wat vinden jullie ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaaaa

Re: wat vinden jullie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:51

Vind het er een beetje onvriendelijk uitzien. Je trekt heel erg in de mond van je pony, en prikt de hele tijd je sporen in z'n buik. Je beugels mogen denk ook wel een paar gaatjes langer.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:57

Ik vind het er ook niet erg vriendelijk uit zien. Die sporen kan je er beter af doen. Je trekt ook heel de tijd in zijn mond, geef het duidelijk aan met een beetje stelling en je benen er bij en niet alleen trekken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:57

Meid, ik denk dat je gewoon nog heel veel over paardrijden moet leren. Ik zou betere instructie zoeken (ik neem aan dat die meid die onzin loopt te verkondigen instructie moet voorstellen?) en je eens goed in het wezen paard gaan verdiepen. Als je echt van je paard houd doe je dat vast. :)

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:59

Leuk paardje, wat ik op het filmpje veel zie is dat je paard in de wendingen en in de voltes over zijn schouder wegloopt. Probeer dat met je buitenbeen te begrensen. En je handen mooi te plaatsen niet helemaal je handen naar beneden te brengen. Ik zou ook iets vriendelijker worden in je handen, je hulpen wat beter dosseren. Ook zou ik nog maar even geen sporen gebruiken als je niet precies weet hoe je die moet gebruiken ;)
Veel succes verder met je paardje!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:00

Ik vind het er ook niet zo fijn uit zien. Je pony is één brok spanning en drukt zijn rug weg. Verder lijkt het alsof je alleen maar bezig bent met de voorkant. Pas als de achterhand goed actief is kan je aan de voorkant gaan zitten en zal je pony zelf ook makkelijker 'geven'.
Maak veel overgangen en schijn overgangen, stap-draf-stap, draf-galop-draf en neem GOED les!
Bovenstaande dingen ben ik het ook mee eens, probeer hier echt aan te werken.

edit: wat is de bak waarin je rijdt trouwens zwaar zeg!
Laatst bijgewerkt door Delaja op 28-11-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:00

Dit ziet er totáál niet vriendelijk uit, dat moet je zelf toch ook wel zien???
Zeker op dat filmpje zie je dat het paard ongelofelijk uitzwaait met de achterhand en jij gaat alleen maar met je buitenbeen zitten porren. Hij is ook heel vaak tegen de hand, en je houdt je teugels heel strak. Als je wat meer uitschuift via je teugels dan gaat zijn hoofdje ook meer ontspannen, kun je makkelijker doorzitten, hoef je niet meer zo te porren om door te dringen... En idd goede instructie zoeken, die je echt naar een hoger niveau helpt...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:01

Ik tem even. Dit is nlk niet de bedoeling van een HAW-topic. Alle achtergrondinfo ontbreekt en de punten waaraan je wilt werken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:05

LiVetime schreef:
Ik tem even. Dit is nlk niet de bedoeling van een HAW-topic. Alle achtergrondinfo ontbreekt en de punten waaraan je wilt werken.

Tja en dat gaat 'ie op slot en heeft het meisje nog geen advies? Nee dat schiet op.

Daphnijntje, kun je mischien alsnog wat meer info over jou en je paard geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:09

misschien moet je je handen en je benen meer stil houden en je beugels wat langer. (weet niet zeker rijd nog niet zo lang)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:10

De TS had ook enige moeite kunnen nemen om wat meer tijd en aandacht aan dit topic te besteden ;)
Zo moeilijk is het niet om even de regels door te nemen.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:18

Ik zie idd ook dat je paard dikwijls (op voltes en tijdens afwenden) wegloopt over z'n schouder. Ik ga daarin mee met Delaja en BaroucheSaar.
Je mag heel wat vriendelijker maar duidelijker zijn met je handen, daarmee bedoel ik; je handen op de juiste plaats hebben en houden, teugels wat minder kort zodat hij (zij) de kans heeft een beetje te ontspannen en die rug niet zo weg te drukken. Voordat je dan verdergaat met de voorkant, moet de achterkant beter 'meekomen'. Nu protesteert je paard, dat zie je aan z'n korte pasjes.
Rij je wel losjes in, of begin je direct zo? Dan kan dat ook één van de reden zijn waarom je paard niet ontspannen loopt /stelling aanneemt/bochten maakt. Probeer lang en ontspannen in te rijden, langere teugels, veel voltes, slangenvoltes in stap en overgangen stap-draf-stap-draf-...

edit* Zoals Dotty zegt; je beugels mogen toch wat een paar gaatjes langer, aangezien je aan de basisdressuur moet werken (basis achterhand en dan stelling)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:46

Dat paard zegt echt serieus auw...

