Paard loopt over de schouder weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xHelene

Paard loopt over de schouder weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:16

Hallo bokkers!

Ik heb bij 1 van mijn paarden altijd hetzelfde probleem als we wijken voor het linkerbeen.
Ik vraag lichtelijk stelling (gewoon zoals het hoort) en geef de hulpen, vervolgens gaat mijn paard niet wijken maar rost als een malle over zijn schouder weg.
Ik heb hier al hulp bij gehad in de les maar het mocht niet baten.
Links gaat het gewoon niet, ze dendert gewoon door mijn benen heen.

Dus aan de opmerking 'meer binnenteugel geven' of ' meer druk leggen op de buitenteugel' heb ik niks :+

En nu komt het leukste, als we wijken voor het rechterbeen loopt ze de sterretjes van de hemel.
wie kan me helpen? (:

kim1207

Re: Paard loopt over de schouder weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:18

wat doet jouw eigen lijf?? kun je je daar eens bewust op letten en kijken of dat links of rechts verschil maakt. ook kan helpen 1 pasje dan weer rechtuit en dan weer n pasje.. kun je ook vanuit volte etc mooi doen totdat paard t automatisme van t wijken kwijt is..

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:22

jaa daar heb je wel een punt kim, misschien dat ik linksom wel meer mee hang. Maar zou dat zo'n verschil maken?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:25

Zit het paard misschien niet wat vast aan die kant? Dan vinden ze het moeilijk, en dan rennen ze er vaak door om onder de oefening uit te komen.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:29

Jaa dat vroeg net iemadn mij ook al via pb.
Maar nee hij zit niet vast links. Hij kan ook prachtig lopen en we zijn een goed team maar we komen steeds niet verder door dat wijken linksom.
Ik heb voor volgende week 2 privelessen geboekt.
hopen maar dat het werkt.
Vorige keren had het weinig zin ;(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:31

Ja, ik sluit me bij kim aan, meestal, helemaal als een kant wel lukt, is het tegendraadse hulpen vanuit ons lichaam door inknikken in de heup, draaien van het lichaam, verkeerde kant op kijken, of gewoon scheef zitten, gewicht te veel aan de verkeerde kant.
Het is best moeilijk om hulpen exact te spiegelen.
Verder is het belangrijk om je te concentreren op het voorwaarts. Vraag met je benen dus echt flink vorwaarts en vraag maar een pasje hier en daar te wijken. Overigens vraag ik zelf het wijken nooit zuiver op het been (die is voor voorwaarts) maar met de teugels. Twee teugels wat naar rechts voor naar rechts en twee teugels wat naar links voor naar links. Minstens een handbreedte boven de schoft. Tot nu toe werkt dit prima. Doordat je zo evenveel druk hebt op beide teugels vraag je zowel stelling als begrens je aan de buitenkant. Omdat je het gewicht wel op de buitenschouder brengt, moet het paard toch die kant op, maar het hoeft er niet heen te vallen of door de denderen als je met je benen en je zit plus bovenlichaam goed aangeeft dat het voorwaarts moet blijven gaan. Ik heb dit van kolonel Carde die vroeger directeur was van de Cadre Noir.

Maar goed, voorwaarts is dus belangrijk, ook altijd met een paar passen recht voorwaarts beginnen, zelf recht blijven, beenhulp voor voorwaarts, en met twee teugels opzij het wijken inzetten. Liefst pas voorwaarts- pas wijken - pas voorwaarts pas wijken.
Zodra hij door de schouder wil knallen of knalt, juist die kant op de volte op sturen (dus stelling omzetten en buiging erbij vragen) en dan vanuit de volte weer rechtzetten en opnieuw beginnen.
Check echt heel goed je eigen hulpen in het proces!

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:39

dankje lusitana!

Maar voorwaarts gaan is het probleem niet, hij gaat hard genoeg, soms ongecontroleerd hard en dan moet ik daar weer me bezig. Het is erg vervelend want alle andere oefeningen gaan super, we zijn op het moment er bezig met keertwendingen om de achterhand, die hij wonderbaarlijk wel allebei de kanten om goed doet.
Het is gewoon steeds gekloot met dat wijken voor het linker been.
Nou moet ik ook eerlijk bekennen dat doordat ik weet dat het elke keer zo bagger gaat met dat wijken linksom, ik dat ook steeds in mn achterhoofd heb wanneer ik daar mee bezig ga. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik dat overbreng naar hem. Maar mijn vriendin krijgt het er ook niet uitgeperst links en dat is wel een behoorlijke ruiter!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:48

Heb je dit probleem ookal bij de eerste passen die hij wijkt? Anders kun je misschien 1/2 passen wijken en dan weer rechtuit gaan net zoals Lusitana aangeeft.
Rij je ook weleens schoudervoor/binnenwaarts? Wat doet hij dan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:48

Wending om de achterhand is een ander oefening omdat je daarbij meer buiging vraagt en het paard om het been draait ipv echt voorwaarts moet (gaan) op het been.

