Problematisch staken bij werken in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Problematisch staken bij werken in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:05

Ik heb heel lang nagedacht voor ik dit zou plaatsen. het ligt enorm op mijn lever, zit echt te piekeren hoe ik dit nog kan oplossen en hoop dan ook nuttige antwoorden te krijgen, en niet afgekat te worden. Dat heb ik al vaak genoeg naar mijn hoofd gehad en kan ik echt niks mee.

Ik heb sedert een paar jaar een merrie, nu 15, springgefokt maar rij vooral dressuur. Op het moment dat ik ze kocht was ze een wandelpaard, en had vooral de bedoeling om ze ook als dusdanig in te zetten, met regelmatig een recreatief lesje dressuur erbij. Met vallen en opstaan, want ze was niet makkelijk en bovendien compleet fout gereden dressuurmatig, heb ik ze toch kunnen corrigeren en omscholen tot ongeveer L. Paard had er tegen die tijd ook pak plezier in om te dressuren, met wat springlessen tussendoor.

Door omstandigheden (verhuis pension, nieuwe job, jong paard erbij en zwaar ongeval) ben ik sedertdien niet echt meer actief aan het rijden geweest. Paar keer draad proberen opnemen, maar had toen ook al te maken met protest. Protest begint altijd als we een bak betreden, zowel binnenbak als buitenbak, of we nu van stal komen of van de weide.

Vandaag na 2 maanden niksdoen gaan wandelen. Ging gewoon ongelooflijk goed! Was gewoon een wereldpaard. Dus grootmoedig na de wandeling even de buitenbak in voor een testje en jawel. Na amper 5m lag ik zowaar weer haast over de omheining in de weide ernaast. (omheining is 1m80 hoog; draad met betonpalen)

Het protest is heel erg simpel: stilstaan, hoofd richting bakrand draaien en dan keihard kont opgooien zodat je naar voor gelanceerd wordt. Het duikt op bij de minste druk ,of dat nu van kuit is, teugels in contact nemen of tikje van de zweep op de schouder. In het begin was het protest matig. Nu is het zodanig ver, dat als het zo voortgaat, tot echt gevaarlijke situaties gaat uitlopen. Ik ben niet bang, maar heb geen zin om mijn veiligheid op het spel te zetten.

Ik heb mijn zadel vandaag gelijk nog binnengebracht bij een speciaalzaak. Bleek dat de kussens serieus "op" waren, die worden dus in orde gebracht. Op mijn vraag gaan ze het hele zadel grondig onder handen nemen en bekijken.

Ik begin me echt af te vragen HOE dit gaat aflopen. Paard is begin deze week kerngezond verklaard door DA, tandarts is geweest vorige maand. Heeft ruime stal, heeft 2 maanden rust gehad met dagelijks zoveel mogelijk weidegang. Allerhande soorten longeerwerk, met zadel of pessoa, over balkjes, vrijspringen, grondwerk, werk aan de hand gaat allemaal 100% perfect zonder enig protest, zonder enig teken van twijfel in mij van haar kant uit. Op dat vlak zijn we 4 handen op 1 buik.
Paard komt ook in de bak voor leuke dingen: spelletjes, voor sociaal contact met andere paarden, om de benen te strekken...

Het protest duikt op als we ofwel alleen gaan wandelen, ofwel bij het werk onder de man in de bak. Op wandeling heb ik geen last als er eender wie naaststapt of als er nog paard bij is. In de bak heb ik het probleem altijd, ook met andere paarden erbij.

Ik wacht nu af wat het geeft om dat zadel in orde te brengen. Ik riskeer het niet om zonder zadel te testen wat ze zou doen, als ze een lancering geeft lig ik of 99% zeker met mijn hoofd tegen een betonnen paal of in de stroomdraad met stroom op aan de andere kant.

Ik zit echt met mijn handen in het haar als het niet aan het zadel ligt, en ook niks medisch is. Want dan is het gewoon uit onwil. Lessen is een groot probleem, omdat ik al een aantal ervaren mensen heb aangesproken. Niemand wil zich eraan wagen, en diegene die het wel willen hebben maar 1 commentaar: "mep derop appelflap tot ze niet meer weet wat noord en zuid is". Zit ik dus niet op te wachten. Eens ze niet meer protesteert heb ik lesgevers genoeg die staan te springen, er wil zich gewoon niemand aan wagen zolang ze dus zo bokkig doet. En ze geven toe dat het puur uit angst voor dat paard is dat ze niet willen begeleiden.

