Staken en Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NaatPerrol

Staken en Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:32

Ik heb een Super lief verzorgpaard dat ik 5 dagen in de week doe.
Ze staat bij mensen thuis en als ik daar ben mag ik alles met haar doen, ik kan zolang ik op het terrein ben heel veel doen omdat ze me vertrouwt(ik bedoel dan dingen zoals: wassen, vlechten en andere dingen waarvoor ze stil moet staan).
Zodra ik met haar ga ik rijden kan ze nogal eens uitvallen krijgen, ze gaat dan stil staan, probeert om te draaien en gaat steigeren als dat niet lukt, ze draait dan terwijl ze steigert en rent in volle galop naar huis. Het maakt dan niet uit of dit op een dijk is of in het park/bos.
Soms wil ze ook niet van stal weg en gaat ze voor het hek steigeren, ik kan dit vaak winnen door telkens door te zetten, maar soms dan wordt het gevaarlijk en steigert ze zo hoog dat ze bijna omklapt.. op zo'n moment stap ik af omdat zij zelf dan gewoon doorgaat. Het is ook al een paar keer gebeurt dat ze met de eigenaar is omgeklapt.

Ik ben zelf best wel geduldig en heb vaak de rust om door te zetten. zelf ben ik best wel van een wat hardere aanpak als ze een paard me in de maling neemt. Maar nu is het probleem dat Perrol(mijn verzorgpaard) vroeger is mishandeld(bij de allereerste eigenaar), vaak bang is tijdens het rijden en door haar verleden is ze bang van mannen, zwepen en ander dingen die een strengere aanpak hebben.

Ik heb al heel veel dingen geprobeerd, maar zelf weet ik geen oplossingen meer.
Bij stal hebben we trouwens geen bak, ik rijd altijd buiten( in de wijk, bos, park)

Ik hoop dat jullie goee tips hebben!

fuego3

Re: Staken en Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:00

als ze met de eigenaar als omklapt , ging ik er al niet eens meer aan beginnen , tenzij de eigenaar mee gaat om te helpen , een verzorgpaard moet plezier opleveren , en geen gevaarlijke hobby gaan worden , ik vind dat meer voor een eigenaar.

zou eens kijken of er iemand in de buurt is die met zijn/haar paard mee wil op buitenrit anders .

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:07

OPG -> RT-P omdat het hier een probleem onder het zadel betreft.

NaatPerrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:27

Het is niet zo dat ze elke rit gevaarlijk is, maar dat ze haar buien heeft

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:31

Rij je altijd alleen? Misschien eens een betrouwbaar maatje zoeken. Persoonlijk vind ik het altijd onverstandig om alleen naar buiten te gaan, laat staan met een paard die niet braaf is..

Dan, als ze niet verder wil, blijf je dan altijd zitten? Nooit afgestapt en zo rustig proberen het paard er langs te loodsen? Is ook een stuk minder gevaarlijk mocht ze weer omhoog komen.

Dan zou ik ook nog beginnen met schriktrainingdingentjes thuis waardoor ze wat meer went aan enge dingen. En veel gaan wandelen aan de hand.

Als je zegt, ze vertrouwt me op het terrein omdat ik haar mag vlechten, denk ik dat je kwa vertrouwen nog niet zo ver bent om met dit paard naar buiten te gaan.

NaatPerrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:36

ik ga bijn altijd alleen, dit omdat er geen paarden in de buurt zijn waarmee ik kan rijden, alleen een pony van 37:S. ze vertrouwt me ook wel als we van het terrein af zijn, maar ze ziet teveel dingen die ze eng vind, dit komt omdat ze alles wil zien waardoor ze heel druk beweegt. Als ze gaat staken stap ik ook heel vaak af om verder te lopen, dit heeft soms wel enig effect, maar ook niet altijd. Ik loop ook veel met haar en zorg dat ze niet vaker dan 1 dag in de week stil staat omdat ze dan een bom is die ontploft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:42

Komt ze wel buiten, los in een wei?

NaatPerrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:14

Ja, ze staat overdag los op het terrein en bij goed weer op de wei.. alleen met regen en snachts staat ze op stal

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:17

Oke, dat scheelt al weer..
Hoe oud is ze?

Ik denk dat je toch haar moet gaan laten wennen aan enge dingen, zodat ze dapperder wordt en minder snel zal schrikken.
Je weet zeker dat het steigeren komt van het schrikken? Verder met de rug alles goed?

