Geen balans met lange beugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Geen balans met lange beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 09:32

Stom probleem misschien :o Maar ik heb altijd al lekkerder gereden met korte beugels, ziet er niet uit ik weet het. Toen ik mijn eigen haflinger kreeg vond ik toch wel dat de beugels behoorlijk wat langer konden, zag er toch stukken beter uit. :P Nou nam zij kleine pasjes en het was heel gemakkelijk om licht te rijden.
Nu heb ik een vrij groot paard die hele ruime passen neemt en ik vind het soms heel moeilijk om mijn balans te vinden met lange beugels. Ik doe de beugels ook meestal wat korter als ik in een natte bak rij en mijn paard dus wat minder balans heeft.
Als ik even zonder beugels gestapt heb, dus mijn benen een stuk langer, lijken de beugels weer vrij kort, dus dan kan ik wel even lekker zitten, je zou bijna zeggen dat het psychisch is, haha!
Zitlessen worden hier in de buurt niet gegeven en ik heb geen trailer, dus ik kan ook nergens naartoe (dan duurt het eerst sowieso 2 uur voordat we erop staan..)
Als het zo niet verbetert probeer ik wel wat te regelen, maar ik wil eerst graag weten of jullie er een oorzaak en een oplossing voor hebben.

Anoniem

Re: Geen balans met lange beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:34

Doe's een foto van wat jij lang en kort vindt?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:39

Een oefening,
Rij bv 10 passen in verlichte zit en dan weer tien passen lichtrijden enz enz
Je kan de tijd steeds korter maken bv 5 verlicht 5 lichtrijden (of doorzitten) Dit is een goede oefening voor balans. Je hoeft je teugels niet los te gooien maar heel licht contact.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 09:40

Hier kun je het een beetje op zien, het lijkt niet heel dramatisch, maar ik heb het wel meerdere keren gehoord. Ik heb ze nu trouwens nog korter geloof ik. [RT-HAW] Ambro (v. Jazz) @ work

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:40

Ik denk niet dat het psychisch is hoor. Ik denk dat je heel onbewust tijdens het rijden je benen omhoog gaat trekken. Ik denk dat het voor jou gewoon oefenen is, en hier heel bewust mee bezig zijn.

Een fijne oefening om je benen weer "uit te hangen" is de volgende:
Haal je voeten uit de beugels en til je benen op, zodanig dat je je knieen voor het zadel neer legt. Nu schuifel je ietsjes naar voren, zodat je echt in het diepste punt van het zadel zit. Ga nu lekker ontspannen zitten en hou dit een minuut of langer vol.
Daarna haal je je knieen weg voor het zadel en laat je je benen helemaal uithangen naar beneden. Daarna doe je je beugels aan. Wedden dat ze te kort voelen? Probeer het gevoel van diep zitten en lange benen nu even goed tussen je oren te knopen.
Als je tijdens het rijden voelt dat de beugels weer te lang worden, of te wel je trekt je benen weer wat op, dan kan je tussendoor deze oefening weer even doen. Net zolang totdat je het gevoel ná de oefening weer terug kan krijgen tijdens het rijden.

Succes ermee!

emmafrysko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:45

Daar had ik eerst ook last van maar gewoon blijven volhouden. En nu wil ik niet meer anders :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:54

Denk dat het gewoon echt een gevoel is. Ik heb dat ook, wanneer ik lange beugels heb, heb ik het gevoel dat mijn benen een eigen leven leiden. Dit is helemaal voor het oog niet zo :D Gewoon doorbijten dus!

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:57

Het is echt een gevoel, als mijn reus opeens sneller gaat draven of verruimt, zit ik letterlijk te stuiteren. :')
Bij pony's heb ik dit nooit, dus ik denk misschien eerder dat het aan de grootte van het paard of de ruimere passen ligt.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 10:13

stienmasjien: Ja, ik heb het ook heel erg als we gaan verruimen of als ze gewoon wat actiever moet lopen. Is er iets wat jij eraan kunt doen dan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:46

Elke goeie instructeur kan jou helpen met je zit .
Zo op de foto` te zien loopt het paard ook niet ontspannen en erg op de voorhand,dan is het ook erg lastig om in balans te kunnen zitten , maar ook het lichtrijden is lastiger, ik zou er dan voor kiezen zeker in he begin om met wat kortere beugels te rijden is ook fijner voor de rug van het paard dan dat je et lange beugels gaat zitten butsen.
Je zou wat meer kunnen gaan werken aan het recht richten(niet rechtuit rijden) , zodat het paard beter in balans gaat komen en jou makkelijker kan dragen waardoor jij makkelijker in balans gaat komen , het gaat erom dat het paard jou zit gaat volgen, dus les nemen en werken aan balans van ruiter en paard.

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:59

wat een leuk filmpje
ze is center riding instructrice.
mijn instructrice geeft zit lessen op manege pony's en wedstrijd paarden.
dus je hoeft niet je eigen paard mee te nemen.
als je geïnteresseerd bent pb mij dan

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:34

Ik heb hier ook heel erg last van gehad, en ben dit steeds meer gaatje voor gaatje uit gaan bouwen. Volledig ontspannen dan gaat het beter :j

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 12:03

Bedankt voor de reactie's!
@Gooya: bedankt voor de tip, ik ga het straks meteen proberen:)

@midgie: Heb je het verhaal erboven uit het HAW-topic ook gelezen?
Inmiddels kan ik weer gewoon rijden en gaat dat ook al stukken beter, vooral haar balans. Maar ik een natte bak is het toch moeilijker voor mijn paard om haar balans te houden, terwijl ik haar daarin zou moeten ondersteunen, en dat gaat op dit moment gewoon heel lastig door die beugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:17

Ik heb even gauw naar de foto's in je link gekeken, maar wordt jouw onbalansprobleem niet voor een groot deel veroorzaakt doordat je te ver achterin je zadel zit? Je zit te ver tegen de lepel aan. Met korte beugels heb je dan nog wel steun, maar met lange beugels krijgt je lijf dan de neiging om te kantelen en dat zal door een paard wat een mindere balans heeft ook bepaald niet bevorderd worden, net zo min als jouw onbalans zijn balans zal bevorderen...

