Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:41

Hoi!
ik weet niet of dit topic al bestaat en of het goed staat, zo niet sorry.

Mijn probleem:
Ik kan niet door zitten (klinkt zo dom :o ) ik ga stuiteren, met mn handen gooien, achteruit hangen noem maar op.
Iemand tips? Hakken uitdrukken doe ik al. ook zonder beugels draven en stappen als ik ga stuiteren (van stap gaat het wel een stukje (5stapjes draf ofzo) met het doorzitten maar toch)

loveSaros

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:49

Ben je zelf verder wel ontspannen?
Probeer erop te letten dat je niet te veel knijpt met de benen. En hoe is de houding van je paard?
Laat die zijn/haar rug wel los? Dat zou in ieder geval stukken fijner zijn voor jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:18

@loveSaros
Bedankt voor je reactie :)
Het paard zelf (palermo , Z2Dres. ruin, 172cm, erg voorwaarts) loopt zelf nogal met z'n hoofd geheven maar ik krijg m tot nu toe best rustig en aan de teugel omdat hij zich wel ontspant
ik denk echt dat het aan me zelf licht en ik probeer me wel te ontspannen en voor mn gevoel gaat dit redelijk. Palermo kan heel erg trekken aan mn handen maar vaak ook niet. hij loopt netjes over zn rug...

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:29

Probeer eens met iemand samen je paard te longeren..
Ik denk namelijk dat je zelf nog niet helemaal in balans bent (te gespannen in je hele lichaam)

Jij erop zonder beugels en zonder teugels..

Ga samen eens lekker werken aan een onafhankelijke zit, je zult zien dat ALS je het balansprobleem hebt opgelost het allemaal stukken makkelijker zal gaan.

Succes

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:56

Oefenen, oefenen, oefenen! Zelf ben ik er nog steeds geen held in maar na veel zonder beugels rijden en echt 'voelen' hoe je paard beweegt ben ik al een stuk verder.
Ik ga mee met de reactie hierboven, je zal waarschijnlijk samen nog niet helemaal je balans gevonden hebben. Je moet ook niet teveel gefocust raken op 'ik moet ontspannen!' want dat heeft dan weer een averechts effect. Veel oefenen en elkaar aanvoelen zal je al een heel stuk verder helpen.
Succes!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:57

Ik kan het ook niet!!! Veel oefenen zal ik zeggen!!!
Ik reed altijd op de manege op de zelfde pony, maar daar mag ik nu niet meer op, rij nu op paarden. Moet weer helemaal opnieuw beginnen!!!

Misschien is het wat om te oefenen zonder zadel? Of op een paardje dat kan tolten!??!?!

x

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:58

rosy1326 schreef:
Ik kan het ook niet!!! Veel oefenen zal ik zeggen!!!
Ik reed altijd op de manege op de zelfde pony, maar daar mag ik nu niet meer op, rij nu op paarden. Moet weer helemaal opnieuw beginnen!!!

Misschien is het wat om te oefenen zonder zadel? Of op een paardje dat kan tolten!??!?!

x

Me moeder zei dat je gespannen moet zijn, behalve je billen...

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:02

Ow ik herken het. Lukt mij ook maar niet ....Iklees ook even mee met de tips.

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:39

Billen lekker zacht maken, benen lang houden, recht recht en vooral jezelf niet opdrukken met je billen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:40

MiWaPi schreef:
Probeer eens met iemand samen je paard te longeren..
Ik denk namelijk dat je zelf nog niet helemaal in balans bent (te gespannen in je hele lichaam)

Jij erop zonder beugels en zonder teugels..

Ga samen eens lekker werken aan een onafhankelijke zit, je zult zien dat ALS je het balansprobleem hebt opgelost het allemaal stukken makkelijker zal gaan.

Succes

Het paard longeren zal helaas niet gaan, ik rijd 1 uurtje in de week in de groepsles dus aan de longe zit er niet in.
Misschien zou ik een paar zitlessen van mijn ouders kunnen krijgen ofzo. (we hebben 1 hobbelpaard hier op stal, echt een kreng maar een goeie beginnersknol , en op hem moet je zonder beugels/teugels met je amren zwaaien aan de longe in galop/draf/stap in de zitles)
bedankt voor alle lieve/goede tips! Ik ga het morgen állemaal proberen, allemaal omstebeurt en kijken wat het beste uitkwam :)

trouwens dat balans zit er oo kniet niet echt in (mn benen zwapperen tijdens het lichtrijden etc, komt nog wel eerst goed oefenen :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:45

Helpt het je niet als je het draftempo wat klein houdt? Dat maakt het doorgaans nét iets makkelijker te behappen als het paard een vrij grote beweging heeft.
Natuurlijk wel scherp blijven dat 'ie niet traag wordt, maar dat kun je ondervangen door af en toe even naar voren weg te rijden, waarbij je dan (na om te oefenen een páár pasjes blijven zitten) gewoon kunt lichtrijden.
Meestal is het toch een kwestie van je balans vinden, onderrug goed loslaten zodat die als 'schokbreker' kan fungeren en druk houden in je stijgbeugels. Da's wel wat anders dan er in gaan staan he ;) waak ervoor dat je niet op je dijbenen gaat hangen.

