Wouter 3e keer los in de bak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Grietjee_

Wouter 3e keer los in de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 16:18

Hallo iedereen :D.
Een paar dagen geleden is Wouter voor het eerst in de bak geweest..
Hij had tot 4 dagen terug nog nooit in de bak geweest, aangezien er allemaal merries bij die bak staan.. (hij is hengst, en hij wéét het)
Het is dus een 3 jarige friese hengst van Harmen 424.
We doen alles heel rustig aan :o , we zijn nog bezig met hem te beleren.. (hij heeft ook al een paar keer voor de kar gelopen en ohz doet hij het ook steeds beter :D. )
Ik rij hem nu ongeveer 5 dagen in de week, soms een dagje minder :o .

(we hebben ook een stukje gedraafd, maar daar helaas geen foto's van..)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog even een draf foto van een tijdje terug :D.
Afbeelding

En z'n mooie hoofdje <3
Afbeelding

Commentaar altijd welkom :), maar hou het aub wel netjes :P.
Ik weet dat ik op mijn handen moet letten, en heb ook altijd de neiging om op de één of andere manier mijn voeten naar buiten te steken :? .

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:21

Als je nog bezig bent met de beleringsperiode ben ik eerlijk van mening dat je hem teveel rijd. Althans, ik vind 5x per week teveel.

Probeer hem ook niet aan te vragen maar laat hem zijn bit maar achterna lopen. Mooie ontspannen hals vanuit de rug werken.

Ga zo door super mooi paardje!

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 16:28

frgheaven schreef:
Als je nog bezig bent met de beleringsperiode ben ik eerlijk van mening dat je hem teveel rijd. Althans, ik vind 5x per week teveel.

Probeer hem ook niet aan te vragen maar laat hem zijn bit maar achterna lopen. Mooie ontspannen hals vanuit de rug werken.

Ga zo door super mooi paardje!

Dankjewel :D.
Hij heeft het opzich niet zo zwaar te verduren hoor, meestal stappen we gewoon veel, en ik rij maar een kwartiertje..
En misschien 2 of 3 van die dagen draven we :).
Als ik hem niet een beetje naar beneden vraag, heeft ie zn hoofd er niet bij, en is ie steeds bezig met roepen naar die merrie's :o .
Maar bedankt voor je commentaar :)
Laatst bijgewerkt door _Grietjee_ op 19-11-10 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:29

Poe ik vind 5 dagen in de week rijden voor een 3-jarige ook enorm veel hoor. Waarom alleen maar rijden? Zeker voor zo'n jong dier is afwisseling ook zo belangrijk en daarnaast ook dagjes rust.
Vind t wel een mooi dier! Zie op foto 3 dat hij achter de loodlijn loopt en dus ook te opgekropt. Zou proberen hem lekker uit te schuiven tijdens het rijden, zodat hij zijn rug goed leert te gebruiken en zijn achterhand sterker wordt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:29

Ik vind persoonlijk 5x in de week voor een 3 jarige écht te veel. Ik vind op die leeftijd 3x per week hooguit een halfuurtje (incl instappen en uitstappen) echt een max.

Zeker voor een fries, dat zijn al laatbloeiers.

Daarnaast vind ik dat je hem erg kort hebt van voren, laat hem eerst eens op eigen benen lopen. Nu versterk je de 'frieze opgekropte houding' juist.

Doe de teugels wat langer, je handen hebben al een mooie plek. Laat hem eerst een lekker lang en laag lopen, anders leert hij nooit op eigen benen lopen.

Zou zonde zijn want het is echt een schitterend paard <3

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:30

Maar TS, het gaat niet alleen om het fysieke, maar ook om het geestelijke. Paarden op deze leeftijd zijn kleuters, die hebben de tijd nodig om alles te verwerken. Ook een kwartiertje stappen is geestelijk zwaar voor een 3 jarig paard. Vandaar juist dat je het beste max 3 keer in de week kunt rijden, hij moet ook de tijd krijgen om alles in zijn koppie te verwerken :)

Als hij zo bezig is met de merries zou ik er eerder voor kiezen om hem anders bezig te houden, ipv hem naar beneden te houden, want dat is echt niet de manier :n probeer anders in stap al wat oefeningetjes te doen, een volte, afslaan, niet alleen maar constant hetzelfde rondje blijven lopen, dan gaat hij zich vervelen en idd zijn aandacht bij andere dingen houden zoals de merries.

Misschien ook een idee om wat schriktraining dingetjes te doen als hij zo snel afgeleid is? Met een bal, over een zeil lopen, probeer hem iig lekker bezig te houden.
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 19-11-10 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_Grietjee_

Re: Wouter 3e keer los in de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 16:33

Ik longeer hem ook wel enzo hoor, en wandel in het weekend ook altijd een klein stukje met hem..
Zal eraan denken, dat ik dan minder ga rijden :)..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:35

Maar als je hem ook longeert, betekent dat dan dat hij elke dag aan het werk is? Want ook wandelen is werk en ook dat moet hij kunnen verwerken.

