ontspannen op paard, Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kalaio

ontspannen op paard, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:01

Hopend dat ik het hier goed plaats.

Ik heb het volgend probleem:

Ik heb een groot probleem met ontspannen op mijn paard, waardoor ik niet goed zit en als gevolg paard ook niet loopt.
Op een ander paard heb ik er minder moeite mee. Aanwijzingen komen moeilijk door en spanning hoopt zich op.( bij mij dan)
Het gaat van kwaad naar erger. Ik ben nu al op het punt dat ik zelfs niet meer op mijn paard durf te stappen. Niet dat ik bang ben om eraf te vallen maar meer de angst dat ik het alleen maar erger maak.
Als het dan een keer goed gaat en er vooruitgang is, is het de volgende dag alweer weg en heb ik de indruk dat ik alleen maar achteruit ga.

Weet er iemand een cursus of workshop die mij verder kan helpen?

Ik heb al een paar keer houding en zit gevolgd bij verschillende mensen, maar die voldeden niet aan mijn wens.

Weet er iemand een goede instructie of workshop die mij verder kan helpen. Ik hou zelf niet zo van het "zweverige".
Het gaat vooral om mezelf en niet om het paard.
Liefst een beetje in de buurt.

Alvast bedankt voor het lezen.

tamary

Re: ontspannen op paard, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:31

zoek eens op centered riding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:34

Waarom ben je zo gespannen op je paard?
Heb je moeite met zitten en ga je je daardoor aanspannen, vind je het eng, ben je bang dat je iets niet goed doet?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:42

Ik heb hier ook last van, mn mijn rechterschouder (schouders).
Dit door reumatische klachten. Dus ik volg topic zeer graag.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:50

Kijk eens hier http://www.padany.nl/ Ik heb zelf sinds kort ook les van haar, omdat mijn zit ook niet goed is/was, verbetert na 1 les al, dus dat moet toch hoop geven he.
Ik weet niet of Ellen naar Sas van Gent komt, ze komt normaal gesproken wel naar je toe.
Ik ben zelf heel blij met de lessen die ik van haar krijg.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:52

Adem uit, denk aan iets leuks, zing of fluit een liedje,
wat jou het beste past. :)

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:57

Blijheid schreef:
Heb je moeite met zitten en ga je je daardoor aanspannen, vind je het eng, ben je bang dat je iets niet goed doet?

Ben nogal perfectionistisch en weet dat mij dat in de weg zit. Ongeveer 2 jaar geleden kon ik ontspannen zitten, wijken, schakelen, enz...

Door zadelproblemen is het een beetje zoek geraakt, Zadel is ondertussen weer in orde.
Heb nu idd moeite met zitten omdat ik niet kan ontspannen waardoor ik moeite met zitten heb= cirkel rond.

Wil wel zitlessen doen, alleen weet ik wel hoe ik moet zitten maar mijn lichaam wil niet mee. En in het verleden heeft dat ook niets opgeleverd.
( kreeg alleen te horen, gewoon zitten en handen stil!, en op een kreupel paard in sukkeldraf met een stoelzit: zie je wel dat je kan zitten.)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:57

Ga aan het werk met grondwerk voor wederzijds vertrouwen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:00

Ik denk dat je veel meer lol op je paard moet maken en het niet zo nauw moet nemen.
Hoe meer je zelf alles super goed wil doen hoe "strakker" alles komt te zitten en dat werkt averechts.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:11

@elanII: Bedankt voor de site maar ik denk niet dat Ellen 4u in de auto gaat zitten voor een uurtje les. Kan het iig wel proberen.

@amanda: zelfs de mp3 heeft er al aan moeten geloven.

@ it_is_me: Grondwerk is geen probleem. Spelen af en toe spelletjes, longeren, lange lijnen,...

xIsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:15

heb ik ook last van, ook al is het bij mij niet zo erg als bij jou het geval is. wat ik doe als ik het gewoon niet meer zie zitten is even wat afleiding zoeken. Ik weet niet of je het eng vindt om iets spannends te doen zoals bijvoorbeeld een rondje crossen/ zonder zadel/iemand zoeken om een spelletje te doen te paard ( haha, klinkt misschien erg dom maar werkt echt!) maar wat je ook kunt doen; leg 's wat balkjes neer, misschien een paardenvoetbal? ( ook al heeft niet iedereen die) enzovoort. leg in ieder geval niet alleen maar de nadruk op dat je per se goed wil dressuren/goed wil zitten maar zoek een ander doel om op je paard te willen zitten.

