Motoriek linkerhand verbeteren, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Motoriek linkerhand verbeteren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 12:57

Ben linkshandig geboren, in groep 3 moest ik met rechts schrijven, ben ik gaan doen, gaat me goed af.
In principe nu ook links- en rechtshandig. Kan prima schrijven met links, eten met links (mes en vork altijd verkeerd om), allemaal geen enkel probleem. Maar rijden, oh oh oh, daar heb ik toch een moeite mee!

Als ik rechtsom rij, ben ik alleen maar bezig met mijn rechterhand. Hoe hard ik ook probeer, het is net of mijn linkerhand het niet hoort, of niet eens aan mijn lichaam zit. De grove motoriek wil prima, hand opzij, hand mee bewegen. Maar de fijne motoriek, dat wil niet. Zo krijg ik rechtsom mijn paard links niet nageeflijk. En dat vind ik heel erg vervelend. Daarbij schiet de verbinding hand-mond ook nog eens los-vast.

Mijn hand is gewoon hardstikke doof. Zo lijkt het dan...

Wie o wie, heeft enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Hoe kan ik werken aan de fijne motoriek, hoe verbeter ik alles.

Hoor graag tips!

Amaryllis

Re: Motoriek linkerhand verbeteren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:03

Ergotherapie? Of een instructrice die daar flink op hamert :+?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:07

Ik heb een tijdje Fysio gehad voor mijn linker hand/pols.
Ik kon links totaal niets, had net als jij wel de groffe bewegingen maar niet de fijne kneepjes. Kon ook totaal niet links met zweep rijden.
Bij de Fysio kreeg ik diverse oefeningen, 1 daarvan vond ik wel een fijne.
Iemand anders gooit een soft tennisballetje naar je toe op verschillende manieren en die moet je dan met links vangen. In het begin ving ik m en kneep de bal fijn/plat, laterop ging het steeds beter en kon m vangen zonder in te knijpen.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:08

Wat heel erg helpt, weet ik uit ervaring..... oefenen met de muis van je pc.
Even op linkerhand zetten en oefenen maar.
In't begin o zo lastig maar je word als maar handiger ermee, het helpt je echt om je andere hand "handiger" te maken. ;)

Topske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:10

Naar de Fysiotherapie dat helpt echt;) Heb ik zelf ook gedaan, rijd nu gewoon goed met 2 handen . ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:23

Petulan schreef:
Ergotherapie? Of een instructrice die daar flink op hamert :+?

De eigenaresse van m'n paard hamert er heeeeeeul erg op... Dus dat laatste heb ik wel. Ergo heeft volgens mij niets te maken met motoriek??? Maar met op de juiste manier je lichaam belasten. Althans, als ik vanuit m'n werk denk....

Meggiemeg: Ik kan dus wel m'n zweep links houden en gebruiken ook wel. Heb ik wel moeite mee gehad, maar nu maakt het me niet uit wat ik gebruik. Het balletje is wel een goede denk ik :j

Janine_L: Ik heb geen muis :P Maar kan me zeker voorstellen dat het werkt :j Heb een collega die linkshandig is, als ik achter zijn computer zit, heb ik totaal geen moeite met het bedienen van de muis...

Overigens is het voor mij het meest lastige in galop, paard is dan wat onstuimig (wijt ik aan mijn zit, ben anderhalve maand geleden rechtgezet (zat scheef) en daarna is het rijden eigenlijk vanaf 0 weer begonnen voor ons als combinatie).

mlep01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:23

Ik ken t probleem! dus lees even mee!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:28

Je tandenpoetsen met je slechte hand :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:31

Ik meld mij hier!
Ik heb precies het zelfde probleem. Rechts ben ik veel te soepel maar daar kan ik de kleinste signale doorgeven met mijn hand.
Links kan ik alleen maar vast houden :+
Ik krijg ook alleen de grote bewegingen voor elkaar.
die tip van jou Meggiemeg ga ik wel proberen met dat balletje :)

Dat ga ik eens proberen sporter. Ik denk dat ik mn tandenborstel laat vallen :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:32

Een softe tennisbal /stressballetje oid in je linker jaszak van je jas doen en als je niets te doen hebt (in de file of bij de bushalte) kneden in de bal, openen en sluiten zo wordt je soepeler maar ook handiger met die hand. En heen en weer gooien van je ene hand naar de andere voor coordinatie ;-)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:35

Weet iemand waar dat vandaan komt eigenlijk?
Want is het een spierkwestie of inderdaad een coördinatie kwestie?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:35

sporter schreef:
Je tandenpoetsen met je slechte hand :)

Poets elektrisch, kan ik ook links en rechts. Het is echt puur de fijne motoriek, echt het bewegen van de vingers. Maar zal het komend weekend even met een gewone proberen.

fargo schreef:
Een softe tennisbal /stressballetje oid in je linker jaszak van je jas doen en als je niets te doen hebt (in de file of bij de bushalte) kneden in de bal, openen en sluiten zo wordt je soepeler maar ook handiger met die hand. En heen en weer gooien van je ene hand naar de andere voor coordinatie ;-)

