Na 10 jaar weer begonnen met rijden..( Spierpijn!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GroteVogel

Na 10 jaar weer begonnen met rijden..( Spierpijn!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 09:14

Hallo,

Ik ben na 10 jaar weer begonnen met paard rijden.
Jippie ben zo blij als een kind , maar.......... Donderdag mijn 2e prive les gehad van een half uurtje na 15 minuten kon ik niet meer draven laat staan een galopje doen, het voelde net alsof ik met geweld in een spagaat ben gevallen, wat een pijn!
De eerste les viel nog mee, maar toen had ik ook een heel breed paard, nu dus een smalle en hij was wat kleiner dus de draf ging al vrij pittig.
Na het afstijgen kon ik al bijna niet meer normaal lopen ( ik heb ook niks meer aan sport gedaan de laatste jaren)
Thuis in een heet bad gekropen en ik voelde me echt zielig, wat een pijn. Paracetamol en naar bed.
Vrijdag niks meer gedaan, alleen door het huis strompelen.
Zaterdag eens naar de winkel gelopen en huisje gepoetst, had zoiets van moet toch bewegen.
Nu valt het alweer mee, maar ik hoorde van iemand dat ik die spieren 48 uur moest laten rusten en dan weer op het paard anders wen je er niet aan.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om vandaag te rijden, weet iemand tips hoe ik mijn spieren toch kan trainen zodat ik de volgende x minder pijn zal hebben?

Bedankt!
Gr. Natalie.

gerda64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:46

hoihoi, ik heb 20 jaar niet gereden en ben sinds september weer begonnen.
mijn tip: niet meteen een uur. vraag of je dat uur in bv. 2 keer per week een half uur mag, werkt echt super.
En vraag voor de eerste keren gewoon een makkelijk rijdend paard ;)

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:12

Wat misschien wel helpt om volgende keren iets minder last te hebben van spierpijn, is om gewoon wat oefeningetjes te gaan doen, zodat je de paardrijspieren een beetje soepel houd. De 3 oefeningen die mij het beste helpen:

Bekken kantelen. Ga rechtop staan of rechtop voor in een stoel zitten en kantel je bekken naar voor en naar achter. Houd daarbij je rug recht.

De "paardrijspier" in je bovenbenen strekken: ga een rechtop staan of leun voorover vanuit je beken. Rug recht houden. Ga met je benen wijd staan, verder dan schouderbreed. Zak dan eerst een beetje door je ene been heen, zodat je in je andere been de spier aan de binnenkant van je dijbeen voelt strekken. Houd even gestrekt strek dan je andere been. Als je de mogelijkheid hebt om ergens op te leunen, zodat je in een hoek van 90 graden gebogen staat vanuit je bekken, werkt het het beste.
Deze spier gebruik je eigenlijk alleen maar met paardrijden en zwemmen, dus dat is ook de plek waar je het meeste spierpijn krijgt.

Rugspieren trainen: Neem een grote handdoek of badlaken en vouw die een paar keer in de breedte dubbel. Ga rechtop staan, bekken naar voren gekantelt en een beetje door je benen gezakt en leunend op de bal van uje voet alsof je op een paard zit. Leg de handdoek over je schouderbladen en pak hem in je handen, houd je armen daarbij alsof je teugels vast hebt. Duw met je rug een halve minuut lang zo hard je kan in de handdoek. Ontspan dan even en leg de handdoek omlaag, ongeveer halverwege je rug. Duw weer zo hard je kan. Daarna leg je de handdoek nog wat lager, op je onderrug. Duw weer zo hard je kan en vooral bij deze laatste keer vvoel je ook heel sterk je buikspieren.
deze oefening traint je rugspieren voor het paardrijden en werkt tegelijk ook mee aan een onafhankelijke zit.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:15

Ik lees even mee, ik wil ook weer gaan rijden na lange tijd.

