Na bijna een half jaar Ida (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Na bijna een half jaar Ida (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 21:59

Hallo,

Na nu bijna een half jaar Ida te verzorgen vond ik het wel weer is tijd voor een topic :)
Ida is een friese merrie van 17 jaar oud. Ik rijd geen wedstrijden met haar maar wil dit in de toekomst wel gaan doen.
In mijn vorige 2 topics liep ik steeds tegen de galop aan en hier heb ik toen niets van laten zien.
De galop gaat de laatste tijd steeds beter en ben tot nu toe trots op het resultaat!
Het aanspringen doet ze nu bijna elke keer meteen goed maar in de galop blijven is nog lastig (zoals te zien aan het einde van het filmpje.)
Morgen heb ik een lesje van een bokker voor de galop :)
Het rijden ging op het filmpje niet super goed dus het kan beter, maar wil toch graag commentaar.

Ik betrap mezelf best wel vaak nog op een aantal fouten zoals:
- benen stilhouden (gaat helaas niet in dit zadel)
- Ik drijf veel aan, maar daar ben ik hard aan het werken :)
- mijn houding in de galop (schuif op een of ander manier naar voren en kan niet blijven zitten in het zadel)

als iemand hier tips voor heeft hoor ik het heel graag.

Hier het filmpje:

MerelxG_R

Re: Na bijna een half jaar Ida (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:03

Ziet er netjes en vriendelijk uit Lauke! Je ziet ook dat ze soms al vrijwillig je hand op zoekt. Jullie komen er wel!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 22:08

MerelxG_R schreef:
Ziet er netjes en vriendelijk uit Lauke! Je ziet ook dat ze soms al vrijwillig je hand op zoekt. Jullie komen er wel!

bedankt! ja en daar ben ik ook echt heel erg blij mee. vaak doet ze het ook grotere stukken maar vrijdag wou het niet echt :P

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:09

ziet er zeker wel netjes uit

ik denk dat je door je zadel heen schuift omdat hij voor jou iets te groot is denk ik, denk dat een dressuur beter voor je kan zijn dan kan je mooi je benen in de lengte houden en zit je meer in het zadel geklamd, weet niet of je het zo snapt

en voor de galop brobeer haar vanuit de rustige galop aan te laten springen en als ze terug valt in de andere hoek weer proberen

verder ga zo door

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 22:10

bedankt, ja klopt het zadel, wil liever een ander zadel waar ik meer steun aan heb :j
maar het is niet mijn paard en heb der zelf ook geen geld voor :n

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:13

ok das wel zonde en misschien meer je bovenbenen aanklemmen een optie?

ik kan zelf ook niet op een vhz zadel rijden glij ook alle kanten op
maar heb gelukkig keuze voor beide

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:13

Ziet er vriendelijk uit! :) Zoekt al mooi je hand op soms.
Ik ben het met Shantal eens, vanuit een rustige draf proberen om haar in een galop aan te laten springen. Dit is moeilijk, weet ik zelf heel goed uit ervaring, maar oefenen baart kunst! (en zie dat je ook al les krijgt morgen) Ik ben benieuwd of je nog vaker een topic opent, leuke combinatie :j

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 22:16

shantal schreef:
ok das wel zonde en misschien meer je bovenbenen aanklemmen een optie?

ik kan zelf ook niet op een vhz zadel rijden glij ook alle kanten op
maar heb gelukkig keuze voor beide

dat zal ik is proberen! denk wel dat ik daardoor meer gespannen ga zitten, maar dat zullen we dan zien :)

bedankt horsieslii, ja morgen voor het eerst les met der van een bokker en dan gaan we vooral op de galop letten :)
Ik wil zeker vaker topics openen alleen ik heb niemand om te filmen of foto's te maken :+

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:37

het is even lastig om alleen je bovenbenen aan te spannen,maar misschien dat je eerst ontspannen kan zitten en vanuit daar je benen aan spannen

succes morgen met de les

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:39

Ook zou ik in de galop je hakken iets meer uitdrukken, ik zie namelijk dat je in het begin je beugel kwijt raakt.
Verder vind ik het netjes!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 22:43

ja klopt, ben bijna altijd in de galop wel 1 van m'n beugels kwijt.
maar voor mijn gevoel zijn m'n beugels echt heel lang en krijg m'n hakken niet uitgedrukt, maar ik zal er op letten! bedankt voor de tip :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:22

Voel jij je pony wel goed aan?
Naar mijn mening heb je leren staan zitten door het gewoon te doen, en niet op het gevoel van het paard wat onder je loopt.
Ook in de galop, het is niet een qwestie van zitten en in galop houden. Nee, je paard voelen hoe hij/zij loopt en daar mee in beweging gaan.
Ook goed oefenen ben de beugels in houden. Want dit kan een keertje fout gaan ;)

Dit is overingens niet aanvallend bedoeld! :)

Veel plezier samen nog.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:16

kim18a schreef:
Voel jij je pony wel goed aan?
Naar mijn mening heb je leren staan zitten door het gewoon te doen, en niet op het gevoel van het paard wat onder je loopt.
Ook in de galop, het is niet een qwestie van zitten en in galop houden. Nee, je paard voelen hoe hij/zij loopt en daar mee in beweging gaan.
Dit is overingens niet aanvallend bedoeld! :)
Ook goed oefenen ben de beugels in houden. Want dit kan een keertje fout gaan ;)

Veel plezier samen nog.