Het is juist zo belangrijk dat ze zeker 2/3 vrije dagen in de week hebben, gewoon even helemaal niks doen en paard zijn :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:37

5x per week tijdens het beleren vind ik helemaal niet zo raar hoor. Eerst even doorpakken en daarna kan je het weer wat rustiger aan doen, bovendien rijd je maar kort.

Het lijkt me wel een stoer dier. :)

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 16:37

Calanddra schreef:
Als hij zo bezig is met de merries zou ik er eerder voor kiezen om hem anders bezig te houden, ipv hem naar beneden te houden, want dat is echt niet de manier :n probeer anders in stap al wat oefeningetjes te doen, een volte, afslaan, niet alleen maar constant hetzelfde rondje blijven lopen, dan gaat hij zich vervelen en idd zijn aandacht bij andere dingen houden zoals de merries.

Misschien ook een idee om wat schriktraining dingetjes te doen als hij zo snel afgeleid is? Met een bal, over een zeil lopen, probeer hem iig lekker bezig te houden.

Een zeil, een bal of iets anders kijkt ie niet meer naar op of om :o.
Doe ook veel oefeningen met hem, snap ook wel dat steeds hetzelfde rondje saai wordt :D.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:38

Precies ik ben het helemaal eens met Calanddra.
Mijn 4-jarige loopt normaal 1x id week onder het zadel en ik longeer haar 2x per week (dubbele longe en enkele om en om) om op deze manier te werken aan haar balans en spiergebruik. Verder werken we aan vertrouwen door schriktrainingen e.d. of gewoon boswandeling te maken of speeltijd te hebben in de bak.
Dat houdt haar koppie lekker fris al die afwisseling en houdt haar gemotiveerd om voor me te werken.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 16:38

Calanddra schreef:
Maar als je hem ook longeert, betekent dat dan dat hij elke dag aan het werk is? Want ook wandelen is werk en ook dat moet hij kunnen verwerken.

Haha, nee.. als ik níet rij dan longeer ik hem.. heb het misschien eerder wat verkeerd gezegd :P

RooschJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:52

Ik vind het echt een vreselijk mooi paard, laten we daar mee beginnen.

Maar ook ik vind hem te jong om 5 keer in de week te rijden.
Als je dan toch al met een 3-jarige wil gaan rijden (buiten beschouwing gelaten of ik het daar mee eens ben of niet :+ ), zou ik het zeker niet zo vaak doen.

Als je hem longeert, op welke manier doe je dat dan?
Wat mij betreft zou ik hem eerst trainen aan de longe, zodat hij wat spieren op kan bouwen.

Verder zou je het ook allemaal wat leuker voor hem kunnen maken.
Ik zag dat schriktraining al geopperd werd: goed idee. +:)+
Of gewoon lekker wat grondwerk.
Ik denk dat je hier een lekker veelzijdig paardje aan over kan houden.

Over het rijden.. hij zit volgens mij wel lekker he? :D
Je houding is vrij netjes, op de momentopnames die ik zie.
De houding van het paard.. ik zou hem graag lekker laag willen zien. Vind hem nu ook wat kort.
Friezen lopen vaak in die typische Friezenhouding, probeer dat tegen te gaan.
Lekker lang en laag, oppakken heb je nog tijd zat voor.

Veel plezier met deze knapperd!

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 16:56

Roosch schreef:
Ik vind het echt een vreselijk mooi paard, laten we daar mee beginnen.

Maar ook ik vind hem te jong om 5 keer in de week te rijden.
Als je dan toch al met een 3-jarige wil gaan rijden (buiten beschouwing gelaten of ik het daar mee eens ben of niet :+ ), zou ik het zeker niet zo vaak doen.

Als je hem longeert, op welke manier doe je dat dan?
Wat mij betreft zou ik hem eerst trainen aan de longe, zodat hij wat spieren op kan bouwen.

Verder zou je het ook allemaal wat leuker voor hem kunnen maken.
Ik zag dat schriktraining al geopperd werd: goed idee. +:)+
Of gewoon lekker wat grondwerk.
Ik denk dat je hier een lekker veelzijdig paardje aan over kan houden.

Over het rijden.. hij zit volgens mij wel lekker he? :D
Je houding is vrij netjes, op de momentopnames die ik zie.
De houding van het paard.. ik zou hem graag lekker laag willen zien. Vind hem nu ook wat kort.
Friezen lopen vaak in die typische Friezenhouding, probeer dat tegen te gaan.
Lekker lang en laag, oppakken heb je nog tijd zat voor.

Veel plezier met deze knapperd!

Hij zit heerlijk ja :o .
Aan de longeerlijn laat ik hem gewoon lekker uitvliegen, van longeren heb ik niet zoveel verstand..
Daar zou ik me al eens in gaan verdiepen, maar is er altijd maar een beetje bij gebleven.. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:57

Super mooi paard, hoe groot is hij?
Pas op dat hij niet teveel gaat kruipen maar dat gaat zeker helemaal goed komen. Mooie combi ook :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:59

Is er toevallig iemand in je omgeving die zou kunnen helpen met longeren? Longeren is namelijk (als je het goed doet) een super manier om zijn spieren op te bouwen en te trainen. Ook kun je hem hiermee goed stemcommando's aanleren, wat je eventueel weer kunt gebruiken onder het zadel. :)

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:00

AaronYve schreef:
Super mooi paard, hoe groot is hij?
Pas op dat hij niet teveel gaat kruipen maar dat gaat zeker helemaal goed komen. Mooie combi ook :)

Euhhm, ik zou het zo niet weten.. (de laatste keer dat ik hem had gemeten was hij 1.58, maar volgens mij is hij groter :). )

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:01

Calanddra schreef:
Is er toevallig iemand in je omgeving die zou kunnen helpen met longeren? Longeren is namelijk (als je het goed doet) een super manier om zijn spieren op te bouwen en te trainen. Ook kun je hem hiermee goed stemcommando's aanleren, wat je eventueel weer kunt gebruiken onder het zadel. :)

Ik zal eens even iemand vragen, bedankt voor de tip :).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:10

Een 3 jarige vaak longeren is juist niet goed, dat rondjes lopen is een te zware belasting voor de benen.
Dubbele longe zou ik bij een 3 jarige ook helemaal niet gebruiken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:12

KarinvdM schreef:
5x per week tijdens het beleren vind ik helemaal niet zo raar hoor. Eerst even doorpakken en daarna kan je het weer wat rustiger aan doen, bovendien rijd je maar kort.

Het lijkt me wel een stoer dier. :)

Geloof een oude rot in het vak..5 dagen is veels te veel voor een 3 jarige!
3 dagen een 1/2 uurtje rustig trainen en dan voornamelijk vw nw en goed aan het been krijgen is meer dan voldoende.
Tussen door een keer wandelen, spelen in de bak ( schrik training aan de hand of los b.v) en dan heb je het wel gehad op die leeftijd.
Doortrainen doe je als ze een jaar of 4 zijn. Dan blijft alles ook veel beter "hangen"bij het paard.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:20

Okee, ik zal eraan denken!
Ben ook veel met hem bezig, met ballen, stukken zeil en dat soort dingen.. Kijkt ie niet eens meer naar om :D.
En als het land droog genoeg is, gaan ze alle 3 naar buiten...
Het wandelen doe ik dus altijd in het weekend, aangezien we geen bos in de buurt hebben, meestal gewoon langs de weg, zodat hij ook aan het verkeer kan wennen.. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:22

Wat een leuk paard! Echt een beauty! Ontzettend mooi koppie!

Het enige wat ik je mee wil geven dat is: kijk uit met zijn "eigen houding". Dit is typisch iets voor Friese paarden en het is een lastig puntje om aan te werken. Zeker als het er al helemaal ingesleten is.
Ik zou gaan proberen hem wat uit te laten schuiven van voren. Als je daar van jongs af aan mee aan de slag gaat, heb je daar straks heel veel profijt van!
Heb je rijles zodat je hierbij geholpenkunt worden?

Heel veel plezier met deze knappert!

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:24

Over het aantal dagen in de week rijden geef ik de bokkers geen ongelijk.

Ik reed mijn paard ook fulltime vanaf het zadelmak maken, toen hij nog niet van mij was. Dat was op een handelsstal en daar moet alles natuurlijk z.s.m verkocht worden. Niet lang rijden hoor, maar wel elke dag even.

Toen ik hem kocht ging hij per direct op rust, reed hem maar 2 soms 3 keer per week een kwartiertje 20 minuten ( nu nog steeds maar 3x per week, 20 weken verder! ) en hij reageert er onwijs goed op. En zeker longeren is niet slecht voor zo een jong friesje, die van mij heeft er ook onwijs veel balans door gekregen en werd lekker los in zijn lijf.

En inderdaad, zijn houding. Als je bij zo een fries de teugels aan neemt ( net als de mijne ), lijkt het een geweldig beeld, maar ze zijn totaal niet ontspannen en opgefokt. Probeer hem wat langer en lager in de hals te krijgen, érg moeilijk voor een fries, maar je hebt er later erg veel profijt bij! En dat is zeker niet met 1 week voor elkaar, ik ben er ook nog steeds mee bezig.. Juist omdat volgens mij jouw paard ook zo voorwaarts is is het lastig om hem meer lucht te geven van voren omdat hij dan een loopje met je neemt. Probeer dit toch langzaam op de bouwen en zelf wat terug te zitten, maar voor de 3e keer kan je dit echt niet van hem verwachten hoor!

Wel een onwijs gaaf paard! Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door Reformer op 19-11-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:27

Dankjulliewel voor de tips! :D

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:45

Ik denk niet dat het teveel is.
Zolang je het maar rustig aan doet.
Sommige paarden hebben dat nodig, als je dan meerdere dagen niet rijd worden ze vervelend.

Ziet er verder goed uit, mooi peerd Griet!! :D