Suzan_bobar

Re: Na 10 jaar weer begonnen met rijden..( Spierpijn!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:18

Nog een tip om direct wat gemak te hebben zijn arnica tabletten/ druppels nemen. Deze helpen erg snel (een dag van te voren beginnen tot een dag na die tijd).
Verder is het echt een kwestie van trainen en je spieren gebruiken. Kekavo geeft een aantal hele goeie oefeningen. Doe daar je voordeel mee.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:20

Zit je niet te gespannen?
Ik rij namelijk ook vrijwel nooit,(dit jaar 3 keer)en heb laatst op een barebackpad een klein uurtje gereden.
Veel stap en redelijk wat draf, maar doordat je alles met BBP doet is dat aardig zwaar al.
Maar eigenlijk had ik nauwelijks spierpijn, tuurlijk voel je wel wat.
Overigens heb ik wel aardig wat spieren, dus daardoor misschien ook wel minder last.
Verder kan een warming up ook wel helpen vermoed ik, zeker met dit koude weer..

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:28

Ik denk dat te gespannen zitten er niet veel mee te maken heeft dat je spierpijn krijgt, als je na zo lange tijd weer op een apard stapt. Je maakt bij het paardrijden veel bewegingen die je anders nooit maakt, dus je lichaam is het helemaal niet meer gewent en dat geeft gewoon spierpijn. Sommige mensen hebben daar meer last van dan anderen, dat heeft meer te maken met hoe soepel je spieren zijn dan met gespannen zitten. Natuurlijk speelt het ook wel een rol, hoor, maar in het begin zal je dat verschil denk ik niet echt merken.
Wat Siskeh zegt over warming up, is ook wel heel belangrijk. Gewoon voor je opstapt nog even een paar buigoefeningetjes doen zodat je spieren niet meer koud zijn. Kan ook goed helpen.

En Suzan noemt arnica. Daar heb je ook massageolie van, dat kan je na het rijden in je huid masseren op de plekken waarvan je nu weet waar je spierpijn kijgt. dat verwarmt je spieren en dat kan je gebruiken zolang je spierpijn hebt.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 13:04

Hallo,

Alvast bedankt voor de tips, morgen ga ik zeker arnica tabletten en smeersel halen.( Wou al midalgan of zo smeren maar dat gaat dus niet aan de binnenkant van de boven benen hihi au)
Ik ga ook aan de slag met de oefeningen die kekavo genoemd heeft.
Ik heb dus ook jaren niet gesport, niet eens op de fiets gegaan, nu ben ik vandaag weer een stukje gaan fietsen ( wat valt dat allemaal tegen als je gewoon nooit meer bewogen hebt haha)
De manege heeft op dit moment geen optie dat ik bv 2x in de week ga rijden, ik ben nu begonnen met prive les een half uurtje, en nee een heel uur red ik nog zeer zeker niet, dan kun je me afvoeren ben ik bang.
Jammer dat ik niet vaker kan rijden...er is al een wachtlijst de binnenbak is altijd bezet.
( buiten mag nu niet)
Ik vind het al erg laat, ik heb les om 22.00 uur savonds tot 22.30 uur. en na mij is nog een longe les.

Gespannen zit ik zeker nog wel op het paard, ik ken het paard niet, beetje angst( om er af te glijden, ik ben maar 1.50 klein en heb een kruk nodig om er weer op te komen,zo stijf als een kanarie,maar de les begint met stappen, en op het paard oefeningen doen om te ontspannen en om mijn spieren te oefenen, dan 2 rondjes draven ( meer lukt me nog niet dan ben ik buiten adem) en 1 rondje galop, de rest alleen maar stappen en figuren rijden en zo.
Ik ben wel heel blij dat ik de stap gezet heb om weer te beginnen, echt waar ik heb het gemist.

Gr. Natalie.

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:09

ik zou gewoon na dat je van je paard bent gekomen en op stal hebt gezet of niet

flink met je armen zwaaien en veel met je benen bewegen dat hielp bij mij wel

groetjes ik hoop dat het helpt <3

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:10

of wat ook helpt is biofreeze of zoiets helpt tegen spierpijn maar is wel koud hoor

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:25

Bang om eraf te glijden hebben veel mensen die op latere leeftijd (weer) gaan rijden. Jonge kinderen hebben daar meestal geen last van, maar volwassenen wel. Dat gaat wel over als je weer een tijdje rijd.
Dat krukje hoef je je niet voor te schamen, hoor. Ik rijd al 22 jaar en ik gebruik ook een krukje om op te stijgen. Daar ben ik een jaar of 10 mee begonnen omdat mijn toenmalige verzorgpaard niet gewent was aan gewoon opstijgen. Maar nu kan ik er zonder krukje bijna niet meer op komen. Het lukt wel als het echt moet, ik heb het een half jaar geleden een keer gedaan toen ik er even af gestapt was buiten om mijn paard langs iets heel engs te leiden. Maar makkelijk gaat het niet.

