Beleren jonge paarden, wat is de goede manier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Beleren jonge paarden, wat is de goede manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 16:59

Hallo,

ik vraag me af hoe anderen het zien, vandaar deze discussie. Ik ben L1 geworden, ooit lang geleden in een grijs verleden en daarna door allerlei omstandigheden niet meer uitgekomen op een wedstrijd. Ik heb ook nooit een hoger opgeleid paard gereden dan M1 dus zelf geen enkel referentiekader.

Ik zie dressuur als samenwerking met je paard. Ik ga er vanuit dat een paard en vooral een onbeleerd paard hulpen als aandrijven en teugelhulpen en gewichtshulpen als een onaangename prikkeling ervaart. Als iets waarmee hij uit zijn natuurlijke balans gehaald wordt.

Het lijkt mij dus dat je bij het aanrijden alle hulpen beperkt tot het hoognodige. Bijvoorbeeld je geeft een beenhulp om voorwaarts te gaan en zodra het paard aan je verzoek voldoet, geef je geen been meer, sterker nog je haalt je been er vanaf. Het paard wordt dan beloond in mijn ogen voor het gehoorzamen van de hulp. Zodra je voelt dat hij minder voorwaarts wordt, pas dan kom je weer met je lichte beendruk. Reageert t paard niet/onvoldoende? dan eventueel je stem en/of iets bijtikken met een zweep.
Met sturen gebruik je je gewicht, iets meer druk op je binnenbeugel en buitenbeen aandrukken en zo min mogelijk teugel. Het lijkt me dat als je op hoger niveau komt je hiervan profijt zal hebben. Bij het remmen geef je naast dat je jezelf lang maakt wat meer druk op de teugels en zodra het tempo afneemt laat je direcht los Maar...

Op topics met films van anderen ongeacht welk rijniveau van het paard zie ik nogal vaak dat er constant aangedreven wordt alsof het paard elke stap er aan herinnert dient te worden dat het moet blijven lopen. Ook geschiedt dit vaak nog met een spoor. Met terugkomen in tempo en bij het halthouden zie je nogal eens dat de druk op de teugels zwaar is en zwaar blijft, allemaal tot doel om hem rond te houden. Mij lijkt dat je dan tegenstrijdig bezig bent. Drijven en inhouden tegelijk.

Met teugels heb ik zelf het idee van een licht contact waarbij je aldoor meegaat vanuit een losse elleboog met de beweging. De druk blijft dus steeds heel licht gelijkmatig. Zodra hij helemaal voorwaarts en in balans loopt en je kan hem makkelijk sturen, remmen en in tempo laten versnellen in alle gangen dat je dan pas verder gaat met oefeningen van hem vragen om hem soepeler te maken, ronder etc. Tot hij zover is heb je dus geen mooie hoofd halshouding tenzij je het "geluk" zou hebben dat het paard van nature al zo loopt.

Zie ik dit vanuit het juiste licht of ga ik op hoger niveau juist problemen krijgen omdat ik niet constant mijn benen en teugels er stevig aan heb? Ben benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken. ;)

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:12

Voor een deel ben ik het volkomen met je eens. Maar aan de andere kant als je een overgang terug rijd kan ik wel begrijpen dat been nodig is nl progressieve overgang dat je paard niet in het 'niets' valt als je een versnelling lager schakelt. Om trager te gaan zou ik niet aan de teugels trekken (contact verzwaren) maar eerder terug rijden met de zit en als je hier geen reactie op krijgt corrigeren

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:15

Ik zeg Amen!
Over jou manier van beleren.
Ja misschien moet je later wel wat aanpassen maar hier kom je zeker in het begin een heel eind mee.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:18

M- Het lijkt me zo tegenstrijdig als je hem wil leren terug te komen in tempo je bij het remmen je been eraan houdt. Mij lijkt dat je dat pas oplost zodra hij in het niets valt. Dat het iets is dat je op voorhand niet kan voorkomen maar dat hij in de loop van tijd leert. Al loop je dan op de feiten achter. Maar misschien zie ik dat te simpel.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:21

