Mijn 9 jarige merrie doet niks anders dan bokken, bokken, bokken , bokken. De osteopaat is onlangs geweest, het gebit is gedaan, en er is een zadelmaker geweest voor het zadel. Ze heeft verder geen pijn, maar is wel blind aan haar rechteroogje.
In het begin is er niks aan de hand, maar zo ineens begint ze heel erg te bokken, zo erg dat ik het haast niet kan uitzitten. Dus dan ga ik even aangaloperen, zodat ze haar energie eruit kan. Maar dan is het zo, dan wilt zij galoperen, en als je haar dan inhoudt, krijg je weer een hele rodeo. Dit doet ze alleen s'winters..
maar hoe moet ik het oplossen? Ik ben niet zo'n held, en moet oppassen met mijn knieën (ben 3 keer geopereerd). Ik zit er op dit moment echt even doorheen... Paardje is wel heel vrolijk, oortjes naar voren enz. Maar zo vind ik het rijden echt niet leuk meer.. Heeft er iemand tips om het bokken eruit te rijden?
Is er een patroon te ontdekken na hoeveel tijd ze het doet, of na een bepaalde oefening of serie oefeningen?
Anoniem
Geplaatst: 08-12-10 18:12
Ze staat nu wel langer op stal, maar toen ze nog heel veel buiten kwam, deed ze het ook! Het is nu wel erger, aangezien ze nu ook langer op stal staat..
Nee, de ene keer doet ze het helemaal niet, de andere keer doet ze het meteen bij het aandraven. Dus er is niet echt een patroon in te ontdekken..
PercyLeen
Geplaatst: 08-12-10 18:12
Ik denk idd dat het een combi is van de kou en de energie die ze niet voldoende kwijt kan. Bij ons op stal komen ze gewoon buiten maar omdat de grond bevroren is doen ze erg voorzichtig
En als je d'r eerst even longeert voor het rijden zodat de ergste stalmoed eraf is?
Anoniem
Geplaatst: 08-12-10 18:14
Longeren deed ik eerder wel, maar het helpt niet heel veel. Nu heb ik helaas niet de mogelijkheid om te longeren *aangezien de bak niet van mij is, en er meerdere rijden*
Hoe moet ik reageren als ze bokt? Negeren en doorrijden *tot zover dat mogelijk is*, of straffen (en hoe?)
joliene
Geplaatst: 08-12-10 18:16
Ik denk dat het dan een combinatie is van veel energie en kou. Misschien dat je kan regelen dat ze iets langer buiten kan staan. Anders eerst even loslaten in de bak.
Het probleem is, dat ze buiten in de wei echt helemaal niks doet Ze staat dan net zo stil als in de stal . En ze moet dan alleen staan! maar ik ga eens vragen of ze bij de jonge paarden in mag.
Percyleen: Oke Dus goed voorwaarts rijden, en veel figuurtjes . Het probleem is dat ik dat nu ookal probeer, maar door het bokken weet zij dat ze dan weer rustig aan mag doen .
Anoniem
Geplaatst: 08-12-10 18:19
Ondanks dat ik van mening ben dat bokken not done is, heb ik wat moeite met het afstraffen ervan als de eigenaar niet zorgt voor een goed stalmanagement waarbij het paard voldoende tijd en gelegenheid heeft om paard te zijn en de energie kwijt te raken... Kan ze niet op de stille uurtjes even losgegooid worden in de binnenbak zodat ze even lekker uit kan bokken, zolang dat buiten niet kan omdat het te hard en glad is? Ik merk het bij die van ons ook dat ze buiten veel minder donderjagen nu het hard en glad is. Dus laat ik ze op rustige uurtjes ook regelmatig even in de binnenbak etterbakken met elkaar. Lekker voor ze.
Anoniem
Geplaatst: 08-12-10 18:21
In de buitenbak kan ze indd wel, maar ze zal dan nooit bokken of gaan rennen . Ik zal eens overleggen met de eigenaren of ze langer naar buiten mag, omdat het zo geen doen meer is met het rijden. Want het wordt nu best gevaarlijk..
joliene
Geplaatst: 08-12-10 18:23
Tjah niet iedereen heeft een binnenbak tot zijn of haar beschikking.
@ TS, ik zou zeker vragen of je paard bij andere paarden mag staan. Sociale contacten zijn heel belangrijk voor een paard.
Ja dat klopt! Ben ik het ook zeker mee eens. Vorig jaar stond ze 24/7 buiten met 4 anderen. En dat zal binnenkort ook weer het geval zijn, aangezien ze de stallen nodig zijn..
Een binnenbak hebben wij niet tot onze beschikking nee.. maar ik rij ook liever in een buitenbak
Mijn paard krijgt helemaal geen brokken. In de winter en in de zomer niet. Gewoon even in de gaten houden. Als ze genoeg ruwvoer krijgen, moet het geen probleem zijn hoor.
Anoniem
Geplaatst: 08-12-10 18:35
Als je een goede kwaliteit ruwvoer geeft en je paard heeft een goede mineralenliksteen, zou ik me daar niet teveel zorgen over maken. Desnoods koop je een totaalsupplement voor vitamines/mineralen, dan weet je zeker dat 'ie niets tekort komt. Onze KWPN'er ontploft sowieso van biks, die krijgt alleen een haver- en melassevrije muesli (schepje per dag) en verder alleen ruwvoer.