Paard wil alleen maar hard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Paard wil alleen maar hard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 09:35

Ik loop een beetje tegen het probleem aan dat indi zich volgens mij verveeld tijdens het rijden. Door een blessure en bijbehorende operatie mag ze al een half jaar alleen maar stappen. Ze staat wel 24/7 buiten met een maatje, maar als ik met haar ga stappen wil ze alleen maar hard harder hardst. Zowel aan de hand als onder het zadel.

Nu kan ik wel tegengas blijven geven, maar constant achterover zitten of aan de teugels trekken is niet ideaal. Zowel voor haar als voor mij ;) Iedere keer als ze te hard gaat stil laten staan heeft ook geen enkel nut. Achteruit laten gaan ook niet. Beetje zigzaggend rijden ook niet (ik rijd trouwens buiten in het bos).

Iemand andere tips of leuke oplossingen? Dit werkt niet lekker. Voor beide niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:39

nou dan gewoon lekker 24/7 buiten laten dan beweesgt ze zelf wel genoeg.als je onder het rijden (stappen)bang bent dat ze te hard gaat omdat ze dit nog niet mag dan zou ik het gewoon niet meer doen.lekker op de wei laten lopen en wat poetsen.tot je het rijden weer mag gaan op pakken(dus stap en draf en misschien ook al galop).

ikenindi

Re: Paard wil alleen maar hard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 09:50

ze staat al 24/7 buiten, en moet ook gewoon stappen als revalidatie. het heeft ook niet te maken met dat ik bang ben dat ze te hard gaat omdat ze dat niet mag. ze mag stappen, er is niet gezegd hoeveel km/uur ze daarbij mag halen ;)

het is alleen zo dat ze dan totaal niet ontspant en ik nou niet bepaald lekker zit ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:10

heb je geen bak tot je beschikking?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:10

een kleine. maar rechte stukken is beter dan constant bochten...

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:13

Een kleine is beter dan straks weer opnieuw beginnen..
Laatst bijgewerkt door tryntsje op 28-11-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:14

Hoelang ben je al aan het revalideren?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:22

Krijgt ze ook nog voer (brok, musli, granen)? Anders zou je haar daar vanaf kunnen halen, als ze overdag buiten staat.
En ik zou van die bak gebruik maken, dan wordt ze toch minder fris en drammerig dan in de vrije natuur, denk ik.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:32

wat voor blessure heeft ze gehad??

MOET ze stappen of MAG ze stappen?? want dat is me niet helemaal duidelijk..
verder sluit ik me er bij aan dat een kleine bak beter is dan gedram buiten in het bos.. paard wil hard, dus zal anders gaan stappen (drammen/dribbelen)

dit is niet goed bij een revalidatie.. dan kan je beter in de bak stappen zodat je zeker weet dat ze rustig is..

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:10

kijk eens bij de 7 games van parelli. vooral de oefening stilstaan zonder reden is een goede manier om het drammen af te leren. (youtube)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:28

Kan je er dan niet beter naast gaan wandelen?
Dan kan je het tempo goed aangeven en kan zij stappen.

Beterschap voor je paardje!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:00

Ofwel moet je paard stappen en mag het niet draven of galoperen ofwel mag dit dus wel ????
Uit je verhaal is dit echt niet op te maken, als je mag rijden zou ik zeggen ze wil harder laat ze dan ook harder, of blijf er anders gewoon af, in dat laatste geval aan de hand gaan stappen.
Je moet duidelijk keuzes maken en niet zo half dit of dat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:11

Ze mag stappen ivm revalidatie, dat is wel vermeld ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 08:47

ze mag ivm revalidatie niet draven en galopperen. alleen stappen. 3 dagen in de week belast, 4 dagen in de week onbelast.

parelli ken ik, maar in deze situatie (fris, energie, verveling) werkt dat even niet...

hoezo half? ik laat haar alleen maar stappen. dat is wat ze mag. anders niets...

ze staat 24/7 buiten met hooi en mineralensteen.

de bak die we hebben is gelijk de paddock, dus daar staat ze 24/7 in nu. de grond is niet vlak oid. ik ga daar niet in rijden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:33

je schrijft dus dat je MAG stappen niet dat het moet.nou lekker er van af blijven en gewoon op de weide laten daar stapt ze van zelf wel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 09:58

Hè bah wat proberen jullie mij op mijn woorden te pakken!

Ze moet iedere dag een uur stappen en mag niet draven en galopperen.
Het is het beste als het stappen op harde ondergrond en rechte lijnen is. Liefst ook 3 keer 20 minuten dan 1 keer 60 minuten.

Maakt dit zoveel uit voor mijn vraag? Ik zeg dat de bak niet geschikt is om in te stappen. Ik stap dus buiten in het bos. Zowel aan de hand als ohz. En in beide gevallen wil ze alleen maar hard.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:07

ikenindi schreef:
Hè bah wat proberen jullie mij op mijn woorden te pakken!

