paard wil niet nageven, probelemen met bit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

paard wil niet nageven, probelemen met bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:16

Hallo,

Ik wil even jullie mening horen over het volgende.

Ik rij nu een jong paard van 4 jaar oud. Ze heeft als 2 jarige haar mondhoek uitgescheurd gehad en nu gaat deze steeds weer kapot wanneer er met een bit gereden wordt. Daarom train ik haar thuis zonder bit, op een kaakgekruist bitlooshoofdstel.
Maar nu wil ze niet goed het laatste stuk nageven in de kaak, en blijft ze daar dus ook erg stuk in de kaak. Vervolgens probeert ze steeds onder de druk vandaan te lopen en gaat ze op haar voorbenen lopen en doet ze achter bijna niets.

Over een behandeling bij iemand voor de rug of etc. is geen optie, aangezien de eigenaar dit niet wil.
Dus aan zulke tips heb ik niets.

Wie heeft ditzelfde of weet hoe je dit kunt oplossen.
Alle tips zijn welkom.

boooo

Re: paard wil niet nageven, probelemen met bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:17

Misschien loopt ze fijner op een ander systeem?
Bijvoorbeeld een sidepull of een kingekruist? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:19

Tandarts laten komen.
Als er op de achterste kiezen haken zitten, kàn ze namelijk niet nageven.

Rijdt je trouwens met veel druk op de teugels?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:42

Tandarts is geweest en gebit zag er prima uit.

Ik rij wel met druk op de teugels, maar kan ook goed ontspannen in de hand. ( of hoe zeg ik dat goed)
Het is met name dat ze zich vast houdt in de kaak, ik probeer haar dan erdoor te werken, dit doe ik door steeds weer te vragen, door binnenhand na me toe te halen en weer naar voren te doen.

Maar ik weet niet of het met bitloos ook beter is om met wat minder druk te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:53

HBZ schreef:
Het is met name dat ze zich vast houdt in de kaak, ik probeer haar dan erdoor te werken, dit doe ik door steeds weer te vragen, door binnenhand na me toe te halen en weer naar voren te doen.

Ontspanning verkrijg je niet door telkens te gaan zitten inwerken.
Ontspanning in de kaken is een gevolg van losgelatenheid in het hele lichaam.
Je zult dus moeten leren om nièt te "vragen" aan de voorkant, maar meer met het lichaam bezig te zijn. Werken aan rechtgerichtheid en de achterhand goed actief maken.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:37

Meer van achter naar voren rijden, net als met een bit. Naar je hand toerijden ipv terugwerken. Rechtrichten, veel binnenhoefslag, op eigen benen laten lopen. En als dat goed gaat kan je rustig loswerken. Stelling vragen links, rechts en zo naar schoudervoor. Zodat ze losser wordt aan de voorkant.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:39

Dit ga je niet oplossen met een bit, maar door je rijtechniek te verbeteren. Zoek goede instructie! :)*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:51

HBZ schreef:

Ik rij wel met druk op de teugels, maar kan ook goed ontspannen in de hand. ( of hoe zeg ik dat goed)

Maar ik weet niet of het met bitloos ook beter is om met wat minder druk te rijden.

teugelgewicht moet voldoende zijn om het paard nagevelijk te rijden en te vragen, dit is met bit en bitloos het geval, als er druk op de teugel staat loopt het paard op het 5e been en dus uit balans, wanneer je dit dus niet hebt zal je de mond hoeken van je paard dus ook niet meer beschadigen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:25

Je paard aan de voorkant in de krul trekken gaat geen losgelaten paard opleveren (of je nou met bit of bitloos rijdt)

Het afknikken van het hoofd is een gevolg van verzameling, niet een voorwaarde; oftewel pas als je paard verzameld loopt buigt het hoofd af, en het is zinloos om het hoofd gedwongen af te laten knikken en dan te verwachten dat je paard vanzelf verzameld gaat lopen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:29

het lichaam rijden, niet het hoofd. Eerst ontspannen in het lichaam van achter naar voren dan komt de nageeflijkheid vanzelf..niet afdwingen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:31

je hebt toch ook paarden die aan de teugel lopen in uitgestrekte gangen?
Ik zou nog geen verzameling vragen aan een paard met dit probleem,eest maar eens een goede balans erin brengen....voorwaarts rijden en iets opvangen,vragen,loslaten.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:55

HBZ schreef:

Ik rijd ook met een kaakgekruist hoofdstel. Ik heb lichte druk op de teugels maar, zoals anderen ook zeggen, het lijf moet het doen.
Als het paard geheel ontspannen is dan ontspant het paard dus ook in de kaken.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 12:59

Foogul schreef:
Dit ga je niet oplossen met een bit, maar door je rijtechniek te verbeteren. Zoek goede instructie! :)*

Ik heb een hele goede instructeur. :D

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:01

Moll schreef:
HBZ schreef:

teugelgewicht moet voldoende zijn om het paard nagevelijk te rijden en te vragen, dit is met bit en bitloos het geval, als er druk op de teugel staat loopt het paard op het 5e been en dus uit balans, wanneer je dit dus niet hebt zal je de mond hoeken van je paard dus ook niet meer beschadigen.