Je zegt dat het voorwaarts slecht controleerbaar is, dat is eigenlijk juist een teken van niet voorwaarts zijn, maar gewoon vluchten, er is een verschil. :D Het lijkt dus dat hij vlucht voor je been in die oefening.

Dan zou je eerst je tempo controle moeten optimaliseren door overgangen binnen de gang waarin je het uit wilt voeren, op lange rechte lijnen en als je dan een fijn tempo hebt, hem overvallen met een paar pasjes wijken vragen (met de teugels) en bv na een pasje of twee meteen omzetten de volte op zodat hij niet door kan bijven gaan.

Ik weet niet of hij het in stap én draf doet?

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:53

Ja dat ga ik proberen. Ik krijg zoals ik al zei prive lessen speciaal voor dat wijken voor het linkerbeen en ik zal sowieso jullie tips meenemen als ik vanavond nog voor mezelf ga rijden.

@ Frenka
Jaa dat doen we wel eens en meestal gaat dat erg goed zowel links als rechts om. Daarom vind ik het ook zo vreemd, hij geeft verder niks aan als we links om wijken en hij doe verder alles braaf! maar voordat ik echt kan vasstellen dat het misschien wel klierderij is wil ik alle andere oorzaken hebben uitgesloten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:56

Ik had mezelf ff aangetipt bij dit topic, fijn die reacties, die van wijken en dan een volte de kant op waar je heen wil had ik nog nooit gehoord, mijn paard loopt ook weg na een paar passen over de buitenschouder :) Vanavond gelijk uitproberen :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:56

Het kan zijn, omdat je zelf er al zo tegenop ziet, hij iets negatiefs van je oppikt en je er eigenlijk ook onbewust al naar gaat zitten dat het niet gaat lukken ofzo, of dat je verstijft in je heupen. Dat merk ik bij mezelf altijd, shocking, als het even niet lekker gaat! Als ik dan weer loslaat in de heupen, gaat het meteen beter.
Het is ongelooflijk wat paarden oppikken en hoe ze daar op reageren!

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:58

@ lusitana: Hij is niet slecht contrleebaar, als je dat het opgemaakt uit mijn reactie adn heb ik dat verkeerd geformuleerd. Je het hebt wel een punt met dat vluchten, daar zat ik zelf ook aan te denken. Wat ik alleen zo gek vind is dat hij het echt alleen linksom doet. stap gaat vaak redelijk oke maar het probleem komt het meest voor als we het in draf doen.

Ik weet dat keertwendingen wat anders zijn als wijken maar dat was om aan te geven dat er ook dingen erg goed gaan, dat hij niet elke keer gek doet of dus vlucht ;)

Gangsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:59

Begrenzen met buitenbeen en buitenhand. Buitenteugel bepaalt houdingcontrole, tempocontrole en richtingcontrole. Opsluiten tussen 2 benen en 2 teugels.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 16:03

Ja zo gaat het in theorie ja gangster,
vertel jij mijn paardje even dat hij niet door mijn hulpen heen rost? :+

(niet aanvallend bedoelt hoot ;) )

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:06

Waarom zou je niet eens een keer vanaf de grond proberen je paard te laten wijken? Als hij het daar doet is het iets wat jij in je zadel doet? En begin met het wijken aan die kant gewoon niet te ver uit de kant vandaan. Wees dan blij met 2 pasjes die kant op beginnen. Dan krijg je samen vertrouwen en zal het wel steeds beter worden.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:07

Klinkt me toch in de oren alsof je zelf onbewust anders gaat zitten/verstrakt.
Ga een pasje wijken op een onverwachts plekje, dus niet bij A/C afwenden, maar bijvoorbeeld gewoon bij B/E en dan 1/2 pasjes opzij of rij een kleinere volte en wijk dan een pasje naar buiten. Je kunt ook een paar passen wijken voor het rechterbeen en dan omstellen en 1/2 passen voor het linkerbeen proberen. Dat laatste is wel vaak wat lastiger hoor. Of zet een schoudervoor in op de binnenhoefslag, die rij je tot B/E en dan stel je hem in de goede houding voor het wijken en wijk je de laatste passen naar de hoefslag.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 16:09

Kostolany schreef:
Waarom zou je niet eens een keer vanaf de grond proberen je paard te laten wijken? Als hij het daar doet is het iets wat jij in je zadel doet? En begin met het wijken aan die kant gewoon niet te ver uit de kant vandaan. Wees dan blij met 2 pasjes die kant op beginnen. Dan krijg je samen vertrouwen en zal het wel steeds beter worden.

Dat is echt een goed idee!
wat stom dat ik daar nooit eerder op gekomen ben! ik ga het meteen vanavond proberen bedankt ;)

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:10

Het licht echt aan je buitenteugel die moet je er echt bijhouden anders gaat ze over de schouder lopen maar als ze over de schouder loopt meteen stoppen en nog eens proberen anders leer je het haar verkeerd aan.
binnenteugel omhoog(stelling), buitenteugel erbij en met je binnen kuit naar de buitenteugel rijden!

Groetjes

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:12

binnenteugel omhoog?

