet eens goed kunt galloperen zul je ook niet kunnen springen.
zoals ik al zei. balans,evenwicht en controle zééér belangrijk bij springen.
als je paard niet eens zijn eigen benen gecontroleerd kan gebruiken, dan sta je echt nergens. en al deze dingen worden getraind in dressuur ;-)
dressuur is de basis van alles.
en ik spreek hier nu niet over niveau's ed.
denk na, je leert toch ook eerst draven en galloperen, enz voordat je leert springen?
dat eerste valt wel degelijk odner de noemer dressuur ;-)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:03

Dat noem ik dressuurmatig trainen. Er is een verschil tussen dressuurmatig en dressuur trainen. :) Ik train ook dressuurmatig met cavaletti en kleine sprongetje's

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:07

dat noem ik dus gewoon dressuur.