Mijn pony@work: tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

Mijn pony@work: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:59

Ik plaats bij deze foto's en filmpje van mijn pony, een New Forest merrie van tien jaar oud. Heb haar nog geen jaar en we zijn vanaf juni pas begonenn met les. Ik heb voorheen alleen recreatief gereden en mijn pony heeft bij de vorige ook alleen recreatief gereden, dus we moeten beiden echt heeel veel leren.

Ik heb prive les van een bokker en ik zie wel vooruitgang, maar ik vind het ook wel eens handig om tips van buitenstaanders te krijgen. Gooi maar los de kritiek, kan echt veel tips gebruiken want ik vind mezelf vre-se-lijk :P

(sorry voor donkere foto's en filmpje, het is niet anders...)

* Ik heb kapstok voeten, handig om je jas aan op te hangen :D
* handen soms niet stil en soms vind ik mezelf te streng (klopt dat?)
* mijn benen willen niet stil liggen, help!
* in de rechtergalop en draf draai ik mijn lichaam niet mee, ben ontzettend scheef en stijf aan die kant, ik probeer er echt aan te werken.

drafmoment: ik moet echt meer die achterhand activeren vind ik zelf.
Afbeelding

Galopmoment rechtsom: mijn lichaam draait niet mee |(
Afbeelding

Halsstrekken: ik heb heel erg de neiging mijn benen naar achteren te leggen omdat ik dit gewend was bij mn oude zadel (springzadel, dit is een dresuurzadel)
Afbeelding

Bekijk aub mijn filmpje, let op de diagonaal en op mn benen. :(:)
http://www.youtube.com/watch?v=jPtykOdhXvM

Ik zou heel erg blij zijn met tips, houdt het wel vriendelijk :D

Groetjes
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-12-10 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam pony op verzoek TS verwijderd

nolanlover

Re: Daisy@work: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:02

Wat mij opvalt aan het filmpje is dat je steeds maar blijft drijven.
Probeer een keer duidelijk de hulp te geven en dan je been stil te houden.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:04

ja dat drijven doe ik dus niet continue maar mn benen blijven aan het klapperen. Tenminste voor mijn gevoel drijf ik niet continue. Maar ik weet het, het is een groot struikelblok :(

als iemand tips heeft hoe ik mn benen stil kan houden: graag! :D

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:15

ik heb hier ook heel lang last van gehad. Het duurde ook wel even voor ik er vanaf was.
Ik ben eerst begonnen met mijn knieen wat vaster tegen het zadel te klemmen, en toen ik dat eenmaal gewend was, begon ik pas met mijn onderbenen wat stiller te houden.
Misschien dat het bij jou ook helpt :)

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:42

hier wat tips om je benen stil te houden
zonder zadel rijden
zonderbeugels lichtrijden
en met een muntje tussen je knie en het zadel en dan niet laten vallen
verder zijn er ook nog veel topics over

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:42

ik zal eens jullie tips gaan gebruiken voor wat betreft het stilhouden vd benen. Alleen met dat muntje gaat niet werken want dan kan ik de hele bak doorzoeken naar geld :D

Nog iemand verder commentaar? Over andere zaken?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:06

nolanlover schreef:
Wat mij opvalt aan het filmpje is dat je steeds maar blijft drijven.
Probeer een keer duidelijk de hulp te geven en dan je been stil te houden.
Dat is eigenlijk wat ik ook wilde zeggen :P

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:16

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn benen.
Wat mijn instructrice mij aanraadde was met een touwtje je beugel aan de singel vastknopen. Klinkt heel stom en is niet ideaal voor het maken van zijgangen, maar het werkt echt, je kan je been simpelweg niet meer heen en weer halen. Merkte na 1 week al verschil.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 08:58

dan ga ik ook dat eens proberen. Nooit van gehoord trouwens maar alles is het proberen waard. Thnx.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:03

Wel lekker gevaarlijk als je er af klettert... Zou daar mee oppassen..
Ik zou je lesgever eens vragen om zitlessen aan de longe.. zonder beugels en teugels alleen maar zitten, zitten en zitten. Goed leren aanvoelen welke bewegingen je paard maakt en hoe je daar in mee kunt gaan.. Verder misschien een idee om wat gym oefeningen te doen op je paard, gewoon met je armen zwaaien e.d. Helpt vaak wel voor je evenwich en soepelheid alle kanten op .
En wat hierboven ook genoemd word, 1 keer een hulp geven en dan meegaan, ook hier kun je je goed op concentreren als je paard aan de longe loopt en jij je niet op sturen hoeft te concentreren ;)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:57

om je benen stiller te houden kun je proberen om zonder beugels door te zitten.
probeer dan goed je hak uit te drukken.
als je nog niet zonder beugels kan of durf, dan alsnog je been lang maken en een beetje druk op je knie en de bal van je voet proberen te verkrijgen.
ook goed opletten dat je in balans zit, dus je armen netjes aangesloten, rechtop en buikspieren een beetje aanspannen.

ik vind dat je een leuke pony hebt, en ik wens je heel veel plezier samen!

