Na 2 jaar nog steeds geen goed gevoel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Na 2 jaar nog steeds geen goed gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:44

Ik heb een haflingermerrie van 5 jaar, een erg dominant maar ook wel lief vrouwtje.
Ze is nu al even onder het zadel,maar we zijn alleen maar aan het vechten om lekker te rijden
(dit is een omschrijving, niet letterlijk bedoeld)

Veel mensen kunnen er zo mee wegrijden, maar mij lukt dat gewoon niet lekker.
Ik heb ook altijd gewoon rustige en makkelijke paarden gereden, misschien dat het daaraan ligt?
Ik ben erg streng voor haar, maar dat moet ook. Ze gaat continu mijn grens over en is heel druk in de omgang. Ze is drammerig, ook onder het rijden. Ze staat wel stil tijdens het poetsen enzo dus dat is geen probleem. Ik heb consequent les, dat gaat wel goed. Maar alleen gaat het soms goed. ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet want ze gaat me echt aan het hart, maar ik beleef steeds minder plezier aan haar hierdoor! En dat terwijl bijvoorbeeld mijn instructrice er zo mee weg rijdt. Ze is heel heet onder het zadel, maar wil absoluut voor je werken.

Wie heeft zoiets meegemaakt? En hebben jullie tips?
Zit wel een beetje in zak en as eigenlijk..

Duhelo

Re: Na 2 jaar nog steeds geen goed gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:26

Misschien kan je merrie net niet goed om met het strenge rijden?
de mijne is ook zo, wil je iets afdwingen maakt ze zich sterk en dwingt dingen af van mij
als ik het daarentegen vraag doet ze alles voor mij :D

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:27

Bedankt voor je reactie!
Streng rijden doen we al even niet meer.
we zijn meer aan ontspanning aan het werken en op eigen benen lopen.
Wel is het zo dat als iets niet goed gaat, dan gaat ze heel hard draven en als ik dan boos wordt werkt dat alleen maar averechts. Ze weet ook precies wat te doen om mij boos te laten worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:31

haha, zou een paardje voor mij zijn.
Wat je kunt proberen is het ongewenste gedrag om te draaien zodat het lijkt dat jij dat gevraagd hebt.
Stel, ik rij een schoudervoor, paardlief maakt zich boos, neemt het bit vast en rent onder mij uit, dan ga ik zelf wat extra teugel geven, en ze net een paar passen vooruit gaan rijden, daarna rustig terug zitten, terug oppakken, en opnieuw proberen
als ik ze tegenwerk als ze wegrent en probeer terug te krijgen, heb ik na 10 minuten een vatje dynamiet onder mijn kont die ieder moment kan ontploffen (en dat voor een trekpaard :D)
na verloop van tijd zal ze doorhebben dat het wegrennen geen oplossing is, daar ze dan toch nog hard moet werken, maar in een andere vorm
eenmaal ze dat doorheeft zal het wegrennen gaan verminderen naar wat verruimen, tot zich gewoon effe vastzetten, en dan kun je ze er wel doorrijden zoals het officieel moet zeg maar :D

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:37

dat klinkt echt als mijn merrie!
bizar zeg :D

ik ga hier zeker mee aan de slag, bedankt he!

ze heeft ook onwijs veel energie en dat voor een haflinger!
ze zou het liefst elke dag buitenritten maken van 3 uur!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:43

haha, onze paarden zijn dubbelgangers :P
buitenritten is de mijne minder gecharmeerd van, maar doet het wel
probleem is dat ze wel vlug in de makkelijke modus gaat (zich eerst gaan opfokken omdat ze niet wil, en dan uiteindelijk toegeven en in de kameelmodus gaan, enkel maar links galoperen, en zo star en strak mogelijk lopen)
zodoende is ze nu na een maand enkel buitenritten al zo scheef als een banaan, en gooit me constant naar links, dus dit wordt meer pistewerk :D
ze loopt trouwens ook vlot langere ritten mee (afgelopen zondag 25 km gereden bij een paardenzegening, de week ervoor ook een rit van 3 uur, twee weekjes daarvoor ook een 25 km, 3 weken daarvoor 13 km, en half augustus een tweedaagse van 85 km!)

Maargoed, back to the point :D
Bij dergelijke merries is het echt af te raden om te gaan vechten, uiteindelijk is het een grote strijd en uiteindelijk verlies je toch.
toen we net begonnen buitenrijden deed ze niks anders dan staken, achteruit lopen, bokken steigeren, enz.
Dan heb ik ze eenmaal doorgepakt (koetsbit erin in 200 m achteruit gezet in de richting dat ik wilde), en daarna liep ze als een zonnetje, ze draait zich soms wel 180 graden om, en als ik begin te vechten (voorkomen dat ze zich omdraait) begint ze in haar oude staakgedrag te vervallen
als ik ze daarentegen het "gun" om zich om te draaien, kan ik ze daarna direct 180 graden doordraaien zodat we weer indezelfde richting staan als waar ik wil.
na enkele keren heeft ze het door dat het geen nut heeft en loopt vrolijk verder, geen ruzie, geen stress, gewoon rustig :D

