Moeite met opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chelsea91

Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:02

Hallo,
Sinds een poosje heb ik moeite met opstijgen. Ik ben totaal niet lenig en dus eigenlijk hartstikke stijf . Ik rijd een jong paard, hij wordt altijd vast gehouden wanneer ik erop stap. Ik rijd ook nog een ander paard, dat niet wordt vast gehouden tijdens het opstappen en dat ook wel eens weg loopt wanneer ik erop wil stappen. Ik ben er vorige week zelfs afgevallen tijdens het opstijgen, waardoor ik nu dus nog een stijvere rug heb ;(. Het klinkt misschien grappig, maar het begint voor mij een beetje een probleem te worden. Heeft iemand hier hetzelfde of zijn er mensen met tips voor mij die mijn 'lenigheid' kunnen vergroten? Ik stap trouwens altijd op in de bak, dus het gebruik van een opstapje is ook een beetje lastig, vooral omdat ik het paard waar ik ben afgevallen tijdens het opstijgen altijd alleen rijd. Alvast bedankt!

Marisjuuuuuh

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:04

Ben je misschien veranderd qua rijbroeken?
Heb je een nieuwe rijbroek gekocht van een ander merk?

Nu misschien mét leren zitvlak en eerder nooit?

Stap anders op buiten de bak, kun je een opstapje gebruiken en heb je er geen last van in de bak:).

succes.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:04

Je kunt het krukje toch gewoon laten staan en eromheen rijden? Of net buiten de bak opstijgen?

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:05

Ik lees dit even mee, ben ook totaal niet lenig maar stap wel op met een krukje en zou dit toch zonder willen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:07

Oefeningen gaan doen elke dag waardoor je spieren soepeler worden?
En ik zou dus sowieso een krukje gebruiken als je opstap, al helemaal omdat je niet lenig bent, anders is het voor je paard heel erg vervelend als je zo aan zijn rug hangt. Gewoon ergens opstappen waar het krukje niet in de weg staat.

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:07

Marisjuuuuuh schreef:
Ben je misschien veranderd qua rijbroeken?
Heb je een nieuwe rijbroek gekocht van een ander merk?

Nu misschien mét leren zitvlak en eerder nooit?

Stap anders op buiten de bak, kun je een opstapje gebruiken en heb je er geen last van in de bak:).

succes.

Opstappen buiten de bak lukt sowieso niet, omdat je vanuit de stal meteen de bak in loopt en ik dan door een normale 'personendeur' moet, dan zouden we dus bekneld raken. Ik heb wel een broek met een leren zitvlak, die draag ik de laatste tijd erg veel, misschien moet ik die eerst sowieso maar even aan de kant laten liggen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:08

Je kan toch in een hoek opstappen met een krukje? Dan heb je er ook geen last van als jij aan het rijden bent. :)

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:08

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:09

kleinvosje schreef:
Je kunt het krukje toch gewoon laten staan en eromheen rijden? Of net buiten de bak opstijgen?

Dat zou opzich wel kunnen, maar ik ben bang dat ik er dan wel eens overheen zou kunnen lopen. Klinkt misschien een beetje stom, maar dat ik op een gegeven moment zo geconcentreerd aan het rijden ben, dat ik het krukje even niet meer opmerk.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:10

Ik stap bijna altijd met een ikea trapje op. zowel in als buiten de bak.
Of je zet het krukje bij een hindernis, of in een hoek van de bak.
Ik heb mijn paard met het zadelmak maken direkt laten wennen aan het opstijgen met krukje.

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:10

KarinvdM schreef:
Je kan toch in een hoek opstappen met een krukje? Dan heb je er ook geen last van als jij aan het rijden bent. :)

Dat is misschien wel een goed idee ja, om het krukje in een hoek te zetten, bedankt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:10

Je moet consequenter zijn met opstappen. Ze moeten stilstaan.
Of ze nu jong of oud zijn.
Krukje vlak voor de hoek zetten van de bak en hem dan leren stil te staan. Na een paar keer, hebben ze dat echt door.
Neem een plastic krukje, dat kapot gaan, als je paard toch nog uit mocht zwaaien, als je er op zit.

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:13

Johanna59 schreef:
Krukje vlak voor de hoek zetten van de bak en hem dan leren stil te staan. Na een paar keer, hebben ze dat echt door.
Neem een plastic krukje, dat kapot gaan, als je paard toch nog uit mocht zwaaien, als je er op zit.

