omdraaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amika123

omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:01

Hoi,
Mijn jonge merrie van 3,7 jaar heb ik twee weken geleden gekocht.
Ze was een week of 6-7 onder het zadel en erg braaf.
Ze is heel erg voorwaarts en wil af en toe nog wel eens een bok geven met aanspringen in de galop.
Nu doet zich echter het probleem voor dat ze herhaaldelijk wil omdraaien tijdens het rijden.
Ze wordt op dit moment verder doorgereden door iemand anders omdat ik zelf vind dat ik niet genoeg ervaring heb met jonge paarden rijden op het niveau dat ze op dit moment heeft.
Degene die haar rijd heeft jarenlange wedstrijd ervaring op m-z niveau. Ze geeft haar geen kans om om te draaien en rijdt haar gewoon goed voorwaarts door.
Is dit een uitprobeerfase? En als deze ruiter haar daardoor rijdt hoe groot is dan de kans dat ze het straks bij mij ook gaat doen?

aeolusnr1

Re: omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:29

het is nooit een goede keus een groen paard bij een groene ruiter, dat kan alleen maar gedonder opleveren , maar zal het paard ook beperken in wat het had kunnen worden.
En tjaaaa of die ruiter haar goed gaat kunnen doorrijden das iets dat ik van hieruit net kan beoordelen, we kennen die ruiter niet he.
Je zegt dat die M en Z rijdt, dus daar is geen twijfel over, die ruiter kan al wel een beetje rijden das zeker, maar of die een jong dier ook goed gaat kunnen opleren das nog maar de vraag, das echt een vak appart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:30

Niet te voorspellen, of het paard het bij jou nog zal gaan proberen. Dat zal er een beetje aan liggen in hoeverre de huidige ruiter het paard dit grapje kan laten vergeten.
Tip: laat niet alleen je paard begeleiden, maar ook jezelf en jullie als combinatie.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 00:00

Laat ik vooropstellen dat ik het volste vertrouwen heb in de ruiter en dat ik zelf ook al jaren gereden heb ( ook wedstrijdmatig). Wil alleen nu niet het risico lopen dat iets fout gaat omdat het de eerste keer is dat ik zelf zo'n jong dier heb en heb een eigen zaak dus vandaar de keuze om het paard iets verder te laten opleiden door iemand die niets anders doet. Binnenkort beginnen we idd ook samen met lessen dus alles wordt onder begeleiding gedaan. IK heb er het volste vertrouwen in maar vroeg me alleen af of er nog mensen waren met ervaring hiermee en die tips hadden.

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:29

misschien is het een odee dat jij op het paard gaat en zij les geeft/ je helpt , want uiteindelijk moet jij toch gaan rijden met jou paard ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:54

Uit proberen zou ik zeker niet van uit gaan, het dier vind het gewoon moeilijk, is net onder het zadel, snapt dus heel veel niet, galopperen zou ik de komende tijd zeker dus nog niet doen,
Ga lekker aan de gang met de basis en zoek iemand die jou kan begeleiden, de ruiter die haar nu berijd is ervaren, maar zal ook uit moten kijken niet teveel druk op zo`n jong dier gaan zetten, begin dus bij het begin, jij kan dit gedrag voorkomen als je zelf gaat rijden , door een band met het dier te gaan krijgen, je hebt het pas 2 weken, wat verwacht je dan???

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:02

Joh je hebt net 2 weken je paard! Jij zou nog helemaal niks anders moeten doen dan een beetje stappen en kennismaken. Beestje is ook net verhuisd, jong en snapt het allemaal nog niet zo goed.

Geef hem eerst eens even de tijd om zich thuis te voelen voor je van alles van hem vraagt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:07

Ik zou er zeker geen Z ruiter op willen als het mijn paard is, tenzij ze het heel subtiel aan kunnen pakken en echt weten hoe een jong dier te rijden.
Maar heel veel Z ruiters rijden op Z paarden , maar een paard op leren hebben er veel ook niet gedaan en als je Z rijd hoef je niet perse een jong paard te kunnen rijden, dan kun je het nog beter zelf doen met goeie begeleiding.

De basis is belangrijk, wat doet het jong dier met grondwerk, longeren, dubbelen lijnen en werk vooral vanaf de grond niet met bit , zeker niet bij zo`n jong dier, want vaak komt er toch te veel druk in de mond als je dit met bit doet en dat wil je niet neem ik aan.