Klopt inderdaad zeker bij een jong paard gewoon simpel houden gas rem en stuur maar een ze dit kennen overgaan naar de progressieve overgangen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:31

Ben het helemaal met je eens en mijn jonge paard reageert super op die manier van rijden. Een kleine aanvulling ik kijk ook altijd naar de richting waar ik heen wil gaan en daar reageert ze goed op. Mijn paardje is ijverig gevoelig en lekker voorwaarts waardoor deze manier van rijden goed gaat. Nu we met de M oefeningen bezig zijn ben ik begonnen om met iets meer druk te rijden. Opvallend is dat ze zich als het ware vanzelf opricht. Ik heb veel verschillende paarden gereden in mijn leven maar die ik nu heb daar klopt het boekje zoals we het graag doen en willen doen wel. Dus dat ligt ook aan het paardje of je zo kunt rijden.
Mijn vorige paardje was moeilijker om zo te rijden want die was wel heel flegmatiek. Als je voortdurend bezig bent om het paard te leren voorwaarts te denken dan is het leertraject lastiger. Maar alsmaar aansporen maakt lui en daarmee bereik je juist het averechts effect. Ook mijn luilak heeft geleerd voorwaarts te denken (haver erbij hielp hem) en is nog steeds ondanks dat het een veel lomper paard is met hele lichte hand te rijden en heeft in het verleden M met winst gereden. Alleen de eerste tijd ging er veel tijd zitten in het voorwaarts gaan en vlot actief op de hulpen reageren. Pas toen het gas er op zat konden we hem rond leren te laten lopen. Dan ben je zo al in het begin een hele tijd kwijt en het is iets dat altijd het aard van het beestje blijft, hoe goed we het ook opgelost hebben.

aerdenhout1

Re: Beleren jonge paarden, wat is de goede manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:38

Niet elk paard hetzelfde en gaat het dus ook lang niet bij elk paard werken.
Daarbij is er een heel groot verschil tussen stevig en doorlopend je benen en teugels aanhouden, of op het juiste moment kunnen ontspannen en "los" laten!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:38

Die waar ik nu op rij is van nature niet zo voorwaarts en ik merk dat ze desondanks toch erg goed reageert op je hulpen. Ik denk dat het voordeel is dat je het leuker voor ze houdt door ze niet zo te prikkelen zeg maar. Ik hoef maar galop te zeggen en ze springt al graag aan. Ook omdat ik ze er voor beloon, ik roep altijd heel enthousiast goedzo! en zorg dat ik geen remmende signalen geef. Het enige is dat ze bij de eerste wending weer terugvalt in draf omdat ze nog niet genoeg balans heeft (denk ik)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:40

aerdenhout1 schreef:
Niet elk paard hetzelfde en gaat het dus ook lang niet bij elk paard werken.
Daarbij is er een heel groot verschil tussen stevig en doorlopend je benen en teugels aanhouden, of op het juiste moment kunnen ontspannen en "los" laten!

Wil je dit wat meer verduidelijken, uitleggen? op wat voor paard werkt dit bijvoorbeeld dan niet?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:56

Ik denk dat je goed bezig bent. Ben nu mijn 3-jarige aan het rijden, ik gebruik zelf veel mijn stem bij overgangen terug, reageert hij erg goed op (veel gelongeerd). Uiteraard in combinatie met de zithulpen waarop ik hem op termijn terug wil laten komen zonder mijn stem. Ik probeer zelf wel een redelijke aanleuning te krijgen, dus niet te weinig druk op de teugel. Dit omdat ik bij mijn vorige paard niet altijd de acceptatie van teugeldruk kreeg en dit wel nodig had in de hogere oefeningen. Als mijn jonkie gaat "duiken" moet ik veel overgangen maken (overgang terug van hetgeen waarin hij duikt) en dan weer opnieuw in balans laten komen met de neus voldoende eruit. En inmiddels wordt het ook tijd om in de overgangen terug de benen een beetje meer eraan te houden om hem in de overgang niet te laten 'vallen'.