Dat is niet helemaal waar, of ik ben het daarover niet eens.
Het paard heeft zonder druk ook al een mondhoek die kapot gaat. Laatst heeft mijn vriend haar gereden met de teugels niet aan het bit maar aan de neusriem. Na het rijden was haar mondhoek wel kapot, ja en dan heb je echt geen druk!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:04

Bedankt voor de reactie's.

Zo te horen heb ik niet helemaal goed uitgelegd wat ik met druk bedoelde, eigenlijk voer ik al uit wat gezegt word. Ik dwing haar ook niet aan de teugel, maar vraag alleen maar.
Ik ga morgen dit ook nog eens even bespreken met mijn instructeur.
Eens kijken wat hij zegt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:18

Je hoeft een paard niet aan de teugel te vragen.
Dat gaat vanzelf als de rest van het plaatje klopt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:25

als de mondhoek kapot gaan zonder dat er teugelvoering is, is of het bit te klein of is deze te hoog in de mond gelegen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:28

Of het paard is allergisch voor het metaal.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:31

Brainless schreef:
Of het paard is allergisch voor het metaal.

neem dan maar een oud argentaans bit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:33

Ik vind dat je bij een vierjarige eigenlijk helemaal niet bezig moet zijn met de voorkant, maar alleen met de achterkant. Blijf eens een poosje van het hoofd af, laat het op eigen benen lopen. Je houdt wel altijd contact met het hoofd, maar af dat hoofd nu hoog of laag is, maakt niet zoveel uit. Pas als ze op die manier goed in balans op eigen benen kan lopen, kun je langzaam aan wat meer vragen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:35

HBZ schreef:
Bedankt voor de reactie's.

Zo te horen heb ik niet helemaal goed uitgelegd wat ik met druk bedoelde, eigenlijk voer ik al uit wat gezegt word. Ik dwing haar ook niet aan de teugel, maar vraag alleen maar.
Ik ga morgen dit ook nog eens even bespreken met mijn instructeur.
Eens kijken wat hij zegt.

Vragen is ook dwingen, als je je paard van achter naar voor rijdt, correcte aanleuning en je paard beweegt goed door het lijf,
dan is een een stille/ontspannen hand genoeg om je paard het bit te laten volgen :-)

Werk daar eerst aan bij een 4-jarige, deze hebben nog weinig balans en snappen het nog niet zo goed...
het is juist aan de ruiter om ze de basis bij te brengen. (aanleuning, aan het been, tempo, rechtrichten etc.)

Een goede instructeur kan je dit alles haarfijn uitleggen en je hierin begeleiden!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:36

kleinvosje schreef:
Ik vind dat je bij een vierjarige eigenlijk helemaal niet bezig moet zijn met de voorkant, maar alleen met de achterkant. Blijf eens een poosje van het hoofd af, laat het op eigen benen lopen. Je houdt wel altijd contact met het hoofd, maar af dat hoofd nu hoog of laag is, maakt niet zoveel uit. Pas als ze op die manier goed in balans op eigen benen kan lopen, kun je langzaam aan wat meer vragen.

hoefd/hals houding is bepalend voor de achterhand, als het dier niet nageeft gebruikt ht de rug niet en dus de achterhand niet en de buikspieren niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:37

Mee eens moll, maar dat is niet hetgene waarmee je begint in de opleiding, eerst moet het dier recht en in balans kunnen lopen. Als dat goed is, ga je werken aan nageeflijkheid.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:58

Klopt alleen je zit nu op het hekel punt wat is eerder het kip of het ei, elk jong dier hier in opleiding word geleerd nagevelijk te zijn aan de dubbel, en zo in balans gebracht, horizontaal en verticaal balans, het probleem is namelijk dat het 1 niet zonder het ander kan, dus dat nageeflijkheid de sleutel is van een geactiveerde achter hand, dus je moet eerst de sleutel omdraaien wil je de motor starten, het 1 is onlosmakelijk verbonden met het ander, dus een jong paard zomaar laten lopen met zijn hoofd in de lucht op een onder hals, betekent dat de schoft word gesloten de rug weg gedrukt en ds de achterhand niet mee doet op de manier die je wil hebben, de buikspieren worden niet aan gespannen dus het dier is op de voorhand,wanner je een jong paard leerd na geven en in de juiste wijze word van af dat moment de schoft geopend en de rug gebolt waardoor het dier zijn balans moet compenseren door de beken te kantelen en het achter been onde de massa te plaatsen en daar door de buikspieren aan te spannen, door deze wijze loopt het dier dus van uit achter naar voor de motor is geactiveerd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:00

Het is inderdaad kip-ei gebeuren. Persoonlijk kies ik dan liever voor eerst van voren een beetje te laten gaan, en dat later wat op te pakken. Eerst de balans goed, dan met de voorkant aan het werk. Maar goed, dat is mijn persoonlijke voorkeur.