Ik heb leren rijden op een manege die helaas niet zo goed was, ben hier ook na een half jaar weer weggegaan. Maar de basis als lichtrijden heb ik daar dus wel geleerd, maar miss indd niet goed, maar waar zie je dat dan aan en hoe kan ik dit verbeteren? ik heb nooit ergens last van eigenlijk :=
Galop vind ik bij haar gewoon heel erg lastig. Bij andere paarden kan ik gewoon in het zadel blijven zitten, maar bij ida lukt dit gewoon niet. daarom vraag ik ook om tips :)

en wat bedoel je met de laatste zin? Ook goed oefenen ben de beugels in houden. Want dit kan een keertje fout gaan ;)
voeten in de beugels houden? ja dat is ook waar ik hard aan aan het oefen ben :P

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:28

Ziet er niet verkeerd uit! Teugels korter en je beugels mogen denk ik ook wel een gaatje. Je zakt nu namelijk helemaal weg als je neerkomt in het zadel en hebt geen steun. Rug rechtop, borst vooruit, handen omhoog!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 16:40

xDebra schreef:
Ziet er niet verkeerd uit! Teugels korter en je beugels mogen denk ik ook wel een gaatje. Je zakt nu namelijk helemaal weg als je neerkomt in het zadel en hebt geen steun. Rug rechtop, borst vooruit, handen omhoog!

dankje kan ik wat mee!

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:40

Je kan tijdens de les ook allemaal een bierkaartje onder je kont steken met daar je naam op,en zo de hele les blijven rijden. In draf moet je blijven doorzitten,zodat het kaartje niet op de grond valt. En het helpt ook geweldig met het blijven zitten in galop. Wie het het langst kan volhouden krijgt een gratis cola :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:26

Jull_pony123 schreef:
Je kan tijdens de les ook allemaal een bierkaartje onder je kont steken met daar je naam op,en zo de hele les blijven rijden. In draf moet je blijven doorzitten,zodat het kaartje niet op de grond valt. En het helpt ook geweldig met het blijven zitten in galop. Wie het het langst kan volhouden krijgt een gratis cola :D

Ik heb verder geen les in een groep, maar ik zie het ook niet zo zitten om door te gaan zitten. Eerst maar in een ontspannen drafje en dan pas doorzitten. En het zal denk ik niet helpen want ik weet toch wel dat ik niet kan blven zitten in de galop. Zij vind de galop moeilijk, ik ook en die combi is het probleem. Bij andere paarden trouwens nooit ergens last van..

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:24

LBfotografie schreef:
Jull_pony123 schreef:

Ik heb verder geen les in een groep, maar ik zie het ook niet zo zitten om door te gaan zitten. Eerst maar in een ontspannen drafje en dan pas doorzitten. En het zal denk ik niet helpen want ik weet toch wel dat ik niet kan blven zitten in de galop. Zij vind de galop moeilijk, ik ook en die combi is het probleem. Bij andere paarden trouwens nooit ergens last van..

Het was maar een tip (;

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 15:25

Jull_pony123 schreef:
LBfotografie schreef:

Het was maar een tip (;

ja ik weet het :j maar denk niet dat het gaat werken :n

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:54

LBfotografie schreef:
Jull_pony123 schreef:

Dat heb ik ook, goed eerst ontspanning opzoeken voordat je aan iets begint wat spanning oplevert. Krijg je spanning? Ik heb geleerd niet op te geven en niet je paardje op t laagste pitje te zetten, je moet door blijven rijden en door laten vloeien van achter naar voor. Als je je paardje helemaal inhoudt wordt het 1 grote brok met spanning.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 15:56

bedankt!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:59

Het zadel klappert aan de achterzijde. Tussen de kussens onder lepel, en het paard zit ruimte. Misschien wil de eigenaar/eigenaresse dan iig een zadelmaker even naar het zadel laten kijken en het zadel laten opvullen.
(dit is een vraag die je best aan de eigenaar/eigenaress kunt stellen)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 16:30

Morris schreef:
Het zadel klappert aan de achterzijde. Tussen de kussens onder lepel, en het paard zit ruimte. Misschien wil de eigenaar/eigenaresse dan iig een zadelmaker even naar het zadel laten kijken en het zadel laten opvullen.
(dit is een vraag die je best aan de eigenaar/eigenaress kunt stellen)

helaas is dit al heel lang een probleem wat de iegenaar jammer genoeg niet wilt oplossen :n daarom al dat schuim ding gekocht want het was eerst nog heel veel erger :=

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:51

Het ziet er netjes uit, let er alleen op dat je je handen draagt en je bovenlichaam niet naar voren valt.
Ook mogen je beugels misschien 1 of 2 gaatjes langer, je trekt (vooral in de galop) je benen heel erg op, waardoor je in stoelzit zit.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 20:28

Lieset23 schreef:
Het ziet er netjes uit, let er alleen op dat je je handen draagt en je bovenlichaam niet naar voren valt.
Ook mogen je beugels misschien 1 of 2 gaatjes langer, je trekt (vooral in de galop) je benen heel erg op, waardoor je in stoelzit zit.

1 of 2 gaatjes langer :wow: raak nu al steeds m'n beugels kwijt en kom al nauwelijks omhoog met lichtrijden. lijkt me eerder een gaatje korter zodat ik beter m'n hakken uit kan drukken, niet?

handen dragen en rechtop zitten zal ik op letten! :)