Nance @ Springwork (voor het eerst met bruin tuig!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Nance @ Springwork (voor het eerst met bruin tuig!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:53

Hallo bokkers :wave:

Voor mijn verjaardag heb ik een nieuwe springset voor Nance gekregen, en jaja, het is een bruine! :))
Dat is natuurlijk een mooi moment om foto's te maken!

Bruin borsttuig moet nog komen, maar ik hoop dat de lieve sint vindt dat ik braaf geweest ben... O:)

Even wat informatie over ons:
Nance <3
KWPN (Hamilton x Zavira)
1.61
Niveau B

Nance en ik zijn helemaal gek van springen. :D
We hebben nu ook 1x per week springles, en dit gaat eigenlijk heel fijn. Vandaag hebben we eventjes gesprongen zonder dat we les hadden.
Wat vooral nog een verbeterpunt is, is mijn houding! Nance springt met heel veel kracht, dus heb ik het probleem dat ik te plat ga liggen. Bij het losspringen is dit helemaal vreselijk! Verder zou ik haar af en toe nog iets meer ruimte mogen geven tijdens de sprong.

Waar ik erg blij mee ben is de rust die er nu veel meer is tijdens het springen. Nance is nogal sterk en loperig, dus was ze erg lastig terug te rijden. Door het lessen gaat dat nu al veel beter, en is ze normaal rond te sturen. We hebben het in het begin flink lastig gehad (dressuur en springen), maar nu gaat het steeds beter en beginnen we elkaar veel betere te begrijpen!

Let trouwens niet op mn hoofd, op de een of andere manier kan ik gewoon niet normaal kijken tijdens het rijden... :+

We zijn nog niet officieel springen gestart, maar we hopen het vanaf volgend jaar te gaan doen!

Ik heb niet zo heel veel foto's van het losspringen (mijn vader kwam pas later). Het lijkt ook of ik alleen maar dezelfde hindernis heb gesprongen, maar door het licht stond deze steeds het beste op de foto, ik heb natuurlijk ook andere gesprongen! :)

Laten we maar beginnen met de foto's van het losspringen!

Afbeelding

Op weg naar de sprong. Mn teugels zijn een beetje aan de lange kant, maar ik probeerde zoveel mogelijk te de rust erin te houden.
Afbeelding

Afbeelding

Alweer een stukje hoger.

Nance draaide hier een klein beetje met dr hoofd terwijl ze boven de sprong zat.

Afbeelding

Heerlijk rustig galopje! <3
Afbeelding

Afbeelding

We gaan weer een stukje hoger...

En we vliegen het beeld uit. :Y)
Afbeelding

Mn benen mogen wel wat minder ver naar achteren.
Afbeelding

En de mooiste foto van vandaag! Ik ben zo trots op dr! <3
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:54

Dr hoofd gaat scheef omdat jij je handen vast zet als ik het zo zie, geef dus meer mee met je handen.
Verder, probeer in de landing goed je bovenlijf uit te drukken zodat je benen lang lbijven.

Ann_e

Re: Nance @ Springwork (voor het eerst met bruin tuig!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:56

Jullie gaan zooo veel vooruit he saar, iedere keer weer! :D
En dat bruin is ook wel echt heeeel gaaf!
maaar, is je bak niet een beetje zwaar? :o

toppers :+:

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:57

Bak is indd wel wat zwaar,hij wordt deze week weer gesleept. :j

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:58

haha kan trouwens ook niet anders na het weer van de afgelopen weken :=

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:58

Ik denk inderdaad dat je paard te weinig ruimte aan de voorkant krijgt.
Je ziet ook dat ze bijna niet basculeert. Basculeren is het opspannen van de rug, het rond trekken van de achterhand en vervolgens het extra optrekken van de benen om na te slaan vanuit geconcentreerde energie.

Probeer veel lage in-uitjes te springen, hierdoor verbetert haar techniek.
Als ik jou was zou ik nog niet de hoogte in gaan,
de basis ontbreekt immers!

