Paard hangt in de teugels, hoe verhelpen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Paard hangt in de teugels, hoe verhelpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 19:31

Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een verzorgpaard van 1.70 en als ik op haar
rijd hangt ze bijzonder veel in de teugels, wat kan ik hier
precies aan doen?

Bedankt! <:)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Paard hangt in de teugels, hoe verhelpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:33

Zelf niet meer in de teugels hangen, want dat is het geval.
Je moet een paard iets geven om in te hangen, doe je dat niet hangt het paard niet in je teugel.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:33

Zelf zo snel worden dat je paard de kans niet meer krijgt ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:35

Drijven. En het paard eerst op eigen benen leren lopen voordat je aan de hoofdhouding gaat werken.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 19:37

Okee ik zal eens wat proberen!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:40

Mijn vz poown doet dit ook. Ze doet dit zonder dat ik nageeflijkheid vraag in haar mond. Als ik haar naar voren drijf, gaat ze heel hard en uit elkaar lopen. Dit lijkt mij niet echt de oplossing.
Rommel niet teveel met je handen, laat hem niet te snel lopen maar wel actief (heb je les?). Laat hem veel overgangen lopen. Het hangen kan komen omdat hij niet goed bespierd is. Is hij voordat jij hem ging verzorgen vaak en intensief getraind? Is hij goed bespierd, is zijn conditie goed?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:56

Na het drijven moet je het paard natuurlijk wel ook opvangen :+ Dat is toch wel zo'n beetje de essentie van paardrijden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:33

Tsja, hoe vang je goed op zonder te gaan rommelen in de mond. Dat kan voor sommige ruiters lastig zijn...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:39

Het is ook niet de bedoeling om te gaan rommelen in de mond. Paard moet eerst snappen dat hij moet lopen. Dat hij niet weg mag rennen leg je hem uit met je zit en teugels. Het is helemaal niet verkeerd om de teugels vast te houden. Als het paard maar niet op zijn mond gaat lopen. Dat gebeurt vaak bij paarden waar een ruiter met een dode hand op zit.

Maar je paard van het bit af halen (als hij dus toch gaat hangen) doe je door te drijven :j

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:41

De volte op en de binnenteugel een beetje loslaten. Het paard moet dan als ware opmeigen benen gaan lopen!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:53

hestejente schreef:
Het is ook niet de bedoeling om te gaan rommelen in de mond. Paard moet eerst snappen dat hij moet lopen. Dat hij niet weg mag rennen leg je hem uit met je zit en teugels. Het is helemaal niet verkeerd om de teugels vast te houden. Als het paard maar niet op zijn mond gaat lopen. Dat gebeurt vaak bij paarden waar een ruiter met een dode hand op zit.

Maar je paard van het bit af halen (als hij dus toch gaat hangen) doe je door te drijven :j

Helpt dit ook tegen teugels pikken? Dat doet mijn verzorgpaard, en ik merk er niks van behalve dat ik ineens veel minder in mijn handen heb. Ik heb niet het idee dat ze hangt, ze pakt ze gewoon af tot een bepaalde lengte en dan blijft ze ervan af. Maar dat is wel iets te lang om netjes overgangen te kunnen maken en het iedere keer weer oppakken rommelt ook erg in haar mond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:00

Wat bedoel je met teugels pikken kekavo? Bedoel je dat het paard de teugels met de tanden vastpakt of bedoel je dat ze achter de teugel duikt om zo het contact met jouw hand te verbreken?

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:05

vooral niet terug trekken en je sterk maken.. Probeer steeds wat los te laten door kneepjes in de teugels en goed voorwaarts houden! wat ook kan maar niet altijd werkt naar mijn idee, veel voltes en figuren rijden. Kunnen ze alleen ook sterker van worden als je hem niet genoeg los kan laten!
Blijft moeilijk, met les is dit gewoon op te lossen is niet uit te leggen zonder het te zien ben ik bang!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:10

Overgangen rijden. Stap-draf, stap-galop, draf-galop. Daardoor worden ze sneller aan het been en lichter in de hand. En wat hier al boven gezegd is, zelf loslaten.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:29

hestejente schreef:
Wat bedoel je met teugels pikken kekavo? Bedoel je dat het paard de teugels met de tanden vastpakt of bedoel je dat ze achter de teugel duikt om zo het contact met jouw hand te verbreken?

