methode AdB

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jannebilt

methode AdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 10:21

Ik heb een tijd gereden op de methode AdB maar helaas is mijn paard er niet beter van geworden, ik heb een 10 jarige nrps ruin en kan hem niet eens meer normaal oppakken. Ik dacht echt het beste te doen voor hem maar helaas. Hebben nog meer mensen problemen met het rijden op deze methode? Wedstrijden lukt me niet eens meer ik kan alleen maar rondjes rijden door de bak, normaal wijken etc.. lukt niet eens meer ik reed m1...toen ik begon.
Ik heb ook begrepen dat ze met een onderzoek bezig zijn op de uithof. Wie weet daar meer van?

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:36

Oke, maar heb je ook echt les gehad van iemand die volgens deze methode rijdt?
ik snap niet dat je paard hier niet beter van geworden is, het is vaak wel een oplossing om volgens die methode te gaan rijden of klassiek/academisch. Iig ze zeggen dat je paard er beter vanw ordt.

Hoelang heb je dit volgehouden dan om op deze methode te rijden?
En hoe kan het dat je niets meer met hem kan? Heb je hem wel eens na laten kijken? ( fysio, kraker?, tanden, zadel noem maar op?)

Verder kan ik je er niet mee helpen, want je hebt niet een heel duidelijk verhaal hier staan!

linda212

Re: methode AdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:42

Ik ga met Thomina mee
Heb je les van iemnad volgens deze methode
Daar ik nu een jaar volgens deze methode rijdt en mijn paard is echt vooruit gegaan.
ik kon eerst niet eens normaal rijden in de bak en nu wel en rijdt nu weer wedstrijden zonder staken etc

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:48

Mijn paard was eerst zo verschrikkelijk kreupel. Dat ik haar niet meer kon en mocht rijden.
Nu rij ik een jaartje op de methode van AdB. en ik rij nu lekker wedstrijdjes, afentoe nog wel een klein tactfoutje. maar ze is echt zo veel beter geworden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:51

Apart dat je paard daar slechter van geworden is. Het is toch niet zo anders dan anders? Ik rijd ook volgens deze methode en mijn paard loopt echt stukken beter nu. Het is niks anders dan rechtrichten, daar kan een paard toch niet zo slecht van worden lijkt me? Heb je wel deskundig les gehad dan? En is er niet iets anders aan de hand met je paard, bv dat ie uitgegleden is of een andere blessure heeft opgelopen waardoor hij nu zo is?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:57

Het is wel zo dat als je je paard té snel recht richt het lijf geen tijd heeft om zich aan te passen aan de nieuwe houding. Daar kán een paard last van krijgen. Bovendien als je het fout doet zal een paard alleen maar meer op de schouder vallen.
Én als je te snel je paard los maakt, op welke methode dan ook, kan het zijn dat als een paard uit zelfverdediging bepaalde spieren heeft vastgezet om te voorkomen dat hij ergens pijn heeft, die spieren ook meteen los komen en het paard dus las krijgt van dingen die hij tot die tijd verstopt wist te houden. Het probleem zat er dan dus al, alleen komt het dan naar boven omdat je paard zo los word dat hij het niet meer kan compenseren door de spieren vast te zetten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:07

Maar dan ligt het probleem niet bij de methode, maar bij het paard. Of de uitvoering van de methode.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:10

Kijk even naar de hoeveelheid berichtjes van deze persoon (2 in totaal), ik heb mij sterke twijfels bij dit berichtje. In haar enige andere bericht laat ze zich ook al zo negatief uit. Volgens mij is dit doelbewust een methode/rijtechniek naar beneden halen (en dan denk ik met name AdB als persoon zelf). AdB begint altijd bij de basis, als een paard dan problemen vertoont gaat een goede instructeur echt niet verder met voltes en wijken!.
Ik tem even, omdat er al zoveel topics over lopen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:13

Ik rijdt ook volgens deze methode. En op de manier hoe ik les krijg, zou ik me neit kunnen vorstellen dat je niet meer normaal kunt rijden?
En hier zijn al zoveel topics over.
Probeer verder te zoeken dann alleen deze methode. Het kunnen zoveel verschillende dingen zijn.

jannebilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 08:54

Jammer dat iedereen zo reageerd, maar jazeker heb ik les gehad van iemand die officieel instructeur is. Paard is 100% nagekeken maar niets gevonden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:16

jannebilt schreef:
Ik heb een tijd gereden op de methode AdB maar helaas is mijn paard er niet beter van geworden, ik heb een 10 jarige nrps ruin en kan hem niet eens meer normaal oppakken. Ik dacht echt het beste te doen voor hem maar helaas. Hebben nog meer mensen problemen met het rijden op deze methode? Wedstrijden lukt me niet eens meer ik kan alleen maar rondjes rijden door de bak, normaal wijken etc.. lukt niet eens meer ik reed m1...toen ik begon.
Ik heb ook begrepen dat ze met een onderzoek bezig zijn op de uithof. Wie weet daar meer van?

apart, je reed M1 toen je begon waarom ben je overgestapt naar deze methode dan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:23

De AdB methode moet ook het paard passen, er zijn meerdere klassieke stromingen zoals AR Frans Klassiek,Duits klasiek, Barok klassiek en iedere stroming heeft zijn eigen inbreng en filosofie, en het s zo dat niet elke methode aansluit bij paard en ruiter, niks mis mee, ze zijn echter wel allemaal met elkaar eens dat teugelgewicht voldoende moet zijn om het paard nagevenlijk te rijden .

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:31

M1 zegt toch niets?
Ik reed ook ooit M1 met m'n paard.
Nu ga ik als een josti door de baan (voor m'n gevoel). :P
Maar.... ik zie en voel aan mijn paard z'n lijf dat dit veel beter voor hem is.
Daarom ben ik "overgestapt".

Overigens kan die van mij wel gewoon nog wijken, contra en SB enzo.
Alleen doe ik dat amper, omdat ik gewoon met totaal andere dingen bezig ben.
Plus dat de wedstrijden voor mij totaal ondergeschikt zijn.
Ik wil gewoon een recht en los paard. Zonder blessures.

Van een onderzoek in Utrecht heb ik ook niets gehoord.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:49

Maar volgens welke methode je rijdt in de dressuur, uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer. Alleen er zijn veel wegen die daar naartoe leiden. En iedereen kiest zijn eigen weg. Soms werkt de ene weg beter dan de andere. En als er lichamelijk niets aan de hand is met jouw paard, past de AdB methode gewoon niet bij jou en je paard, en zoek je een andere weg.

edit: spelfouten

jannebilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:01

ok, bedankt voor de tips. Waarom ik over gestapt ben is verhuizing en naar een andere stal gegaan waar ze alleen deze lessen geven. Maar ja eigelijk wordt ik alleen maar aangevallen ipv antwoord op mijn vraag... jammer want op de e-mail krijg ik andere mails.
En ja er is daadwerkelijk een onderzoek geweest en rapporten uitgekomen in de uithof. Of dit positief of niet is weet ik niet.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:43

verbeter mij aub als ik het fout heb hoor.
Maar met de AdB methode kan je toch eigenlijk niks stuk rijden?
Je begin zowat zonder druk, maar naarmate je langer lest, kan je toch steeds meer teugeldruk geven/nemen?

Vriendin van mij had er tijdje terug echt baad bij, met de artrose ed. Heb vaak bij haar staan kijken, puur uit interesse (en stiekem omdat ik het vaag vond dat het paard niet meer kreupel liep :o)
Stukje bij beetje kon zij steeds meer doen en ook meer teugel nemen.
Op den duur kon zij ook weer gewoon in het zadel zitten en hoefde ze alleen maar los te rijden en uit te rijden op de manier van AdB en verder normaal rijden.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:26

Ja ik denk dat je gelijk hebt kimmie. Als je goed kijkt hoe een paard zijn lichaam eigenlijk werkt, kun je het denk ik ook niet stuk maken? Maargoed, blijkbaar kan dit wel want dat geeft TS aan.
Maar door deze methode ben ik wel op een andere manier naar mijn paard gaan kijken, en weet ik nu waarom ik iets doe en wat voor effect dat heeft op het lichaam.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 03:26

Ik heb pas 1 les gehad in deze methode.