Laten doorrijden door iemand is geen optie. Dit paard is heel sensitief op wie ermee omgaat en redelijk eenkennig qua ruiter. De meeste slaat ze al gewoon overhoop als ze nog maar te dicht in de buurt komen om te poetsen.

Wat kan ik nog doen om dit toch proberen op te lossen? Als het echt niet lukt dan haal ik ze uit het werk en wordt ze wandelpaard, maar dan kan ik dus nog steeds niet alleen op stap en kan ik ook lange tijd niet lessen, tenzij ik 1 van de jongere verzorgpaardjes mag gaan doorrijden. En heb wel regelmatig les nodig, vooral om mijn spieren soepel te houden anders heb ik zelfs al pijn bij het fietsen.

Verkoop/slacht is geen optie! Dit paard blijft tot de dood bij mij. op de grond en bij grondwerk hebben we schitterende band, durf dat paard blindelings vertrouwen en vice versa. Het is alleen onder het zadel dat het wringt...

kehdra

Re: Problematisch staken bij werken in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:23

Wacht eerst maar eens af tot wanneer je zadel er weer is.
Je schrijft dat ze daar je kussens weer in orde gaan maken, maar hebben ze het zadel wel gezien in combinatie met het paard en jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:47

De combi hebben ze nog niet gezien. De zaak waar ik het heb binnengebracht is niet bij de deur en ook totaal uit de richting, niet van de goedkoopste maar heb dat maar even bewust genegeerd. Wil ik de combi samen ter bezichtiging stellen, dan gok ik erop dat ik met paard en al tot daar zal moeten gaan. ik weet dat er ruimte is daarvoor, ik weet alleen niet of dat ook een piste omvat om tijdens het rijden te bekijken. Als ze op verplaatsing komen zijn ze welkom :)

Ik heb echter een buikgevoel dat me ergens het idee geeft dat het hier ook niet mee opgelost gaat zijn...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:13

Maar hoe kunnen ze het zadel dan op maat maken?
Het is wel normaal dat wanneer een zadel aangepast moet worden dat een zadelmaker de combinatie bekijkt...
Ik zou serieus mijn vraagtekens hierbij zetten...

Wanneer je een tijdje met een slecht/niet passend zadel hebt gereden kan dat bij je paard serieuze rugproblemen opleveren. Ook wanneer je eenmaal een passend zadel hebt, kunnen die rugproblemen blijven voortduren, een bezoekje van bijvoorbeeld een osteopaat zou geen kwaad kunnen.

Ook schrijf je dat ze 2 maanden stilgestaan heeft en dat je weer bent gaan rijden, hoe fanatiek was dit? Zou spierpijn een optie zijn?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:25

Als je alle medische oorzaken hebt uitgesloten, zou ik toch kijken of het geen optie is haar (om te beginnen een keer) door iemand anders te laten rijden. Ik vind het een enorme valkuil dat mensen denken dat hun paarden echt niet door iemand anders kunnen worden gereden; misschien heeft jou paard jou wel heel goed afgericht in plaats van andersom. Juist omdat ze zo ontzettend sensibel is, zoek een ruiter die daar mee om kan gaan, het liefst een goede en handige springruiter. Die zitten vaak wat lichter en kunnen wat beter omgaan met dit soort paarden. Géén cowboy, maar gewoon een serieuze ruiter die dit vaker doet. Ik zou zelf dan denken aan een type als Gert vd Hof. Die zit een paard nooit in de weg en weet feilloos de reacties van een paard in te schatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:13

Het zadel is indertijd op maat aangepast geweest toen ik het kocht, maar die man is nu met pensioen. Het was toen ook net opgevuld. Ik heb het probleem besproken met de zadelmaker/zadelpasser en er zijn nergens sporen van drukplekken, dus gaat ie gewoon zo opvullen en ik ga gelijk vragen of ie ook eens wil komen kijken.

Het rijden na 2 maanden was dus vandaag een stapwandeling van anderhalf uurtje over vlak en makkelijk terrein, met halfweg een rustpauze van 20 minuten. Alles aan lange teugel en op eigen tempo, ik denk dat we niet eens 10km hebben afgelegd :) Paard heeft niet gezweet en is geen enkel moment versneld gaan ademen (hebben we we met 2 echt zo vaak mogelijk ook specifiek op gelet).

