Zander in de M2! Tips gevraagd (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie_

Zander in de M2! Tips gevraagd (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 14:57

Hallo bokkers!

Afgelopen weekend hebben Zander en ik ons M2 debuut gemaakt.
We hadden er heel veel zin in dus waagden we het gewoon op de gevreesde M2 klasse.

Zander is een 6 jarige ruin die ik nu sinds een jaar in de wedstrijden start. Ikzelf
reed hiervoor op een 16 jarige Friese merrie waar ik een half jaar prive les mee heb gehad
en daarvoor reed ik in manege lessen.. Het rijden van wedstrijden is dus voor mij en Zander helemaal nieuw

Zander is een super fijn en koel paard. momenteel zijn we heel erg bezig met Zander beter aan het been krijgen en dat ik
consequenter been geef en reactie krijg, Hij is namelijk sloom en denk dat dat komt omdat hij niet goed genoeg aan het been is.
keertwendingen gaan goed als we het via het sluiten van een volte doen.
de inzet in de proef gaat echter niet vlekkenloos. Travers lukt ook, maar moet met meer lengtebuiging en wat soepeler.
Achterwaarts wil niet goed diagonaal maar komt omdat ik hem dan waarschijnlijk niet actief genoeg naar het halthouden rijd
waardoor hij ook niet vierkant staat. Middendraf gaat super! tenminste thuis.. in de proef lukt het nog niet om
het eruit te rijden. Verder zijn we altijd met zijn achterhand bezig. Die moet gewoon veel actiever worden en meer eronder komen.
in de training neem ik veel overgangen tempowisselingen en schijnovergangen mee.
Ook rijd ik hem in de training eerst lang en laag daar gaat hij lekker van over de rug lopen.

Nu we ons M2 debuut gehad hebben, weten we dat er werk aan de winkel is! alles moet gewoon nog veel beter.
We hadden 2 keer 171 punten. Hebben jullie nog tips voor in de training? en punten die aan de hand van de proef nog veel beter moeten?
want waarom heb ik eigenlijk vrij lage punten? komt dat alleen door de oefeningen die gwoon nog afgewerkt moeten worden?
of moet de achterhand er gewoon nog veeeel meer onder voor de M2?
Hou het commentaar aub een beetje vriendelijk, We zijn allebij nog wat groen om het zo maar te zeggen,
en geef commentaar waar we wat aan hebben.
Genoeg gekletst.
Hier komt de proef :)

Laatst bijgewerkt door Mellanie_ op 28-11-10 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:07

Ik heb tot ongeveer de helft van het filmpje gekeken, toen kreeg ik een beetje hoofdpijn door het wiebelende beeld...sorry.

Hoop dat ik je toch wat tips kan geven, maar het is echt niet slecht voor je debuut hoor!

Ik vind je aanleuning wat onrustig. Vooral bij het inzetten van oefeningen blijft je paard steeds net niet door de hals. Dit maakt het beeld onrustig en komt het lichaamsgebruik ook niet ten goede.

Overgang galop-stap moet echt meer gezet, dus meer op het achterbeen gereden worden. Nu valt hij er een beetje in.

Iets meer aandacht besteden aan je middengangen. Er worden nu echt overgangen verwacht, vertrekken en terugkomen vanuit het achterbeen. Ik vind het allemaal nog iets te geleidelijk gaan nu. En wederom dat stukje verstrakken aan de voorkant wat hij dan doet.

Verder rijd je best rustig en netjes, als je het totaalbeeld en dan vooral de aanleuning nog wat stiller krijgt ga je best een puntje rijden hoor!

Sheran

Re: Zander in de M2! Tips gevraagd (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:13

Je benen en het hoofd van het paard zijn nog wat wiebelig. Je drijft echt iedere pas aan met je spoor, ik zou daar thuis even aan werken. Verder heb ik ook niet het idee dat je paard goed op eigen benen loopt, het lijkt alsof je hem tilt. Tot slot: paard mag meer op de achterhand, maar dat heeft ook met het vorige punt te maken :)

Wel een leuk paardje hoor! En in de galop zit je heel netjes.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:14

Oh ja, hoe kom je zomaar in de M2 als je nog nooit wedstrijden hebt gereden?

