Paard schrikt 3 keer in 1 rondje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

Paard schrikt 3 keer in 1 rondje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:33

Hallo allemaal,

Ik heb echt een probleem.

Het rijden ging zo super goed met mijn paardje, maar nu pff ik word er helemaal gek van. Ik rijd het leifst in het begin lekker over de rug en daarna pak ik haar wat op en dat ging super goed alles ontspannen. Maar nu kan ik niet een normaal meer rijden omdat ze echt overal van "schrikt" het is meer een soort klieren denk ik. Of ze gaat met 4 benen de lucht in of ze gaat er van door en nu heb ik lekkere lange benen en blijf ik dus wel zitten dat is het probleem niet maar ik wil lekker kunnen rijden! Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Sassol

Re: Paard schrikt 3 keer in 1 rondje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:43

Tja ze zijn allemaal wat frisser met dit weer. Staat ze nu meer binnen?
Vooral goed voorwaarts blijven rijden, soepel houden in het lichaam en misschien een extra rondje galop?
Ook als ze schrikt, lekker voorwaarts blijven rijden, niet in gaan houden.

Gaat vanzelf weer over:)

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:46

Ja ze doet het idd elke winter zomers staan ze heel de dag buiten behalve s`avonds. Nu heel de dag binnen. Maar het maakt niet ui dat ze het doet maar ik wil een oplossing zoeken dat we fijn kunnen rijden. Inhouden doe ik idd ook niet maar voorwaarts helpt ook niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:49

Denk dat de simpelste oplossing is door haar toch naar buiten te doen.
Ze kan nu haar energie alleen kwijt als jij er op zit wat bovenstaande tot gevolg heeft.

Juist door het weer in combinatie met het binnen staan krijg je wat vaak drukkere paarden op dit moment.

Mocht je echt die mogelijkheid niet hebben dan zou ik haar eerst even laten uitrazen aan de longeerlijn zodat je de energie die ze heeft op een positieve manier daarna onder het zadel kan gebruiken.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:53

daar zat ik ook aan te denken. dat ga ik vandaag denk ik maar even proberen kijken of dat helpt want naar buiten kunnen ze echt alleen als het sneeuwt dan mogen ze het land op.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:55

Als ze nu niet naar buiten kan nu kun je haar ook iets terug zetten in het voer.
Uiteraard moet ze zoveel mogelijk beweging krijgen iedere dag, en zoveel mogelijk los staan. Maar als je daar niets meer aan kunt verbeteren dan is iets minder voer wellicht een goede optie.

Ook zou ik tijdens het losrijden al lekker bezig gaan. Flink veel figuren gaan rijden. Paard goed bezig houden zodat ze zoveel mogelijk haar aandacht bij jou moet houden.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:59

Ik heb haar idd nu op 1 kilo over de hele dag staan. Eerst kreeg ze 2 kilo over de hele dag rustig afgebouwt. Als we niet rijden dan gaan we eerst met ze stappen en daarna mogen ze los. Anders gaan we rijden en daarna los ze krijgen altijd beweging!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:01

Ik heb die van mij zelfs van 2 kilo naar een halfje in totaal teruggezet. Uiteraard wel genoeg ruwvoer blijven voeren.
Nu is hij wel weer te rijden, maar daarvoor was het een grote stuiterbal.

Is het voor jou niet te doen om je paard eerst los te zetten en dan te rijden? Als je eerst rijdt en dan los zet is het ook niet gek dat er nog zoveel energie uit komt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:04

Dit hoor je wel vaker en heb het zelf met verschillende paarden zo meegemaakt.
Als ze diep laag en rond lopen zien ze veel minder van de omgeving,in de oprichting zien ze álles en als je pech hebt (vaak zit het wel in bepaalde bloedlijnen) gaan ze dan gapen...
Kwestie van doortrainen en zoveel mogelijk negeren en hem juist naartoe drukken,stelling naar binnen en paard zelf naar buiten.
Je kunt zelf gerust altijd allert blijven zo kom je niet voor een verrassing te staan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:18

