pony is erg sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deesjuuh

pony is erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:47

hallo, mijn pony(fjorden merrie)
is vaak erg sterk, ik ''trek'' dan zo min mogelijk aan haar bit en probeer het een beetje meer met mijn zit te doen..
nou, het lukt niet echt. :o :o

vaak zitten we lekker in draf, normaal tempo, dan schiet ze ineens naar voren en dan gaat ze keihard middendraven, en ze is dan NIET terug te nemen..

iemand tips??

Aprils_joke

Re: pony is erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:48

jawel hoor maar das niet bokt vriendelijk

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:44

trekken heeft nooit zin. probeer rustig in te spelen en los te laten zodra je pony dit ook doet. trekken werkt alleen maar averrechts!! mocht je pony er vandoor schieten zodra je los laat, speel je weer in. Het is een spel tussen ruiter en pony, succes

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:48

Wat ik altijd doe als mijn pony er vandoor schiet zonder reden, dus hij schrikt niet maar is gewoon aan het klieren, dan trek ik hem heel hard om aan de buitenteugel. Dan staat hij in klap stil. Als ik dat 2x doe doet mijn pony nooit meer gek.

Misschien ben ik wel wat hard maar het werkt wel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:50

Hhhm ik zie hier een hoop symptoombestrijding maar geen oplossing. :n
Vraag je af:
Wanneer gaat ze er zo vandaar?
Wat doe ik op die momenten?

Vaak zul je zien dat ze het enkel doet omdat ze de kans krijgt. Als jij zit te suffen, tja ik zou als paard ook wat anders gaan doen. Probeer haar aan het werk te zetten. Gas, rem, stuur! Ze moet constant zo hard bezig zijn dat ze helemaal geen tijd heeft voor die onzin. Houd haar ook opgesloten tussen twee teugels en twee benen, en dan zou het helemaal goed moeten komen. En laat je instructeur (da's vast een goeie ;) ) je ook helpen hé!
Verder vind ik het wel goed dat je je bewust bent van wat je met je zit kan doen. :j

@Livelife: Je kunt natuurlijk ook gewoon voorkomen? Beter dan genezen.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:55

Wat je zegt is waar hoor Miss_malfoy maar geklier van een paard is niet altijd te voorkomen.
Je kunt bijvoorbeel een speels bokje voor de galop echt niet voorkomen.
Je hebt wel een goed punt vind ik, alleen ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die alles kan voorkomen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:56

Luistert ze naar je stemcommando's?

Ik zou gaan grondwerken en de commando's HOOO (stilstaan), rustig, door, stap, draf, gallop super bevestigen. Dan hoef je nooit aan je teugels te trekken en met stem weet je paard genoeg.

Bij je stem combineer je je zit zodat straks je stem bijna niet meer nodig is.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:05

'doei' heeft wel een punt. HOOOO werkt bij veel paarden erg goed;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:13

Maar een bokje is dan ook al iets heel anders Livelife.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:18

Hoe voorkom jij het dan als je paard er plotseling vandoorschiet zoals de TS dat beschrijft? ( gewoon een vraag niet aanvallend bedoelt)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:21

Precies zoals ik beschreef natuurlijk in mijn bericht aan de ts natuurlijk. :D
Een instructeur kan daar verder op in gaan, en het wat meer aan de combinatie ruiter/paard aanpassen. Mits het een goede is. Maar vanachter een beeldschermpie ga ik geen specifiekere tips dan dit geven.

Deesjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 11:18

oke, bedankt mensen:d:o

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:02

Ik heb ook wel eens gedaan toen mijn paard er voor de zoveelste keer vandoor schoot zonder aanleiding, dat ik hem juist aanspoorde om harder te lopen.
Hij wil hard, dan zal ie hard gaan ook. Na een kwartier in een harde middendraf, was de lol er voor hem wel af en heeft ie het daarna niet meer gedaan.

Deesjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 13:11

oe, dat is een goeie, denk ik..
ik ga vanmiddag weer, ik zal jullie tips gebruiken ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:05

Ophoudingen maken en op de volte zetten.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:10

Misschien helpt het ook om hele kleine voltes te maken in 1 keer als ze er vandoor gaat al!
En als je de hele kleine volte gemaakt hebt weer de hoefslag op, als ze dan nog steeds zo doet nog een keer een hele kleine volte maken! Enz enz enz! Die kleine voltes zijn ze heel erg snel zat :D

Deesjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 16:22

bedankt :D

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:26

Mijn merrie had aventoe ook haar nukke, ik liet haar dan door renne net iets harder dan ze zelf wilde en tot ze het echt helemaal beu was. Ze mocht pas stoppen als ik dat wilde. Ze was altijd erg braaf na een paar rondjes moeten racen ^^

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:16

veel met je teugels spelen, knijpje los, knijpje los, veel afwenden, en als het echt geklier is gewoon aan het werk houden, trekken helpt niet en daar wordt je paard alleen maar nog sterker van. en als echt niets helpt, laat em dan maar nog harder lopen als hij dat zo graag wil, meestal worden ze dan moe en dan zijn ze het na een tijdje wel zat en doen ze het niet meer

Deesjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:28

oke bedankt:D en ik trek niet echt aan de teugels natuurlijk!! er staat ook ''trekken'' ik doe altijd knijpje los knijpje los zoals hierboven al gezegd word;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:35

Als mijn paard ineens keihard zou gaan draven (en dat is geen middendraf. Middendraf is een gecontroleerd tempo) zou ik me toch gaan afvragen waarom het paard dat doet. Verveelt hij zich? Kan hij de opdracht niet uitvoeren? (pijn, fysieke of geestelijke beperkingen) of snapt hij niet wat je bedoelt?

Aan getrek en aan hele kleine voltes heb je niets. Dat is symptoombestrijding.

Denk dat je paard zich verveelt... wat gebeurt er als je steeds creatieve figuurtjes en tempowisselingen rijdt? Varieer! Zo houd je je paard wat bezig en het is nog goed voor ze ook. Worden ze namelijk soepel en sterk van.

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:08

het is inderdaad ook zo als je kleine voltes gaat rijden wekt dat spanning op, het remt hem misschien wel even af maar uiteindelijk helpt het niks, je kan beter gewoon veel afwenden en figuurtjes rijden en grote voltes, daar worden ze rustig van in plaats van dt ze opgefokt worden door zo'n kleine volte.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:16

Inderdaad, vind het dan ook zeer jammer dat je ingaat op al die nutteloze symptoombestrijding. Geef je om je paard? Luister dan naar hem!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:30

blue_kim schreef:
Ik heb ook wel eens gedaan toen mijn paard er voor de zoveelste keer vandoor schoot zonder aanleiding, dat ik hem juist aanspoorde om harder te lopen.
Hij wil hard, dan zal ie hard gaan ook. Na een kwartier in een harde middendraf, was de lol er voor hem wel af en heeft ie het daarna niet meer gedaan.

Zal voor sommige vast en zeker helpen
maar voor zo'n volbloedje als de mijne bv. niet :n
ooit toen ik springles had moest ik rondjes galoperen omdat mijn pony erg heet was in de les.
nou ben wel een half uur bezig geweest en beest werd alleen maar gekker en gekker,
resultaat: wanneer pony een hindernis zag was het één en al rennen!
geen goede tip voor ons dus :n heeft me lang geduurd om dat eruit te krijgen zeg!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:54

Die van mij heeft het ook wel is, Vooral als er een harde wind staat... Veel overgangen rijden en figuren. En ben je zelf niet heel erg gespannen? Daar kan je paard ook erg opgefokt van raken.