Ben vooral duidelijk en leer je paard niet teveel dingen tegelijk. Verwacht niet meteen dat hij snapt wat je bedoelt, trek een duidelijke lijn in wat je de komende trainingen wilt bereiken. Is dat (redelijk) bevestigd dan kun je weer met iets nieuws beginnen en hetgeen wat eerder geleerd is af en toe herhalen. Succes en vooral heel veel plezier ermee!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:42

Er wordt heel veel geneuzeld over hulpen geven en hoe je een paard moet beleren. En dan heeft men het er altijd vooral over dan anderen (nooit zijzelf) grote/harde/grove hulpen geven en/of teveel trekken/met teveel druk rijden etc.

Allereerst (los van de leeftijd/soort paard dat je rijdt): In de dressuur is het de kunst, het einddoel om hulpen zo onzichtbaar mogelijk te geven. Het is dus het einddoel, daar kun je nooit mee beginnen omdat je als ruiter dat ook moet leren. Je hebt als ruiter dan een goede/fijne motoriek nodig en gevoel/aanleg voor timing. Niet iedereen heeft dat van nature, en als je als mens hierover van nature niet beschikt dan kun je dat maar tot op een bepaalde hoogte leren. Dat je bij veel ruiters, ongeacht het niveau, vaak nog overduidelijk ziet dat ze hulpen geven... dat is echt niet perse fout. Die ruiters zitten (net als jij hoogstwaarschijnlijk) ook gewoon in een leerproces. Zelfs topruiters ervaren niet altijd dagelijks dat hun paarden volkomen 'durchlassig' zijn (dus weerstandsloos reageren op de kleinse hulpen) Paaren en mensen zijn levende wezens en dus zullen zij elke dag weer even de 'frequentie' op elkaar af moeten stemmen. Afhankelijk van het niveau van paard EN ruiter kan dat kort of lang duren.

ten tweede: het beleren van een jong paard. een misverstand is dat je meteen met hele kleine hulpen kunt beginnen. Dat begrijpt niet meteen dat binnen been op de singel en buiten been er achter galop betekent. Het jonge paard moet je dus eerst gewoon even heel hard laten gaan tot het uit zichzelf in galop gaat (en dan belonen natuurlijk) Of dat binnenbeen de ene keer opzij betekent, en samen met het andere been voorwaarts.

Een paard heeft van nature de neiging bij druk (van benen) zich op te blazen. en hij moet dan juist voorwaarts. Dat patroon moet je doorbreken. het allerbelangrijkste bij een jong paard is (snel!!!) de juiste reactie krijgen!!! HOE je die verkrijgt is in eerste instantie ondergeschikt.(met grote/kleine hulp, met behulp van zweep, stem etc). Snel is belangrijk omdat een paard binnen een tijdspanne van slechts enkele seconden verbanden legt. Als jij een beenhulp geeft en het paard gaat pas een minuut na die hulp een keer een pas vooruit, dan doet hij dat uit zichzelf en niet op de hulp. Wij willen dat het paard op ONZE hulpen reageerd, dus moeten wij zorgen dat het paard direct voorwaarts gaat als wij een beenhulp geven. Door bij geen reactie DIRECT een grotere/hardere beenhulp te geven en/of een pets met de zweep. Doe je dat niet dan legt hij geen verband tussen de hulp en wat je van hem wil. Obv binnenbeen-buitenteugel de bocht door zal geen enkel jong paard meteen snappen. Linksaf is in eerste instantie gewoon trekken aan de linker teugel net zo lang tot hij de gewenste kant op gaat (en dan loslaten!). ook al valt hij over de buitenschouder weg etc. Hij moet begrijpen: linksaf is linksaf en niet op het laatste moment rechtsaf. Heel oncharmant, maar de verfijning komt later als het paard je begrijpt. En het ene paard zal dit sneller begrijpen als het andere.

Een goede ruiter zal meteen aanvoelen wat voor paard hij voor zich heeft en zijn hulpen zo doseren dat hij van het jonge paard in hooguit twee keer de gewenste reactie krijgt. Hierbij geeft hij dan de hulp zo hard als nodig, zo zacht als mogelijk.