@kendra: er IS gewoon niemand die het wil aanpakken, tenzij de cowboys. Dit paard heeft daarbij een probleem met vertrouwen en kan uiterst agressief uithalen als ze ook maar iets vermoed dat haar kan bedreigen. Ik heb nauwelijks problemen in omgang, maar behalve de smid is er eigenlijk amper iemand die zonder risico haar verder kan aanraken dan haar hals en schouder. Het merendeel probeert ze subtiel te pletten tegen een muur of omheining en als je dan 1 kick geeft slaat ze welgemikt en met volle kracht.
Dat beperkt het ook flink, vandaar dat ik dus ergens gewoon zelf wil blijven rijden, maar dan met begeleiding bij. Maar zelfs dat ziet geen kat zitten :(

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:19

Waar woon je en heb je mogelijkheden tot vervoer met paard naar omgeving Rotterdam? Ik wil best proberen je te begeleiden.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:19

knap dat je het volhoudt
het spijt me dat ik het zo zeg,
maar ik had haar allang weggedaan.
ze is gewoon gevaarlijk zoals je het beschrijft.
ik zou helemaal geen risico willen lopen,
straks trapt ze nog een keer iemand tegen het hoofd of eindig jij met een gebroken nek op de grond
omdat je het wou proberen.
dit zijn natuurlijk wel de ''worst case senario's'' maar toch

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:25

Zou je eens een standfoto willen plaatsen om te kijken hoe het paard qua spieren is?
En verder een foto van de onderkant van je zadel?
Dat maakt nl veel duidelijk!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:35

Ik zou serieus kijken of Mindfields een oplossing kan bieden! Zij is iemand die ik blind zou vertrouwen met mijn paard (en dan ken ik haar niet eens persoonlijk).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:40

Als je echt wil weten of het zadel past dan zal er idd toch iemand bij moeten komen om het aan te passen.

Als ze met het buiten rijden wel braaf is met een ander paard erbij en alleen met jou niet mee wil dan ligt het toch aan de band/leiding tussen jullie?

Ik heb geen idee hoe jij in de bak rijd en hoe je techniek is?
Maar als het longeren en grond werk wel lukt ligt het toch aan jou als je erop zit.
Vind het ook vreemd dat er geen een instructrice het met jullie aan durft.
Ik begrijp dat je uit Belgie komt?
Waar in Belgie , want ik weet miss wel iemand die jou en het paard kan begeleiden op een heel vriendelijke manier en het paard het vertrouwen in de bak onder het zadel weer terug kan geven , ze woont in Belgie vlak bij Antwerpen.
Ik geloof niet echt in een gevaarlijk paard, anders zou ze het op buiten rit ook doen, denk dat het meer aan jou techniek ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:48

1) ik zit in België :)

2) Dit paard blijft tot de dood bij mij. Gewoon omwille van dat karakter verkoop ik ze niet, omdat ik weet dat ze dan hoogstwaarschijnlijk heel slecht gaat uitkomen of ingeslapen wordt, want ze is uitgesloten voor de slacht. Voorts is dit paard een schitterend paard om jonge dieren op te voeden hebben we al gemerkt. Ze weten als geen ander hun plaats en omdat ze voorts altijd serieus koel is in de kop, is ze ideaal om stresskipjes mee te begeleiden. Haar rustgevendheid op andere paarden is echt enorm.

Als ik in de buurt ben is dit een lammetje, ze gedraagt zich prima op de weide ook. Voorts ook lief bij kinderen, dan is ze net wel extra voorzichtig.

Het rijtechnische probleem situeert zich dus echt vanaf het moment dat ze in een bak binnenkomt of als ik er alleen mee wil gaan wandelen onder het zadel.

@unamie: zadel heb ik pas eind volgende week terug, is nu bij de zadelmaker om op te vullen en grondig na te kijken. ik ga hem ook laten langskomen ter controle.
Ik zal even zoeken, heb gisteren foto met gsm gemaakt maar die is nogal onduidelijk vrees ik. Lastig ook, een vos fotograferen met en rode muur op de achtergrond.
Als ik er eentje heb krijg je die per PB :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:57

midgie schreef:
Als je echt wil weten of het zadel past dan zal er idd toch iemand bij moeten komen om het aan te passen.