Ze staat, als ik haar streng heb toegesproken, wel stil als ik erop wil stappen, maar dan nog is het voor mij lastig om er zo op te komen. Ik zal dan toch het krukje moeten gebruiken. Maar ze is hier niet aan gewend. Ik ben er afgelopen zaterdag voor het eerst met een krukje opgestapt, omdat het toen zo uit kwam, maar toen werd ze wel vast gehouden door de eigenaresse.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:13

@ Chelsea: Sommige mensen kunnen minder goed opstappen met een broek mét leren zitvlak.

Heb je hiervoor een broek aangehad zonder zitvlak? Hoe ging het opstappen toen:)?

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:18

ja ik kan ook minder goed opstappen met broek met leren zitvlak.
Ben ook harstikke stijf en krijg met name mijn voet niet in de beugel.
Daarna gaat het wel.
Nu houd iemand mijn paard vast, ik "help"mijn voet even in de beugel met mijn andere hand, daarna pak ik de teugels vast en stap ik op.
Ook niet handig dus.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:22

Klopt, er zijn veel mensen die niet goed op kunnen stappen met een broek mét leren zitvlak. . .

Probeer eens om lekker te gaan rijden met een broek zonder leren zitvlak:)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:33

Ja ik zou ook voor het opstapje gaan, hoe kun je erover heen rijden als je het goed in de hoek van de bak zet , je rijd de bakrand er toch ook niet uit?

Het opstappen via een krukje is zo ie zo beter voor je paard, jou gewicht komt namelijk 3 x aan zijn rug te hangen , dus is niet zo heel erg goed voor zijn rug ook.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:44

hi, had ik eerst ook hoor! Je bent zeker niet de enige. Pas wel op dat je paard geen last krijgt van jou gewicht. Dat hangt toch aan zijn rug. Probeer voordat je gaat rijden je spieren op te warmen... Dus even strekken. Klinkt raar maar werkt wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:07

Wij hebben een opstapje gewoon in de hoek van de bak staan. Die staat zeg maar met het eerste treetje tegen de bakrand aan en vanaf het 2e treetje stap je op. Da's echt wel knap als je daar last van hebt met rijden.
Voor het opstapje dat ik gebruik; zie onderschrift.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:14

Johanna59 schreef:

Beste tip denk ik!
Leer je paard wennen aan een trapje of wat dan ook, eventueel in het begin met 2 mensen 1 die het paard vasthoud en 1 die op stijgt.
Vergeet vooral de beloning niet, geef b.v een snoepje als je op het paard zit, vaak wachten ze dan wat sneller om weg te stappen..
Wees consequent als het paard moet stilstaan, nee is nee!
Ik weet hoe vervelend het is, om als je zelf niet zo lenig bent ( heb een ongeluk gehad waardoor ik niet zo lenig meer ben en reuma) je niet zo makkelijk op je paard kan komen.

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:36

ja doe het zoals op die foto gewoon je paard tegen et hek aan zetten en er dan opklimmen hoop dat deze werken O:) O:)

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:00

Had ik vroeger last van maar sinds een tijdje op de een of andere manier niet meer :)

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:24

hoi chelsea, je bent nog maar 19 :(:) en nu al stijf |( en je moet toch echt een soepele ruiter zijn! probeer anders iets heel anders, ga bijvoorbeeld zumba (soort zuidamerikaans dansen/fitnessen) doen naast het rijden. of van die oefeningen met zo'n grote bal? en die strek oefeningen waarbij je je ene been een stap voor de andere zet en dan door de knieen gaat? of laat je lekker los masseren?
als het iets medisch is waardoor je zo stijf bent dan sorry!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:28

Gewoon een krukje,voor beide fijner.
Er zit misschien even werk in om het aan te leren.
Geef er ook een comando aan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:38

Ik zou een krukje in de hoek van de bak zetten en daarmee opstappen.
Je kan er een paar keer mee oefenen, samen met iemand anders. Die zorgt dat het paard netjes langs het krukje blijft staan, zodat jij kan opstappen.
Als het krukje goed in de hoek staat, dan heb je er met rijden echt geen last van.

En verder is het misschien een idee om zelf ook wat oefeningen te doen, want het zal ook wel eens voorkomen dat je meot opstappen en er is geen krukje voorhanden, bv als je buiten bent oid.
Idd door middel van sumba wordt je al een stuk leniger in je heupen en benen.