nagevelijk rijden met of zonder ondersteuning van de hand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

nagevelijk rijden met of zonder ondersteuning van de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 21:28

hier zijn de meningen over verdeeld.
wat ik doe (dit is ook zoals ik les krijg):

in stap zet ik lichtjes druk op mijn teugels, en ik ontspan tegelijk, houd hem van achteren goed actief bezig en verder een stillere hand, in draf maak ik van mijn lichte drukjes soms eens een kneepje en weer gelijk ontspannen, idem galop, soms als ie een beetje een achter de l.l./voor de l.l. effect heeft dat ie een beetje schommelt vraag ik 'm wel door zodat ik 'm in kan stellen op het punt wat voor ons fijn is zodat ie echt over de rug gaat en dat ik de volledige controle heb. nu lees ik van mensen soms dat een paard nagevelijk lopen kan alleen al als je 'm gewoon van achter naar voren drijft en je een goede tempocontrole hebt. ja nageven misschien wel, maar echt aan de teugel, wat ondersteuning met de hand moet kunnen in mijn ogen! wat vinden jullie?

en misschien een gewaagd topic, ik weet dat sommige er zo anders over denken maar ben erg geinteresseert in dit onderwerp! :)

lailapri

Re: nagevelijk rijden met of zonder ondersteuning van de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:02

Een kneepje komt bij mij over als een halve ophouding, deze wordt gebruikt om het paard te herbalanceren. Je moet dan dus we weten wanneer je dat kneepje moet geven. En of je niet met minder toe kan (alleen arm zwaarder of alleen zit). Gewoon zomaar zinloos een of meer kneepjes geven (zoas het woord al zegt) heeft weining nut.

Je zou je eens kunnen inlezen op bijvoorbeeld de halve ophouding en zithulpen en timing van hulpen. Als je dan minder op de voorkant let za je zien dat het allemaal makkelijker gaat. Is jou hoofd, jou energie bij de voorkan dan is dat bij het paard vaak ook zo, wat gebeurd is dat hij op de voorhand valt. Zit jij met je gedachten bij zijn achterbenen zullen deze waarschijnlijk meer meekomen. Zo zijn er heel veel kleine (maar dus uiteindeijk grote) dingen die meespelen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:34

Een vraag aan TS: wat is de definitie van nageeflijkheid?

(het antwoord op je vraag ligt namelijk deels in die definitie besloten)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 07:29

lailapri schreef:
Je zou je eens kunnen inlezen op bijvoorbeeld de halve ophouding en zithulpen en timing van hulpen.

Weet jij enkele goede topics, artikels,... over deze onderwerpen? Ik wil mij al lang inlezen in oa deze onderwerpen maar hierover lijken weinig echt goede informatiebronnen te bestaan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 07:54

lees het boek "beter paardrijden" van de fam. Bartels eens, daar staat het heel mooi in uitgelegd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 07:56

Ik heb voor school analyses moeten maken en daarbij uit 3 verschillende boeken het betreffende stuk tekst moeten overnemen. Dus als je een boek van klassieke rijkunst, moderne rijkunst en bijvoorbeeld centered riding kunt lenen, kom je al een heel eind denk ik.

chillibean2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:02

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:09

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:10

Het nadeel van sites is altijd dat de bronnen niet altijd even degelijk en betrouwbaar zijn. Bij boeken geldt dat ook, maar is het beter te checken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:20

Ik merk met mijn paardje dat het toch wel degelijk kan.
Ik heb de mijne van voren eigenlijk helemaal los, geen druk niks, en merk dat als je dr goed van achter dr bij rijdt dat ze van voor gaat nageven. En dan hoef ik dus niet mijn teugels keurig op maat te hebben zoals ze dat in de dressuur ring graag zien. Ook hoef ik geen ophoudingen of kneepjes te geven. Zoals ik al zei, dit is dus niet iets wat ze graag zien, want dat ik bij de plaatselijke rijvereninging ging lessen en wedstrijden reed, was het eerste wat ze allemaal zijden, teugels op maat nemen. terwijl ze dan juist tegen de hand ging lopen. Mijn paard loopt met de teugels langer en geen gefrunnik aan dr mond geheel ontspannen en nagevelijk, en dat is wat ik belangrijk vind.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:12