En dit natuurlijk in combinatie met een goede instructrice zoeken die je bij dit probleem kunt helpen.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:04

Vond springen altijd leuk om te doen, maar hoe meer ik probeer, hoe meer spanning ik opbouw. Ben juist op zoek naar rust en die goede instructrice die heb ik al.

Ben op zoek naar iets of iemand die even mijn vicieuze cirkel kan doorbreken. Mag ook zonder paard zijn.

Was wel geïnteresseerd in akasha, maar die zit te ver.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:08

Vertel een verhaaltje. ja echt, geen grapje. Stap op je paard en probeer vanuit het niets een sprookje te bedenken dat je hardop tegen je paard verteld. Dat is zo lastig dat je vergeet om te spannen. Liedje zingen kan ook, of je instructeur zijn mond laten houden en zelf al rijdend vertellen wat je aan het doen bent. Op die manier dwing je jezelf om correct te ademen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:15

Nee, geen mp3, gewoon zelf zingen, lachen of fluiten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:57

kalaio schreef:
Blijheid schreef:

Ben nogal perfectionistisch en weet dat mij dat in de weg zit. Ongeveer 2 jaar geleden kon ik ontspannen zitten, wijken, schakelen, enz...

Door zadelproblemen is het een beetje zoek geraakt, Zadel is ondertussen weer in orde.
Heb nu idd moeite met zitten omdat ik niet kan ontspannen waardoor ik moeite met zitten heb= cirkel rond.

Wil wel zitlessen doen, alleen weet ik wel hoe ik moet zitten maar mijn lichaam wil niet mee. En in het verleden heeft dat ook niets opgeleverd.
( kreeg alleen te horen, gewoon zitten en handen stil!, en op een kreupel paard in sukkeldraf met een stoelzit: zie je wel dat je kan zitten.)

Ik denk eerlijk gezegd dat je dan meer hebt aan mentale training (cursus omgaan met stress, misschien faalangst training? Wat jou daarin gaat helpen kan je denk ik het best zelf bepalen) dan aan zitlessen :)
Het probleem is namelijk niet dat je niet kan zitten, want eerder kon je dat prima. Het probleem is dat je zo perfectionistisch bent, en dat ga je met zitlessen niet oplossen. Met iets als faalangst training kan je je perfectionisme misschien wat meer onder controle krijgen dan denk ik dat het zitten zo is opgelost.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-10 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:02

Al eens aan yoga gedacht?

Leentjeteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:47

Misschien moet je je gewoon openstellen voor de aanwijzingen van je instructeur/instructrice en die zonder teveel tegenspraak uitvoeren en neit steeds denken dat je het toch niet kan.
Verder adviseer ik je les te nemen in ontspanning van je lichaam bij een fysiotherapeut. Acceptatie van je minpunten is de eerste stap vooruit in de eenwording met je paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:41

Er is een boek dat het probleem van angst behandeld, dit is dus geen paardrijboek, maar gaat echt over het zelfvertrouwen zoeken en verder opbouwen bij de ruiter.

Paardrijden zonder angst
In twaalf weken naar meer zekerheid en zelfvertrouwen
Schrijver ; Sylvia Frevert
uitg 2010
ISBN 9789079249206
Aantal pagina's 152

succes verder

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:24

Is het geen idee om je paard een keer aan de longe te laten door iemand, zodat jij gewoon je teugels kan loslaten, ogen sluiten en zo je te concentreren op je ademhaling en schouders? Daarbij helpt het ook zeker om je armen altijd van positie te veranderen, steek ze een keertje in de lucht, houd ze naast je enz... je kan ook je beugels eens uitdoen, of met je rug achteroverhellen, vooroverhellen enzovoort
veel succes iig

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:46

Ga eens freestylen! Op de site van Emiel Voest vind je namen en adressen van Freestyle instructeurs door het hele land.

