Ikzelf aan het werk met de appaloosa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Ikzelf aan het werk met de appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:41

Vandaag voor het eerst weer eens gereden. Meneer is al 2 jaar erg mager maar nu eindelijk komt er wat vet op. Ik had hem al een paar keer gelongeerd en hij had met Myrza samen vrijgesprongen en sinds dien in springen zijn nieuwe hobby. Ook leuk vind hij buitenritten.
Wat zijn verbeterpunten:
-Rechter door zijn lijf worden (is hiervoor al meerdere malen naar de osteopaat geweest, zijn bekkenhelften staan beide een andere kant op gedraaid, het is nu los maar moet dus nog getraint).
-Leren stilstaan met opstappen, dit gaat echter al veel beter, krijg nu 1 seconde van hem.
-Op mijn houding letten, moet erg wennen na een tijd alleen fjord te hebben gereden, evenwicht was ver te zoeken.

Wat gaat wel al goed:
-Het opstappen gaat een stuk beter.
-Hij loopt al een stuk minder scheef.
-Hij vind het rijden leuker en is meer op mij gericht (misschien dankzij het hindernisje).

Nou hier volgen de filmpjes:

Desire__

Re: Ikzelf aan het werk met de appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:13

Mijn paard wilde ook nooit stilstaan tijdens het opstappen. Hij leek het een beetje eng te vinden. Was al toen ik heb kreeg. Ik heb hem gewoon tegen het hek aan gezet, met zijn neus naar een hoek van de bak, zodat hij moeilijker weg kon lopen en iemand hield hem dan vast voor me. (in het begin rende hij keihard weg, voordat ik er normaal opzat) Zo ben ik door blijven gaan, en nu kan ik hem naast de bakrand zetten en via de bakrand opstappen zonder dat hij wegloopt. Hij is totaal niet onstpannen maar dat komt natuurlijk door zijn scheve bekken. Goed dat je naar de osteopaat bent gegaan! Erg fijn dat het al beter gaat en dan je hem goed traint! Echt een leuk beestje!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:41

dank je wel. Ik zal het eens proberen in een hoek.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:44

ziet er leuk uit!!
lekker ontspannen +:)+

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:41

Juntos is stil gaan staan toen hij wist dat hij een brokje kreeg als ik erop zat. Daarvoor ging hij ook draaien en achteruit. Je gaat trouwens wel netjes in het zadel zitten. Ondanks dat hij wegstapt ga je toch rustig zitten.
En ik vind hem er zo aardig goed uitzien. Hij is ook mooi rustig met rijden en doet goed zijn best.

Laurabounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:47

Leuk! Goed dat je naar de osteopaat bent gegaaan!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:51

Wat leuk dat je het zo uitgebreid in filmpjes hebt!
Leuk om te zien dat je zo lekker met hem bezig bent.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:56

ik vind dat je wat onrustig bent in je lijf met rijden. Datzelfde zie ik ook een beetje met opstappen (hoewel je inderdaad keurig rustig gaat zitten!). Ik zou als ik jou was iedere keer even oefenen met opstappen. Dat wil zeggen eerst rustig laten stilstaan. Hij staat namelijk keurig rustig voordat jij op wilt stappen. Ga er naast staan en pak je teugels zo beet alsof je op wilt stappen maar doe verder nog niets. Dan eens een klein beetje druk in de beugels met een hand en verder niets. Bouw dit iedere keer op, zorg dat je beide teugels gebruikt (niet teveel binnenteugels dan draait ie rondjes) en geef lucht op het moment dat hij stilstaat want dat mis ik nu een beetje.
Zo uitbouwen, te zien aan zijn rust voordat jij op wilt stappen komt dit zeker goed! Heeft hij geen last van zijn bekkens met rijden/opstaoppen, dat het daar vandaan komt? zijn achterhand toont ook nog wat slappig. Maar ik heb geen idee waar hij vandaan komt dus kan natuurlijk al een hele verbetering zijn :)
Ben erg benieuwd naar het trainingsadvies van je ostheo trouwens.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:08