Dat je nog niet veel meer doet dan figuren rijden in stap, is juist prima. Langzaam opbouwen, dan wen je er sneller aan want anders rijd je jezelf helemaal leeg. dat is ook niet goed, dan kom je noiet met een prettig gevoel van je paard af. Dus gewoon rustig opbouwen en dan merk je vanzelf wel wanneer je weer een stapje verder kunt gaan. Ik vind het sowiso knap van mensen, dat ze na lange tijd weer gaan rijden.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:34

Zo zie je maar weer dat paardrijden echt een sport is. Veel mensen zeggen dat het geen sport is, omdat je toch maar op je kont zit.

Ik ben ongeveer 6 jaar geleden weer gaan paardrijden nadat ik ongeveer 20 jaar niet meer gereden had. Wat had ik een spierpijn de dagen daarna. Ik dacht eerst dat ik de griep had zoveel pijn had ik overal. Ik weet nu daarom dat paardrijden echt sporten is.

Bij mij heeft het een tijdje geduurd eer ik geen spierpijn meer had na het rijden. Dus geduld hebben, vooral doorgaan en zo vaak mogelijk gaan rijden. Heel goed van je dat je doorzet.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:36

ik kreeg mezelf er ook niet op na 10 jaar (al had ik weleens op vakantie gereden maar vind dat niet meetellen)
na een aantal weken en steeds de beugels een gaatje korter kan ik mezelf er weer op krijgen
vond ook zo voorschut haha
en die spierpijn: gaat vanzelf over daar heb je die middeltjes niet voor nodig hoor hihi

lekker het rijden opbouwen, het is echt niet erg om buiten adem te zijn. tussendoor gewoon een stapronde

veel plezier weer met rijden

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:11

Ikzelf ben ook na ong. 7jaar terug begonnen met rijden. Ben nu een 9 maanden terug bezig en heb nog af en toe spierpijn. Draf valt ondertussen goed mee (behalve doorzitten natuurlijk ;-)), maar galop is nog altijd moeilijk. Vooral als we een redelijk lange galop doen, dan verslechtert mijn zit zienderogen, omdat ik dit conditioneel of fysiek nog niet aankan. (Hoewel ik daarbuiten fitness). Maar paardrijden is gewoon zo specifiek dat je dit niet op een andere manier kan trainen, dan erop te zitten :D Maar dan weten we waaraan werken :o

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 12:31

Hoi,

Gisteren maar met een paard gaan wandelen, is wel niet erop maar toch beweging!
Bijna bij de wei ( in het bos, paard had 3 weken! binnen gestaan)begint ie me toch te trekken zo van rennen, ik wil nu...en niet stappen, ik helemaal verhit in de knoop met het halster touw stoeien en toen...wak, toen sleepte hij me mee, door de modder, ik dacht vooral niet loslaten want dan is hij helemaal weg, haha, was 3 km lopen naar de wei door een stuk bos, veel dagjes mensen met honden dus kon echt niet loslaten, toen hij weer stil stond en ik door de modder mee was gesleurd toen ging hij rollen! Ik schrok me rot, had het nog nooit mee gemaakt , maar ja de eigenaar liep voorop met een ander paard en kwam meteen te hulp. ( wel gelachen achteraf)

Vandaag doen mn arm spieren helemaal pijn, nou ja is ook een gewicht wat ik was aan het tegenhouden .
vanmorgen warming-up, oefeningen zo goed en kwaad als het ging gedaan ( nog steeds spierpijn, lijkt net of ze ingescheurd zijn brr)
Binnenkant bovenbenen is het ergst, de rest is normale spierpijn dus goed te doen.