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:35

Ga gewoon ook eens voor de lol rijden!!!
Ik ben ook een hele tijd heel erg gespannen geweest op het paard.
Dit kwam omdat mijn paard toen erg vervelend was en het er maar niet uit wou!
Ik wou het weer goed hebben maar er kwam geen vooruitgang.
Ik ben toen ook leuke dingen met het paard zelf gaan doen zonder altijd te gaan rijden.
Ik kwam ook vaker om alleen te poetsen en lekker te knuffelen.
Toen ik het rijden weer oppakte ging het wel redelijk goed.
Maar laatst ben ik echt eens gaan rijden van het kan me niks schelen ik weet gewoon dat ze het kan komt het er vandaag niet uit dan maar niet.
Gewoon lekker los rijden een paar oefeningen mee pakken, en echt dat gevoel heb ik een lange tijd niet meer gehad!
Zo lekker dat het ging.
Ga gewoon rijden en denk niet te veel na.
Als je het later oppakt en toch meer gaat vragen beging je met gewoon lekker los rijden en simpele oefeningen en dan oppakken maar nog steeds positief denken!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:42

hoi wat ik denk is dat jejezelf in de wegzit en dat is helemaal niet nodig, omdat het niet goed gaat word je misschienh boos opjezelf dat is ook niet nodig , misschien weet je onderbewust juist best wat je moet doen maar houd iets dat tegen en dat iets moet je achter zien te komen. snap je dat kan iets psygish zijn en de vraag is wat, succes.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:02

Hey!

Heb dit ook even meegemaakt.. Angst was bij mij een beetje ingepraat... En werd gewoon zenuwachtig van bepaalde mensen... Want het moest zus en zo en dit en dat... En als je het niet zo deed, dan had ik niets over hem te zeggen blablabla...

Uiteindelijk gewoon de stoute schoenen aangetrokken en gezegd "ik ga het op mijn eigen manier doen" en er bitloos opgestapt en toen durfde ik het gewoon wel. Vertrouwen in mijn paard kwam terug en het ging gewoon super. (Het ging echt nergens over, want je zou denken dat je bitloos minder te zeggen hebt, maar ik zit er dan meer ontspannen op.)

Je moet een manier verzinnen om jezelf er over heen te zetten. En diep in en uitademen helpt.. gaan rijden, als je niet meer verder durft, niets over die grens heengaan.. zet hem even stil dan, laat iemand hem vasthouden totdat je weer rustig bent.. Ademhalingsoefeningen... En natuurlijk aan het vertrouwen werken... Een keertje zonder zadel erop, of aan een longeerlijn ofzo... Gewoon echt aan het vertrouwen werken, helpt het beste...

En anders misschien andere op je paard laten rijden? Dat je paard toch gewoon gereden wordt en jij kan zien dat het wel goed gaat? + Op een ander paard heb jij er minder last van, dus gewoon eventjes een tijdje "ruilen" met iemand misschien? Dat jij weer vertrouwen opbouwt, je paard even goed doorgereden wordt...

Toskiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:27

Hee,
Ik weet nog wel een goede instructrice, het enige probleem is dat ze niet bepaald dichtbij is. Het is in Houten, Utrecht. Misschien een beetje ver weg. Ze geeft ook les aan huis maar ik weet niet of ze in staat is om zo ver te rijden... Hier is een site van haar: http://www.doma-dinamica.nl/lesmogelijkheden.htm

Succes!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:35

Heb het ook gehad, een nieuw paard gekocht dat ZZ licht heeft gereden, dus ik dacht bij mij moet dat ook gaan, zo hard gewerkt, en het ging steeds slechter en slechter omdat het perfect moest gaan (ben zoizo heel perfectionistisch) en had die problemen ook met school, ik studeerde nachtenlang om dan op het mondeling examen te komen en niks meer te durven zeggen (faalangst dus). Op school dan een cursus gehad om mijn faalangst te overwinnen, en nu gaat het met men paardje goed, we lopen nog geen zz, maar gaan wel in Belgie de M starten.
Misschien dat zo'n cursus voor jou ook wel iets is?