Probeer als je drijft ook mee te geven met je hand. Nu drijf je wel, maar rem je tegelijk (fietsen met de handrem in geknepen). Als je sporen om wil, moet je echt leren om niet elke stap te drijven. Maak dan ook je beugels wat langer, je zit hem nu heel vervelend te prikken. In de tekstjes onder sommige foto's zeg je ook al dat ie je soms niet lief vind. Probeer wat liever te zijn met je handen en je benen.
Verder goed rechtop zitten, niet naar z'n oren kijken en je hakken uitdrukken.

Oh, en zoek svp iemand die wel echt les kan geven... Dit is niet zo'n goede uitleg die je krijgt.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:52

Ik ga veel met het eerder commentaar mee, maar ik wil ook even zeggen.. waarom continu doorzitten als het paardje al zo vreselijk gespannen is in de rug?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:54

Spoortjes af, hakken niet zo optrekken, beugels mogen wel iets langer, niet zoveel in de mond hangen en de neusriem zou ik iets hoger instellen die zit wel erg laag op de neus zo. Verder een leuk paardje, maar geef hem wat lucht. Probeer eens of hij lekker ontspannen laag wil lopen, hoeft niet in een krulletje gewoon laag. Ontspanning zoeken met z'n 2en en daaruit verder.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:16

Ik snap niet dat je doorzit als je zo ongebalanceerd zit, je zit daar duidelijk je paard mee in de weg (omdat je handen ook alle kanten opgaan). Ik denk dat je beter begint met lichtrijden en veel meer tempo.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:18

Ook mag je wat langer gaan zitten. Je trekt nu je benen erg in je nek en dat is niet ten goede van je houding

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:24

Je mag je handen iets meer dragen.
Je kan beter gaan lichtrijden omdat je pony al met zijn rug weggedrukt loopt.
De sporen kan je beter af doen want je kan er niet mee omgaan.
Neem een andere lesgeefster deze is ZO niet serieus.
Ga je voor de rest eerst concentreren op de achterhand.
Het koppie komt dan vanzelf.
Je beugels kunnen nog wel wat langer en je hakken meer uitdrukken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:35

Nou, dan hier maar iets opbouwends.
Ik denk ook idd dat je instructrice niet erg helpt. Die lijkt meer bezig met het dwingen van het paard in een houding, dan werkelijk jou leren rijden op een manier dat je hem zelf kunt trainen.

In de eerste plaats wil ik je aanraden om aan de longe, zonder teugels in je handen, en het liefst zonder zadel (maar een pad), of in elk geval zonder beugels, een onafhankelijke diepe zit te leren aannemen.
Dat is de basis om elk paard mee te rijden. Als jij er niet goed op zit, kun je niet goed de hulpen geven, kan je paard jou niet begrijpen, en heb je dus nooit een goede ontspannen combinatie.
Als je aan de longe gymoefeningen kunt doen met armen en benen en bovenlijf, allemaal los van elkaar, en je kunt je benen mooi laten afhangen, kun je aan teugels in je handen beginnen.

Als je dan los van de longe bent, zorg dan dat er iemand bij je is die goed op je houding kan letten, want je moet rechtop blijven, voor je uit kijken en je been laten afhangen. Je knieën moeten naar beneden wijzen, je hiel wat lager dan je tenen, je voeten evenwijdig aan het paard en je enkels op de lijn van je heup en schouder.
Je handen moeten iets boven de schoft, rechtop, ongeveer een handbreedte uit elkaar en een vanaf het bit moet er een rechte lijn te tekenen zijn door de teugels via je onderarm naar je elleboog, terwijl er een knik in je elleboog zit. Dus waar je handen staan, kan verschillen. Een arm mag nooit stijf zijn.
Teugelhulpen moeten vanuit de vingers en polsen komen terwijl je het paard naar het bit toe drijft. Uiteindelijk moet alles van achter uit komen. Een paard dat niet GAAT, kun je niet in de hand stellen.