Maar een dier 2 weken hebben en dan al door een Z ruiter voorwaarts laten rijden, sorry maar vraag me dus echt af of die ruiter weet wat voorwaarts is?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:31

Ik meld me :oo

Groene pony & Groene ruiter.
T'is wel een beetje een uittestfase.
Misschien ben je zelf gespannen, onbewust.
Je denkt misschien wel van oh jee zal ze goed luisteren of zal er iets gebeuren wat ik niet wil?
Je paardje voelt wat jij als het ware ook voelt.
Ik ga mee met de reacties hierboven.

Kijk: het is niet slim om een groene ruiter op een groen paard te zetten, oke.
Maar een Z-ruiter op een groen paard gaat ook niet goed klikken denk ik.
Ik denk dat je dan beter iemand kan hebben die verstand heeft van jonge paarden, dat ze weten hoe ze moeten zitten en hoe ze het paard rustig kunnen krijgen of goed kunnen 'opvoeden'.
Ik vind dat het rijden wel een beetje met de opvoeding heeft te maken, want als jou paard dingen doet die jij niet wil, toont hij geen respect voor je. Tenminste, zo kreeg ik het te horen van anderen.

En zoals ik las, net 2 weken bij je?
Begin bij de basis.
Doe grondwerk, misschien vind ze VD wel heel leuk...
Probeer andere dingen dan alleen maar rijden en zorg eerst voor een band.
Die vertrouwen die je dan hebt, moet er ook zijn met het rijden.
Als dat er is, dan zul je zien dat het al een stuk beter gaat.

TS, laat je het me weten als het over is? Wil dat stiekem toch wel heull erg graag weten.. :o

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:52

ik heb sinds juli 2010 een fries, en die begon met uitproberen na een maandje of 3. omdat ik dan toch wel heel veel paard onder me heb, en ik niet wil dat er ongelukken door zijn fratsen gaan gebeuren, en zijn vorige eigenaar continu met zo'n ding omreed, heb ik een thiedeman gekocht. het helpt. geen fratsen meer. bovendien staat hij nu nog, volgende week gelukkig niet meer, 24 uur per dag op stal, en daar zou ik zelf ook knettergek van worden.

ik zou dat alleen bij een jong paard wat net onder het zadel is, een thiedeman, en ook nog een paard wat je net hebt, nooit en te nimmer doen. probeer eerst vertrouwen en een band op te bouwen, borstel 'm tot dat ie een ons weegt, laat weten dat je er bent, en start met grondwerk, heb ik ook gedaan, en mijn paard is 7 en heeft M dressuur gelopen.

want voor jou paard is alles nieuw en heel erg vreemd. onzekerheid dus, en het paard moet nog leren dat jij zijn enige stabiele factor bent. ik zou er zeker niet meteen iemand bovenop zetten, ook al zit hij/zij dan in de Z dressuur, die 'm eens goed doorrijdt, want dat is een vak apart.

suc6

alegro_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:52

hier een groene ruiter met groen paard.
iets meer dan een jaar geleden kocht ik een 4 jarige door gereden paard(dus niet :+ ). na een paar maanden aanklooien zonder de juiste begeleiding flinke klappers gemaakt tehebben. heb ik hem voor 6 maanden vrij gegeven niet alleen omdat ik vondt dat hij het nodig had maar ook omdat ik een beetje bang voor hem was :Y) . nu ben ik pas in het begin van de zomer weer begonnen en heb ik dit keer wel de juiste begeleiding gevonden gaat het een stuk beter. dus mijn advies zoek alsjeblieft de juiste begeleiding iemand die vestand heeft van jonge paarden. zo voorkom je waarschijlijk een hoop gedonder.
sucses en veel pleizier met je nieuwe aanwinst

