Frisser dan fris

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silkebo

Frisser dan fris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:24

Net nieuw maar met een groot probleem, ik heb dan wel een verklaring voor het heftige gedrag van Lady (de pony die ik bijrijd) alleen de oplossing weet ik nog niet.
Het baasje heeft nogal wat problemen (haar prive) maar is daardoor niet altijd komen opdagen. Deze koude winter komt dat uit op veel op stal staan. Ik kom al zo vaak ik kan maar dat is niet genoeg haar alle beweging te geven die ze nodig heeft. Wanneer we gaan rijden is ze dan ook frisser dan fris, het neigt naar rodeo. Bokken steigeren keiharde galop soms zichzelf bijna laten botsen. Dit moet ze natuurlijk niet aanwennen en ik heb al eerst longeren geprobeerd, of instap deken tegen de eerste frisheid, Ze in goed aan het been, heel scherp maar ze en gang terug vind ze echt verspilde tijd, diep zitten, ophoudingen ze negeert het volkomen. OP zijn tijd zelfs met bit vastpakken. Soms zo erg dat ik er toch maar afstap (er zijn ook anderen, en ondanks dat ik er nog niet afgevallen ben, proberen doe ik liever niet) en maar weer ga longeren tot ze en haar beweging heeft gehad en braaf luistert. Alleen het is alles behalve ideaal zo.
Voor de rest is ze al een tijd goed zadel mak, kan netjes zelfs travers en renvers en andere gymnastiserende oefeningen. Soms heeft ze ook echt perfecte aanleuning, kan je haar bijna op je zit rijden en ze loopt goed met haar achter benen d'r onder en lange rug. Alleen wat moet je als bijrijder doen als het zo gaat? Ik kan het haar niet kwalijk nemen ze heeft gewoon een energie teveel maar concrete oplossingen..?

(kleine opsomming: Winter, voor het eerst geschoren, te weinig beweging = geen rodeo op zijn tijd/vaak!)

pitbullgup

Re: Frisser dan fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:33

Eerst anders ff los gooien voordat je gaat rijden en dan nog eventueel ook ff longeren van te voren.... maar ja het zou veel beter zijn als ze dus vaer beweging krijgt

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:35

Ja mee eens maar dat gaat me niet lukken, tot mijn eigen grote teleurstelling ook.
Maar zelfs met losgooien of longeren heeft ze het soms.
Gaat ze eerst heel relaxt in stap en moment van aandraven bam! Opeens kolder in d'r kop. Terwijl ik op haal heel minimaal rijd zeg maar, ze is zo licht aan de hulpen meestal.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:42

Het is wanneer je ze los hebt of aan de longe dan toch niet erg dat ze opeens "ontploft", dat wil je dan toch juist zodat je daarna fijn kune rijden en haar wel op je zit kunt rijden?!
Hoe vaak rijd je haar?

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:45

Ja dat wil ik ook, maar ze ontploft dan gewoon weg 2 keer.
Eerst met het ontplof voor werk, daarna tijdens het rijden.
Ik rijd haar 3 keer de week en nu 2 weken elke dag dus wil er even goed mee aan de slag, misshcien wordt het ook wel snel beter als ze d'r beweging wel genoeg krijgt. Dat weet ik nog gewoon niet.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:45

Wat krijgt de pony aan voer? Weet je dat?
Als ze op het voer staat waarop ze normaal hard aan het werk moet en nu ineens precies hetzelfde krijgt in zelfde hoeveelheid nu ze zoveel op stal staat, dan kan het idd heel goed een bommetje worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:45

Staat ze nog op dezelfde hoeveelheid voer, of al iets terug gezet?

Hier had ik ook lollig exemplaar, heb gewoon deel van zijn krachtvoer afgepakt
en stop er meer ruwvoer in. Helpt hier in ieder geval voor een deel.
(Scheren heb ik maar niet gedaan, gelukkig.)

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:48

Fijne tip, ga er eens naar vragen! misschien vind d'r baaske het ook een goed idee
Dankje!

Scheren is jammer genoeg al gebeurd.. tja.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:50

Komt ze ook buiten op de wei of in de paddock? Of komt ze er helemaal niet uit als jullie niet komen?
Hoevaak rijd jij haar? Gooi je haar los voor het rijden? Hoe oud is ze?
Hoeveel voer krijgt ze? Waarom is ze geschoren?