Heb zowat driekwartier met een jong geschoren paard stil moeten staan in de kou (en op die manier moet hij losser worden :? ).
Paardje heeft sinds hij 5 maanden geleden is ingereden nog nooit onwijs verzet getoond, nu begon hij te dribbelen, hevig met zijn hoofd te schudden (Lees als bijna me tanden eruit), te draaien en hij en ik vonden het echt niet kicken.

Waarom ik persoonlijk dacht dat hij zo ging schudden: Je zoekt contact met de mond en zodra je paardje dit aanneemt en loslaat geef je je contact weg (handen naar voren/ waslijnen :? ). Mijn paard stelde dit in ieder geval niet op prijs. De hele les draaide om stilstaan en nagevelijk "maken"??? VOORWAARTS- neerwaarts?... :? Stilstaan in de kou, gefreumel in zijn smoel en constant 70 kilo op je rug?...
Wij rijden gewoon op een andere manier als dit en ik kon er zelf de logica niet van vinden. De instructeur kan zelf goed rijden, maar ik snapte geen drol van dit hele systeem...

Wat wel weer baat had: Hoe wij normaal gesproke trainen kan hij soms stukjes het bit vastpakken (zegmaar 30% van het rijden, normaal en logisch voor een jong paard). Wanneer hij zegmaar het contact links wil ontwijken laat je hem juist naar rechts kijken totdat hij links weer aanneemt (al ben ik bang dat je daarmee de sterke kant uiteindelijk nog sterker maakt...)

Nee voor mij was dit echt een slechte eerste AdB ervaring! Correct me if I am wrong? Maar ik heb AdB op deze manier ervaren.

edit: Als cadeautje voor mijn les van 30 euro heb ik nu een paard dat bij halthouden met zijn hoofd gaat schudden en niet meer stil wilt staan (draaien). Kijk dat krijg ik wel weer goed, daar gaat het niet om... Maar ik had het gewoon liever niet gehad (is gewoon zonde) en heb spijt dat ik de les niet eerder heb afgekapt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:29

Ik vraag me af van wie jij les hebt gehad :=
Stilstaan en nageven?
Teugels losgooien?
Die les had ik ook niet afgemaakt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:37

doei schreef:
Ik heb pas 1 les gehad in deze methode.

Heb zowat driekwartier met een jong geschoren paard stil moeten staan in de kou (en op die manier moet hij losser worden :? ).
Paardje heeft sinds hij 5 maanden geleden is ingereden nog nooit onwijs verzet getoond, nu begon hij te dribbelen, hevig met zijn hoofd te schudden (Lees als bijna me tanden eruit), te draaien en hij en ik vonden het echt niet kicken.

Waarom ik persoonlijk dacht dat hij zo ging schudden: Je zoekt contact met de mond en zodra je paardje dit aanneemt en loslaat geef je je contact weg (handen naar voren/ waslijnen :? ). Mijn paard stelde dit in ieder geval niet op prijs. De hele les draaide om stilstaan en nagevelijk "maken"??? VOORWAARTS- neerwaarts?... :? Stilstaan in de kou, gefreumel in zijn smoel en constant 70 kilo op je rug?...
Wij rijden gewoon op een andere manier als dit en ik kon er zelf de logica niet van vinden. De instructeur kan zelf goed rijden, maar ik snapte geen drol van dit hele systeem...

Wat wel weer baat had: Hoe wij normaal gesproke trainen kan hij soms stukjes het bit vastpakken (zegmaar 30% van het rijden, normaal en logisch voor een jong paard). Wanneer hij zegmaar het contact links wil ontwijken laat je hem juist naar rechts kijken totdat hij links weer aanneemt (al ben ik bang dat je daarmee de sterke kant uiteindelijk nog sterker maakt...)