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:08

De helft van deze raadgevers kan schijnbaar niet lezen of geven commentaar zonder het te volgen.
Ik ben zelf geen groene ruiter.
Verder geef ik aan dat de persoon die haar nu rijdt beroepsmatig paarden inrijd, doorrijd en dan weer verkoopt.
Verder wil ik de mensen die echt advies geven bedanken en ik vind het verhaal van Alegro erg leuk!
Goed gedaan en in ons heb ik ook alle vertrouwen!
Ps. grondwerk ben ik ook bekend mee en dat vindt ze idd heel leuk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:30

hoi

ik heb ook een paard hij is wel niet meer groen maar hij is zwaar verwaarloost geweest
daardoor is hij nu redelijk wild
en als ik voor het opzadelen een join-up doe is hij rustiger want dan vertrouwthij me helemaal
dit kan jij misschien ook eens proberen

misschien doet ze moeilijk omdat ze te snel zadelmak gemaakt is en daar een trauma aan heet overgehouden en daar daarom zo moeilijk doet en ik zou ook zelf probeeren haar te rijden want nu word ze zo doorgereden en binnenkort is ze die rijstijl gewoon en uw rijstijl niet gewoon veel groene paarden zijn daar gevoelig aan

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:39

Een join-up moet je toch niet elke keer doen!?
Monty Roberts die advieseerde maximaal 3x in een PAARDENLEVEN!
Dat is wel heel wat anders dan elke keer voor het opzadelen??

alegro_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:22

hahahaah leuk dat je mijn verhaal leuk vindt terwijl ik zelf toch een aantal keer jankend op mijn paard heb gezeten ;( .

ik wil je dat ook echt aanraden om eerst te gaan grondwerken daar heb ik de afgelopen tijd veel aan gehad niet alleen onder het zadel maar ook in de omgang(hij is net een verwende shetlander! }:) ) en hebben we een hele goede band gekregen en het zal ook helpen onder het zadel tenslotte moet het paard jou vertrouwen en jou als leider zien in de omgang en onder het zadel.

Mijn paard draaide ook wel eens om en altijd als hij dat deed maakte hij zich aan één kant sterk doet die van jou dat ook?

ik ben zelf heel consuqent in het rijden geworden en slecht gedrag wordt afgestraft (ik lachte er de eerste paar keer om vondt het wel grappig, FOUT!!!) en goed gedrag beloondt. als je niet consuqent bent met rijden sluipen er al gauw kleinen foutjes in zeker bij een jong paard die je in eerste instantie zelf niet door heb of laat want ze is nog maar net onder het zadel. tuurlijk mag ze iets niet snappen ze is nog jong en net onder het zadel en daar moet je goed een onderschied in vinden.

hopelijk heb je wat aan me lange verhaal
gr ruby

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:45

Ik denk dat het wel een beetje uitproberen is
Ze merken snel genoeg als je geen overmacht hebt
Ik heb dit ook zelf ervaren met een dominante merrie
De ervaren ruiter die nu rijd rijd waarschijnlijk met een andere houding dan jou vandaar dat ze het misschien minder snel bij diegene doet

gewoon niet opgeven..

Let wel op dat je niet teveel vraagt van een groen paard, je moet het wel leuk houden. pas als ze echt een beetje doorheeft hoe het moet kan je meer gaan vragen
eerst maar eens vertrouwen kweken zou ik zeggen
en lessen zou ik zeggen

succes

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:12

Je handelt in mijn ogen op de juiste manier. Wanneer degene die hem nu rijdt vind dat jij er weer op kan de eerste paar keer in ieder geval onder begeleiding van haar rijden. Zij kent het paard dan ook en kan jou op de juiste manier begeleiden. Daarnaast vind ik dat de galop ook tot de basis beboort, dus deze ook gewoon mee pakken. Consequent zijn bij jonge paarden is het belangrijkste wat er is. Als ze jou omdraait, gewoon duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent en daar mag je best hard in zijn. Dat is echt niet 'zielig' omdat die nog zo jong is. De meesten die hier reageren hebben volgens mij geen idee hoe ze een jong paard consequent moeten opleiden. Dat hele gebeuren van grondwerk en 2 uur borstelen hoeft in mijn oogen echt niet. Wanneer jij op je paard zit, heeft die maar 1 keuze en dat is luisteren naar wat jij wil en dat bereik je alleen maar door consequent te zijn. Op een bedrijf waar ze paarden professioneel doorrijden/zadelmak maken hebben ze echt geen tijd om te gaan 'tutten' met een paard.