Als ze met het buiten rijden wel braaf is met een ander paard erbij en alleen met jou niet mee wil dan ligt het toch aan de band/leiding tussen jullie?

Ik heb geen idee hoe jij in de bak rijd en hoe je techniek is?
Maar als het longeren en grond werk wel lukt ligt het toch aan jou als je erop zit.
Vind het ook vreemd dat er geen een instructrice het met jullie aan durft.
Ik begrijp dat je uit Belgie komt?
Waar in Belgie , want ik weet miss wel iemand die jou en het paard kan begeleiden op een heel vriendelijke manier en het paard het vertrouwen in de bak onder het zadel weer terug kan geven , ze woont in Belgie vlak bij Antwerpen.
Ik geloof niet echt in een gevaarlijk paard, anders zou ze het op buiten rit ook doen, denk dat het meer aan jou techniek ligt?

Ik ben problemen gaan krijgen nadat ze met iemand achterover is gegaan die gewoon mssa's overdruk heeft gegeven. Ik rij met zo weinig mogelijk druk, vaak zelfs met te losse teugels (krijg dat heel vaak naar mijn kop) en probeer kuiten er ook zo veel mogelijk af te houden. Normaal is gewoon kuit lichtjes opspannen genoeg om ze te laten reageren.
Aangezien er zelf internationale ruiter kort voor de probs begonnen nog aangaf dat ze echt piekfijn was op de hulpen, voor zover datgene ze kende, denk ik toch dat het wel snor zat.

Ik had ook al flink vermoeden dat er wat zat aan onze band, maar dan snap ik niet waarom ze buiten alleen idioot doet, maar niet als er ander paard bij is, want in de bak doet ze het gewoon altijd, ook met andere paarden bij.

Voorlopig denk ik dat ik maar ga afwachten wat zadelpasser zegt, deze week grondwerk en longeerwerk doen om de rug aan te steken en de achterhand en voor de rest gewoon zo vaak mogelijk gaan wandelen, geen werk achter steken. Ohja, en de osteo :)

Edit: stom dat ik niet eerder hieraan dacht. Ze doet het enkel als je weggaat van de uitgang. Als je richting uitgang gaat krijg je ze nog steeds niet sneller dan stap, maar dan doet ze niks chagrijnig meer; ik sluit echter NOOIT af nadat ze net gek heeft gedaan, dan zal ze op zijn minst nog 1 cirkel goed moeten stappen zonder gekheid, altijd weg van de uitgang. Dan wordt ze gelijk beloond en mag ze eruit.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 06:51

Het aanbod van Mindfields zou ik zeker eens overwegen ;)

Het paard 'wegdoen' lost het probleem niet op, en zou ik weglopen voor problemen vinden, en daarom zwak.

Verstandig om die zadelpasser langs te laten komen voor controle, een slecht passend zadel kan zoveel kwaad doen, maar het is natuurlijk niet gezegd dat dat het probleem is. Ook een bezoekje van de osteo kan je al veel helpen denk ik.

Het kan natuurlijk net zo goed zijn dat het simpelweg aan jou (spanning) ligt, en zo zouden er nog 1000 dingen kunnen zijn.
Een stukje begeleiding (van bijvoorbeeld Mindfields) zou je hier goed in kunnen helpen denk ik.

Veel succes, en een update zou leuk zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:44

Dat ze met een ander paard wel mee wil dat is logisch , een ander paard snapt haar beter dan welk mens dan ook.

Het is in elk geval heel fijn dat je dit paard gaat houden,want idd waar gaat het terecht komen.
Dit is geen paard voor iemand die denkt ik zal het wel eens even doen, denk dat het een paard is wat veel vertrouwen mist naar de mens toe en dat moet door veel vertrouwen en respect van de mens op gelost worden.

Als ze door te veel druk achterover is geslagen dan is dat ook al een probleem voor sommige paarden , die vertrouwen dan de druk in de mond niet meer en gaan daar dan echt tegen in, heel normaal, je zou het eens bitloos kunnen proberen en in het begin puur op je zit rijden,
Maar waar woon je in Belgie Je mag het ook PBje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:26

Bitloos staat op mijn verlanglijstje hoor :) Ik denk, zoals ze gisteren was op wandeling, dat ik eigenlijk gelijk kan vertrekken met bitloos hoofdstel als ik wil als er nog iemand bij is. Voor stapwandeling zelfs zonder zadel. Ze reageerde immers piekfijn op stem en de minste druk, heb mijn teugels amper moeten aanraken en de hele tijd compleet los gehouden.

