HELP! probleem met lesgeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

HELP! probleem met lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 11:26

Wie kan me helpen.
Ik geef eens in de week aan een meisje met een haflinger les.
alleen het probleem is, dat ze moet rijden op een weilandje van 12 meter breed, en 25/30 meter lang...
Aangezien het hier in Nederland nogal gauw nat is, kunnen we dus nooit zoveel doen. Het gras wordt glad, dus galop valt al af.
In het gras zit een hoefslag....draven valt dus ook niet altijd mee als het nat is. Binnenhoefslag rijden is eigenlijk geen optie...want dan kan hij nooit meer draaien.
Nu zoek ik dus nog oefeningen die we wel kunnen doen. Meisje zit er verder netjes op...
punten waar ze op blijft hangen is

- haflinger is soms wat traag, maar goed, hij loopt ook 9 van de 10 keer heel voorzichtig omdat hij weg glijd.
- galop gaat niet echt heel goed, maar ja, dit kan ze ook niet oefenen, dus gaat ook niet beter worden.

ik weet gewoon niet zo goed wat ik haar te doen moet geven tijdens de les.
af en toe kan ik haar een volte laten rijden (dit is niet echt prettig ivm diepe hoefslag)
gebroken lijn, heb je na 5 keer ook al wel gezien.
We gaan ook wel eens buiten rijden, dan ga ik op de fiets mee. Meisje is best bang, dus durfde tot voor kort alleen naar buiten te gaan als ik op de fiets mee ging.
Vertrouwen is beter...maar ik weet gewoon niet hoe ik haar een half uur/3 kwartier bezig kan houden.
stappen is leuk, keer slalommen enzo ook...maar ja, niet de hele winter een half uur lang.

HELP???
Ik hoop echt zo dat jullie me kunnen helpen. Ik wil niet stoppen met lesgeven, want meisje probeert echt wel haar best te doen, en die lach op haar gezicht als er iets goed gaat :D...alleen daarvoor ga ik al door.
springen vinden ze beide super..maar ja, ook dat kan niet als het gras nat is.
Ze zijn niet in de mogelijkheid om trouwens in een bak te gaan rijden ...

Grapjasjes12

Re: HELP! probleem met lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:45

Dan zou ik meer met 'r naar buiten gaan als ik jou was :j Misschien is er ergens anders een veldje waar je met 'r kunt oefenen? Gewoon een beetje rondkijken!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:03

ja volgende probleem...
heeft geen ijzers...en ze zitten op een landgoed, daar rijden we buiten op paden met steentjes of gras, maar dat fietst ongelofelijk zwaar..alleen ben je binnen een kwartier het landgoed wel overgeweest.
Grasveld vind ik geen optie omdat de haflinger nog weleens wil schrikken...en er dan vandoorgaat/bokt/steigert...en ze nog niet genoeg controle heeft om dit op zulke momenten op te vangen.

Dit wil ik dus allemaal niet op mijn geweten hebben.
ik weet het, t is een lastig probleem..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:07

Een fatsoenlijke rijbak zoeken in de buurt, die je mag gebruiken/huren? ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:14

niet te doen ;)
ze zitten een beetje afgelegen en hebben geen trailer...
ook onder de man is geen optie...aangezien dus niet alleen durven/ en over straat rijden geen optie is i.v.m. niet 100% verkeersmak. en het zeker minimaal 30 minuten stappen zou zijn, zonder ijzers...ook geen optie :S

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:15

Toch op een grasveld op het landgoed gaan rijden aan de longeerlijn. Kun je ook mooi afwisselen met af en toe wat zitlessen!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:17

ja oke, maar ook daar is het gras nat :S ...en dan op een volte, kom je waarschijnlijk ook niet verder als alleen de stap...
want op een volte in draf op nat gras heeft hetzelfde effect als in de bak rijden.
echt bedankt dat jullie meedenken en hoop echt op een oplossing.
Zitlessen heeft ze eigenlijk niet nodig..want ze zit supernetjes....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:18

Kun je zelf niet mee op een ander paard?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:19

En het is geen optie om er ijzers onder te laten zetten zodat ze met kalkoenen kan rijden?