Wel een heel leuk paardje :)

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:02

ziet er netjes uit, jullie zijn zeker vooruit gegaan, maar je zet inderdaad je handen een beetje vast, en ik vind dat je op sommige foto's iets te veel op z'n hal ligt, maar voorderest, <3

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 07:23

Kan me helemaal vinden in het commentaar van Fleur-V.
Ipv de hoogte in te gaan eerst jou techniek en die van je paard verbeteren.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:34

Daar sluit ik me ook bij aan. Je ziet duidelijk dat ze nog niet durft te ontspannen boven de sprong. Ik zou veel lage sprongetjes maken en daar steeds meer de rust in vinden. Je zegt dat ze sterk en loperig is, dus werk aan tempocontrole. Ze mag niet hard naar de hindernis trekken voordat jij dit aangeeft. Doet ze dit wel, corrigeren. De hoogte is niet belangrijk, het gaat eerst om de totale controle en de juiste techniek.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:36

Bedankt voor de reacties. :)

Loperig is ze nu vrijwel niet meer, het gaat al veel beter. Dat staat ook in de openingspost... ;)

Tijdens de lessen werken we ook veel aan techniek, maar af en toe doen we ook wel eens dit tussendoor. Ik heb 1x per week springles, en dan oefenen we voornamelijk techniek. :j

Ze basculeert wel, maar niet heel extreem. Daarom is het ook niet echt op de foto's te zien, aangezien er niet echt foto's van het zweefmoment zijn, en dan zie je juist of je paard goed basculeert.
De de laatste foto is wle te zien dat ze dr rug wat meer bol maakt, bij de eerste foto('s) niet. Basculeren kan je overigens ook niet verbeteren, aangezien het aangeboren is toch?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:35

Ik ben het niet helemaal met je eens. Vanaf deze foto´s kan je wel degelijk zien dat ze niet basculeert,
ook al zijn deze foto's niet van het zweefmoment.

Kijk maar eens naar deze foto.
Het paard zet af, maar je ziet wel dat ze begint met de rug bol maken ipv de rug weg te drukken.
http://www.stalsabbe.nl/wp-content/uploads/2009/01/alice-in-wonderland-springend-1.jpg

Ook ben ik het niet met je eens over het aanleren van basculeren.
Natuurlijk heeft het ene paard er meer aanleg voor dan het andere,
maar het is zeker te verbeteren.

Het springen van lage in-uitjes is hier een hele goede oefening voor.
Dit is tevens een goede oefening voor je eigen houding en om goed leren mee te bewegen.
Naarmate je eigen houding beter wordt, zal het voor het paard ook makkelijker worden te ontspannen boven de sprong.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:07

Ik heb zelf altijd geleerd dat basculeren aangeboren is hoor.

:j in uitjes spring ik de laatste tijd ook veel tijdens de les, en ik merk dat dat goed helpt.

edit: Ik heb het nog even nagezocht in de wiki, en daar staat ook dat basculeren aangeboren is en niet te verbeteren is.
http://www.bokt.nl/wiki/Basculeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:10

Dit paard basculeerd niet. Dan zou de neus veel meer omlaag moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:12

En het is zeker te trainen hoor, maar dat kost tijd.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:15

Ook ik denk dat je te weinig ruimte aan de voorkant geeft. Vooral bij de 4e foto kun je ook zien dat hij weinig tot niet basculeert. Neus moet lager daarbij.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:54

Basculeren kan je zeker weten onder het zadel wél verbeteren. Los nagenoeg niet. Maar zeker weten dat als jij je paard meer ruimte voor gaat geven, zij vanzelf meer ruimte gaat nemen en dus meer gaat basculeren.

Want één ding is zeker, zoals je springt is er voor haar geen enkele mogelijkheid om mooi vanuit de schoft te springen. Ook al zou ze dat van nature wel doen.
Ik zou vooral veel op techniek gaan trainen, dus veel lage hindernissen. (zeg een cm of 60) In uitjes en andere lijntjes, zoals een gebroken lijntje.

