Ik ben lang en kukel naar voren, tips om dit te verhelpen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maritb86

Ik ben lang en kukel naar voren, tips om dit te verhelpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:01

Hallo allemaal,

Dit is altijd al een punt geweest bij mij: een zwakke rug. Ik loop en zit eigenlijk nooit rechtop, ook niet als ik aan het rijden ben. Nou ben ik hier echt op aan het letten, maar hebben jullie eventueel tips voor mij hoe ik dit kan verbeteren?

Hieronder zien jullie een kort filmpje van mij en mijn verzorgpaardje nina. Zoals jullie zien leun ik te ver naar voren en zit ik ook teveel naar rechts. Nina gooit ook haar rechterschouder wat naar beneden, dus daarom is het ook van belang dat ik dit, met mijn houding, verbeter. Ikzelf zit echt lang genoeg, daar kan het volgens mijn rij instructeur niet aan liggen..

Graag hoor ik jullie reacties!

gr. Marit

http://www.youtube.com/watch?v=0td2rQpZ41I

Germatje

Re: Ik ben lang en kukel naar voren, tips om dit te verhelpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:11

Ik herken je houding een beetje aan mijzelf, ik ben ook lang. Eigenlijk vind ik het niet storend, denk ook niet dat je het werkelijk storend is voor je paard, je ontlast hem er zelfs me denk ik.
Zelf ben ik redelijk fanatiek met oefeningen bezig mijn rug beter te krijgen, maar met het rijden moet je er zowiezo op blijven letten, probeer eerst goed op je kont te blijven zitten.

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:17

Vroeger zat ik ook altijd naar voren. Toen moest ik van mijn instructrice mijn beugels iets langer doen, waardoor je je benen meer moet strekken dus kan je niet naar voren vallen. Misschien heb jij hier ook wat aan? Bij mij hielp het in ieder geval!

maritb86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:21

Marit_Dalfi schreef:
Vroeger zat ik ook altijd naar voren. Toen moest ik van mijn instructrice mijn beugels iets langer doen, waardoor je je benen meer moet strekken dus kan je niet naar voren vallen. Misschien heb jij hier ook wat aan? Bij mij hielp het in ieder geval!

Dat heb ik met mijn instructeur besproken, maar ik zit echt al heel lang. Nog een gaatje langer zitten gaat helaas niet. Maar bedankt voor de tip:)!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:27

Het filmpje is niet zo duidelijk dat je er echt wat aan hebt. Behalve dat je meer op je kont moet gaan zitten en je schouders naar achteren duwen. Daar is geen truukje voor dat is gewoon doen! ;)
Verder zou het kunnen zijn dat je je knieen teveel aanknijpt daardoor duik je automatisch naar voren. Let erop dat je je hakken echt uitdrukt en dat je druk op beide beugels houdt. Hierdoor ga je automatisch rechter op zitten.

maritb86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:31

sporter schreef:
Het filmpje is niet zo duidelijk dat je er echt wat aan hebt. Behalve dat je meer op je kont moet gaan zitten en je schouders naar achteren duwen. Daar is geen truukje voor dat is gewoon doen! ;)
Verder zou het kunnen zijn dat je je knieen teveel aanknijpt daardoor duik je automatisch naar voren. Let erop dat je je hakken echt uitdrukt en dat je druk op beide beugels houdt. Hierdoor ga je automatisch rechter op zitten.

Druk houden op beide beugels is inderdaad iets wat ik erg lastig vindt. Ik ga zeker even op letten of ik mijn knieen teveel aanknijp, daar heb ik eerlijk gezegd nooit op gelet..

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:38

wat je kan doen is een zweep achter je rug door je armen en dan zoo de teugels vast houden en ik zou voor jou gevoel heel erg achter over hangen dan gaat het steets beter

Joscaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:48

Misschien je rug/buikspieren trainen? :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:51

Hoi het enige wat mij opviel is dat je iets naar links hangt rechtuit van achter. verder wel netjes hoor en verder goed op je kont blijven zitten als je remt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 08:59

IK vind het ook niet echt storend, beter wat meer naar voren dan echt op je billen zitten en het paard in zijn rug storen, nou ben jij ook heel slank, maar jee mensen met een hele dikken gat kunnen nog wat van je leren;-)

Ik zou wat meer aan ontspanning in het rijden gaan werken, zodat het paard wat meer ontspannen in de rug word, dan zul jij ook beter kunnen gaan zitten, dus probeer wat meer op het voelend rijden gaan focussen ,hoe bewegen b.v de spieren van het rug van het paard onder jou door? Als je je daar bewuster van gaat worden, word je zit ook beter en zal het paard ook beter gaan worden.
Vraag aan je instructrice eens echt recht richt oefeningen en laat zij ook de theorie daarvan gaan vertellen aan jou, dan zul je zien dat je niet zo verkeerd zit , maar wel leren waarom je scheef op het paard zit, want dat komt waarschijnlijk door de balans van het paard.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:40