TJolieke schreef:
Verwacht niet meteen dat hij snapt wat je bedoelt,
Nee, maar je moet er wel voor zorgen dat je direct de gewenste reactie krijgt. Helemaal als het gaat om het voorwaarts gaan. Been is voorwaarts, dat moet een paard direct leren. Ben je daar niet handig, snel en consequent in dan heb je met een jong paard (en zeker met de intelligentere hoog in het bloed staande rijpaarden van tegenwoordig) binnen no-time een levensgroot probleem. En daar hoef je ook helemaal niets ingewikkelds van te maken, want vrijwel alle paarden snappen dat binnen enkele keren, vaak al binnen een dag mits de ruiter dit goed en consequent doet. Voorwaarts is de basis van alles. Je kunt het paard niet leren sturen als je geen gang hebt bijvoorbeeld.

(ter info: ik heb meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot Z/nationaal niveau.... dus ik denk dat ik wel een beetje weet waar ik het over heb. Doordat ik het proces nu meerdere keren doorlopen heb met verschillende paarden weet ik nu dan ook dat bepaalde aspecten zoals een directe reactie op je hulp zo belangrijk zijn, omdat je op hoger niveau dat anders dubbel en dwars op je bordje krijgt. De gewenste reactie krijgen is bijna altijd ondergeschikt aan de manier waarop je het verkrijgt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het doel altijd de middelen heiligt.... Het is prima als je voor het oog netjes wil rijden door kleine hulpen te geven etc. Maar als dat ten koste gaat van de gewenste reactie dan kom je nergens...) Hulpen moeten in eerste instantie effectief zijn (direct gevolgd door een juiste reactie) en op de juiste manier getimed en gedoseerd. In tweede instantie moeten zij bij voorkeur nog eens zo onzichtbaar mogelijk zijn. Maar dit mag nooit ten koste gaan van de effectiviteit.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 13-12-10 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:45

komt over een met mij manier van beleren, mag ik vragen van wie je les hebt gehad of nu nog hebt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:48

Heb je het tegen mij of TS?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:59

TS maar naar uw instructie ben ik ook nieuwschierig

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:04

Ik heb er meerdere gehad, maar degene waar ik altijd bij terugkom is er eentje van de ouderwetse stempel ;) Is inmiddels ook al 74...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:18

Actie=reactie.
Dus been-, gewichts- of teugeldruk eraf halen als je paard doet wat je vraagt. Maar dat vind ik ook bij doorgereden paarden.

Plus dat het bij paarden zo is dat hersenhelften apart van elkaar werken en een paard wat hij op de links kan, rechts nog niet helemaal begrijpt.
Sommige mensen schamen zich dood als ze dat voor het eerst horen en voorheen hun (jonge) paard niet begrepen waarom hij iets op de andere hand niet goed deed, en hun daarom boos werden op paard.

Dit samen met geduld, eerlijkheid, kennis en consequent zijn vindt ik toch wel de hoofdingrediënten om een paard te beleren.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:54

M__ schreef:
Voor een deel ben ik het volkomen met je eens. Maar aan de andere kant als je een overgang terug rijd kan ik wel begrijpen dat been nodig is nl progressieve overgang dat je paard niet in het 'niets' valt als je een versnelling lager schakelt. Om trager te gaan zou ik niet aan de teugels trekken (contact verzwaren) maar eerder terug rijden met de zit en als je hier geen reactie op krijgt corrigeren

Ik vind in een overgang been alleen nodig als het paard niet meer voldoende doortreedt vanuit het achterbeen. Echter als ie dat doet, zou ik nooit een overgang terugrijden maar juist weer naar voren, om te leren dat ie altijd voorwaarts moet blijven denken.

Heb er een enorme hekel aan, dat mensen iedere passen aandrukken. In de les probeer ik daar ook bij iedere ruiter op te hameren. Maar ik merk dat veel mensen denken dat hun paard voorwaarts en aan het been is, maar dit in de verste verte niet zijn. Het bewust maken van dit probleem is de eerste stap naar minder drijven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:18

bastiano680 schreef:
M__ schreef:

Ik vind in een overgang been alleen nodig als het paard niet meer voldoende doortreedt vanuit het achterbeen. Echter als ie dat doet, zou ik nooit een overgang terugrijden maar juist weer naar voren, om te leren dat ie altijd voorwaarts moet blijven denken.