Nee voor mij was dit echt een slechte eerste AdB ervaring! Correct me if I am wrong? Maar ik heb AdB op deze manier ervaren.

edit: Als cadeautje voor mijn les van 30 euro heb ik nu een paard dat bij halthouden met zijn hoofd gaat schudden en niet meer stil wilt staan (draaien). Kijk dat krijg ik wel weer goed, daar gaat het niet om... Maar ik had het gewoon liever niet gehad (is gewoon zonde) en heb spijt dat ik de les niet eerder heb afgekapt.

hoe hete de instructeur?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:35

Nu ben ik ook wel benieuwd naar namen, want ik vind het totaal niet overeenkomen met lesmethode van AdB. AdB staat losgelatenheid en voorwaarts tempo juist op nr 1.

Bij paard en recht staan onder kopje Educatie, gecertificeerde AdB instructeurs. Helaas zijn er ook een aantal mensen die zich als AdB intructeur uitgeven, maar dit niet zijn.

Check dit dus altijd! als je zeker wil zijn dat het werkelijk AdB methode is. Zo wordt een goede naam helaas door slijk gehaald en geheel onterecht naar mijn mening, want er zijn juist veel goede ervaringen met klassieke dressuur.
http://www.paardenrecht.org/

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:04

Ik heb 1 les gehad op de adb -methode en heb dit ook helemaal niet zo ervaren!

Ik moest helemaal niet stilstaan en teugels loslaten.
Wat ik wel moest doen, is handen veel hoger dan normaal en B afwenden E rechterhand etc.
En veel slangenvoltes.........

Maar ik ben er nog steeds niet over uit wat ik van de methode vind, voor mijn gevoel was die les niet zo van; wauuuuuuw ik ga me nu helemaal op deze methode richten..

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:13

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de Adb methode. Ik zie bij de paarden geen verbinding van achteren naar voren. De paarden worden te lang in het lijf, stuwen met de achterbenen in plaats van dragen en gaan in zo'n tempo door de baan dat elk paard dan wel zuiver lijkt. Meestal lijkt een paard gedurende de de les wel even wat zuiverder te worden maar de volgende dag haal je hem nogsteeds kreupel van stal, dat hoort niet. Ik zie dan meer in andere methodes en hulp van een goede masseur/chiropractor voor je paard zijn rug. Wel ben ik het met hem eens dat veel rugproblemen ontstaan door slecht rijden en veel beenproblemen ook maar als je paard ondertussen al zwaar hoefkatrol heeft...tja dat krijg je echt niet weg... eigenlijk ben je dan al te laat.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:07

FMH dat klopt niet wat je zegt dat er geen verbinding is en dat paarden stuwen ipv dragen.
Ik leer nl juist om paard op achterhand te rijden. Maar dat gebeurt niet in de eerste les, dat heeft tijd nodig. Je begint met voorwaarts tempo, voorwaarts neerwaarts en je paard recht te stellen. Daarna ga je stap voor stap na verzameling en meer vanuit achterhand rijden.
Bij probleempaarden wordt er uitgenodigd tot lengte, maar dat is voor ieder paard met rugproblemen goed. Vergeet niet dat veel mensen met probleempaarden uitweg zoeken bij AdB. Paarden die al super lopen en geen problemen hebben zie je er minder rondlopen.
Maar AdB is niet iets nieuws mensen, het is klassieke dressuur, wat al jaren bestaat, nog veel eerder dan AdB. Ieder paard zou deze africhting als basis mee moeten krijgen.
Veel paarden worden stuk gereden, omdat er teveel wordt gevraagd en onvoldoende aandacht wordt geschonken aan de basis.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:15

Zelf heb ik voor jaren terug les gehad van AdB zelf en kan me dus niet voorstellen dat je daarmee een paard kapot rijdt.
Ik denk dan eerder dat je zelf de methode niet echt onder de knie hebt of die instructrice heeft gwwn gedegen AdB methode van les geven.
mijn man heeft de hele les gefilmd en A is zelf ook op mijn merrie gegaan (met KS en headshaker) en als je dan ziet hoe zij onder A gaat lopen, geloof je je eigen ogen niet.
Mocht je het niet geloven nodig ik je graag een keer uit om de film te komen kijken.
Ik denk toch dat er ergens iets niet helemaal goed gaat.