Sinds een poosje heb ik moeite met opstijgen. Ik ben totaal niet lenig en dus eigenlijk hartstikke stijf . Ik rijd een jong paard, hij wordt altijd vast gehouden wanneer ik erop stap. Ik rijd ook nog een ander paard, dat niet wordt vast gehouden tijdens het opstappen en dat ook wel eens weg loopt wanneer ik erop wil stappen. Ik ben er vorige week zelfs afgevallen tijdens het opstijgen, waardoor ik nu dus nog een stijvere rug heb
. Het klinkt misschien grappig, maar het begint voor mij een beetje een probleem te worden. Heeft iemand hier hetzelfde of zijn er mensen met tips voor mij die mijn 'lenigheid' kunnen vergroten? Ik stap trouwens altijd op in de bak, dus het gebruik van een opstapje is ook een beetje lastig, vooral omdat ik het paard waar ik ben afgevallen tijdens het opstijgen altijd alleen rijd. Alvast bedankt!

en nu al stijf
en je moet toch echt een soepele ruiter zijn! probeer anders iets heel anders, ga bijvoorbeeld zumba (soort zuidamerikaans dansen/fitnessen) doen naast het rijden. of van die oefeningen met zo'n grote bal? en die strek oefeningen waarbij je je ene been een stap voor de andere zet en dan door de knieen gaat? of laat je lekker los masseren?