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 16:13

vivione schreef:
Het licht echt aan je buitenteugel die moet je er echt bijhouden anders gaat ze over de schouder lopen maar als ze over de schouder loopt meteen stoppen en nog eens proberen anders leer je het haar verkeerd aan.
binnenteugel omhoog(stelling), buitenteugel erbij en met je binnen kuit naar de buitenteugel rijden!

Groetjes

binnen teugel omhoog?
dat heb ik nooit gehoord! jah dat weet ik wel, ik weet hoe je moet wijken ik zeg ook dat het linksom erg goed gaat.
Het probleem is dat ze gewoon vastpakt en door mijn teugel heendendert.
En dat alleen als we linksom wijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:15

livelife schreef:
@ lusitana: Hij is niet slecht contrleebaar, als je dat het opgemaakt uit mijn reactie adn heb ik dat verkeerd geformuleerd. Je het hebt wel een punt met dat vluchten, daar zat ik zelf ook aan te denken. Wat ik alleen zo gek vind is dat hij het echt alleen linksom doet. stap gaat vaak redelijk oke maar het probleem komt het meest voor als we het in draf doen.

Ik weet dat keertwendingen wat anders zijn als wijken maar dat was om aan te geven dat er ook dingen erg goed gaan, dat hij niet elke keer gek doet of dus vlucht ;)

Ik snap je prima hoor, dat hij zeker de notie heeft van wat je wilt bij zijgangen en eenzijdige beenhulpen, omdat hij andere ofeneingen wel beheerst, maar dat hij het bij een oefening vertikt.
Het verzet uit zich in in die oefening in weglopen ervan. Waarom hij verzet is niet duidelijk, maar ik denk dat je onbewust daar zelf de sleutel in bent.
Het verbaast mij niets dat het in stap beter gaat. Dan heeft hij nl altijd wel een voet op de grond en het tempo ligt laag.
Daarbij kun je zelf in stap je houding en hulpen beter checken.
Ik herken dit, ik heb een zeer meedenkende hengst in de herscholing dat me voor wil zijn, maar dan wel in ene versie zoals hij het wil en niet zoals ik het zou willen, dat is net zo lastig. :D In draf krijgt hij veel meer kans om me voor te zijn dan in stap. De gang zit er al in zeg maar, dus een stapje hier of daar heen is dan slechter te voorkomen.

Je kunt je het beste concentreren op wat goed gaat, daar ook echt laten blijken dat hij het goed doet (met je stem bv) en niet teveel drama maken van het minder goede, anders wordt het probleem steeds groter omdat hij er dan bij voorbaat al geen zin meer in heeft. Dus beter een goed stapje belonen dan blijven modderen als het verkeerd gaat. Je kunt nl makkelijker van een goed stapje uitbouwen, dan vanuit gemodder weer wat fatsoenlijks krijgen.

Enfin, je gaat een en ander oefenen heb ik begrepen en je krijgt les, dus wie weet gaat het straks allemaal een stuk beter.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:59

Probeer hem eens heel licht te laten wijken, dus niet meteen zo perfect als de andere kant. Gaat hij ervoor rennen kan je 2 dingen doen: harder laten gaan of op de rem. Ik kies vaak voor het laatste omdat hij vooral bij jou zou moeten blijven. Verder, gaat hij scheef zet dan wel het gas erop, het achterbeen kan er alleen recht achter komen door gas te geven, je kan dit nooit sturen. Verder wees bewust van je eigen lichaam, goed idee is om het eens te filmen, een paar keer de goede kant om en paar keer de slechte kant. Dan kan je zien wat je anders doet. Verder zeg jij: ik geef stelling, geef je die naar binnen of naar buiten? Ik heb namelijk geleerd, geen stelling, maar eerst van c naar a rechtuit, dan schuin rijden naar de e en dan pas wijken, probeer dat eens.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 18:03

bedankt karlijn;)
Jaa dat van dat filmen is misschien wel een goed idee!
Over die stelling, ik vraag altijd licht stelling in de tegenovergestelde richting.
Zo heb ik dat altijd geleerd en is ook altijd goed gegaan tot nu (:

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:36

livelife schreef:
bedankt karlijn;)
Jaa dat van dat filmen is misschien wel een goed idee!
Over die stelling, ik vraag altijd licht stelling in de tegenovergestelde richting.
Zo heb ik dat altijd geleerd en is ook altijd goed gegaan tot nu (:

Je wilt je paard dus gebogen opzij hebben? Dat gaat in principe niet, dan duw je hem over de schouder weg aangezien je hem naar rechts zet en naar links wil in principe. Probeer daarom geen stelling meer te vragen, dus het hoofd voor het lichaam te houden en dan te wijken, dus puur op jou benen en handen. Verder wil ik van je weten, waar houd je je handen en waar heb je het meeste contact mee? Dat kan ook het weglopen verklaren plus de stelling. Bedenk heel goed: wijken is een voorwaartse gang, geen echte zijgang, dus rijd m ook niet als een zijgang. Ik ben benieuwd naar de filmpjes, die zou ik graag willen beoordelen voor je ;)