Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
11AFotograaf schreef:Misschien dat schijnovergangen maken helpt.
Dus in de draf de overgang inzetten naar stap, maar net voordat je gaat stappen in draf houden op je benen en zit. Als je dan probeert ontspanning te krijgen op je teugels, dan zou het beter moeten worden.
Na een tijdje ontspanning op de teugels (zeg 10 tot 20 passen), kun je alsnog proberen op je zit de overgang door te zetten. Daardoor went je paard aan wat je vraagt.
Dit kun je gaan verkorten om dan uiteindelijk uit te komen in een directe overgang terug op je zit.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.
hestejente schreef:Weet je heel zeker dat je bij het lang en zwaar maken niet ergens spanning hebt? Is je paard goed voor je been en kun je het tempo goed reguleren? Loopt je paard op zijn eigen benen?
hestejente schreef:En hoe werk je naar die rust toe?
Anness schreef:11AFotograaf schreef:Misschien dat schijnovergangen maken helpt.
Dus in de draf de overgang inzetten naar stap, maar net voordat je gaat stappen in draf houden op je benen en zit. Als je dan probeert ontspanning te krijgen op je teugels, dan zou het beter moeten worden.
Na een tijdje ontspanning op de teugels (zeg 10 tot 20 passen), kun je alsnog proberen op je zit de overgang door te zetten. Daardoor went je paard aan wat je vraagt.
Dit kun je gaan verkorten om dan uiteindelijk uit te komen in een directe overgang terug op je zit.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.
Schijnovergangen doe ik idd wel eens. Maar dit lukt ook alleen maar met druk op de teugels.
Ik heb dit paard nog maar 6 weken en ik heb het idee dat ze altijd erg vlot en té voorwaards gereden is waardoor er eerst rust in moet komen. Nu lukt dit aardig en wil ik verder werken naar het terug komen op de zit.
Mijn vorige paard kon ik dus met een losse teugel, eigenlijk zonder contact, terug rijden.
Maar bedankt voor de tip. Ik kan het wel eens vaker oefenen. Wie weet helpt het.
Anness schreef:hestejente schreef:En hoe werk je naar die rust toe?
Pf moeilijk om daar zo over na te denken. Je doet dingen vaak 'gewoon'. Ik denk door haar niet door te laten denderen maar even in te houden. Als ik voel dat ik weer controle heb kan ik haar weer wat meer loslaten en ontspannen. Ook rij ik overgangen en voltes om zo ontspanning te krijgen.
Citaat:Je kunt niet verwachten van je paard dat hij meteen snapt wat jij wilt als je er net 6 weken op zit. Hij moet aan jou wennen en jij aan hem. Dat duurt meestal wel enkele maanden en dan lukt dit soort dingen meestal veel beter en sneller.
Dus geef het wat tijden, neem lessen om er voor te zorgen dat je meteen een goed beeld creeërt met jou en je paard en ga oefenen en wennen aan elkaar!
Citaat:En zou het een idee zijn om in plaats van te wachten tot die controle komt de controle zelf te pakken?
Je bent nu een paar weken bezig met het paard, jullie kennen elkaar nog niet zo goed. Ik weet niet of het wat voor jouw paard is maar vrijwel alle paarden die ik ken (eigenlijk alle) vinden het prettig, zeker als ze de ruiter nog niet zo heel goed kennen, als de ruiter het initiatief neemt.
Zou dat het overwegen waard zijn (in de zin dat je denkt dat je zoiets in jouw rijden zou kunnen inpassen)?
ga ik doorzitten, eenJessicajoann schreef:Als ik een paard wil laten terug komen op mijn zit
of tenminste het probeerga ik doorzitten, een
beetje achterover en minder mee met de bewegingen
van het paard, benen stil en mezelf heel rustig voelen
meestal lukt het me zo wel. Ik weet niet of ik het helemaal
heb beschreven, want zoals je eerder al hebt gepost
de meeste dingen 'doe' je 'gewoon' zonder heel erg over elke
actie en beweging na te denken.
Anness schreef:Oke. Bedankt voor je uitleg. Dit kan ik ook wel eens uitproberen.
Het is ook niet zo dat ik alleen maar met het beest aan het trekken ben totdat ze rustiger loopt.
Ik ga wel gewoon de dingen doen die ik wil doen.. maar het tempo ligt in het begin zo hoog en dat lijkt mij niet goed. En dan gaat ze ook niet echt aan het werk toch? Maar als ik mijn best doe om haar aan het werk te zetten wordt ze misschien wel sneller rustiger. Het is inderdaat gewoon uitproberen.
Je moet 't doen. Ik denk dat je nu te afwachtend rijdt. En dat daardoor je paard onrustig wordt en hard gaat lopen. hestejente schreef:Anness schreef:Oke. Bedankt voor je uitleg. Dit kan ik ook wel eens uitproberen.
Het is ook niet zo dat ik alleen maar met het beest aan het trekken ben totdat ze rustiger loopt.
Ik ga wel gewoon de dingen doen die ik wil doen.. maar het tempo ligt in het begin zo hoog en dat lijkt mij niet goed. En dan gaat ze ook niet echt aan het werk toch? Maar als ik mijn best doe om haar aan het werk te zetten wordt ze misschien wel sneller rustiger. Het is inderdaat gewoon uitproberen.
Nee niet proberen. Als je iedere dag probéért uit te mesten blijft het stinkenJe moet 't doen. Ik denk dat je nu te afwachtend rijdt. En dat daardoor je paard onrustig wordt en hard gaat lopen.