Dus om nog even terug tekomen op jouw verhaal, goede keuze gemaakt :j. Straks wanneer jij hem weer rijdt, consequent blijven in je rijden. Wel rekening houden met zijn leeftijd en wat die wel of niet aan kan, maar wat je doet wel consequent doen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:39

de kans dat ze uitprbeerd is heel groot. zeker gezien de leeftijd van het paard.
ik denk ook zeker dat ze het bij jou ook gaat proberen.
niet om jou bang te maken maar vaak doen paarden dat toch nog even weer.
wat je er tegen kunt doen? je hebt door dat ze het zal gaan proberen.
daarom moet je zelf consequent blijven rijden. geef haar ook niet de kans om te draaien.
en mocht ze het wel doen rij je onverstoorbaar weer de goede kant op.
laat je niet overdonderen door haar.
wat ook wel eens helpt is een tik aan de kant waar ze opdraait.
hierdoor krijgt ze de associatie met draaien.
dan zal ze het niet gauw weer willen doen.

veel succes!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:14

Suzz14 schreef:
Een join-up moet je toch niet elke keer doen!?
Monty Roberts die advieseerde maximaal 3x in een PAARDENLEVEN!
Dat is wel heel wat anders dan elke keer voor het opzadelen??

dat van 3 keer klopt niet hoor want ik heb veel boeken waar dat niet instaad
een join-up is gewoon voor een goede vertrouwensband en kun je zo vaak doen als je wilt
door die vertrouwensband kan gaat het paard beter jouw comando's opvolgen

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:56

Ja en veel boeken kan ook bullshit zijn,
Monty Roberts heeft het uitgevonden en adviseerd het persoonlijk.

Lijkt me toch niet zo geloofwaardig meer dan, die boeken :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:09

Ik denk dat de join-up van Monty Roberts ook heel wat anders inhoudt, dan de join-up die mensen altijd aanraden. Er zijn zoveel mensen die heel vaak een join-up doen met hun paard, dat ik betwijfel dat die echt allemaal de ingrijpende join-up gebruiken die Monty Roberts bij extreme gevallen gebruikt.

En TS: ik vindt het erg jammer dat je zo reageerd op alle reacties die jou niet aanstaan. Ik vind gewoon dat je zo'n jong dier eerst de tijd moet geven om te wennen en zich thuis te voelen, een band te creëren met jou. Grondwerk lijkt me dan inderdaad een goeie. (weet niet op wat voor grondwerk jij doelde?) Als op de grond alles goed gaat, zou het erop ook goed moeten gaan.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van iemand anders op m'n paard te laten rijden. Ik wil graag met mijn paard zelf alle moeilijkheden overkomen, problemen handelen en ook de vooruitgang weer zien! Leer je zelf veel meer van (zo'n jong dier is een stuk gevoeliger, dus kun je verfijnder rijden) en als je samen alle ups en downs meegemaakt hebt, is jullie band des te sterker.

En als die Z-ruiter echt zo goed rijdt, zal het jonge dier misschien heel slecht op jou reageren, omdat jij nog niet zo goed rijdt. Heeft dan meer moeite met z'n balans, voelt zich misschien geremd etc.

Ik zou dus paardje lekker rust geven en daarna lekker zelf erop met begeleiding van die Z-ruiter.

Denk dat je daar het meest mee opschiet.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:09

Ik ben het eens met Sassol.

@Sassol, wat versta jij onder een Join-Up dan die de meeste mensen doen? :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:00

Denk dat de join-up die de meeste mensen doen inhoudt dat ze een paar keer plekje inpikken van het paard en hem daarna rondjes laten rennen. Aan het eind loopt het paardje als een hondje achter je aan en dat vinden de meesten zo leuk en doen daarom vaker een 'join-up'.

En Monty Roberts verbant het paard ook een tijdje van de kudde volgens mij (weet niet precies hoe de join-up in elkaar zit, daarom gebruik ik hem zelf ook niet) om hem daarna weer rustig te integreren (hierbij zal hij het paard ook vast wat rondjes laten rennen, alleen weet hij waar hij op moet letten) als het paard zich weer als gewoon paard gedraagt.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:20

Hmmm ja...

Maar dan nog, elke keer als je gaat rijden?
Lijkt me beetje veel van het goede.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:37

Suzz14 schreef:
Hmmm ja...

Maar dan nog, elke keer als je gaat rijden?
Lijkt me beetje veel van het goede.

Denk dat de join-up die olafgek uitvoert gelijk staat aan het longeren voor je gaat rijden. Elke keer longeren voor je gaat rijden is ook een beetje veel van het goede, maar kan geen kwaad.