Mar als ik ze nu de bak in stuur, met diezelfde doorhangende teugel, zonder enige druk, dan is het evengoed dus protest.

Op wandeling hebben we even de kop gedaan: door diepe plassen, over totaal ongekend terrein (voor zowel haar als mij als de rest van de groep, is nieuw ruiterpad) waar ze nog een keer wild aan het opjagen waren en met geweerschoten en overactieve honden... geen kick heeft ze gegeven. Had toch de indruk dat de band dan goed zat?

Wegdoen doe ik nooit. Je gaat een engagement voor het leven aan vind ik dat je dat paard de beste zorgen gaat geven. Het is ook niet dat er echt niks meer mee te doen is, kan nog altijd leuk gaan wandelen en mee fokken (dit karakter geeft ze niet door).

Ik heb er een nachtje over geslapen en heb een nogal aparte werkwijze uitgedokterd. Zoveel mogelijk gaan wandelen. Tijdens wandelingen wat dressuurmatig werk proberen doen zoals vwnw rijden, ietsje meer verzameling vragen, wat overgangen en schakelen. En voor het bakprobleem: gewoon opstappen, de bak ingaan en als ze staakt en blijft staaan, wel dan blijft ze staan en ga ik gewoon wachten tot ze uit zichzelf een voet verzet, en gelijk belonen. Dus alle druk en prikkels compleet weghalen, en erna gewoon terug gaan stilletjes aan herinvoeren en conditioneren. Gaat me gigantisch veel uren kosten maar hey, hebben we ervoor over.

Het probleem doet zich ook niet voor aan de longe met mij erop. Tenzij mijn beugels loshangen. Klik je ze los dan is het ter plekke gelijk feest. Verdraaid intelligente knol, niet altijd even handig :+

En ervaren ruiters, tjah, ze wonen ofwel allemaal de andere kant van het land, ofwel wonen ze in de buurt maar zijn het angsthazen die absoluut niet op een paard willen dat bokt of steigert. Ze zouden maar een keertje kunnen vallen. Heb ik die pech ook nog es. Was echt telkens de eerste vraag die ze stelden "dat protest, is dat bokken of steigeren want daar begin ik niet aan, ik wil niet vallen of een mep krijgen". ARGH!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:56

UPDATE!

Ik ben dus gisteren een fikse stapwandeling gaan doen. Om te testn of paard er geen last van had aan longe met halster laten stappen in een bevroren bak. Ging prima, stapte goed door, zette mooi achterhoef in voorhoef tenzij het iets te hobbelig was. Beetje sloom maar dat is stap aan de longe altijd.

Dan even wat pogingen gedaan voor goeie standfoto's, niet handig met die zon vlak op je lens! Maar is toch gelukt (hoop ik) dus die kan ik even PB'en naar zij die erom gevraagd hadden.

Grondwerk zat niet veel in te porren vandaag. Dus ben ik iets gaan doen wat ik eigenlijk nooit doe: ik ben gaan werken met voeiding. Ik had een appel bij (eigenlijk voor mezelf haha) en steeds kleine stukjes afgebeten, oefening laten doen en dan gegeven. Plots was mevrouw heel stuk enthousiaster. Toch maar regelmatig eens belonen met iets lekker dan... (is geen schooier of bijter).

Bij het poetsen heb ik een keertje een massage-achtige borstel gebruikt. Ook in rubber maar met dikkere noppen op. En ze heeft genoten! Oogjes half toe, hoofdje laag, voet op rust. En wat kwam ik toen plots tegen aan de rechterkant? Jawel, een drukgevoelige plek...

Paar keer getest, en ja hoor, als je daar met je vingers druk zette klikte ze haar rug wat weg. Eens flink gevloekt en alvast de osteo in geheugen gezet om te bellen. Het is ook net waar de zadelkussens liggen alweer.

Ik denk dat ik trouwens met wat geluk ook een trainer heb gevonden. Iemand die eigenlijk western rijdt, basis western lesgeeft ook, maar die ook vooral werkt via de band met het paard en ook basis dressuur kan geven. Was compleet vergeten dat die er was, en die zit vlakbij. Misschien maar even bellen of zij kan helpen.