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:56

Sonja, ja ik keek zonet ook nog een keer kritisch, en dat lijkt inderdaad een beetje zo. Maar ik heb net nog gereden, en volgens mij is dat niet echt het probleem.. Of misschien eerst maar weer eens gaan hardlopen, haha!
Ik heb echt geen idee wat het is, ik heb er net met rijden heel goed op gelet en in stap lijken de beugels perfect te zitten, galop ook wel, alleen de draf niet. Heb het gevoel dat ik ''op mijn tenen moet gaan staan'' om goed te kunnen lichtrijden, terwijl als anderen met mijn beugellengte rijden ze het juist te kort vinden.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:58

Ik weet trouwens ook niet of die foto's uit dat HAW-topic wel een goed beeld geven. Ik zit nu, een paar maanden later, heel anders.
Laatst bijgewerkt door Emma0705 op 21-11-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

marielleee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:00

zonder beugels of zonder zadel rijden helpt ook heel erg om beter te gaan zitten.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:04

kohtje schreef:
Een oefening,
Rij bv 10 passen in verlichte zit en dan weer tien passen lichtrijden enz enz
Je kan de tijd steeds korter maken bv 5 verlicht 5 lichtrijden (of doorzitten) Dit is een goede oefening voor balans. Je hoeft je teugels niet los te gooien maar heel licht contact.

Lijkt me niet lekker voor de rug van je paard, deze oefening. Vooral omdat je balans niet optimaal is.
Ik heb zelf een balansprobleem omdat mijn rugspieren niet sterk genoeg zijn. Ik vind nu mijn balans door mijn buik- en rugspieren ietsje aan te spannen, zodat de wervelkolom zo recht mogelijk blijft. In overleg met fysio en instructrice doe ik hiervoor zelf dagelijks oefeningen en dat gaat goed! Balans wordt steeds beter. Been stil laten liggen helpt ook goed!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:34

ik heb hetzelfde probleem gehad
ik deed elke week de beugels 1 gaatje langer zodat ik kon wennen
nu zit ik veel meer om mijn paard ipv er boven op
je rijd dan ook niet meer zo op je bovenbenen

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:14

Nou Emma0705, bij mij helpt het echt om zonder beugels te rijden. Krijg je echt een vaste zit van. :j
Het is natuurlijk wel afzien in het begin, maar een goede zit krijg je immers niet zomaar.
Altijd ontwijken door je beugels terug korter te zetten heeft uiteindelijk niet veel zin. :P

Dunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:41

Ik heb het ook, ik rijd ook vrij korte beugels..
Maar zonder zadel of beugels rijden is niet vertrouwt op de myne is nog te jong en te heet..
Maar ik heb men beugels vrij kort omdat het me meer steun geeft.
Zelf heb ik niet door dat ik met korte beugels rijd maar als ik dan fotos zie denk ik jemig..
En ik heb de neiging om mijn been ver naar achteren te doen maar dat zal denk ik wel
aan het feit dat ik ook met korte beugels rijd liggen??
Maar ook als ik ze wat langer heb, stuiter ik dus..
En doe ik ze maar weer korter omdat ik dus stuiter en dat rijd niet lekker ook voor men paard niet,
omdat die ook nog wel eens balans moet zoeken..:P

Ik denk tog dat het gewoon een kwestie van oefenen is. (tenminste zo voel ik het aan)
Zoals al gezegt werd gaatje voor gaatje.
Ik ga dat in iedergeval wel proberen :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:51

oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen :D

Klinkt stom maar het is echt zo! Ik had 2 jaar geleden ongelofelijke stoelzit en ik trok mijn bovenbenen en hakken op. Door veel zonder zadel te rijden heb ik mezelf geleerd om de juiste spieren te ontspannen en dat kon ik dan in het zadel weer toepassen... In die 2 jaar zijn mijn beugels eerst 2 gaten langer geworden en daarna weer 1 korter en ik merkte zoveel verschil! Maar, vooral door de juiste spieren te gebruiken :) Ik heb geen zitles gehad maar alleen maar zelf gelet op continu hakken uitdrukken en ontspannen zitten...heel veel diep uitademen werkte bij mij heel goed, dan pas voel je alles loslaten :)

kleine voor-na:
Afbeelding Afbeelding

Het feit dat je er mee bezig bent is al het halve werk! ;) Nu gewoon lekker oefenen en er veel bewust mee bezig zijn. De oefeningen voor het losmaken van je enkels en bekken uit bovenstaand filmpje heb ik ook allemaal gebruikt en ik merkte ook dat dat echt holp :) Je gaat er losser van zitten!

veel succes

edit: het beugellengte verschil tussen beide foto's is 1 gaatje :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:51

Oefenen en gewoon rijden met lange beugels. Verder is zitles misschien een goed idee?
Dan kan je je paard gewoon aan de longeerlijn laten doen en hoef jij alleen maar te zitten.

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:13

als ik het zo lees, dan loopt je haf niet op eigen benen,
maar leunt op je handen, heb je al flinke spierballen?
als dit het geval is, veel met een losse teugel rijden,
zodat hij op eigen benen gaat lopen,
jij moet er enkel op zitten en zorgen dat ie aan het been blijft,
verder niks speciaals... lijkt mij...

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 16:53

Dat is niet mijn haf hoor;)