Heb er een enorme hekel aan, dat mensen iedere passen aandrukken. In de les probeer ik daar ook bij iedere ruiter op te hameren. Maar ik merk dat veel mensen denken dat hun paard voorwaarts en aan het been is, maar dit in de verste verte niet zijn. Het bewust maken van dit probleem is de eerste stap naar minder drijven.

kan niet anders zeggen dat ik in deze gerheel met je eens bent

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:59

wow ben echt super blij met de reacties, heel erg leerzaam. IK heb op het moment geen echte les meer helaas. Ik wil ze wel noemen waar ik les van heb gehad maar zal dat per PB doen. Ik hou er niet van om namen van mensen op het internet te zetten ivm de privacy.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:09

[quote="jasmijn78"]Er wordt heel veel geneuzeld over hulpen geven en hoe je een paard moet beleren. En dan heeft men het er altijd vooral over dan anderen (nooit zijzelf) grote/harde/grove hulpen geven en/of teveel trekken/met teveel druk rijden etc.

Laat ik voorop stellen dat dit absoluut niet bedoeld is om anderen af te zeiken. Jammer dat het zo overkomt dan. Ik weet dat ik de wijsheid niet in pacht heb en probeer juist meer te leren. Ook ik zal mijn fouten maken, is het niet op het ene vlak, dan wel op het andere. De rest van jouw reactie vind ik heel duidelijk en uitgebreid. Dank daarvoor.

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:51

het beleren van een paard kan wanneer het gewend is aan hoofdstel,longeren,en vetrouwen in de mens moet ook aanwezig zijn.
je begint met het zadel.
je moet nooit het zadel in 1x op de rug leggen,
eerst laten ruiken enz, en dan voorzichtig op de rug van het paard leggen.
je moet de singel op zijn laagste gaatje doen en dan rondjes laten stappen om te wennen.
als je het zadel eraf hebt gehaald moet je er met je gewicht een beetje op zijn rug gaan liggen.
zo ga je elke keer weer door met die oefeningen.
ook met draf en galop.
als het paard zover is ga je er rustig op zitten,
het is afwachten hoe het paard reageerd.
als je zelf nog nooit een paard beleerd heb zou ik het ALTIJD met hulp doen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:44

Kun je toelichten?
Ik vind longeren niet zo belangrijk. Alleen handig voor de stemhulpen wat opzich ook handig is, maar niet essentiëel imo voor het beleren

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:52

Ja lekker handig singel op het laagste gaatje, goed voor het vertrouwen van je jonge paard als het zadel naar beneden zakt :n

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:01

*ziet paard zonder zadel in galop en draf, met een meisje op zn rug liggend*
:))

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:03

dintje schreef:
het beleren van een paard kan wanneer het gewend is aan hoofdstel,longeren,en vetrouwen in de mens moet ook aanwezig zijn.
je begint met het zadel.
je moet nooit het zadel in 1x op de rug leggen,
eerst laten ruiken enz, en dan voorzichtig op de rug van het paard leggen.
je moet de singel op zijn laagste gaatje doen en dan rondjes laten stappen om te wennen.

En wat nou als het paard gaat rennen en het zadel glijdt hierdoor naar achteren?
Dan leer je het paard volgens mij ten eerste dat het zadel erg onplezierig is (als het rond de heupen blijft hangen) en ten tweede dat hij het zadel van zijn rug kan bokken.
Citaat:
als je het zadel eraf hebt gehaald moet je er met je gewicht een beetje op zijn rug gaan liggen.
zo ga je elke keer weer door met die oefeningen.
ook met draf en galop.

dus eerst zonder zadel over het paard heen hangen en dan galopperen?? Doodeng...
Citaat:
als het paard zover is ga je er rustig op zitten,
het is afwachten hoe het paard reageerd.
als je zelf nog nooit een paard beleerd heb zou ik het ALTIJD met hulp doen

Met het laatste ben ik het eens!

Verder ben ik het geheel eens met Jasmijn, je moet eerst zorgen dat je het gewenste effect krijgt. Dan kun je belonen en leert het paard. Op die manier kun je op den duur je hulpen verfijnen.