Ze moet iedere dag een uur stappen en mag niet draven en galopperen.
Het is het beste als het stappen op harde ondergrond en rechte lijnen is. Liefst ook 3 keer 20 minuten dan 1 keer 60 minuten.

Maakt dit zoveel uit voor mijn vraag? Ik zeg dat de bak niet geschikt is om in te stappen. Ik stap dus buiten in het bos. Zowel aan de hand als ohz. En in beide gevallen wil ze alleen maar hard.

Ik heb niet echt 'n oplossing voor je, maar ik kwam in dit topic terecht en ik wil kwijt dat ik ook zie dat ze je ongelofelijk op je woorden proberen te pakken, terwijl ze hier allemaal dondersgoed begrijpen hoe je het hebt bedoeld :(:)

Ik heb zelf geen ervaring met een revalidatie, bedenk me wel dat als ik dat met 'mijn' (ben geen eigenaresse) paard zou moeten doen, ze er ook snel genoeg van zou hebben. Wellicht moet je haar goed bezighouden, ook al is rechtuit rijden het meest ideaal, toch slalommen, pasje opzij e.d. meenemen? (mits dat mag). Misschien houdt het haar ook bij de les als je niet iedere dag dezelfde route neemt, maar ook naar paden gaat die ze nog niet kent?

Er zullen hier vast mensen op Bokt zijn die weten wat je kan doen, er zijn toch wel meer mensen die met 'n hittepetitje een poos hebben moeten stappen, belast en onbelast?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:33

Ik had gevraagd wat voor blessure ze had, maar hier heb je nog niet op gereageerd.

Mijn paard had nl. 2 jaar geleden een pees blessure en ik moest ook met hem stappen, dit was geen doen meer en toen heb ik met de DA overlegd hem alleen maar op de wei te zetten. Elke pas dat ze draven/bokken/stuiteren is er meestal 1 teveel.
Misschien dat je met je DA kan overleggen wat je moet doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:51

het draven en bokken en stuiteren is het probleem niet. het probleem is dat ze keihard gaat stappen.

ze had een botwoekering aan haar sesambeentje. de pees liep hier overheen dus dat irriteerde. hieraan is ze geopereerd.

voor een uitgebreider verhaal kun je hier kijken: [VVDD] Indiana naar de kliniek-->we revalideren verder

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:36

ik heb het zelfde probleem gehad met een paard die op rust had gestaan ivm peesblessure,
ik ben na een jaar pas weer gaan stappen, en mocht ook neit draven etc,
dus ben ik buitenritten gaan maken samen met iemand anders met een heel rustig paard,
dat werkte erg goed, dat andere paard meost wel steeds achter ons blijven,
anders wilde ze dr inhalen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:48

helaas heb ik dat ook al een aantal keer geprobeerd en moet concluderen dat dat ook niet helpt... andere paard is doodop na het rondje stappen omdat het zo snel gaat...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:57

Misschien ben je geneigd om de teugels op te pakken als ze harder gaat? Dit is vaak een eerste reactie. Maar de ervaring heeft mij geleerd dat een paard rustiger gaat stappen als je de teugels lang laat, zelfs steeds meer ruimte geven als het paard harder gaat. Natuurlijk is het dan wel van belang dat het paard jou vertrouwd en niet aan de haal gaat omdat je geen 'leiding' geeft met je handen en het paard daar heel onzeker van wordt. Let op je zit en praat ondertussen veel met je paard of ga zingen.....werkt voor beiden ontspannend :-)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:44

nope, werkt ook niet.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:20

wat wordt er hier weer heerlijk gereageerd.
TS stapt ze wel aan de teugel of steekt ze dr hoofd de lucht in? Rij je gewoon met een trensje?
Dit is en blijft een heel lastig probleem. Gelukkig blijft ze nog stappen, maar snap dat dit voor jullie allebei niet zo fijn is.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:26

laatst was je zo lekker bezig met wat pasjes wijken, inbuigen, dat soort dingen... misschien kun je dat wat verder uitbouwen naar bv wat schoudervoor, pasje achterwaarts.... beetje afwisseling er in houden?

Bij ons was ze zo braaf en ontspannen, mssn probeert ze te vertellen dat ze weer naar de Veluwe wil :D ?
Maar zonder gekheid, ik weet dat het lang niet altijd haalbaar is voor je, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker proberen om ook op andere plekken te gaan rijden zodat ze zich minder verveeld.
En hoewel ik er zelf geen voorstander van ben, maar desnoods een rustgevend supplement gaan voeren? Het zou zo jammer zijn als al die maanden revalideren te niet gedaan worden door haar gedram...