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:57

Ik heb ook lang moeten oefenen en vind het op een paard wat hoog opgeeft ook nog steeds moeilijk. Mij heeft het geholpen om veel zonder beugels te rijden en vanuit stap rustig aan te draven en meteen blijven zitten. Wanneer je gaat stuiteren weer terug naar stap en weer aandraven. En dit herhalen. Blijven stuiteren heeft geen zin, ook niet fijn voor je paard. Succes (vooral met het geduld hebben ;-) ). Het komt vanzelf goed!

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:38

je hakken uitdrukken is niet zo slim want daardoor ga je met je benen naar voor wat niet goed is voor de rug van het paard! leg je been na achteren en dan ga je vanzelf al beter zitten, ook zit niet op je kont ( bij alles ook stap draf galop) maar op je zit beenknobbels , die voel je door je bekken te kantelen! en blijf rustig zitten en helmaal recht maar wel lekker ontspannen en beweeg niet teveel mee. dit hindert je paard

ik hoop dat je er wat aan hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:58

Been naar achteren :?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:59

Probeer je beugels ten eerste niet te kort te stellen, beetje lang zitten helpt ook altijd al heel erg. veel tips zijn al wel genoemd, maar onthoud eigenlijk dat je niet OP je paard zit, maar OM je paard.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:12

inderdaad je beugels te kort helpt niet maak ze wat langer zodat je niet te veel druk eropt hebt.
als je je benen na voor legt heb je en soort stoelhouding ( wel overdreven dan eh) dit wil je voorkomen dus leg je je benen wat na achter

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:17

Ik kon het vroeger ook niet goed, zowel met als zonder beugels niet. Toen heb ik een aantal keren zonder zadel gereden en toen snapte ik wel hoe ik mijn lichaam moest houden. Dus wellicht is zonder zadel rijden een optie? En idd zorgen dat je het tempo goed onder controle houd, een rustige draf is vaak beter uit te zitten dan een hele voorwaartse.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:21

als je je hakken neer drukt duw je meestal ook je tenen naar voren waardoor je benen strak gaan staan en je billen gespannen waardoor je niet goed kan blijven zitten,
probeer je bekken soepel te houden en "lichtjes"!!! mee te volgen met je bekken in het ritme van je paard.
hou het tempo laag, zeker in het begin, traag draven bijna stappen en daarna opbouwen totdat je het ritme weer kwijt bent, en zo verder opbouwen,
succes!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:57

Je bent in elk geval niet de enigste met dit probleem iedereen die begint begint met paardrijden is doorzitten lastig gewoon blijven oefenen dan lukt het je vanzelf. Wat tips.
Als ze een bokriempje (riempje aan het zadel) op de manege hebben houd daar dan je handen aan vast. Dan trek je de pony in elk geval niet zin zijn mond en belemmer je hem niet in zijn beweging.
Verder iets achter over zitten goed op je zitbeen knobel. Vroeger werdt tegen ons altijd gezegt beeld je maar in dat je met lijm vastgeplakt zit in het zadel. Een z2 paard op een manege in een beginnersles? Of lees ik nou verkeerd?

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:02

Als je achterover leunt belast je de rug van je paard blijf recht opzitten...

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:32

Ik heb het zelf ook maar om het tempo lager te leggen bij het paard is géén goede oplossing,vroeg of laat krijg je dit (als je wedstrijden rijd) op je juryrapportje! en dan zeggen vele 'en dan telkens het tempo wat opvoeren' maar dat is dan nog lastiger! ik deed het ook zo en nu kost het me juist meer moeite om het mezelf in één keer goed aan te leren in één tempo, automatisch zak ik steeds weer terug, dus gewoon in één keer het goede tempo aannemen, blijven ademen, ontspannen, buik heel iets aangespannen word het te moeilijk een pasje ontspannen en gelijk weer heel iets aanspannen, losjes zitten op je kont niet teveel klemmen oefenen en nog eens oefenen. :j

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:33

Utile94 schreef:

je belast de rug van het paard zowiso doordat je er op zit,
met achteruit leunen word globaal bedoelt schouders naar achteren zodat je makkelijker van nature op je zitknobbels gaat zitten en daardoor soepeler kunt doorzitten,
niet als een zoutzak in het zadel uiteraard. ;)

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:55

Mijn paard heeft erg veel beweging ten opzichte van mijn vorige paard en mij lukte het ook niet. Idd alles bewoog, erg onrustig. Ik sluit me aan bij de tip om zonder beugels te gaan rijden. Niet de hele les, maar steeds een paar minuten. Doordat je niet meer in je beugels kunt hangen wordt je houding beter en voel je je paard beter aan. Het komt echt vanzelf!

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:17

Klopt als je er op zit belast je het al. Maar door niet op je kont te gaan zitten en na achter te leunen.. Hoe stiller je zit en hoe minder je belast...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:54

crazyshar schreef:
Utile94 schreef:

je belast de rug van het paard zowiso doordat je er op zit,
met achteruit leunen word globaal bedoelt schouders naar achteren zodat je makkelijker van nature op je zitknobbels gaat zitten en daardoor soepeler kunt doorzitten,
niet als een zoutzak in het zadel uiteraard. ;)

Dat bedoelde ik er idd mee