Als je paard niet meer buiten komt is het natuurlijk neit zo heel vreemd dat ie druk wordt en gaat lopen klieren. Hij wil zijn energie kwijt!
Je zou eens kunnen proberen om hem voor het rijden even lekker los te gooien of te longeren. Dan is de ergste druk eraf en zal hij zich vast al stukken beter kunnen concentreren.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:22

eerst longeren

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:25

vivana schreef:
Dit hoor je wel vaker en heb het zelf met verschillende paarden zo meegemaakt.
Als ze diep laag en rond lopen zien ze veel minder van de omgeving,in de oprichting zien ze álles en als je pech hebt (vaak zit het wel in bepaalde bloedlijnen) gaan ze dan gapen...
Kwestie van doortrainen en zoveel mogelijk negeren en hem juist naartoe drukken,stelling naar binnen en paard zelf naar buiten.
Je kunt zelf gerust altijd allert blijven zo kom je niet voor een verrassing te staan.

Zie dat ik wel even moet aanpassen; ja is misschien wel van belang om je paard even de vrijheid te kunnen gunnen nu hij niet meer buiten komt.(op de lange duur wennen ze er wel aan maar zou dan toch wel dagelijks met hem gaan werken...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:26

Oei! Nu helemaal niet meer buiten, dan zou ik ook een bommetje worden! Waarom kunnen ze nu niet naar buiten en met sneeuw juist wel? Zou zeggen dat dat meer ongelukken veroorzaakt dan modder.

Ik zou haar ook gewoon losgooien, daarna eventjes beheerst longeren en daarna lekker erop. En miss nog wel wat minder krachtvoer, als ze zoveel op stal staan hebben ze ook minder energie nodig om warm te blijven, naast dat ze minder energie nodig hebben omdat ze niet bewegen. En volgens mij heeft een paard geen kilo krachtvoer nodig als hij max 1u per dag kan bewegen.

Sociaal contact onderling worden paarden ook rustiger van, kan dus goed zijn dat dat nu ook meeweegt met het schrikken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:08

Sta je op een stal? Wellicht kun je vragen of een stalgenoot je paard 's morgens al even los laat als je 's avonds zelf gaat rijden, of laat 'm samen met een ander paard spelen in de bak of paddock (als die er is). Ik begrijp best dat een paard zijn benen lekker wil strekken, dit kun je natuurlijk ook tijdens het rijden doen door afwisseling.
Leg bijv. eens twee balken in de bak, 18 meter uit elkaar en probeer te wisselen met 6 galopsprongen of juist meer galopsprongen. Of maak een sprongetje, ik zou het zeker niet bestraffen.

Soms komt het ook voor dat een paard zo geconcentreerd is, dat ie juist overal van gaat schrikken. Rustig blijven en gewoon doorrijden zou ik zeggen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:09

Naar voren laten gaan en anders laten uitkuren. Kijk, het word winter dus de paarden worden allemaal een beetje frisser. Gewoon er langs laten gaan totdat ze niet meer schrikt. ^^ Wel eerst in stap natuurlijk :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:17

Een paard kan heel erg snel schrikken.
Ruiter is vaak te laat en paard is al weg...

Ga het is goed aanvoelen.
De tip is vaak om het paard niet naar het "enge" te laten kijken.
Mijn ervaring is juist om het paard wel naar het "enge" te laten kijken, voorwaarts te blijven gaan en met je been het paard op de plek te houden (erdoorheen lopen of geen reactie is tikje[geen knal])

Wanneer je te laat bent en het paard al weg geschrokken is ga niet aan de teugels trekken. Ik weet dat dit makkelijker gezegd als gedaan is, maar probeer het maar eens ;)

Je stem gebruiken om gerust te stellen helpt ook vaak.

