Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:dit is ie gewend omdat ie een jaar lang kinderritjes heeft gelopen bij een pretpark
)robeer schreef:Op een bok reageren met nog een tikje met de zweep en dit herhalen tot hij het opgeeft.
notalways schreef:op de grond is er ook niets aan de hand en vind ie de zweep prima kan em overal aanraken ermee
en ook het longeren daar gedraagt ie zich prima mee ook dan is de zweep niet erg
hij doet dit dus alleen tijdens het rijden
daarom dacht ik dus dat er iets aan de hand was met zn rug enz maar dit bleek dus niet zo te zijn
Consequent zijn: geen reactie op been=tik, direct na reactie gewoonweg terugvallen in oude tempo=tik, bok=een duidelijke tik en liefste ook corrigeren met stem. Dus niet alleen een tik geven omdat hij op dat moment te langzaam loopt, eerst been geven en niet vergeten te belonen. amillia schreef:notalways schreef:op de grond is er ook niets aan de hand en vind ie de zweep prima kan em overal aanraken ermee
en ook het longeren daar gedraagt ie zich prima mee ook dan is de zweep niet erg
hij doet dit dus alleen tijdens het rijden
daarom dacht ik dus dat er iets aan de hand was met zn rug enz maar dit bleek dus niet zo te zijn
Protest dus, dan had ik het wel gewetenConsequent zijn: geen reactie op been=tik, direct na reactie gewoonweg terugvallen in oude tempo=tik, bok=een duidelijke tik en liefste ook corrigeren met stem. Dus niet alleen een tik geven omdat hij op dat moment te langzaam loopt, eerst been geven.

Zilfstar schreef:Ah! Ik lees:Citaat:dit is ie gewend omdat ie een jaar lang kinderritjes heeft gelopen bij een pretpark
Meneer is dus gewend dat hij RUSTIG lopen moet! En de zweep voelt hij dus wrs als misplaatste straf en snapt dat dus niet. In zijn ogen doet hij niks fout. Met een kind op je rug loop je rustig en voorzichtig! Hij heeft alleen niet door dat dat nu dus neit meer hoeft (mijn Friese ruin van 7 loopt echt onwijs mooi EN rustig met mijn zoon op zijn rug. Ik heb echter mijn handen vol aan hem zo af en toe)
Wat je dus moet doen is het paard leren in te zien dat hij weer harder mag! Ik zou idd eerst eens met longeren gaan oefenen op goed doordraven. Leer het desnoods met een commando aan (de mijne heb ik juist geleerd RUSTIG te draven op commando. Andersom moet ook kunnen!) En BELOON hem voor het juiste gedrag. Prikkel hem stimuleer hem en beloon hem als hij een stapje harder zet, begeleid hem waar je hem hebben wilt. Dit paard doet het echt niet uit pesten ofzo. En wrs ook helemaal niet uit luiheid. Hem is geleerd met de handrem erop te lopen zoals je zelf zo treffend zegt. Nu moet je hem leren de handrem eraf te halen. Dat gaat tijd kosten. Maar de eerste stap zet je door te begrijpen waarom hij dat doet! En hem vervolgens niet te straffen (zweep) voor gedrag wat voor hem een jaar lang NORMAAL was. Je bent nu oneerlijk tegen hem en Friezen pikken dat niet. Die willen eerlijk behandeld worden.
Succes!
Lins_Vetra schreef:amillia schreef:
Protest dus, dan had ik het wel gewetenConsequent zijn: geen reactie op been=tik, direct na reactie gewoonweg terugvallen in oude tempo=tik, bok=een duidelijke tik en liefste ook corrigeren met stem. Dus niet alleen een tik geven omdat hij op dat moment te langzaam loopt, eerst been geven.
Ja, protest gelijk de kop indrukken met een tik met de zwiep
Waarom kijken naar de bron van het protest?
Ik ben het helemal eens met Zilfstar!!

[/quote]Zilfstar schreef:Edit: lees nu veel meer info ineens van TS. Dat hij dus eerst juist vlot doorliep en nu niet meer...
bastiano680 schreef:HIj is niet aan het been en toont verzet. Dit zijn erg belangrijke dingen om heel streng aan te pakken voordat het gevaarlijk wordt.
Als ie niet voorwaarts wil op been en zweep en hij bokt op een tikje, dan moet je eigenlijk een keer een touwtje om de hals doen, zodat je je vast kan houden als ie wel reageert en dan als hij bokt, niet een tikje geven, maar een echt harde klap.................zodat ie echt naar voren schiet. Rem dan niet gelijk af, want dan snapt ie er niets meer van.
Maar dat bokken op de zweep moet je echt afstraffen en zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

bastiano680 schreef:HIj is niet aan het been en toont verzet. Dit zijn erg belangrijke dingen om heel streng aan te pakken voordat het gevaarlijk wordt.
Als ie niet voorwaarts wil op been en zweep en hij bokt op een tikje, dan moet je eigenlijk een keer een touwtje om de hals doen, zodat je je vast kan houden als ie wel reageert en dan als hij bokt, niet een tikje geven, maar een echt harde klap.................zodat ie echt naar voren schiet. Rem dan niet gelijk af, want dan snapt ie er niets meer van.
Maar dat bokken op de zweep moet je echt afstraffen en zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
)