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:53

Nee, baasje wil geen vol pension jammer genoeg. Al geoppert maar niet helemaal fijne respons
Ik rijd 3 keer de week, dinsdag donderdag of vrijdag en zondag.
Ja doe ik, of longeren.
Ze is nu 7 bijna 8
Ze krijgt 3 keer per dag een handje sportbrok en 3 keer per dag kuil, normale portie
Omdat ze veel zweette toen het baasje wel nog actief was

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:57

Tja, niet zo gek dat ze dan wat energie over heeft als eigen baasje ineens geen tijd heeft
en het ineens stukje kouder is.
De dagen dat jij niet komt, dan doet niemand iets met hem?
Of wat doen ze dan?

Hier krijgt mijn paard nog maar 1 handje (gedeeld met mijn drachtige dame, maak er slobber van
met handje slobber en handje zemelen en dan ieders de helft.) sportbrok,
in de zomer stond hij op 3 kilo :D (muesli, granen en brok in totaal) maar kon toen zijn ei kwijt op de wei.

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:01

Ja vind het ook echt niet gek, Ben daarom de dagen dat ik er ben echt heel actief met d'r bezig.
Alleen het ligt toch gevoelig commentaar geven over wat je met je beestke doet dus ja.. Dat blijft moeilijk. Maar ja, ik snap het ook wel en het is een schat ze doet het echt alleen maar uit energie overschot totaal niet geirriteert. Maar ja.. het blijft een probleem.

Net wel overlegt mag iets minder iets kleinere handjes maar nog wel 3. Dus nouja, er is vooruitgang!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:02

Silkebo schreef:
Nee, baasje wil geen vol pension jammer genoeg. Al geoppert maar niet helemaal fijne respons
Ik rijd 3 keer de week, dinsdag donderdag of vrijdag en zondag.
Ja doe ik, of longeren.
Ze is nu 7 bijna 8
Ze krijgt 3 keer per dag een handje sportbrok en 3 keer per dag kuil, normale portie
Omdat ze veel zweette toen het baasje wel nog actief was

Ja sorry maar dan moet je echt eens bij die baas aan de jas...

Je kunt toch een pony niet gewoon binnen laten staan? Als jij 3 keer rijd betekend dat dat ze dus 4 dagen in de week niet buiten komt en als jij komt rijd je alleen of kan ze dan ook een paar uur lekker buiten lopen?
Geen wonder dat ze uit d'r plaat gaat als ze eindelijk eens naar buiten kan, dan ook nog voor het eerst geschoren.
Je moet haar gewoon lekker losgooien in de bak en dan even lekker laten rennen, zweepje erbij met een plastic zakje eraan ofzo, laat ze maar lekker rennen, geen 5 minuten want dan doet ze 't alsnog bij jou.

Wie mest er dan de stal uit? Gebeurd dat ook maar 3 keer in de week?
Die eigenaar moet zich echt schamen dan, sorry hoor. Misschien kan ze de pony beter bij iemand in training zetten, kost haar maar ietsje meer maar wordt hij nog beter van ook.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:02

Dan krijgt ze dus niet overdreven veel brok of ander energierijk voer, als ik dat zo lees.
Wat is het voor ras?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:03

mijn vraag is ook wat krijgt de pony aan krachtvoer? is deze hoeveelheid verminderd nu ze meer op stal staat EN minder vaak gereden wordt?
Je pony heeft vnl te veel energie en weet er geen blijf mee. dus terug schroeven dat krachtvoer en eventueel een beetje extra op de dagen dat ze toch gereden wordt. Alleen krijgt ze zoveel brok niet ...

gebruik je een uitrijdekentje tijdens het rijden? Mijn merrie is ook geschoren en die kan de eerste 5 minuten dat ik erop zit absoluut niet stappen, haar proberen vasthouden resulteert gegarandeerd in een boksessie of trippel met steiger sessie. Dus ik stap in met een uitrijdeken en een extra fleece of zet haar in de stapmolen voor de opwarming, zodat wanneer ik opstap we direct kunnen gaan draven. Pas als ze warm gelopen is kan ze stilstaan en rustig stappen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:03

Silkebo schreef:
Net wel overlegt mag iets minder iets kleinere handjes maar nog wel 3. Dus nouja, er is vooruitgang!

Nou ik zou die brok maar helemaal achterwege laten, of liever inruilen voor 2x daags een handje basisbrok.

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:13

Nee dat gebeurd wel elke dag, maarja.