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:15

Okeyh heel erg bedankt!
sorry voor het beeld, mijn zusje van 10 heeft gefilmd hihi :P
daar ben ik thuis dus mee bezig, mijn benen! gaat steeds beter hoor.
Thuis rijd ik zonder sporen omdat ik weet dat ik teveel prik.. Maar blijf er wel aan werken..
vind het zo moeilijk ..
Laatst bijgewerkt door Mellanie_ op 28-11-10 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:16

_Arwen_ schreef:
Oh ja, hoe kom je zomaar in de M2 als je nog nooit wedstrijden hebt gereden?

hoe bedoel je dat ? :P
ben heus wel door de B en de L gereden hoor :)
ik bedoel ermee dat dit het eerste paard is waar ik mee start

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:19

Citaat:
Zander is een 6 jarige ruin die ik nu sinds een jaar in de wedstrijden start. Ikzelf
reed hiervoor op een 16 jarige Friese merrie waar ik een half jaar prive les mee heb gehad
en daarvoor reed ik in manege lessen.. Het rijden van wedstrijden is dus voor mij en Zander helemaal nieuw

Oooow wacht, over de eerste zin heen gelezen :+. Ik werd in de war gebracht door de zin dat het rijden van wedstrijden voor jullie helemaal nieuw was.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:19

wat ik op het filmpje zie is het volgende:

Je drijft elke pas met je spoor waardoor het een erg onrustig beeld geeft. probeer je been stiller te krijgen.
weet niet of je thuis ook wel eens zonder sporen rijdt? als je paard bijvoorbeeld niet lekker aan je been is en dat is de rede waarom je zoveel drijft dan zou je in de training wat vaker zonder sporen kunnen gaan rijden dan is je paard tijdens de proeven een stuk scherper op je been weet ik uit eigen ervaring.

De hals houding vind ik voor de M2 nog niet voldoende. paard drukt zijn neus eruit zeg maar kwa oprighting mag de hald wat ronder en het hoofd iets rechter.

en de achterhand mag er meer onder ga thuis eens lekker aan de hang met balkjes lopen.

De oefeningen gaan opzich redelijk goed en hebben alleen iets meer afwerking nodig.

goed doortrainen dan komen jullie er wel.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:23

borrie01 schreef:
Je drijft elke pas met je spoor waardoor het een erg onrustig beeld geeft. probeer je been stiller te krijgen.
weet niet of je thuis ook wel eens zonder sporen rijdt? als je paard bijvoorbeeld niet lekker aan je been is en dat is de rede waarom je zoveel drijft dan zou je in de training wat vaker zonder sporen kunnen gaan rijden dan is je paard tijdens de proeven een stuk scherper op je been weet ik uit eigen ervaring.
.

Ik rijd thuis indd zonder sporen :)
bedankt verder! :)

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:26

heb even het begin van die flimpjes gekeken van je clinic bij andelinde.
deze halshouding vind ik een goed beeld geven en je lijkt daar ook wat rustiger met je been.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:31

borrie01 schreef:
deze halshouding vind ik een goed beeld geven en je lijkt daar ook wat rustiger met je been.

Dat mijn benen daar stiller hangen kan ik verklaren :P
daar reed ik met kunststof chaps en een zweep. in de proef zonder zweep en nieuwe petries die spekglad zijn :P
Met zweep rijd hij helaas veeeeeeel fijner.. :\

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:33

Voor de 1e keer ziet het er redelijk goed uit!

Je paard moet meer dalen hij loopt nog te veel met z'n neusje eruit..
En je aanleuning moet ook stiller! :).

Dit zijn questisch van oefenen en het komt heus wel goed!

Succes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:34

uit die sporen...totdat je je been stil kan houden...je maakt hem compleet dood voor het been op deze manier.
Verder mooi paard!

edit...die galophulp werd ik ook niet helemaal blij van....je moet je beenhulpen veel subtieler geven.
Laatst bijgewerkt door geerke op 28-11-10 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:36

Mellanie_ schreef:
borrie01 schreef:

Dat mijn benen daar stiller hangen kan ik verklaren :P
daar reed ik met kunststof chaps en een zweep. in de proef zonder zweep en nieuwe petries die spekglad zijn :P
Met zweep rijd hij helaas veeeeeeel fijner.. :\

Bij het thuis oefenen gewoon de zweep overbrengen op het been. Been geven. Luistert hij niet? Meteen tikje! Enzovoort :). Heeft bij mijn paard ook gewerkt, die werd lui als de zweep er niet bij was.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:36

mag je dan in de M2 zonder sporen starten?