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:58

is het niet als je met bodyprotector rijd dat je dan wel kan mee draaien in de galop?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:02

Ik zie teveel spanning in je rug en schouders. Laat je onderrug wat meer los, probeer voor jouw gevoel wat boller te gaan zitten en ontspan je schouders. Rol ze een paar keer naar achter als je er net op zit om ze los te maken, dan zal je zien dat je vanzelf ook iets meer naar achter gaat zitten. :) Niet teveel gaan klemmen met je benen, dan druk je jezelf teveel omhoog uit het zadel en ga je stuiteren. Als je meer je rug ontspant (en ik vermoed ook dat je je de spieren rond je bekken teveel aanspant) gaan je benen ook minder een eigen leven leiden.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:03

Je geeft zelf aan dat je graag wil dat de achterhand meer geactiveerd wordt, maar dat is écht iets voor veel later hoor. Ik zie dat je nog behoorlijk in onbalans zit in het zadel. Vandaar dat je je benen niet stil kunt houden.
Zou daar eerst aan gaan werken met je instructrice.
Zij zou jou eigenlijk zonder zadel moeten laten rijden aan de longe, om het gevoel te leren krijgen wat er onder jou gebeurd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:08

Wat mij meteen opvalt in het filmpje, is het tempo van je pony. En ook de oorzaak. Je bent zo erg bezig met haar voorkant, die moet aan de teugel, dat je de achterkant vergeet. Probeer haar eens iets meer ruimte te geven van voren, dat de neus dan niet op de loodlijn zit, geeft niet. Pas als haar tempo goed is, denk ik dat het makkelijker is om goed op haar te zitten. Denk ook aan je armen, gebogen ellebogen, en ontspannen in de schouders, wat al eerder geroepen is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:25

Probeer je armen ontspannen langs je lichaam te houden, dan wordt je houding ook wat minder stijf.
Met het lichtrijden moet je proberen niet je handen mee omhoog te nemen als je gaat staan, dat geeft een onrustige hand/mond verbinding.

Voor de rest ziet het er goed uit hoor en rij je heel vriendelijk. Leuke pony!! (en ruiter ;) )

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 13:42

ah fijn al die tips, dank jullie wel! Ja heb idd veel spanning, heb ook moeite om mijn buikspieren aan te spannen door een operatie, waardoor de spanning omhoog kruipt als het ware. Ik ga eraan werken! Bedankt weer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:59

Een tip erbij dan: Leer goed adem te halen door je buik, dat werkt ontspannend. Ook aan het begin, als je er net op zit, even rollen met je schouders naar achteren, dan worden je spieren wat losser!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 15:37

ja ga ik zeker doen. Beetje ontspanning. Grappig dat net iemand buiten mij aanspreekt van: goh je zit soms wel gespannen op je paardje he? Ja dat weet ik :)

Buikademhaling, zal erop letten!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:00

Wat heerlijk, eindelijk eens een ponymeisje dat iets gaat doen met alle tips die ze krijgt. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:08

beautylin schreef:
ik heb hier ook heel lang last van gehad. Het duurde ook wel even voor ik er vanaf was.
Ik ben eerst begonnen met mijn knieen wat vaster tegen het zadel te klemmen, en toen ik dat eenmaal gewend was, begon ik pas met mijn onderbenen wat stiller te houden.
Misschien dat het bij jou ook helpt :)

Sorry maar ik zou niet gaan klemmen :') _O- !!!
Ik zou met je instructie balans oefeningen gaan doen waardoor je dus ook meer druk op je beugels
krijgt en uiteindelijk veel stiller gaat zitten !!.
leuke pony :D

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:18

@Peanutbutter, dat klemmen met de knieen was ik ook niet van plan, ik merk daardoor ook wel dat je juist meer uit het zadel wordt gedrukt. Ik ga in ieder geval veel vaker zonder beugels rijden, heb een hele tijd nioet goed kunnen rijden vanwege die operatie maar nu voelt het wel weer allemaal goed. (lees: geen tot weinig pijn meer)

@Kleinvosje: Misschien omdat ik ook geen ponymeisje ben maar een ponyvrouw :) haha maar bedankt dat je me zo jong vind uitzien :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:56

Haha, dat krijg je als je geen leeftijd in je profiel zet ;-)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:00

en dan natuurlijk op een pony, dan is de link al snel gelegd ;) geeft niet hoor :)

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:26

Hoi,

Ik wou ook even reageren :D
Ik heb dit probleem namenlijk ook, wat mijn intructie mij aangeeft is dat ik mijn ellebogen meer bij mijn lichaam moet houden. En dit in het begin gewoon overdreven doen :D , later wordt dit beter. Ook ik draai even mij schouders voordat ik ga rijden.
En voor mijn benen (en het klinkt heel raar) ben ik met sporen gaan rijden. Ik wil geen rel beginnen hier maar het heeft mij echt geholpen. Doordat ik weet dat ik sporen om heb hou ik mijn benen heel stil want ik wil hem niet onnodig prikken :o (en geloof mij ik gebruik ze amper tot heeeeeeel zacht, want hij is goed aan mijn been).
En ook zo ik inderdaad de voorkant los laten, voorwaarts neerwaarts gaan rijden.