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:56

het ziet er netjes uit hoor.

maar ik begrijp uit je tekst dat ze b loopt.
waarom ga je dan zo hoog springen? ik snap dat ze het kan maar je kan beter op technieken gaan oefenen en dan een lagere sprong nemen er is namelijk altijd nog wel wat te verbeter.
ook al heb je geen les;)

het is alleen maar een tip he;) je kan daarna altijd nog een hoger sprongetje nemen

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:09

Omdat ik (en nance ook) het leuk vinden om ook af en toe een keertje een hoog sprongetje te nemen.
Ik spring echt maar heeel af en toe zo hoog, over het algemeen oefenen we vooral techniek, maar daarom vind ik het ook wel leuk om eens wat in de hoogte te bouwen.

:j lijntjes oefenen we indd ook veel tijdens de les. Ik zal zaterdag als ik les heb proberen om haar wat meer ruimte te geven.
Ik ben eigenlijk onbewust nog steeds een beetje bang om haar ruimte te geven, omdat ze er dan vroeger meteen vandoor spoot. :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:18

Je hoeft met ruimte geven niet het contact te verliezen hoor. Contact moet je namelijk altijd hebben en houden, ook boven de sprong. Je moet nu alleen nog leren om het juiste contact én de juiste ruimte te houden en geven.

Wat vaak helpt is je hand niet alleen naar voren te doen, maar ook wat omlaag. Ongeveer halverwege de hals. Dat nodigt haar tegelijkertijd ook uit om haar hoofd te laten zakken en dus meer vanuit de schoft te gaan springen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:24

Is goed, ik ga het zaterdag proberen!
Heeft iemand ook nog tips voor het voorover liggen, want ik heb echt geen idee hoe ik dat verbeterd kan krijgen. :\

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:26

Vind het er netjes uitzien! :D
ik ga wel niet zo gaan 'zagen' als de ander (;
heb vaak ook zo antwoorden als ik een topic geef,
okee het zijn tips, maar als 1 iemand dit meedeelt, is dat ook genoeg (;
veel succes nog!
en ik hoop ook dat je flink genoeg was voor de sint, van je borsttuig :+
x

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:29

meer mee geven, daarom gaat z'n hoofd scheef, en hij loopt volgesmij wel erg hoog met z'n hoofd... :=

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:39

Basculeren is iets wat je kunt zien als je het paard laat losspringen als je bijvoorbeeld met de training begint (jong paard). En de mate van basculeren is aangeboren en kun je dus ontdekken wanneer je hem begint te trainen. Vanuit daar ga je verder trainen. Je kunt het dus altijd verbeteren. Het is niet makkelijk zoals je hier al kunt lezen :P. Dit paard basculeerd nagenoeg niet. Ik denk dat je het er met trainen op techniek best in kunt krijgen in bepaalde mate. De vraag is alleen in hoeverre je het eruit kunt halen.
Ik denk niet dat je paard slecht springt maar hij heeft zeker veel gebrek aan ruimte van voren en dit is ook 1 van de redenen dat hij zijn rug eruit drukt (LEES: 1 van). Je traint veel op techniek dus dat moet op den duur goed komen. Verder is je paard wel lekker op de sprong gericht dus er valt vast lekker mee te werken! Veel succes nog!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:40

Ja, door je evenwicht te gaan vinden. Dus vooral veel oefenen, je verliest je evenwicht op de sprong dus zoekt zo steun op de hals. Daarom dat je je handen waarschijnlijk ook zo ver naar voren en op de hals vast zet.

Verder scheelt het als je probeert in het midden te blijven, dus in de verlichte zit niet naar voren te duikelen, maar wat naar achter te gaan zitten. Snap je wat ik bedoel? Dus voor je gevoel je kont naar achteren doen op de sprong.

Overigens; ik bedoel het niet als commentaar, maar als tip waar je verder mee kunt gaan werken. :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:42

:j snap ik.
Ik heb denk ik dat ik zelf een beetje teveel 'mee ga springen'.