Heb het ook met mijn beste vriend besproken, en dit is wat er voorlopig uit de bus is gekomen: osteo laten komen, zadel laten aanpassen en voorlopig geen dressuurmatig werk meer in de bak. Enkel nog longeren en gaan wandelen, en tijdens de wandelingen wat dressuurmatigheden erin mengen. Bedoeling is om ze terug plezier te laten krijgen in het rijden zelf en even de gedachten van de bak uit haar hoofd te zetten. Pas als het weer dooit, laat ons zeggen vanaf eind maart, terug de piste in proberen en kijken wat het dan geeft.

Volgens mijn maatje heeft ze indertijd met die ruiter de link gelegd "in de bak = enorme druk = pijn/achteroverslaan". Nu wil ik ze dus eerst weer gewoon maken dat rijden = ontspanning = plezier.

Waar ik zeker nog hulp en tips kan gebruiken: allerhande oefeningen om tijdens het longeren de rugspieren te gaan trainen en versterken, en de achterhand. Pessoa heb ik, doet ze prima. Cavaletti leggen doe ik ook wel eens, maar zijn er nog andere dingen? Dubbele lijnen kan ik wel maar ben er niet zo gek op om te doen.

Verder zoek ik ook boeken over trainingsmethoden voor spieropbuw, boeken over anatomie en spieren bij paarden en dat soort zaken. Wie heeft er goeie titels en werkjes die je me kan aanraden?
Ook allerhande tips en dingen om ze dus tijdens wandeling dressuurmatig en spieropbouwend te laten werken zijn welkom! Bergop en bergaf ken ik maar is hier niet echt zo veel aanwezig. Weet wel een drafpiste liggen waarop ik ook galopwerk kan doen maar da's al een eind stappen. (toch makkelijk uurtje onderweg).

In elk geval komt er weer een complete medische controle (niet door DA, da's begin deze week nog OK verklaard) door osteo.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:15

Dit lijkt toch wel eingszins op een probleem wat ik heb gehad met een paard, ook nadat ze een keer achterover was geklapt. Die bleek uiteindelijk een rugbeschadiging te hebben opgelopen. Misschien is het een optie foto's van de rug te laten maken.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:26

Varekaj schreef:
Verder zoek ik ook boeken over trainingsmethoden voor spieropbuw, boeken over anatomie en spieren bij paarden en dat soort zaken. Wie heeft er goeie titels en werkjes die je me kan aanraden?
Ook allerhande tips en dingen om ze dus tijdens wandeling dressuurmatig en spieropbouwend te laten werken zijn welkom! Bergop en bergaf ken ik maar is hier niet echt zo veel aanwezig. Weet wel een drafpiste liggen waarop ik ook galopwerk kan doen maar da's al een eind stappen. (toch makkelijk uurtje onderweg).

www.paardenbegrijpen.nl

http://www.horses.nl/vanhoofdtotstaart

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:43

Wat ik voor me zie na het lezen van jouw verhaal is een verwend paard wat met het sluiten van een aantal compromissen de dingen die ZIJ leuk vindt wel met jou wil doen.
Zolang je maar van haar afblijft, dus doorhangende teugels en geen controle dmv kuit.
Zo snel ze jou verteld waar ze geen zin in heeft begin je aan alles te twijfelen; zadel, rug, gezondheid, gebit, mentaal... er komt heel wat voorbij.. (en ik kan hier niet zeggen dat er niks is hoor, maar ze is dus al helemaal nagekeken door je DA, heb je daar dan geen vertrouwen in?)
Zadel zou ik wel alleen aan laten passen met paard er bij!
De kussens kunnen ze wel weer netjes standaart opvullen, maar dat wil niet zeggen dat het jouw paard dan weer goed past.

Ik denk dat iemand als Mindfields je goed zou kunnen helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:01

Oh ik durf mijn zin wel doorzetten hoor. De problemen zijn gestart nadat ze achterover is geklapt. Ik ben pas later op de hoogte gebracht, heb toen de boel stilgelegd en ze zat met blokkage in rug en hals. Die ruiter heeft haar daar gewoon constant doorgedreven. Ze heeft het nog gedaan ook, de lieverd. Daarom heeft ze van mij toen ook rust gekregen tot ik zelf weer kon rijden, want ze zat er mentaal compleet doorheen. Heeft me pak moeite gekost om vertrouwen terug te winnen.