Ik wilde hetzelfde als opisop zeggen over het opstappen! Hij kan met het aansingelen (denk dat je dat doet?) namelijk wel stilstaan, maar zodra je gaat staan of je op wil stappen loopt hij weg. Ik denk dat je hierin ook te snel gaat. Hij loopt maar weg, maar toch stop jij je voet in de beugel. Ik zou het zelf liever zien dat hij eerst gewoon stil blijft staan terwijl jij aan die kant staat. Staat hij twee seconden stil, dan ontspan je alles, loopt naar zijn hoofd of wat dan ook en beloont hem flink. Dan ga je weer verder. Als je dat elke dag even doet, ook soms zonder dat je ook daadwerkelijk opstapt en gaat rijden, dan komt het vanzelf goed.

Verder vraag ik me om eerlijk te zijn af of hij echt geen last van zijn rug heeft? Het dier heeft een heel apart loopje en zodra hij aandraaft lijkt hij voor eerst een pas aan te galoperen. Hij maakt korte, stijve pasjes en komt moeizaam vooruit.
Heb je hem wel eens aan de longe, of aan de dubbele longe? Misschien kun je hem met het longeren wat overgangen laten maken, over balkjes laten draven en proberen wat nagevelijk te laten lopen om maar te zorgen dat zijn rugspieren en bilspieren sterker worden. Dan zal hij vanzelf ook makkelijker gaan lopen onder het zadel.

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:49

CHEWANO <3
Jeetje wat is hij veranderd zeg! (kwa rijden) Ik kan je niet echt iets vertellen kwa verbeter puntjes ect. aangezien jij altijd de persoon was die mij altijd de dingen leerden met Candy! Ziet er goed uit... Kom snel weer n's langs bij je!
X

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:50

stilstaan bij het opstappen kan idd een lastige zaak zijn. ik heb ook een verzorgpaard en oefen het heel vaak. dan zal je zien dat het langzaam beter gaat.
verder qua rijden vind ik het er wel goed uitzien. en ik vind het ook zeker een goede zaak dat je contact hebt met een osteopaat

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 21:51

hij geeft toch al stukjes? Vind het niet vreemd na lange tijd niet en scheef bekken. Daarbij is hij al 21 jaar en nooit heel ruim geweest in beweging wat ik gehoord heb. Dit opstappen was relaxt soms draaft hij om me heen en als ik dan zit draaft hij weg. Heb wel eens een bak brok aan het hek gehangen en ook dat werkt maar 1 sec. Met singelen stond hij eerst ook niet stil maar hij hoorde wat. Met poetsen kan hij ook niet stilstaan en met zadelen ook niet. Ik heb bewust mijn binnenteugel kosten omdat hij me anders wegduwd. Ik heb al verschillende trainingen gevolgt, vriendelijk en niet vriendelijk maar dat respect wil er niet in. Met als met halthouden altijd een stapje extra willen doen. Als hij wat sterker is zal ik eens oefenen met erop en eraf maar wil het nu niet teveel belasten. Verder bedankt voor de tips.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:55

Ah oké, ik dacht eigenlijk dat het hier om een jong dier ging die een blessure in zijn heup bleek te hebben, maar dat verandert de zaak natuurlijk.
Had hij de blessure al lang? En wat voor trainingsadvies heb je meegekregen voor zijn heup?

PaulineRosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:52

Misschien een tip voor het opstappen! Paardje dat ik rijd was daar ook erg lastig in! En vooral het meteen weg stappen als je erop zit! Misschien is het goed om eens te beginnen met het meteen halthouden als je erop zit en dat steeds vroeger...! Is natuurlijk ook een kwestie van gehoorzamen! Klein tipje!! :)

Succes met alles!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:01

Ik zou het paard in ieder geval stil proberen te laten staan als je opgestapt bent, zodat je rustig je teugels op maat kunt maken enz. Daarna wegstappen als jij het zegt. Nu loopt hij ongestraft weg, maar blijft ook nog eens weglopen. Hij moet 2 dingen leren: stil blijven staan tijdens het opstappen, maar ook daarna. Totdat jij zegt dat hij mag gaan.