Ik ben het ook echt niet eens met wat de baas doet. Maar het is echt een probleem van het moment, ik vind alleen dat ze dan beter nog iemand kan zoeken dan het zo laten aanmodderen. Ik wil geen ruzie, dan is er helemaal niemand meer, maar wel dat ze wat doet. Ze was hiervoor ook echt goed bezig met d'r dus snapt dat ze het niet zomaar opgeeft met la lady. Was vooral opzoek naar technische tips zoals bijvoorbeeld voer. Want ja, ik kan het mooi niet eens zijn met het baasje maar dat helpt voor lady nu niets.

En ja doe ik ook zeker geen 5 minuten meestal half uurtje ofzo met longeren en 20 min los

ter verduidelijking, vind het totaal geen wonder en vind het ook echt niet kunnen van het baasje. Geheel mee eens alleen ja, wat kan ik het best doen het het aangenaamst te maken voor ons beide.

Uitrij en instap deken, ja!
En ik krijg 't baasje niet zover dat het minder kracht wordt dan dit.. Stiekem lijkt me ook niet de oplossing.. Nouja ga maar zo min mogelijk doen dan.

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:14

Oh ja ras: het is een mengelmoesje.. maar er zit vooral tinker en.. arabier in dus ja dat verklaard ookal.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:16

Vind t wel goed van je dat je naar een oplossing zoekt!! +:)+

Tja, tis wel het nadeel van bijrijder zijn..
Misschien dan maar even stoppen met rijden tot het weer voorjaar is? En dan komende tijd gewoon maar even lekker poetsen, wandelen en longeren/los gooien?

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:20

Lady verdiend het ook echt (alle beestjes natuurlijk) Maar het is zo'n schat, ze is heel aanhankelijk en een halster is echt een 'zo hoort dat' bij haar want ze loopt overal gezellig mee heen, ipv geirriteert door het vele alleen is ze juist heel blij als je er bent. Gelukkig maar:)

Misschien wel een idee, eerst even proberen met minder energie rijk voer als dat ook niet werkt, longe en los it is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:48

Silkebo schreef:
En ik krijg 't baasje niet zover dat het minder kracht wordt dan dit.. Stiekem lijkt me ook niet de oplossing.. Nouja ga maar zo min mogelijk doen dan.

Nee is ook niet dé oplossing maar kan wel verschil maken hoor. Beetje minderen in ruwvoer kan ook, ik weet niet hoe ze erbij staat nu? Als het kan zou je dat ook wat kunnen minderen of inruilen voor hooi, kuil geeft namelijk behoorlijk wat energie.

Ik zou toch nog eens met de eigenaar gaan praten en voorstellen dat ze haar dan in volpension zet voor de tijd dat ze er minder mee kan doen. Misschien dat ze dat wel wil als je het op de goede manier brengt? Dat ze bijvoorbeeld nu zo moeilijk is met rijden dat ze ondeugden ontwikkelt? Straks is alle energie die zij erin heeft gestoken voor niets geweest. En dat voer, dat bespaart ze mooi als ze dat niet meer krijgt. Of misschien kan haar man/moeder/opa dan even langsgaan om haar buiten te zetten en dat jij haar later op de dag weer binnen doet?
Zou ze haar niet tijdelijk in training willen zetten? Kun je ook nog voorstellen.

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 22:51

Stom genoeg is het grote probleem waarom ze er niet is ook het probleem waardoor ze niet meer voor rede vatbaar is. Het is opeens gewoon een heel moeilijke situatie en ik weet niet wat ik daar mee aan moet. Wilde dus in iedergeval wat rijtechnische tips verwerven omdat ik tot nu toe dan wel de rodeo heb overleefd maar ik het geen fijn en veilig gevoel vind, en ik wil het zeker niet opgeven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:44

Heb je ook instructie dan? Want dat zou in een geval als dit zeker wel aan te raden zijn.
Misschien kun je de eigenaresse vragen eens te komen kijken bij het rijden? En weet je ook waarom ze er niet is dan? Komt ze echt helemaal niet meer?

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 10:11

Ze komt heel weleens maar dat is niet te voorspellen soms zegt ze geweest te zijn maar dan is het niet zo. Aan een instructice/instructeur zat ik ook al te kijken, ga ik vandaag eens goed verder mee. Want ik rij in de lessen meestal niet op d'r omdat ik de anderen niet wil hinderen. Maar dat kan je natuurlijk nooit de problemen van ons twee zien. Lessen was nu meer om te zorgen dat ik iig goed zit en mijn hulpen geef, en daaraan te blijven werken, om het iet erger te maken. Maar prive les mét haar hebben we natuurlijk veel meer aan:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:12

Ja dat zou ik toch proberen, lijkt me een lastige situatie, waar woon je ergens?