Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Paard heeft niet gezweet en is geen enkel moment versneld gaan ademen (hebben we we met 2 echt zo vaak mogelijk ook specifiek op gelet).

midgie schreef:Als je echt wil weten of het zadel past dan zal er idd toch iemand bij moeten komen om het aan te passen.
Als ze met het buiten rijden wel braaf is met een ander paard erbij en alleen met jou niet mee wil dan ligt het toch aan de band/leiding tussen jullie?
Ik heb geen idee hoe jij in de bak rijd en hoe je techniek is?
Maar als het longeren en grond werk wel lukt ligt het toch aan jou als je erop zit.
Vind het ook vreemd dat er geen een instructrice het met jullie aan durft.
Ik begrijp dat je uit Belgie komt?
Waar in Belgie , want ik weet miss wel iemand die jou en het paard kan begeleiden op een heel vriendelijke manier en het paard het vertrouwen in de bak onder het zadel weer terug kan geven , ze woont in Belgie vlak bij Antwerpen.
Ik geloof niet echt in een gevaarlijk paard, anders zou ze het op buiten rit ook doen, denk dat het meer aan jou techniek ligt?

Ik denk, zoals ze gisteren was op wandeling, dat ik eigenlijk gelijk kan vertrekken met bitloos hoofdstel als ik wil als er nog iemand bij is. Voor stapwandeling zelfs zonder zadel. Ze reageerde immers piekfijn op stem en de minste druk, heb mijn teugels amper moeten aanraken en de hele tijd compleet los gehouden.
Varekaj schreef:Verder zoek ik ook boeken over trainingsmethoden voor spieropbuw, boeken over anatomie en spieren bij paarden en dat soort zaken. Wie heeft er goeie titels en werkjes die je me kan aanraden?
Ook allerhande tips en dingen om ze dus tijdens wandeling dressuurmatig en spieropbouwend te laten werken zijn welkom! Bergop en bergaf ken ik maar is hier niet echt zo veel aanwezig. Weet wel een drafpiste liggen waarop ik ook galopwerk kan doen maar da's al een eind stappen. (toch makkelijk uurtje onderweg).
Zo langs de neus weg "ohja dat en dat is er wl gebeurd, we waren het vergeten zeggen..."Varekaj schreef:1) ik zit in België
2) Dit paard blijft tot de dood bij mij. Gewoon omwille van dat karakter verkoop ik ze niet, omdat ik weet dat ze dan hoogstwaarschijnlijk heel slecht gaat uitkomen of ingeslapen wordt, want ze is uitgesloten voor de slacht. Voorts is dit paard een schitterend paard om jonge dieren op te voeden hebben we al gemerkt. Ze weten als geen ander hun plaats en omdat ze voorts altijd serieus koel is in de kop, is ze ideaal om stresskipjes mee te begeleiden. Haar rustgevendheid op andere paarden is echt enorm.
Als ik in de buurt ben is dit een lammetje, ze gedraagt zich prima op de weide ook. Voorts ook lief bij kinderen, dan is ze net wel extra voorzichtig.
Het rijtechnische probleem situeert zich dus echt vanaf het moment dat ze in een bak binnenkomt of als ik er alleen mee wil gaan wandelen onder het zadel.
@unamie: zadel heb ik pas eind volgende week terug, is nu bij de zadelmaker om op te vullen en grondig na te kijken. ik ga hem ook laten langskomen ter controle.
Ik zal even zoeken, heb gisteren foto met gsm gemaakt maar die is nogal onduidelijk vrees ik. Lastig ook, een vos fotograferen met en rode muur op de achtergrond.
Als ik er eentje heb krijg je die per PB
In de post waaronder jij reageerde stond ook dat er telkens, bij nader inzicht, wel inderdaad een medische reden was waarom ze zo'n gedrag vertoonde, had er alleen eigenlijk nooit echt bij stilgestaan. Ik wist het toen nog niet van de drukplek en had ook zoiets van "hè verdorie niet wéér!" en omdat mijn zadel toch hard schoof, gelijk binnengebracht (moest uiteindelijk toch gebeuren).
Ook die intelligentie waardeer ik enorm.
Ze blijft gewoon netjes naast je staan, of je ze nou vasthebt of niet.