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:48

Ik zou ook eens proberen om ernaast te gaan wanneer ze echt in paniek raakt en gaat steigeren.
Mijn vorige paard was ook mishandeld en die werd meteen helemaal rustig wanneer hij me zag, met heel veel geduld zal ze je ook wel onder het zadel beginnen vertrouwen. Soms helpt hard aanpakken nu eenmaal niet en moet je een stapje terugdoen. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:32

Probeer ipv rijden eens een tijdje met haar te gaan wandelen, dus jij ernaast. Hoofdstel aan, longeerlijn eraan en wandelen. Heb je ook een plek waar je haar kan longeren? Dan zou je gewoon helemaal opnieuw kunnen beginnen. De basis erin, stemhulpen etc. Wanneer ze dan helemaal ontspannen loopt aan de longe kun je weer voorzichtig proberen te gaan rijden. maar vooral de eerste tijd veel met haar wandelen aan de hand. Van het terrein af dus.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:38

ik wil je een tip geven
wees niet te softie
je moet over je zelf hene laten lopen
dan gaat ze met je spelen
want ze kan af en toe heel moeilijk zien
of het nou angst is of niet
ik heb zelf ook een mishandelde pony
dus ik weet waar ik over praat

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 07:59

maikeltje schreef:
Probeer ipv rijden eens een tijdje met haar te gaan wandelen, dus jij ernaast. Hoofdstel aan, longeerlijn eraan en wandelen. Heb je ook een plek waar je haar kan longeren? Dan zou je gewoon helemaal opnieuw kunnen beginnen. De basis erin, stemhulpen etc. Wanneer ze dan helemaal ontspannen loopt aan de longe kun je weer voorzichtig proberen te gaan rijden. maar vooral de eerste tijd veel met haar wandelen aan de hand. Van het terrein af dus.

is een goed plan, met veel grond werk duidelijk dingen laten doen die jij wil, met zachte drang doorzetten, over balken, zijltjes, aan raken meteen plastik zak aan een stok,allerlei enge dingen doen, en laten doen, tot hij het leuk gaat vinden. zie foto’s op onze website.
vaak hebben zulke paarden duidelijke en consequente aanwijzingen nodig, hebben een houding van ik ben bang, dus loop jouw omver.

NaatPerrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 09:08

Bedankt voor al jullie tips, helaas heb ik het meeste al geprobeerd. Zoals wandelen en longeren, het maakt voor haar niet uit of ik erop of er naast loop, zij vind het juist meestal fijner als ik erop zit.
Maar toch bedankt, hier kan ik wel wat mee.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:10

wopkelover schreef:
ik wil je een tip geven
wees niet te softie
je moet NIET over je zelf hene laten lopen
dan gaat ze met je spelen
want je kan af en toe heel moeilijk zien
of het nou angst is of niet
ik heb zelf ook een mishandelde pony
dus ik weet waar ik over praat

edit tekst aangepast

NaatPerrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 09:32

Om jullie een beeld te geven van hoe ze is, heb ik wat foto's:

Als ze vervelend is:
Afbeelding
Afbeelding

Als ze "lief" is:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Let niet op wat er op de foto's staat, want ik kreeg ze niet anders:S

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:36

jeetje dat ziet er niet erg goed uit!
idd er even naast gaan lopen als ze haar buien heeft, en doet ze het alleen met zadel op? is er niet iets mis met haar zadel waardoor ze pijn heeft?

NaatPerrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 09:38

ze doet het ook als ik er naast loop, en zodra ze zichzelf lostrekt rent ze naar huis.
En er is ook nisk mis met het zadel, daar heeft iemand naar gekeken met veel verstand

NaatPerrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 09:44

Ik heb hier ook nog 3 foto's van het longeren, toevallig was ze hier lief. ze schoot alleen 1 keer weg doordat er iemand aankwam die ze niet had gezien.