KLinkt raar misschien, maar: Buikspieren trainen en onder lichte spanning houden!
Je hebt je buikspieren nodig om je romp in balans te houden. Als je die aanspant, houden die samen met je rugspieren je lichaam rechtop. Alleen je rugspieren is daarvoor niet genoeg.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:45

stap eens zonder beugels en draaf eens zonder. zal je zien dat je een heel ander gevoel krijgt met beugels aan. ik denk dat je dan ook merkt dat je klemt met je knieen en je bovenbenen spant. en dan ga je voorover zitten. pas als je ontspannen met je benen langs je paard kan blijven, kan je recht gaan zitten.
sommige van mijn lessers hebben een tijdje met een niergordel gereden voor de steun van de onderrug. die hadden er baat bij, maar het is natuurlijk per persoon verschillend

Yade09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:21

Je doet het heel netjes met je paard!
Ik heb het zelfde probleem en leer met lessen dat ik boven moet kijken daardoor leun je automatisch in de juiste houden (voor je gevoel hang je echt heel erg naar achter dan)

Suc6

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:24

Zonder beugels rijden en thuis voor de TV fitness oefeningen doen voor buik en rug. Een goede houding valt helaas niet uit de lucht ;)
Toen ik ooit nog dagelijks 10 stallen mestte en stropakken sleepte zat ik prachtig rechtop, maar nu ben ik ook een beetje een slappe vaatdoek helaas......

maritb86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 19:24

Dank jullie allemaal voor jullie tips! Ga zeker mn buikspieren trainen. Ben ook bij de kraker geweest voor mijn rug en die zei al dat ik heel zwakke buik-en rugspieren heb. Dus daardoor kost het mij ook veel kracht om rechtop te blijven zitten. Dus hier ga ik zeker mee aan de slag!! :)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:29

ik herken me hier ook erg in hoor! ben ook lang en loop nu zelf al met rugklachten dus voor mij is het ook erg belangrijk om recht op te blijven zitten, volg dit topic even :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:47

Vroeger zat ik ook altijd voorover, nu niet meer door een goede instructrice.
Maar nu had ik met school pilatus, en de dag had ik er voordeel mee met mn houding te paard.
Misschien kan jou dat ook helpen? Misschien een paar oefeningetjes op internet opzoeken?

maritb86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:03

Maaiike94 schreef:
Vroeger zat ik ook altijd voorover, nu niet meer door een goede instructrice.
Maar nu had ik met school pilatus, en de dag had ik er voordeel mee met mn houding te paard.
Misschien kan jou dat ook helpen? Misschien een paar oefeningetjes op internet opzoeken?

Hoi ja ik zal zeker wat oefeningen moeten gaan doen om sterker te worden. Ik denk dat dat inderdaad heel goed voor me zal zijn! Ga zo gelijk even wat oefeningetjes opzoeken:) thanks!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:40

Ik moet van mijn instructrice altijd mijn schouders omhoog en dan naar achteren draaien en dat vasthouden, de spieren tussen je schouderbladen aanspannen ipv (te veel) in je onderrug, misschien werkt dat?? ;)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:41

robbedoes schreef:
stap eens zonder beugels en draaf eens zonder. zal je zien dat je een heel ander gevoel krijgt met beugels aan. ik denk dat je dan ook merkt dat je klemt met je knieen en je bovenbenen spant. en dan ga je voorover zitten. pas als je ontspannen met je benen langs je paard kan blijven, kan je recht gaan zitten.
sommige van mijn lessers hebben een tijdje met een niergordel gereden voor de steun van de onderrug. die hadden er baat bij, maar het is natuurlijk per persoon verschillend

Daar ben ik het ook mee eens :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:43

probeer eens je navel naar het plafon te richten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:53

wat mij aan je houding opvalt is dat je je armen erg ver naar achter houdt,teugels te lang je zakt dan met je bovenlijf naar voor .probeer je armen naar voren te duwen [alsof tje een winkelwagentje wegduwt]zodat je ellebogen langs je lichaam komen. en probeer de houding aan te nemen die je hebt als je je jas uittrekt: schouders naar elkaar toe[zonder spanning] en je borstbeen naar voren duwen. succes

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:04

Oefeningen buiten het paardrijden om je rugspieren sterker te maken! En zitlessen... Veel succes!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:39

Misschien kan je een keer naar een fysiotherapeut gaan en aangeven dat je graag je buik en rugspieren sterker wilt maken. Tevens aangeven dat je paardrijdt, en dat mede daarvoor je je spieren sterker wilt maken. Fysioth. kunnen dan vaak toch wel nuttige oefeningen geven.

Verder zou je ook een paar keer zitlessen kunnen nemen, waarin heel specifiek dit behandeld wordt. Ik heb het vermoeden dat met wat bewustwording en leren voelen (welke spieren ontspannen en welke aanspannen) hoe je wel goed zit, icm spierkrachtoefeningen, je heel snel van dit probleem af kan zijn. Succes ermee!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:41

klinkt misschien stom maar zoek eens iemand op die les geeft op spaans getrainde paarden. Deze paarden zijn namelijk heel erg op zit gereden, op het moment dat je dan iets naar voren leunt gaan ze harder, zit je iets scheef gaan zij ook scheef. Zo leer je gelijk heel goed voelen wat je zelf met je zit doet en geloof me, dan ga je vanzelf je zelf corrigeren.

Je mag die van mij wel komen testen, maar ik ben bang dat je dat niet overleefd :P dus beter iemand zoeken die wel een echt brave heeft :)