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:11

Ik zou je aanraden om juist met een krukje op te stappen. Juist dan leert hij om stil te staan en kan hij jouw beter dragen voordat je gaat zitten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 02:18

maar dat hebben we al geoefend toen ik keertje zonder zadel reed koste me 45 minuten toen kon ik er snel op om vervolgens dus ook weer weg te lopen. Mijn kruk staat precies buiten beeld en had hem toen tegen het hek. Hij bleef maar heen en weren. Hij zal alleen stilstaan met een merrië erbij.

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:43

ik zou je paard eerst eens leren stil staan. dat is toch een stukje opvoeding van je paard.
verder wel een leuke pony

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:40

Oke, maar het punt is dus hoe ga je dat leren. Beestje is de laatste jaren amper onder het zadel geweest. Dus het is jammer dat hij weg stapt maar misschien komt het vanzelf goed als hij het weer meer gewend is.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:47

goede tip voor stilstaan ( komt uit de westernsport )
Zorg eerst op de grond ervoor dat je paard vierkant staat ( dus met je handen de voeten goed neerzetten )
Dan haal je met de linkerteugel de neus van je paard naar binnen toe, geef dan wel vrij op je rechterhand
Ga met je rug naar de kont van je paard staan en met je gezicht naar zijn hoofd
doe dan je voet in de beugel ( neus van je voet richt zich dus naar zijn oksel ) en stap rustig op
1 .paard blijft in balans en heeft niet de neiging om te gaan lopen voor zn evenwicht
2 je houd contact en kan hem toespreken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:57

waarom moet het hoofd dan naar binnen, meeste paarden lopen dan toch weg (rondjes)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 14:12

dank je voor de tip.
Bij mij scheelt het per pony of ik hoofd naar binnen/buiten of recht houdt.
Bij mijn fjord gewoon recht, loopt soms een stiekem een pasje, bij een van de merrie's naar buiten en bij de hengst dus naar binnen. Daarom ga ik volgende keer proberen.
Vandaag heel even gereden, beetje lol met je knol.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:47

allereest wat een leuke pony! ik vind hem heel schattig. hahah.
ik heb nog wel wat punten die je kunt verbeteren gezien. het is niet negatief bedoeld maar het zijn punten
waar je eventueel mee bezig kunt.
- ik vind je pony nogal tegen de hand lopen. ik snap dat het komt doordat hij nogal scheef is. probeer hem wat meer te laten ontspannen in je hand.
- probeer wat meer oefeningen te rijden om hem los te maken. het enige wat ik zie is voltes. stelling op de lange zijde vragen, achtjes, slangevoltes, gebroken lijnen, voltes tien meter en rechte lijnen kunnen een hoop verbeteren.
- ook vind ik jou houding nogal tegenwerken. je probeert hem vooruit te drukken vanuit je bovenlichaam. helaas kan dat nog steeds niet. daardoor zit je nogal in zijn rug.
- ook vind ik het soms een beetje een beeld geven van aanklooien. je doet maar wat heb ik het idee. ben je aan het galopperen ga je stappen en spring je opeens de hindernis. daar maak je het niet begrijpelijk mee voor je pony. probeer altijd rechte lijnen te sturen na een hindernis toe.
- ik vind dat je pony ook wel wat meer actief mag lopen. met name in de draf vind ik het er wat sukkelig uitzien. nageving komt vanuit het actief rijden dus probeer hem goed voorwaats te houden.

wat ik wel een goed punt van jou vind is de hindernis! je beloont hem als hij iets goed doet door de hindernis te springen. heel leuk voor je pony.

nou ja ik hoop dat je er wat aan hebt en veel succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 15:50

hij sprong hem zelf. Wil hem dan niet omtrekken ineens

katoo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:38

aan het opstappen het opstappen is nog werk maar dat weet je