Ga ik ook proberen! :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:36

ik denk dat je je motoriek en coördinatie echt kan trainen. als ik het goed begrijp valt de fijnere motoriek van je linkerhand weg als je ook met rechts iets doet.
Dus je zal moeten leren met 2 handen iets verschillends te doen. Hierbij moet je "andere" zenuwbanen onwikkelen. Een "extreem" voorbeeld: Sta op 1 been beschrijf met je andere been een cirkel, blijf een cirkel draaien (behoud je evenwicht) en beschrijf met je hand een 8 in de lucht. 90% van de mensen gaat de eerste keer ook met z'n been iets wat op een 8 lijkt beschrijven en/of z'n evenwicht verliezen. Dit kan je dus trainen. Dus even vindingrijk en creatief zijn en dus oefeningetjes verzinnen zoals bv met links alsof je piano speelt en steeds 4 toetsen afgaat (pink, ring-, middel en wijsvinger) en rechts ga je het omgekeerde doen. eerst gelijktijdig van elke hand een vinger op tafel en als dit goed lukt bv om de beurt of verspringen zoals LM en RW - LW en RM - LP en RR - LM en RP en zo varieëren of vingers apart proberen te spreiden, strekken en buigen.
kortom een beetje vindingrijk zijn en je motoriek tarten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:36

_Jessie schreef:
Weet iemand waar dat vandaan komt eigenlijk?
Want is het een spierkwestie of inderdaad een coördinatie kwestie?

Persoonlijk denk ik dat het in de hersenen zit, dat het lastiger is om dat signaal door te sturen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:37

petitparis schreef:
ik denk dat je je motoriek en coördinatie echt kan trainen. als ik het goed begrijp valt de fijnere motoriek van je linkerhand weg als je ook met rechts iets doet.
Dus je zal moeten leren met 2 handen iets verschillends te doen. Hierbij moet je "andere" zenuwbanen onwikkelen. Een "extreem" voorbeeld: Sta op 1 been beschrijf met je andere been een cirkel, blijf een cirkel draaien (behoud je evenwicht) en beschrijf met je hand een 8 in de lucht. 90% van de mensen gaat de eerste keer ook met z'n been iets wat op een 8 lijkt beschrijven en/of z'n evenwicht verliezen. Dit kan je dus trainen. Dus even vindingrijk en creatief zijn en dus oefeningetjes verzinnen zoals bv met links alsof je piano speelt en steeds 4 toetsen afgaat (pink, ring-, middel en wijsvinger) en rechts ga je het omgekeerde doen. eerst gelijktijdig van elke hand een vinger op tafel en als dit goed lukt bv om de beurt of verspringen zoals LM en RW - LW en RM - LP en RR - LM en RP en zo varieëren of vingers apart proberen te spreiden, strekken en buigen.
kortom een beetje vindingrijk zijn en je motoriek tarten.

Oeh, die zijn heel sterk! Had ik nog niet aan gedacht, is zeker iets wat ik ga proberen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:40

oh ja je kan natuurlijk ook echt een muziekinstrument gaan spelen natuurlijk, veel oefeningetjes om vingertechniek te verbeteren :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:41

petitparis schreef:
oh ja je kan natuurlijk ook echt een muziekinstrument gaan spelen natuurlijk, veel oefeningetjes om vingertechniek te verbeteren :+

Heb ik in een vaag verleden gedaan ja, maar ik was zeg maar, niet zo muzikaal... *understatement

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:02

ik lees even mee,
heb het precies andersom mijn rechterhand waar ik ook mee schrijf is tijdens het rijden gewoon dwars.. mn rechterhand luistert niet..
(ben eigenlijk links maar heb met recht leren schrijven)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:04

Je zweep in je linkerhand houden!
Dan moet je hand dichtblijven....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:10

doei schreef:
Je zweep in je linkerhand houden!
Dan moet je hand dichtblijven....

Zoals je hebt kunnen lezen, is het gebruiken/vasthouden van de zweep met links geen enkel probleem...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:14

Jou uitleg vind ik wel een hele goed PetitParis!
Ik heb dat wel is gedaan met mijn handen/armen. De ene een driehoek de ander een vierkant of cirkel.
Ik ga daar ook wel wat mee doen ja!
Zweep vast houden heb ik ook geen moeite mee inderdaad. Ik ben trouwens wel rechts geboren en doe alles met rechts maar kan wel links schrijven.
Of het leesbaar is is een tweede :')

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:15

Dan train je wel je hand om iets vast te blijven houden en dan denken je hersens toch constant aan je linkerhand.

Of misschien een verwijsbriefje aan je huisarts vragen? Zodat je in therapie kan en oefeningen mee naar huis krijgt om je hersens te trainen...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:18

janine heb je het precies hetzelfde op andere paarden ? Het kan ook zijn dat je paard vast zit op die kant en er ook geen fijne signalen opgenomen kunnen worden ? Jouw stugge hand en zijn stugge kant ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:20

garny95 schreef:
janine heb je het precies hetzelfde op andere paarden ? Het kan ook zijn dat je paard vast zit op die kant en er ook geen fijne signalen opgenomen kunnen worden ? Jouw stugge hand en zijn stugge kant ?

Pfff, is wel lang geleden dat ik op een ander paard reed. Maar was toen ook al een probleem. Paarden lopen bij mij ook altijd over de linkerschouder weg.... Dus ik geloof niet dat hij stug van mijn hand wordt, eerder simpel. Hij is Z2 geweest, weet alle trucjes om er onderweg te komen als hij er niet helemaal aan staat...

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:22

Merideaan kogels rollen.

Het is lastig in het begin, je kogels knallen heel de tijd tegen elkaar. Maar hoe meer je oefent hoe beter het gaat, en het werkt nog verslavend ook :+ tenminste bij mij, het móet gewoon lukken.