blue_kim schreef:
Ik merk met mijn paardje dat het toch wel degelijk kan.
Ik heb de mijne van voren eigenlijk helemaal los, geen druk niks, en merk dat als je dr goed van achter dr bij rijdt dat ze van voor gaat nageven. En dan hoef ik dus niet mijn teugels keurig op maat te hebben zoals ze dat in de dressuur ring graag zien. Ook hoef ik geen ophoudingen of kneepjes te geven. Zoals ik al zei, dit is dus niet iets wat ze graag zien, want dat ik bij de plaatselijke rijvereninging ging lessen en wedstrijden reed, was het eerste wat ze allemaal zijden, teugels op maat nemen. terwijl ze dan juist tegen de hand ging lopen. Mijn paard loopt met de teugels langer en geen gefrunnik aan dr mond geheel ontspannen en nagevelijk, en dat is wat ik belangrijk vind.

Helemaal mee eens: mijn paard, zware Groninger merrie(zie profiel), hoef je echt niet onder teugeldruk te rijden en zeker niet de 1e 20 minuten. Als je dat doet ben je zwaar de sigaar en houdt ze alles vast, in de krul trekken is er echt niet bij met zo'n krachtpatser
Als je echter begint aan een lange teugel, waslijnen, dan loopt ze binnen een kwartier lekker nagevelijk en kan je langzaam aan met je been de druk opvoeren en de teugels korter maken, geen ophoudingen maken maar gewoon de hand stil, zolang je eerst met je been komt heb je echt niets in je handen.
Zo hoort het ook, van achteren naar voren. Ophoudingen gebruik ik alleen om het tempo te corrigeren, niet om haar omlaag te dwingen.
Bij haar is het echt hoe meer je afdwingt hoe minder je krijgt, hoe minder je eist des te groter de beloning.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:19

De definitie van nageeflijkheid is: losgelatenheid in nek- en kaakgewricht.
Kortom, het paard staat open voor communicatie.

Nageeflijkheid op zich heeft dus niks te maken met wel of geen teugeldruk, of welke hoofdhouding dan ook.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:09

ik houd mijn buitenteugel er goed aan en doe dan lichten stukjes met mijn binnenhand naar me knie maar wel zachtjes !
en geef goed been , niet de hele tijd maar op de momenten waar nodig is ik zorg niet dat hij te snel loopt want dan jaag je hem over zijn tempo heen (veel mensen zeggen dat je goed voorwaarts moet rijden maar veel mensen jagen hun paard over het tempo heen)dan kan ie niet aan de teugel lopen ! mijn buitenteugel en me benen stuur ik dan eigenlijk vooral mee. me binnnenhand doet heel rustig zijn werk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:38

je binnenteugel naar je knie? ik kom daar niet bij geloof ik.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:47

hmm nee ik ook niet echt, binnenteugel naar de knie. Naar mijn mening is het ook niet goed als je weinig contact kan maken zoals bij blue_kim (verder niet kwaad bedoeld!) Ik denk dat het meer de 'bedoeling' is dat je constant een lichte druk hebt, niet persee om te sturen of bijvoorbeeld dieper te laten lopen, maar om hem in balans te houden. Zo doe ik dat iig wel bij mij paard. Misschien dat dat voor mijn gevoel beter is omdat ie nog jong is? Het is en blijft een heel moeilijk onderwerp waar iedereen zijn eigen idee bij heeft.. *-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:55

nagevelijkheid is wat equimotion zegt het loslaten van de nek/kaak dat heeft niets met de teugeldruk te maken..aanleuning daarintegen weer wel.
een paard dat aanleunt neemt verbinding aan de teugel deze verbinding hoort aangeboden te worden door het paard en niet door de ruiter!! deze verbinding hoort daarbij ook zacht te zijn en verend.dus geen gehang en geduw..het is denk ik een evenzogrote kunst om een paard vanuit nagevelijk te lopen met aanleuning te laten lopen ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:37

Equimotion schreef:

Nageeflijkheid op zich heeft dus niks te maken met wel of geen teugeldruk, of welke hoofdhouding dan ook.