Ik heb daarna ook te maken gehad met soortgelijk protest. Steeds doorgezet, doorheen geraakt, maar het bleef sluimeren en dan toch steeds medisch advies bijgehaald. Telkens bleek dat ook gegrond. Paard stond toen op een stal waar ze klanten dus niks zeggen, je moest het zelf maar ondervinden. Elke keer als ze protesteerde en ik ze er dan toch doorheen reed, bleek achteraf dat ze met blokkage zat door vastrollen, dat ze beet in de rug had gehad van ander paard en daardoor ontstekingen kreeg in de spieren. Maar dat komen ze dan maar vertellen als de DA weer eens is geweest :( Zo langs de neus weg "ohja dat en dat is er wl gebeurd, we waren het vergeten zeggen..."

Ik ben dan verhuisd, ze kreeg daar dan medische rust en erna is het gaan vriezen en sneeuwen. DA verklaarde de rug maandag nog goed (ze had wel licht koliek, daarom was hij vooral gebeld) en ik ben dan ook gisteren gewoon gaan rijden. Toen viel op dat mijn zadel nogal hard naar links schoof, dus toch maar eens binnengebracht, ook al was het eerder al meerdere malen door "experts" in orde verklaard en goed passend. Bleek dat het toch wel nodig was om op te vullen en dan merkte ik vandaag die pijnplek weer op. Gezien de plek kan ik wel al raden dat dat door dat zadel zal komen.

Tot nu toe blijkt er dus ook wel altijd een reden achter te zitten (maar dat wist ik nog niet toen ik het topic startte gisteren) en ik dacht dat het nu toch echt wel niks meer medisch kon zijn.

Osteo wordt morgen gebeld (was in vakantie tem vandaag haha, wist ik niet) en voor de rest blijft ze gewoon aan het werk. Ik vermoed nu dat ze een link legt tussen bakwerk = druk = pijn, wat wel logisch is als je alles bekijkt. Ik ga dan ook voorts gewoon nog longeren in de bak, grondwerk, maar het dressuurmatige zal ik wel oppakken tijdens wandelingen. Ik ga ze nu nog even voordeel van de twijfel geven en de bak links laten liggen tot eind maart. Dan onder begeleiding dat opbouwen en als ze dan nog idioot doet, dan geef ik geen vingerbreed meer toe. maar ik ga ook mijn eigen veiligheid niet riskeren en als het echt niet gaat, dan is dat zo en dan mag ze als wandelpaard haar dagen slijten.

Liever een paard dat graag voor me werkt, dan eentje die tegen haar zin me de hele tijd het leven zuur maakt en gevaarlijk wordt.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:55

Dat klinkt als een moeilijk probleem! Maar ik ben bijna zeker dat de oplossing te zoeken is in de combi grondwerk/dressuur en ik vind het vreemd dat je geen instructeur vindt die je daar bij wilt begeleiden! Ik ben zeker dat mijn instructrice dat wel zou doen! Dus als je iemand zoekt omgeving Reusel/eindhoven, dan kan ik je iemand aanraden die heel goed weet waar ze mee bezig is, veiligheid voorop stelt en écht luistert naar ruiter en paard om samen een oplossing te zoeken! Zonder geweld, maar wel door consequentie, tijd en logica! Veel succes!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:59

Trouwens, nog even, pas op met pesoa! Veel paarden krijgen rugproblemen door het gebruik van pesoa! Ik gebruikte dat ook, mijn instructrice raadde me dat af, en leerde me te longeren zonder hulpteugels, maar met een paard dat 'aan de teugel' loopt,en super goed werkt. Het enige dat ze soms tijdelijk gebruikt is een hele lange elastiek en enkel aan de longe! Zij is naast dressuurinstructrice ook dierenartsassistente met ervaring in paardenklinieken, en ze kan altijd heel goed uitleggen waarom wel of niet... In ieder geval, veel succes!

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:05

Varekaj schreef:
1) ik zit in België :)

2) Dit paard blijft tot de dood bij mij. Gewoon omwille van dat karakter verkoop ik ze niet, omdat ik weet dat ze dan hoogstwaarschijnlijk heel slecht gaat uitkomen of ingeslapen wordt, want ze is uitgesloten voor de slacht. Voorts is dit paard een schitterend paard om jonge dieren op te voeden hebben we al gemerkt. Ze weten als geen ander hun plaats en omdat ze voorts altijd serieus koel is in de kop, is ze ideaal om stresskipjes mee te begeleiden. Haar rustgevendheid op andere paarden is echt enorm.