Zitles is overigens naar mijn mening voor iedereen nuttig. Haar houding is dan wel netjes, maar hoe onafhankelijk is haar zit? Als je kritisch kijkt is er altijd wel iets te bedenken!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:20

hihi het enige wat er staat is een shetlandertje...waar ik 1 keer op mee geweest ben...mijn conclusie: NIET GESLAAGD
ik zat zonder zadel/hoofdstel (met halster)
stap ging wel..draf

...ik lag dubbel....begon te lachen...gleed alle kanten op...
en werd zelfs duizelig van de kleine pasjes.

helaas, ook geen optie.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:21

Nou vraag ik me af, om wie gaat het lesgeven? Is het echt nog een kindje of is het een wat ouder iemand die misschien zelf mee kan denken in een oplossing? Want ik vind het super dat je zo mee denkt, maar je hebt heel veel opties toch al wel overwogen als ik het zo lees. Kan er vanuit het meisje/misschien de ouders ook geen oplossing bedacht worden? Is het absoluut niet mogelijk dat ze een bak aanleggen bijvoorbeeld? Ik begrijp dat het paardje aan huis staat en neem aan dat ze toch wel vaker wil rijden en het natgras probleem best vaak heeft.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:21

Babel schreef:
En het is geen optie om er ijzers onder te laten zetten zodat ze met kalkoenen kan rijden?

Zitles is overigens naar mijn mening voor iedereen nuttig. Haar houding is dan wel netjes, maar hoe onafhankelijk is haar zit? Als je kritisch kijkt is er altijd wel iets te bedenken!

ijzers geen optie...is daar allemaal heel "natuurlijk"'
staan alleen op gras, zonder brok e.d.
Hoefsmid komt 1 keer per jaar/per 2 jaar (staat er overigens wel netjes op hoor ;) )

zitles is wel nuttig, maar ook geen hele winter en alleen in stap??

Lanfir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:22

Misschien is het een optie om schrik training te gaan doen. Eerst aan de hand om het paard er aan te laten wennen. En als alles goed gaat, erop in stap. Als het paard zo schrikkerig is en de ruiter nog angstig, kan dit een manier zijn om het paard te trainen en ook aan het vertrouwen te werken. En aan de hand zou je weinig last moeten hebben van een nat land. Je moet alleen wel wat spullen bij de hand hebben.
Laatst bijgewerkt door Lanfir op 19-11-10 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:22

Lanfir schreef:
Misschien is het een optie om schrik training te gaan doen. Eerst aan de hand en hem er aan laten wennen. En als alles goed gaat met erop in stap. Als het paard zo schrikkerig is en de ruiter nog angstig, kan dit een manier zijn om paard te trainen en beiden vertrouwen in elkaar te laten krijgen. En aan de hand zou je weinig last moeten hebben van een nat land. Je moet alleen wel wat spullen bij de hand hebben.

vind ik een goed plan :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:42

Ik zal de situatie een beetje uitleggen...misschien toch wel handig voor jullie.
Die mensen wonen op een landgoed wat ze pachten.
Ze houden het landgoed bij, en teelen er groente en fruit en verkopen dat. In plaats daarvan mogen ze daar wonen.
Budget ligt dus heel laag ;)
meisje wat ik lesgeef is 13 jaar...mensen hebben zo goed als 0 verstand van paarden, en doen alles met hun hart.
alles gaat daar "natuurlijk"
geen wormenkuren, entingen etc.
bak aanleggen is dus ook geen optie, gewoonweg geen geld voor.

Meisje rijdt denk ik hooguit 2 á 3 keer per week HOOGUIT!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:47

phormicola schreef:
Lanfir schreef:
Misschien is het een optie om schrik training te gaan doen. Eerst aan de hand en hem er aan laten wennen. En als alles goed gaat met erop in stap. Als het paard zo schrikkerig is en de ruiter nog angstig, kan dit een manier zijn om paard te trainen en beiden vertrouwen in elkaar te laten krijgen. En aan de hand zou je weinig last moeten hebben van een nat land. Je moet alleen wel wat spullen bij de hand hebben.

vind ik een goed plan :j

ja misschien is het wel iets...alleen zijn ze best bang van hem aan de hand..
nog een probleem...als meneer zijn zin niet krijgt (meneer de haflinger)
gaat hij steigeren. Als ik hem vast heb...geen probleem maar hij heeft door dat hun een beetje bang zijn.
ze durven hem niet aan te pakken/ en hebben ook geen idee hoe ze het dan moeten doen. "
* Nog steeds van mening dat FOEI zeggen helpt bij 500 kilo die stout is *

Maar misschien dat ik dit wel eens kan proberen. Nog ideeen hoe en wat, en wat nodig, want ze hebben daar niet zo heel veel... (volgens mij is daar in huis amper centrale verwarming of tv...)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:51

Sky_As schreef:
niet te doen ;)
ook onder de man is geen optie...aangezien dus niet alleen durven/ en over straat rijden geen optie is i.v.m. niet 100% verkeersmak. en het zeker minimaal 30 minuten stappen zou zijn, zonder ijzers...ook geen optie :S