Goed dat je dit schrijft ;)

Een ontspannen paard, wat met de ruiter WIL communiceren, laat altijd nek- en kaakgewricht los :))
Die ontspannenheid "dwingt" men niet af met halve ophoudingen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:43

die opmerking krijg ik de afgelopen 2 lessen dus, dat mn paard zn kaak vast houdt,wat kan ik hier aan doen?
het duurt echt minstens 20 minuten voor hij n beetje los komt.
dan heb ik ook niet het gevoel dat ik echt aan het rijden ben omdat ik voor mijn gevoel geen samenwerking heb op dat moment.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:49

cherie78 schreef:
Equimotion schreef:

Goed dat je dit schrijft ;)

Een ontspannen paard, wat met de ruiter WIL communiceren, laat altijd nek- en kaakgewricht los :))
Die ontspannenheid "dwingt" men niet af met halve ophoudingen.

Niet alleen de nek en het kaakgewricht ook rug en lendenen zijn ontspannen waardoor de achterhand nog beter onder kan treden het paard zich beter draagt en nog beter kan ontspannen en de cirkel rond is.

De kunst is om die cirkel te komen en dat bereik je niet met rukken en plukken in de mond... Zeker niet met je hand richting knie.

@ rachel-j is dat zo erg dan dat je paard niet meteen ontspannen is? Het gaat erom dat jij hem laat ontspannen en dat gaat beter als jij je niet zo druk maakt of hij wel met zijn hoofd "in de juiste houding loopt"

aangepast: opmaak

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:00

Inderdaad, tiwi1969 :) een paard wat goed van achter naar voor wordt gereden, ontspant door heel zijn/haar lijf.
Hoe minder aan de voorkant, hoe meer men krijgt van achteruit.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:11

@ rachel-j is dat zo erg dan dat je paard niet meteen ontspannen is? Het gaat erom dat jij hem laat ontspannen en dat gaat beter als jij je niet zo druk maakt of hij wel met zijn hoofd "in de juiste houding loopt"

ik maak me niet zozeer druk of zijn hoofd wel in de juiste houding is, maar doordat hij zijn kaken vastzet laat hij zich heel moeilijk in tempo terugnemen, maakt zn passen niet af, en rijdt het niet fijn, zoals ik al aangaf ik heb dan het gevoel dat er geen samenwerking is.(hij staat niet open voor contact)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:28

rachel_j schreef:

ik maak me niet zozeer druk of zijn hoofd wel in de juiste houding is, maar doordat hij zijn kaken vastzet laat hij zich heel moeilijk in tempo terugnemen, maakt zn passen niet af, en rijdt het niet fijn, zoals ik al aangaf ik heb dan het gevoel dat er geen samenwerking is.(hij staat niet open voor contact)

Als ik jou was, zou ik me eerst afvragen waarom je paard zijn kaken vastzet.

Wellicht toch iets teveel druk aan de voorkant?
Wellicht te weinig voor/aan je zit en been?
Wellicht dat je paard te weinig rechtgericht gaat?

Een paard wat scheef gaat, houdt zich ook vast in zijn lichaam.

Mijn ervaring is, dat zo min mogelijk "prutsen" aan de voorkant, een paard leren goed te reageren op je zit en been, een paard zoveel als mogelijk op dat moment recht te laten gaan, zich niet meer vasthoudt in zijn/haar lichaam.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:39

Equimotion schreef:

Ik was gisteren al verbaasd dat ik een 6 op mijn nageeflijkheid kreeg. Ik had zelf niet het idee dat er überhaupt een nageeflijkheid was. Maar nu ik de definitie weer eens lees, was er gelukkig toch wel een nageeflijkheid. Niet veel, maar het was er! :D :D

Is toch wel fijn dat er nu weer een topic is waarin de definities worden uitgelegd.

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:53

Ik kan me vinden in de techniek van TS, ik heb het idee dat TS ook wat mederner rijd (ik kan het mis hebben hoor) en als je dan je paard eens wat dieper of lager wil rijden zal je hem daar wel moeten instellen.
Maar er zijn ook zeker wel paarden die voldoenden hebben aan het been.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:22

ik geef ook altijd licht druk en dan zakt hij, daarna ontspannen. Als hij dan weer wat omhoog wil komen weer lichte druk en als hij netjes nagefelijk is weer ontspannen :)