Ik weet niet precies wat ze doet, maar ik denk dat ze gewoon de teugels uit mijn handen trekt door haar hoofd iets omlaag te doen of door haar hals iets langer te maken. Ze loopt in ieder geval nooit achter de teugel. Misschien doet ze het, omdat ze denkt dat ze met lossere teugels harder kan lopen ofzo, ze is heel erg voorwaarts en haar eigen tempo ligt heel erg hoog. Maar ik houd haar niet bij me met de teugels maar op mijn zit.
Veel figuren rijden doe ik toch altijd al, veel voltes, slangevoltes en gebroken lijnen.
Maar ik zal proberen wat meer met mijn teugels te spelen. Misschien dat kneepjes geven het inderdaad kan verhelpen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:22

Jaja....zo eentje heb ik er ook :D Maar ik betrap me er wel op dat als hij dat doet, ik niet actief genoeg aan het rijden ben. Dus idd: drijven, opvangen, drijven, opvangen. Keer mijn zweepje aanleggen wil ook wel eens helpen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:53

Hmmm. Daar zal ik ook op gaan letten dan. Dank je voor de tip.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:42

Ja, zoals Tjaldur al zegt. Mijn paard is een broertje van die van haar en hij doet het ook. En inderdaad: wanneer je niet echt oplettend aan het rijden bent. Wanneer hij te hard en niet actief loopt en met de teugels aan het rommelen is is dat voor mij een teken dat ik heb zitten slapen.

Je drijft je paard met je benen naar het bit, en je zorgt er dan voor dat je met je handen een soepel contact met de mond onderhoudt. Dat contact hoeft niet steeds hetzelfde te zijn, juist liever niet. Dan is het namelijk een dood contact. Als je paard de teugels uit je handen trekt en te hard loopt kan het haast niet anders dan dat hij op de voorhand stort. Het is dan zaak om eerst bij te drijven, het gewicht van het paard weer wat meer naar achteren te krijgen en wanneer het paard het teugelcontact accepteert zelf nageven. Zodra het paard nageeft moet de ruiter dat ook doen. Een paard heeft er niets aan om met losse teugels rond te sloffen. En jij ook niet. Maar het is wel de taak van de ruiter dat het teugelcontact voor het paard acceptabel en niet onplezierig is.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:24

Dank je.

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:05

hoi,
dat is wel vervelend als ze dat doen.
mijn ervaring ermee is als hij hangt handen naar voren doen zodat hij niet kan hangen, en dan been geven en het daarna weer opvangen, of even kijken of er een bit is dat waar hij fijner op loopt.
groetjes.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:43

Nogmaals bedankt allemaal voor de tips!
Ik heb gisteren met rijden heel erg gelet op de teugels. En dat werkte. in het begin trok ze nog een paar keer de teugels uit mijn handen, maar ik ben toen heel erg voorwaarts gaan rijden en veel met mijn teugels gespeelt, kneepjes gegeven, en dat werkte! Ze hield er ineens mee op en dat was een stuk prettiger. Daardoor kon ik mijn handen nu stilhouden, ik hoefde niet iedere keer de teugels weer op te pakken. Is ook een stuk rustiger in haar mond zo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:51

Leuk :) Fijn dat de aanleuning is verbeterd. Wedden dat 't steeds beter zal gaan?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:46

Mijn pony doet dat ook, het paard zoekt dan een aanleuning. als hij naar beneden wil niet trekken maar even benen geven. als je haar veel tempowisselingen laat rijden zal ze gaan zoeken om aan de teugel te lopen.

dit is een goed teken hoor
_haflinger

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:48

Hangen in de teugels is geen goed teken, het is een teken van gebrek aan balans en/of kracht.

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:05

Mijn paard doet dit ook heel vaak. Voor hem lekker makkelijk. Hiervoor heb ik verschillende tips voor gekregen:
1: handen heel snel naar voren en dan weer terug (niet heel vriendelijk, maar wel duidelijk)
2: Als je 1 doet, moet ja natuurlijk ondertussen wel goed met je benen rijden.
3: Veel schakelen (voorwaarts en dan bijna draven tot stap en dan weer naar voren rijden)
4: Al je paard niet hangt even vriendelijk met je binnenhand langs de hals strijken, zodat je zeker weet dat hij zelf zijn hoofd draagt en hiermee beloon je hem ook.
5; Altijd erg conseqent zijn... Voor mij soms nog wat moeilijk, ha ha.

Dit helpt mij erg veel en het probleem is bijna weg, behalve als hij moe wordt.