Geef je dan een uur erg intensief les? Je kunt toch ook aan de hand gaan? Zo leert ze gelijk het verkeer kennen. En dat paarden ijzers moeten hebben om over de weg te rijden vind ik totale onzin, ik ging ook gewoon wandelen met mijn paard over de weg en zij had ook geen hoefijzers. De hoeven slijten zo mooi ;) Maar ik zou wel voor de zekerheid even aan je hoefsmid navragen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:51

Sky_As schreef:
Ik zal de situatie een beetje uitleggen...misschien toch wel handig voor jullie.
Die mensen wonen op een landgoed wat ze pachten.
Ze houden het landgoed bij, en teelen er groente en fruit en verkopen dat. In plaats daarvan mogen ze daar wonen.
Budget ligt dus heel laag ;)
meisje wat ik lesgeef is 13 jaar...mensen hebben zo goed als 0 verstand van paarden, en doen alles met hun hart.
alles gaat daar "natuurlijk"
geen wormenkuren, entingen etc.
bak aanleggen is dus ook geen optie, gewoonweg geen geld voor.

Meisje rijdt denk ik hooguit 2 á 3 keer per week HOOGUIT!

Als ze geen verstand hebben van paarden, hoe weten ze dan wat natuurlijk is :?
Ik bedoel; een wormenkuur is niet altijd iets van niet natuurlijk is, maar soms gewoon noodzaak.
Als het paard niet geent wordt hoop ik dat jij niet ook op andere plekken lesgeeft...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:57

Laura_x_ schreef:
Sky_As schreef:
niet te doen ;)

Geef je dan een uur erg intensief les? Je kunt toch ook aan de hand gaan? Zo leert ze gelijk het verkeer kennen. En dat paarden ijzers moeten hebben om over de weg te rijden vind ik totale onzin, ik ging ook gewoon wandelen met mijn paard over de weg en zij had ook geen hoefijzers. De hoeven slijten zo mooi ;) Maar ik zou wel voor de zekerheid even aan je hoefsmid navragen.

Ja snap ik wel.... maar ik kan natuurlijk niet een half uur mee heen lopen, half uur lesgeven en een half uur terug lopen...
het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik er iets aan over houdt...

mijn paard heeft ook geen ijzers ;) en ga ik ook wel eens mee over straat...
maar iedere week een uur over de stenen...
ook heeft het dan natuurlijk niet zo heel veel zin...omdat ze de rest van de week toch niet meer kan oefenen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:04

kehdra schreef:
Als ze geen verstand hebben van paarden, hoe weten ze dan wat natuurlijk is :?
Ik bedoel; een wormenkuur is niet altijd iets van niet natuurlijk is, maar soms gewoon noodzaak.
Als het paard niet geent wordt hoop ik dat jij niet ook op andere plekken lesgeeft...

Daarbij; als alles zo onmogelijk is, dan zit er niks op dan stoppen met lesgeven...

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:07

Hmm zou toch een beetje intiatief van die mensen zelf vragen. Ik vind zelf dat je al heel erg je best doet maar je kunt niet overal een oplossing voor vinden. Zou wel leuk zijn natuurlijk, maargoed ze kunnen ook een paard betalen even hard gezegd dus ze zullen dan ook zelf inzet moeten hebben/tonen om er iets van te maken? Weet natuurlijk niet in hoeverre ze dit al doen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:12

Kun je niet een keer voltige gaan doen ofzo? :)

pink_gerbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:20

Ook met pionnejtes kan je veel (o.a. Slalommen) of enkel balkjes lopen i.p.v. springen.
Ook vind ik de schriktraining die geopperd is een goed initiatief. Hiermee kan je juist meer vertrouwen kweken bij de combinatie . Moedig het juist aan om meer van dat soort dingne te gaan doen en zorg ervoor dat ze de 'stoute 500 kilo' leren aan te pakken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:21

kehdra schreef:
Daarbij; als alles zo onmogelijk is, dan zit er niks op dan stoppen met lesgeven...

Inderdaad. Als ze straks met een compleet onhandelbaar paard zitten komen ze misschien tot andere inzichten.

Nu wordt het probleem steeds bij jou gelegd. Zij kunnen/willen van alles niet en jij moet het maar oplossen.

Je mag als instructrice best een aantal basisvoorwaarden stellen, zoals een redelijke bak en inentingen. Kunnen/willen ze daar niet aan voldoen? Jammer dan, dan zoeken ze maar iemand anders.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:23

Als ik het zo lees, niets is mogelijk, dan zou ik gewoon stoppen met lesgeven. Het brengt jou niks en dat meisje en de pony ook niet. Heeft dus geen zin.