Hier was ze nog rustig
Afbeelding

hier werd ze drukker en ging ze eigenlijk te snel
Afbeelding

en hier schrok ze van een man die langskwam ik weet dat het touw niet op de grond hoort maar ze rende naar me toen
Afbeelding

ik weet dat het touw niet op de grond hoort maar ze rende naar me toe, en dit was nog redelijk in het begin van toen ik haar verzorgde. ook mijn longeerkwaliteiten zijn beter geworden
Laatst bijgewerkt door NaatPerrol op 21-11-10 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:48

Die angst gaat er moeilijk uitgaan, dat vraagt heel wat tijd. Panikeer je zelf ook op de momenten dat zij uit haar dak gaat?
Er staat wel dat je rustig blijft maar verkramp je soms nooit ofzo? :)

NaatPerrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 09:50

Ik blijf zelf wel rustig, ik praat rustig tegen haar(wat meestal wel enig effect heeft) en ik probeer te zorgen dat ze niet meer de lucht ingaat. als dat niet lutk stap ik af en probeer ik het lopend

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:05

Lastig! Ik zou er gewoon voor proberen zorgen dat er geen ongelukken gebeuren. Zijn er meer lastige of meer rustige momenten? :)

NaatPerrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 10:18

het is heel verschillend, ligt aan de periode

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:18

NaatPerrol schreef:
Bedankt voor al jullie tips, helaas heb ik het meeste al geprobeerd. Zoals wandelen en longeren, het maakt voor haar niet uit of ik erop of er naast loop, zij vind het juist meestal fijner als ik erop zit.
Maar toch bedankt, hier kan ik wel wat mee.

Daar geef je het antwoord zelf al, ze vind het fijner als jij erop zit, ofwel: jij hebt het gevoel dan meer te vertellen te hebben waarschijnlijk. Maar je moet een vertrouwensband opbouwen juist. Bij sommige paarden werkt het gewoon niet erop te gaan zitten wanneer het op de grond niet in orde is. Als je met haar wandelt en heel consequent bent in je aanwijzingen, bv echt iedere keer terugzetten wanneer ze je voorbij komt, af en toe opeens stil gaan staan om te controleren of ze op je let, dat soort dingen, dan raakt ze meer op jou gericht. Gaat het met wandelen aan de hand goed, dan zul je waarschijnlijk veel minder problemen hebben met rijden zelf. Je moet voor jezelf ook je doel bij WILLEN stellen. Gewoon voorlopig echt niet rijden, alleen maar bezig zijn met haar naast je. Ze respecteert en vertrouwt je niet volledig volgens mij. En als het een merrie met karakter is dan worden je problemen met rijden alleen maar groter als je dat niet aanpakt.
\
Hoe gedraagt ze zich als je haar wil vangen in de wei?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:28

Je kunt een hengstenketting eraan hangen met wandelen voor je eigen veiligheid. maar wel een lange longeerlijn eraan. Niet strak vasthouden maar in een boog laten hangen. Wanneer jij strak vast houdt dan maak je haar alert op dingen die er helemaal niet zijn, dan bouw je spanning op. Wanneer ze dan trekt, ruimte geven en vliegensvlug een keer de lijn aanhalen en gelijk weer los. Net zo lang tot ze niet meer trekt. Je moet daar even doorheen. Niet teveel bezig zijn met haar angst. Ze is angstig omdat ze waarschijnlijk doorheeft dat dat gedrag werkt. Rustig blijven maar haar nog geen topje van je vinger geven. Ze hoort naast je te lopen met haar hoofd ter hoogte van je schouder. Wanneer ze daar voorbij komt, gelijk terugzetten. In de wei kun je veel oefeningen doen met haar. Let op je lichaamshouding en de positie tov haar. Jij loopt met je neus naar voren, draai niet naar haar toe. Zij moet volgen. Wanneer jij stil gaat staan (met je neus nog steeds naar voren) moet zij ook halthouden. Doet ze dat niet, dan draai je naar haar om en zet haar terug. Als ze niet op je let, mag je haar gerust een pas of 10 terug zetten.

Draai ook eens opeens af een andere kant op, zij moet volgen. Heb je dit allemaal voor elkaar, dan kun je met haar de route gaan wandelen die je normaal rijdt. ik raad je aan voorlopig echt niet te rijden tot dit voor elkaar is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij relaxed op dat paard zit. Dat voelt ze ook. En zij heeft duidelijkheid en leiding nodig, anders wordt ze echt gevaarlijk. Ze is volgens mij behoorlijk dominant. Behandel haar niet als een zielig paard omdat ze vroeger mishandeld is. Ze wordt nu niet meer mishandeld en heeft gewoon behoefte aan duidelijkheid. Wanneer ze van jou duidelijkheid krijgt, dan zal ze je waarschijnlijk ook gaan vertrouwen.

Kijk of het verschil maakt of je met haar wandelt met of zonder zadel. Wat doet ze met opzadelen en aansingelen?