Als ik in de buurt ben is dit een lammetje, ze gedraagt zich prima op de weide ook. Voorts ook lief bij kinderen, dan is ze net wel extra voorzichtig.

Het rijtechnische probleem situeert zich dus echt vanaf het moment dat ze in een bak binnenkomt of als ik er alleen mee wil gaan wandelen onder het zadel.

@unamie: zadel heb ik pas eind volgende week terug, is nu bij de zadelmaker om op te vullen en grondig na te kijken. ik ga hem ook laten langskomen ter controle.
Ik zal even zoeken, heb gisteren foto met gsm gemaakt maar die is nogal onduidelijk vrees ik. Lastig ook, een vos fotograferen met en rode muur op de achtergrond.
Als ik er eentje heb krijg je die per PB :)

Een dominante alpha merrie dus.

Dat is een heel lastig probleem, vooral omdat, zoals kendra het al opmerkte het paard inmiddels jou heeft opgevoed en niet andersom. Maar je kunt wel de cirkel doorbreken, maar makkelijk is het niet.
Afslaan heeft geen zin, dat verlies je toch.

Slimmer zijn dan haar. Goed moemaken aan de longe en dan stap voor stap verder gaan en vooral niet opgeven. En doe de omheining van de bak dicht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:38

Er stond dus in de update dat ik weer een drukgevoelige plek had aangetroffen waar het zadel zat. Als je heel de rug met harde druk op vingers kan afgaan en ze plooien zowat dubbel als je daar met je pinkje even port, dan zit er wel wat volgens mij hoor :+ In de post waaronder jij reageerde stond ook dat er telkens, bij nader inzicht, wel inderdaad een medische reden was waarom ze zo'n gedrag vertoonde, had er alleen eigenlijk nooit echt bij stilgestaan. Ik wist het toen nog niet van de drukplek en had ook zoiets van "hè verdorie niet wéér!" en omdat mijn zadel toch hard schoof, gelijk binnengebracht (moest uiteindelijk toch gebeuren).

De meeste instructeurs hier zijn goed in rijden, geven ook prima les, maar een probleempaard, da's een stap te ver. Ze gaan er 1 of 2x op, geven het paard een pak rammel, laten die echt gevaarlijk rondcrossen aan de longe tot ze trillen op hun benen, gebruiken macht en als het paard niet snel plooit is het simpelweg "afvoeren die handel, koop je wat beters". Als je paard braaf is en prima loopt of niet teveel protesteert heb je heel erg veel aan die mensen, als het lastiger wordt zijn ze liever lui dan moe en heb je er geen zak aan. Zit in een heel slechte regio daarvoor, ben me daar al veel langer van bewust.

Ze is dominant, maar daarom ben ik net gek op dat beest :D Ook die intelligentie waardeer ik enorm.

Je tip dat aflsaan niet werkt, dat weet ik. Een paard kan een corrigerende tik krijgen, maar afslaan doe ik NOOIT! De persoon die me dat ooit voorstelt, die krijgt bij mij zelf de zweep tegen zijn derrière en mag haasten dat hij van het erf is. (Afslaan is voor mij erop meppen en blijven doormeppen, zelfs als het paard bij de 1e tik al begreep dat het fout zat, en toch blijf je doorgaan).

Moe longeren heeft geen zin, als je opstapt blijft ze gewoon tr plekke staan als een standbeeld en mag je doen wat je wil, ze zal zich niet verroeren. Zelfs niet met eten voor d'r neus, dat hebben we voor de gein al eens getest een hele tijd terug. Ofwel trakteert ze vanuit het niets evengoed op een keiharde lancering.

Ohja, zelfs als je valt en de bak is open, ze loopt niet naar buiten hoor ;) Ze blijft gewoon netjes naast je staan, of je ze nou vasthebt of niet.

Edit: zag net dat ik dat nog nooit had vermeld, maar wel belangrijk denk ik: Ik ben nog nooit gevallen als ze zo vies doet, ik kan altijd relatief netjes blijven zitten, hoe hard ze ook probeert. Ik ga nooit gelijk de bak uit, ze moet altijd minimaal 1 rondje rustig gestapt hebben. Lukt vaak niet van de 1e keer, maar uiteindelijk sluit ik wel altijd "positief" af, in de zin van de gehele oefening lang geen protest.