Zorg voor jouw houding, die moet goed zijn.
Werk dan aan bij je paard:
Tempo, ritme, rechtheid en balans in de gangen, buiging, lenigheid, soepelheid, impuls, houding en overgangen.

De goede houding van het paard vloeit voort uit jou werk als ruiter in de training van dat alles en niet vanuit je handen die hem in een houding trekken. Dan werk je hem tegen. Alles moet vanuit flink voorwaarts komen.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:52

Sorry, hoe graag ik ook wou zeggen dit ziet er goed uit maar dat is het niet. Sporen eraf. Lekker overgangen gaan rijden. En dan maar eens bezig gaan met het naar beneden rijden. Maar zo hoe je het nu doet gaat je paard nooit ontspanning beneden lopen. Werk eraan. En veel voltes rijden vooral op de ontspanning rijden. Want zo is het voor het paard niet prettig om onder het zadel te lopen.

X

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 16:15

oke danjullie wel maar dit was de eerste les dat ik van haar kreeg , ik zla wel even vragen of en nieuwe fotos en het gaat nu ook beter hoor :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:40

Heeey meid :)

Ik zou je spoortjes lekker af doen ;) Zonder kan het best ook ;) En niet te zeer in de mond trekken ;)

Vragen en loslaten ;) Vraag je paardje of hij wilt zakken, dus niet in de krul trekken :)

Zoals ik al gezegd had, veel overgangen rijden :)

het lijkt trouwens ook alsof je een beetje vast zit op je paard, probeer je een beetje te ontspannen :) blijf niet met je benen kloppen ;) Alleen als dit ook nodig is ;)

Succes :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:22

daphnijntje schreef:
oke danjullie wel maar dit was de eerste les dat ik van haar kreeg , ik zla wel even vragen of en nieuwe fotos en het gaat nu ook beter hoor :)

Maar wat is beter volgens jou? Eerste les of niet, het is nooit normaal om je paard zo te bewerken als jij doet. Je leert alleen je paard met pijn en dwang in de krul te trekken. Dat leid dan tot een paard wat met zijn kin op de borst loopt, zijn rug wegdrukt, steeds sterker word, pijnklachten krijgt, daardoor gaat bokken/steigeren of simpelweg blokkeert en nergenst meer op reageert. Is dat je doel? Vast niet!
Dus ga eens rondkijken hier op bokt. Ga naar sites als paardenbegrijpen.nl spit de wiki door. Lees eens bij praktijkproblemen het centrale topic voor probleme met nagevelijkheid door. En kijk dan nog eens naar jezelf. Ik hoop dat je deze raad aanneemt, want volgens mij heb je echt wel het beste voor met je paardje!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:48

Sorry, maar ik vind het helemaal niks.

Dat filmpje heb ik maar uitgezet. Meid waarom doorzitten, als je nog niet eens stil kan zitten. Je zit je paard alleen maar in de weg.
Je knikt je heup in, prikt hem met je spoor en trekt aan de teugel. Hmmm niet echt een fijne combi.
De instructrice mag jou helemaal nog niet laten doorzitten, dat ze daar niks van zegt, want oei oei dat fimpje.

edit, o, ja ik moet iets opbouwends zeggen he. Ga op zoek naar een goeie instructrice, en ga werken aan je zit (onafhankelijke). Voorlopig ben je daar nog wel even zoet mee, gok ik.
Laatst bijgewerkt door Morris op 28-11-10 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:51

Kzou je beugels echt wel een gaatje langer maken. Het ziet er me een toffe pony uit, dus probeer hem echt goed aan te voelen en iets meer tempo te rijden want jij geeft constant benen maar trekt terwijl in zijn mond zo panikeert het paard en zal je nog meer werk hebben. Probeer licht te rijden en je handen iets lager en probeer je ellebogen tegen jou lichaam te houden zo houd je je u handen ook al een beetje stiller :)
Succes x