Wanneer je op een paard gaat rijden wat teveel krachtvoer of te weinig beweging krijgt, dan vraag je er zelf om.
Vooral met het wat koudere weer is het belangrijk om na te gaan hoeveel energie je in je paardje gooit qua brok.
Als ik aan mijn paard merk dat hij erg fris is longeer ik hem van te voren, zodat hij alle rare sprongen eruit kan gooien.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:20

@LovesKim
Inderdaad eerst in stap erlangs gaan! Goede tip!

Voordat je gaat rijden kan je ook aan de hand met het paard door de bak lopen. Zo kan jij de schrikpunten signaleren en ben je voorbereid. Of heb je het zelfs al aan de hand opgelost.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 08:16

Bedankt iedereen voor de tips ik ga het gewoon even uitproberen.

Zo mogen met sneeuw naar buiten niet allemaal te gelijk en maar een paar uurtjes omdat ze het land dan niet kapot maken. Miss dat ik haar oip een half zet over de hele dag, maar ze komen min 3 uur per dag naar buiten hoor! eerst rijden dan stappen dan los terwijl wij de stallen aan het doen zijn.
Sassol schreef:
Oei! Nu helemaal niet meer buiten, dan zou ik ook een bommetje worden! Waarom kunnen ze nu niet naar buiten en met sneeuw juist wel? Zou zeggen dat dat meer ongelukken veroorzaakt dan modder.

Ik zou haar ook gewoon losgooien, daarna eventjes beheerst longeren en daarna lekker erop. En miss nog wel wat minder krachtvoer, als ze zoveel op stal staan hebben ze ook minder energie nodig om warm te blijven, naast dat ze minder energie nodig hebben omdat ze niet bewegen. En volgens mij heeft een paard geen kilo krachtvoer nodig als hij max 1u per dag kan bewegen.

Sociaal contact onderling worden paarden ook rustiger van, kan dus goed zijn dat dat nu ook meeweegt met het schrikken.

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:48

flink de aandacht trekken van je paard,
houd m bezig, zodat ie niet de tijd heeft om te gaan zoeken
naar apen en beren in t bos, praat veel met m,
je zal zien dat ie de oren constant heen en weer zal bewegen,
houd m bezig met overgangen en houd m aktief aan het been,
denk dat dit de enige oplossing is,
oja, en bekijk je voer... doe veel ruwvoer, en weinig krachtvoer,
we maken dr al snel bommetjes van...

Mnon_Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:53

Ik heb daar ook heel veel ervaring mee.. Wat toch wel het beste werkt is om schoudervoor langs 'het enge' te rijden.. Het object niet laten zien.
Je kunt ook met je paard gaan springen, wil vaak ook helpen.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:44

Mijn merrie staat 24/7 buiten en zelfs zij is echt schrikkerig met dit frisse weer. Nu is het al geen held, maar nu is het helemaal erg. Je kan er weinig aan doen behalve eerst even longeren zodat de ergste frisheid eraf is. Ik heb zelf die mogelijkheid niet. Ik rijd alleen buiten. Ik zet haar gelijk wat meer aan het werk en rijd vertrouwde rondjes. Dan nog doet ze regelmatig een sprongetje opzij of stopt ze opeens.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 11:00

Ik heb voor het bevriezen van de bak gereden heel veel tegen haar gepraat en lekker voorwaarts gehouden het ging super goed!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:12

Wat fijn om te horen! Goed dat je een manier hebt gevonden :)

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:14

let op waar ze van schikt.
als het een voorwerp is haal je dat gwn weg :P

lovevariant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:52

ik weet precies wat je bedoeld!
mijn paard rent altijd weg voor alles, soms blijft hij rennen en houdt hij niet meer op,
wat ik altijd doe en wat ook echt helpt is veel praten tegen hem.
hij vind alles nu minder eng, en het lekker rijden gaat al steeds beter.
op wedstrijd is die van mij ook heel bang, en daarom gaat het ook niet altijd even lekker, maar langzaam aan gaat alles nu al beter, dus dat gaat helemaal goed komen!

mijn tip is dus om gewoon tegen je paard te praten, doet hij/zij het braaf belonen, en als hij/zij wegrent dit even volhouden, hij/zij wordt vanzelf moe van het rennen.