Zie stiekem er wel tegenop om donderdag weer te rijden, zeker als de spieren nog steeds zo een pijn doen.
dan lukt draven en galopperen echt niet, maar er is genoeg te doen op het paard in stap!

Opstijgen zonder kruk lukt echt niet, dan heb ik de beugels op het langst en als ik er dan in sta, dan is het nog te hoog om mn been erover te gooien en rustig te gaan zitten. Met krukje kan ik wel opstijgen maar nog steeds met moeite, tja is ook een hoog paard ;-)
( een vraag die ik kreeg, hoe ga je het buiten doen als je er zonder krukje niet opkomt?)
Nou net zoals ik vroeger deed, dan wandel ik net zolang tot ik een boom, hek of wat anders vind om er dan op die manier weer op te klimmen.
een beetje creatief ben ik wel met mijn lengte hihi.

Iedereen bedankt voor de tips!

Natalie.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:41

Haha je beschrijft het wel leuk. :))
Ik heb medelijden met je. Spierpijn is niet fijn.
Enige wat ik kan bedenken is een heel warm bad na afloop.

Leuk dat je weer aan het rijden bent. Zie dat je in de buurt woont, op welke manege ben je begonnen?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:26

Juist met spierpijn, veel bewegen. Dus gewoon gaan paardrijden, gaat het nog eerder weg. Opstijgen heb ik ook moeite mee, vooral bij onze E-pony (is maar 1.57 mtr.). Terwijl ik sportief en slank ben, dus schaam je niet.

Ook al kun je wel goed opstijgen, is het voor het paard veel beter om er via een opstapje op te stijgen. Mijn dochters geef ik ook altijd een hulpje, terwijl ze dat helemaal niet nodig hebben, maar het is gewoon veel beter voor de rug van het paard.

Wat goed dat je het paard vast gehouden hebt, is best wel gevaarlijk om vast te blijven houden.

Sterke met je spierpijn en je moet maar zo denken dat je spierpijn hebt, betekent dat je je spieren meer belast en dus goed bezig bent.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:40

haha zandhapper ;)
gelukkig heb je erom kunne lachen
ik had hem waarschijnlijk allang losgelaten met alle gevolgen van dien

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:40

Wauw, knap dat je hebt kunnen vasthouden!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:43

Strek oefeningen, en een super heet bad zal ik niet doen...
Spierpijn komt door verzuring van de spieren waardoor de spieren gaan zwellen.
En op een zwelling gebruikt men geen warm compres maar koud compres...dus is misschien een koud of lauw bad beter!

groetjes

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:38

wat (bij mij meestal) goed helpt, is de dag nadat je gereden hebt blijven bewegen. dus niet de hele dag bankhangen maar lekker actief zijn, anders wordt je alleen maar stijver.

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:31

wat een leuk verhaal,na 10 jaar weer paardrijden.

spierpijn komt waarschijnlijk door het ´wennen´.

in de winkels is er een zalfje verkrijgbaar trouwens,
het brand wel heel erg, maar het helpt echt!

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:47

Ik denk inderdaad dat je spierpijn komt door gespannen zitten (klemmen). Dat kan nog wel even zo blijven, maar wordt vanzelf minder... Ik zou ook aanraden om van tevoren en ook achteraf te rekken en strekken. Alle sporters doen aan warming up en cooling down, dus eigenlijk gek dat we dat met paardrijden niet doen!

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:55

ik herinner me die spierpijn maar al te goed. maar geloof me, het gaat over... in het begin gewoon rustig aan doen en na het rijden toch proberen te blijven bewegen. ook al heb je daar eigenlijk geen zin in. ik denk dat je over twee weken al een heel eind bent. heel veel succes en plezier !

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:02

Ben een jaar geleden ook weer begonnen. Het enige waar ik erge moeite mee heb[ nog steeds] is mijn evenwicht.
Heb ook wel een moeilijk paard. Èèn die erg hoog opgeeft. Draven is dan ook moeilijk. Galoperen is een makkie. spierpijn heb ik nog niet gehad,ik zit n.l erg los , dus heb geen gespannen spieren.