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:37

_Arwen_ schreef:
die werd lui als de zweep er niet bij was.

Nou dat heeft Zander dus ook..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:38

Ik dacht dat je met sporen moet starten, maar ik weet het niet zeker.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:44

Braaf paard :) Maar de hele proef is te braaf... Het moet meer gesloten, meer oprichting en meer aan elkaar en voor het been. En dan scoor je 30 punten meer.

Oh, en laat de camerapersoon aub een statief gebruiken, werd er zeeziek van. :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:46

melissaxx94 schreef:

Succes.

Ehm, meer dalen doe maar liever niet, je moet juist naar oprichting toewerken langzaamaan...nageven moet hij daarentegen wel, dus de kaak ontspannen! Maar lager zeker niet.

En het zijn kwesties ;)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:47

Anne_GTI schreef:
Braaf paard :) Maar de hele proef is te braaf... Het moet meer gesloten, meer oprichting en meer aan elkaar en voor het been. En dan scoor je 30 punten meer.

Oh, en laat de camerapersoon aub een statief gebruiken, werd er zeeziek van. :+

hoe gaan we dat doen dan? uitleg ! :P

cameraman was een 10 jarig meisje en weet je wat statieven kosten haha die zijn best prijzig..

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:48

_Esther_87_ schreef:
melissaxx94 schreef:

Succes.

Ehm, meer dalen doe maar liever niet, je moet juist naar oprichting toewerken langzaamaan...nageven moet hij daarentegen wel, dus de kaak ontspannen! Maar lager zeker niet.

En het zijn kwesties ;)

haha wat is het nou :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:50

Zander klinkt wel als mijn paard. Hoe wij er zijn gekomen:

- als in een paar posts erboven: zweep overbrengen op been. Veel zonder sporen rijden en alleen op wedstrijden met. Je zult in het begin het gevoel hebben dat je niks meer kan (en dat is heel frustrerend) maar het wordt er echt alleen maar beter door.

- achterhand trainen door middel van veel galopperen, vooral op voltes waar je dan wat gaat verzamelen en/of verkleinen. Ook kun je de achterhand trainen door veel overgangen te maken, met name stap/galop.

- Soepelheid bevorderen door veel zijgangen te rijden.

- Lang, laag en rond inrijden. Niet helemaal over de kop hoor.

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:51

eey dat meisje van tien kan er ook niks aan doen dat ze zo wiebelde ze kwam niet eens over de bakrand heen ma ze probeerde het wel te filmen voor der grote zus dus nie zo zeiken opdat kleine meisje zeik ma op mij:p

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:56

@_Arwen_ Bedankt! :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:06

Ontzettend leuk paard dat zo te zien ook heel fijn is te rijden.
Maar van niets naar M2 is nogal wat in een jaar tijd.
Ga thuis nog even wat meer bevestigen waar je nu punten op verliest en dat zal zoals al gezegd het onrustige beeld van de aanleuning zijn.
Hou er rekening mee dat de M 2 voor de Z komt en dat je dan echt een goed beeld moet geven wil je daar makkelijk je punten halen
Paard mag nog meer "loslaten" aan de voorkant en wat meer vanuit achter gaan lopen, dus wat meer oprichting, maar wel lossigheid houden.
Maar voor een 6 jarige ( met de juiste amazone en daar bedoel ik jou mee!) beloofd dit toch wel wat voor de toekomst!
Neem er alleen wat meer tijd voor, ga b.v deze winter nog even door en zet hem dan eens een paar maanden op het land, je zal zien dat je er een vrolijk en gemotiveerd paard aan terug krijgt.
Je hebt nog alle tijd met je talentvolle 6 jarige, wees er zuinig op!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 28-11-10 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt