tips pony op hol op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandro

tips pony op hol op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 16:12

Vandaag had ik weer prijs. Bijna een jaar is hij niet meer gereden door mijn zwangerschap.
Enkel grondwerk en wat piste werk bij mijn verzorgmeisje.
Nu waarom hij het doet weet ik niet.
Ons gezellig ritje begon goed. Lekker lange teugel lekker vlot drafje.
Dan wou ik nog eens graag galloperen.
Op buitenrit is dit altijd moeilijk. Hij pakt de teugels vast en gaat dan zo hard hij kan.
Nu dus ook weer, een mooi recht stukje gras, we gaan in galop en hup weg is hij, alles geven wat hij kan. En niet meer terug te krijgen.
Ik laat even los om hem dan op de cirkel proberen te krijgen. Helpt niet zijn, nek is zo stijf. Proberen terug te krijgen helpt allemaal niet.
Laten uitrazen is echt te gevaarlijk , er is niet genoeg land in het veld waardoor je kan blijven gaan. Asfalt weg is hij gewoon over gesprongen. Waardoor het zadel begon te schuiven, ik mijn evenwicht verlies en natuurlijk naar een kant glij zadel inclusief. En daar lag ik dan.
Pony stopt, zadel onder zijn buik, gaat hij lekker grasjes eten. Zadel los gesingeld, er terug goed opgelegd. Terug goed vast gesingeld en er terug op gekropen.
Wil hij weer vertrekken. Heb hem in stap kunnen houden. En zo terug naar huis gegaan.
Weet echt niet meer wat doen.
Heb dit nog nooit meegemaakt.
In de piste doet hij dit niet ook in stap en draf geen probleem.
Maar die galop buiten.
Hij wil alleen maar gaan kost wat kost. En van stoppen wil hij dan niets weten.Vandaag dacht ik echt, vertrouw op je pony losse teugel en hup. Ja dat was het ook niet.Het is gewoon super gevaarlijk!! Iemand tips?

midgie

Re: tips pony op hol op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:42

Meer aan in de bak gaan rijden en zorgen dat je in de bak goed e techniek gaat aanleren, zodat je buiten ook terug kan vallen op die techniek, Buiten gewoon de komende tijd niet meer galopperen, totdat je weer meer zekerheid hebt en je hem terug kan gaan nemen op meer verzamelde zit door b.v zijgangen erbij te gaan pakken, dat heeft mij erg geholpen tenminste , ik heb er ook een staan die in het verleden gewoon haar gang ging en nu ze in de bak heel goed op de hulpen reageert kan ik haar buiten ook echt op een hand rijden.

Miss zelf ook het grondwerk enz er weer bij gaan pakken zodat jullie verstandhouding ook weer beter word, je zegt dat je zwanger was en niet veel hebt gedaan, dus voor de pony ook weer wennen om jou leiderschap te accepteren.
Ik werk heel veel op de manier van Branderup van www.paardenbegrijpen.nl , is een hele fijne manier om technisch goed te trainen en daardoor ook de band met je paard op buitenrit beter te krijgen , dus meer techniek in de bak is meer controle buiten.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:45

mijn paard is er ook wel eens vandoor gegaan in de buitenrit en ik ben daar heel makkelijk in. of het weiland in (als het kan) en een beetje uit laten razen of gewoon je paard aan 1 teugel omtrekken. klinkt misschien heel hard maar een paard op hol is net zo gevaarlijk!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:53

TJA...wat wil je....paard is al een jaar niet onder het zadel gereden en jij gaat meteen naar buiten, dat is vragen om moeilijkheden.
Ga eerst weer een paar weken veilig in de bak en zet de verhouding mens, paard weer recht.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:10

misschien een rustg paard mee

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 17:28

hallo
even vergeten erbij te vermelden. Ik ben terug 2maanden bezig hem drie keer per week te rijden in de piste. en 1maal in de week gewoon goed door wandelen. Nu was het dus echt terug tijd het echte werk terug op te pakken. Hij is 6 jaar. Bak rijden gaat super. rij met losse teugels zijgangen achteruit enzo.grondwerk doe ik ook nog. Ook geen problemen mee doet alles super. Weet echt niet wat hem scheelt. Hij is dan echt extreem koppig. Zadel en alles in orde. een teugel heb ik geprobeerd lukt gewoon niet. Hij is te sterk. Heb al veel paarden gereden. Ook op hol geslagen paarden altijd kunnen stoppen. Ik doe iets verkeerd maar ik zie het niet. Ander paard erbij gaat beter. Maar heb jammer genoeg niemand meer die mee wil gaan. Heb ook rechtrichtlessen gedaan met hem gebruik ik nu telkens terug in het werk met hem.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:39

Ik lees ook even mee :)

Mijn bijrijdtinker doe ik nu nog maar 1 keer per week.
Als ik dan af en toe een buitenritje maak en ik wil gewoon een rustig handgalopje gaat hij er meestal vandoor.

Er is ook een heel lang pad die ik wel eens neem want daar kan je vrijuit hard in galop. Maar op het eind stopt dat pad best abrupt dus dan wil ik hem van te voren wat inhouden. Maar ik heb dan absoluut geen controle over hem.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:44

ten eerste goed aansingelen.. het feit dat je zadel opzij schuif en zelfs onder zn buik beland betekend dat je of niet goed heb aangesingeld.. of je zadel ligt belabberd..

Mijn paard is bomproef buiten maar mocht die een keer schrikken kan hij ook ineens een sprintje trekken.. dat is de reden waarom ik buiten ALTIJD!! een thiedemanteugel of een slofje eraan heb hangen..
als het niet nodig is gebruik ik hem niet maar als hij ineens een dolle bui krijg kan ik hem daarmee onder controle houden..

Dit doe ik voor de veiligheid van mij, mn paard maar voornamelijk de mede mensen op straat..

ik weet niet hoe jou paard reageerd op een slofje?? ,aar anders zou ik je aanraden die voorlopig als "redmiddel" er om te hangen...

technisch moet je aan de slag.. je paard heeft geen respect voor je of snapt je hulpen niet, anders zou hij wel stoppen.. ga hiermee aan de slag en neem op buitenrit een bomproef lief paardje mee zodat hij hier op kan "leunen" en ik zou voorlopig niet gaan galopperen buiten..

begin in stap.. hou hem daar onder controle door zelf het tempo te bepalen en zet hem geregeld stil en in zijn achteruit.. daarna doe je dat in draf... weer terug naar stap en weer draven enz.. ook hier in veel schakelen ;)

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:21

Ik had pas bij aangesingeld voor ik het rechte stuk op ging. Zadel past maar niet honderd procent. Is nagekeken knelt niet. Maar ze hebben mij nu aangeraden een zadel op maat te laten maken. Het zadel wat ik nu heb is een podium. Normaal geen probleem erbij. Maar voor zijn sprong leunde ik iets meer op mijn rechter stijgbeugels. en na de sprong vol op die kant terecht gekomen waardoor het zadel langs die kant dus door gleed.
slof ken ik niet. Dus zonder begeleiding durf ik dat niet zomaar te gebruiken.
Voor mijn zwangerschap deed ik veel overgangen en stoppen en achterwaarts enzo.
Denk echt dat het een dominantie probleem is. Mss helpt het als ik eerst eens goed doorrij in de bak. Dat hij goed moe is en dan hup buitenrit en de galop nog eens proberen? Of klinkt dit echt als een superslecht idee?
paardje mee zou leuk zijn. iemand kandidaat? vind echt geen rijmaatje.
Ben ondertussen ook al professionele hulp aan het zoeken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:27

Het feit dat hij echt niet luisterd buiten is natuurlijk foute boel. dus dat vraagt dan om meer hulpmiddelen denk ik als je daar mee om kan gaan want dit moet stoppen en snel. dit is levensgevaarlijk.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:43

Hoi,
mijn paard deed dit vroeger ook...
blijkbaar was ze bang dat ze een klein stukje
galopen mocht en dan niet meer...
recht stuk weg gezocht en haar laten galoperen,
toen ze er vandoor wou,
alleen maar blijven aansporen en juigen...
en na een paar honderd meter wou ze niet meer...
ze snapte dat ze rennen mocht en dat ik
bepaalde wanneer en hoe we stoppen...
werkt prima,
mocht het niet lukken ga zigzaggen...
als ik mijn paard 1 kant optrek gaat ze spinnen.
zigzaggen vinden bijna alle paarden vreselijk:S
maar het werkt prima:D

Veel Succes!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:49

hmm das ook wel een goede maar dan moet je wel vat kunnen krijgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:53

Misschien voorlopig alleen stappen en langzaam draven buiten?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:00

sandro schreef:
Ik had pas bij aangesingeld voor ik het rechte stuk op ging. Zadel past maar niet honderd procent. Is nagekeken knelt niet. Maar ze hebben mij nu aangeraden een zadel op maat te laten maken. Het zadel wat ik nu heb is een podium. Normaal geen probleem erbij. Maar voor zijn sprong leunde ik iets meer op mijn rechter stijgbeugels. en na de sprong vol op die kant terecht gekomen waardoor het zadel langs die kant dus door gleed.
slof ken ik niet. Dus zonder begeleiding durf ik dat niet zomaar te gebruiken.
Voor mijn zwangerschap deed ik veel overgangen en stoppen en achterwaarts enzo.
Denk echt dat het een dominantie probleem is. Mss helpt het als ik eerst eens goed doorrij in de bak. Dat hij goed moe is en dan hup buitenrit en de galop nog eens proberen? Of klinkt dit echt als een superslecht idee?
paardje mee zou leuk zijn. iemand kandidaat? vind echt geen rijmaatje.
Ben ondertussen ook al professionele hulp aan het zoeken.

Oke, goed dat je zegt dat je de slof niet kent en hem daarom niet wil gebruiken ;) toppie!
en een thiedeman teugel? dat kan niet zo veel kwaad maar je heb wel net iets meer te zeggen..

ik zou hem gaan rijden in de bak, goed moemaken en dan naar buiten, maar niet gelijk gaan galoperen.. eerst 100% controle in stap/draf.. daarna pas weer de galop..
en indd zou ik les gaan nemen van iemand die je net kan helpen met de puntjes op de i zetten..

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:02

mijn pony doet het ook.
hij wil altijd voorop rijden, (ik ga samen met een andere ruiter) maar, omdat hij er dan vandoor gaat doe ik hem er toch maar achter. het draven valt nog wel mee. maar zodra ik in galop zit, wil hij PERSE voorop lopen! dus haalt hij de ander in. maar zodra hij voorop is, slaat ie ophol! geen houden aan! ik zit gewoon zagen! ik ben er echt tegen, maar een andere optie is er niet! ik ben nu aan het oefenn in de bak. dan ga ik met mijn vriendin racen. zodra hij 1x in galop is geweest, en er komt een andere ruiten naast mij gegalopeerd, moet hij die persee weer inhalen. maar ik stuur hem snel op de volte! ik ga zo verder dooroefenen totdat hij kan blijven gehoorzamen. daarna nog maar eens naar het bos!
xxxxxxxxxx

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:05

xxhenrieke schreef:
mijn pony doet het ook.
hij wil altijd voorop rijden, (ik ga samen met een andere ruiter) maar, omdat hij er dan vandoor gaat doe ik hem er toch maar achter. het draven valt nog wel mee. maar zodra ik in galop zit, wil hij PERSE voorop lopen! dus haalt hij de ander in. maar zodra hij voorop is, slaat ie ophol! geen houden aan! ik zit gewoon zagen! ik ben er echt tegen, maar een andere optie is er niet! ik ben nu aan het oefenn in de bak. dan ga ik met mijn vriendin racen. zodra hij 1x in galop is geweest, en er komt een andere ruiten naast mij gegalopeerd, moet hij die persee weer inhalen. maar ik stuur hem snel op de volte! ik ga zo verder dooroefenen totdat hij kan blijven gehoorzamen. daarna nog maar eens naar het bos!
xxxxxxxxxx

Ik zou eerst je technische manier van rijden meer op orde brengen..
leer je paard op je zit te reageren en schakel heel veel in galop.. pas als dit in orde is kan je "racen in de bak

Je paard is dominant en wilt daarom voorop lopen (leiding nemen) dat los je niet op door te gaan racen in de bak ;) dan stimuleer je het gedrag alleen maar

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 19:32

Heb net gebeld met mijn instructeur. Hij zegt dominatie probleem. Hij gaat mij terug helpen de puntjes op de i te zetten. Hij zegt dat mijn pony te blij is en dan in 'the zone' zit en dus bevelen negeert. Enkel dat gaat over als ik 100percent de baas ben. En dus niet 99percent. En dan hem goed aan het werk zetten enverkomen dan hij in 'the zone' gaat. Hij is toch zo verdomd koppig. Hopen dat ik dus koppiger kan zijn.
Nu het nadeel dat mijn instructeur meer als een uur rijden hier vandaan woont.Voor wat hoort wat zeker. Bedankt iedereen voor de tips( vooral don_Zhivago.
En ik laat jullie weten hoe de les is geweest.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:02

Als je al denkt dat met koppigheid gaat winnen dan zit je echt heel erg fout,
Je moet een instructrice nemen die jou kan helpen met de techniek en niet een die zegt dat de pony te blij is en zegt dat het een dominant probleem is , dat kun je namelijk niet beoordelen door de telefoon.

Je moet echt in gaan zien dat het probleem alleen bij jezelf ligt , zeker als je denkt dat je het kan winnen met nog koppiger te zijn , dan ben je echt heel erg fout bezig en zeker moet je gaan werken met deze pony , maar dan wel op een positieve manier en niet zo aan het werk zetten dat je hem wil breken en dat hij maar MOET doen wat jij wil.
Zie het ook niet als baas zijn, maar zie het als leiderschap en samenwerking , zeker als je met een dominant of erg gevoelig dier te maken hebt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 07:37

Graag gedaan ;)

Ik zou dit echter ook niet zo snel als een dominantie probleem zien. Misschien is het paard wel gewoon happy en denkt, hè leuk rennen!! Maar het kan ook angst zijn voor iets.

Je moet niet gaan proberen de baas te gaan spelen, een dominant paard zal dit niet accepteren. Zoals midgie zegt, wees de leider voor je paard.

Dit probleem moet voor 99 % rijtechnisch op te lossen zijn.
Ga hem echt leren op je zit te rijden ;) in de bak constante controle uitoefenen dmv overgangen. Laat je paard zie. Dat jij de leider bent. Dus gaat tie in de bak te hard, gelijk weer een tempo terug. Wilt hij zelf in galop oud, dan zet jij hem in stap. Snap je.

Als jij de controle heb op hem, dan zal je dit op ten duur buiten ook kunnen gebruiken. Ga eerst aan de slag in de bak en als dat helemaal bevestigd is, ga je weer eens naar buiten, begin met een staprondje. Hierin duidelijk zelf het tempo bepalen.
Dat een paar keer herhalen, is het stapritje bevestigd dan doe je eens een keer een drafje erbij. Gaat dat goed dan doe je eens een middendraf. Als dat bevestigd is ga je pas weer een galopje doen.

Alles op z'n tijd en stap voor stap ;)

Succes.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 08:25

In galop oud, moet zijn in galop hard haha

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 08:31

Ik zou voorlopig ook buiten geen galopje meepakken, en als je zo ver bent dat je aan de galop kan beginnen, eerst 3 passen en weer terug, en continu overgangen maken, kom nou zeg! Hij moet naar jou luisteren ;)

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 10:57

Dat van koppiger is mss verkeerd uitgedrukt was meer om te lachen. Ik weet dat ik terug meer leider zal moeten zijn. Mss dat het moeder worden mij een beetje heeft verzacht op dat vlak. En neen ik wil hem zeker niet breken, slaan doe ik al helemaal niet. Los je helemaal niets mee op. Hij is gewoon uberhappy en het enige probleem is dus dat hij dan juist niet luistert. Op al ander vlak wel. In de bak en buiten komt hij heel makkelijk terug op zit alleen niet in de galop in de bak dan weer wel. Hij is te sturen in de bak zonder teugels. Achterwaarts zijwaarts allemaal geen probleem. Zelfs als hij schrikt, wat hij dus zelden of nooit doet, is hij direct terug te pakken. Juist dan is hij wel heel makkelijk terug te pakken. Mijn instructuur kent hem. En weet waar hij over praat. Werkt ook op een zachte manier. Natuurlijk is het via telefoon niet helemaal duidelijk dit was zijn eerste gedacht. Maar hij zei direct dat ik moet langskomen. Dus dat gaan we ook doen. Normaal maandag al. En natuurlijk weet ik dat de fout bij mij ligt. Ik ben mij daar zeer van bewust. Daarmee ook dat ik al niet wil beginnen met allerlei hulpmiddelen. Want dan los ik het probleem nog niet op dan doe ik hem vanalles aan terwijl ik het ben die moet veranderen.
Nog eens bedankt voor de tips.
filmpje van stukje buitenrit
http://www.youtube.com/watch?v=a04YcG3CTfo

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:54

door dat mijn paard dit probleem ook wel eens wil hebben heb ik een martegaal er op. hierdoor blijven de teugels laag en kan ik haar op een nette manier terug krijgen.
ik weet niet precies hoe een tydemanteugel werkt maar geloof dat dit ook een handig hulpmiddel is.
wat bij mij ook geholpen heeft is het feit dat mn zusje mee is, en niet op elke rit galoperen soms alleen stap soms stap en rustig draf mijn probleem is over het algemeen over.
we zijn nu bezig met het 2de probleem niet kunnen achter rijden... gaat al beter:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:17

TS wat gebeurt er precies als je paard gaat rennen?
Heeft 'ie de oortjes erop en is het duidelijk een 'joepieeeee'-verhaal waarbij hij je donders goed hoort als je ho zegt maar vindt dat rennen leuker is?
Of voel je dat 'ie de staart aanknijpt en sluit 'ie zichzelf af voor je?

Dat maakt nl. nogal een verschil voor de aanpak van je probleem.

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:57

Hij heeft de oortjes erop. In het zoveer dat mogelijk is tegen zo een snelheid. Want als ik de teugels terug aannam en vroeg om te stoppen "hoooo san" knikte hij met zijn hoofd en duwde de neus vooruit en trok nog een beetje bij op. Eigelijk net hetzelfde als hij in vrijheid eens door de wei uit galoppeerd. Maar ik had de indruk dat meer naar het laatste toe hij toch een beetje meer zijn gat toe kneep, mss voelde hij mijn angst? Naarmate de asfalt dus dichterbij kwam.Vandaag heeft hij blijkbaar ook een beetje last in zijn rug, mss ook beetje stijf? Ik allesinds wel. Morgevroeg gaan we dus op les om 10uur zijn we er. Ben benieuwd.