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:48

Zo heb ik ook bijna 2 jaar gereden, uiteindelijk heb ik het overwonnen en gaat het super.
Maar zoals gezegd werd, als die van jou gaat rennen moet jij expres door zetten dat ze moet rennen tot dat jij het genoeg vind en dan mag ze er pas mee stoppen.
Consuqeunt zijn en niet opgeven.

succes.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:53

DNIEZE schreef:
Zo heb ik ook bijna 2 jaar gereden, uiteindelijk heb ik het overwonnen en gaat het super.
Maar zoals gezegd werd, als die van jou gaat rennen moet jij expres door zetten dat ze moet rennen tot dat jij het genoeg vind en dan mag ze er pas mee stoppen.

succes.

dank je wel voor de aanmoediging!
we passen ook wel bij elkaar want ik ben ook een heethoofd, maar ze snapt me gewoon echt niet.

maar als ze gaat rennen uit zichzelf en ik doe daar niks aan moedig ik het toch zelf aan? ik zal het niet afstraffen, maar wel na een rondje de baas willen zijn.
De mijne heeft zoveel energie dat ze wel 20 minuten kan rennen. Het duurt dan ook heel lang voordat ik der weer rustig heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:05

je moedigt het aan op het moment dat je ze laat rennen en zelf laat kiezen om te stoppen.
Beter idee is om ze te laten rennen en ondertussen aan het werk te zetten (indien mogelijk grote en kleine voltes rijden ), en dan wanneer ze wil vertragen net in een goede galop houden en nog effe doorrijden ;)

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:12

eridinges schreef:
DNIEZE schreef:

succes.

dank je wel voor de aanmoediging!
we passen ook wel bij elkaar want ik ben ook een heethoofd, maar ze snapt me gewoon echt niet.

maar als ze gaat rennen uit zichzelf en ik doe daar niks aan moedig ik het toch zelf aan? ik zal het niet afstraffen, maar wel na een rondje de baas willen zijn.
de mijne heeft zoveel energie dat ze wel 20 minuten kan rennen. Het duurt dan ook heel lang voordat ik der weer rustig heb.

Dan word dat dus 20 minuten (niet letterlijk) rennen totdat jij het genoeg vind en doe dit nou echt want ik meen het dat helpt echt heel goed.
En wanneer ze vertraagt en jij merkt dat, been eraan en juist door blijven galopperen. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:21

Ik heb een hele gevoellige merrie gereden. Altijd alleen maar hard willen, ontspanning was er eigenlijk nooit. Juist harder laten lopen? Dan raakte ze helemaal van streek en kreeg ik er helemaal geen rust meer in. Ik probeerde zelf altijd rustig te blijven, schakelen. Gevoel is heel erg belangrijk bij zo'n dier! Het kan ook gewoon zijn dat jullie niet klikken..

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:32

Misschien helpt het ook als je het voer aanpast.. wat minder energierijk.
De haflinger van mijn vriendin wordt daar ook vervelend en drammerig van en na aanpassing van het voer ging het wel goed.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:33

Een heet paard is een uitdaging om te rijden...wat helpt is als je er een beetje de lol van in kan zien.
Mijn andalusier mag ook graag rennen, vooral als ik iets vraag wat hij moeilijk vindt, bijvoorbeeld de zeer ingewikkelde oefening "arbeidsdraf" :)

Ik blijf op zulke momenten heel consequent halve ophoudingen maken, gecombineerd met de stemhulp "hooo". Op het moment dat hij langzamer gaat, laat ik los. Hij gaat dan meteen weer harder, ik maak weer een ophouding, zeg hooo, laat los, hij gaat weer harder etc. Dat blijf ik herhalen tot hij weer een beetje aanspreekbaar is.

Dat helpt bij mijn paard beter dan leten rennen tot ik 'stop' zeg, want dan gaan we wel erg hard.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:39

Ik heb precies zo'n zelfde merrie als de jouwe volgens mij.
Wat mij heel erg geholpen heeft is rustig blijven, de slechte dingen eerlijk maar rechtvaardig afstraffen en vooral de goede dingen HEEL goed belonen. Zij reageert hier super op, ik stap eigenlijk nooit meer af met het gevoel dat het een rot paard is........ ( wat ook absoluut niet zo is, maar dat denk je af en toe als je boos afstapt :) )
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 11-11-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:40

Het helpt inderdaad echt om juist dat rennen als ze dat gaat doen door te zetten en wanneer zij ermee wil stoppen zorg jij ervoor dat ze doorgaat en daarna laat je haar stoppen en probeer je het weer opnieuw, mijn fjord heeft dit soort streken ook wel eens en bij mij heeft dat dus ook wel geholpen. Nu is het een superfijn paard om op te rijden!

Wat Dirkus zegt kan misschien ook wel helpen bij jouw haflinger, ik zou het allebei eens uitproberen!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 11:50

dirkus schreef:
Een heet paard is een uitdaging om te rijden...wat helpt is als je er een beetje de lol van in kan zien.
Mijn andalusier mag ook graag rennen, vooral als ik iets vraag wat hij moeilijk vindt, bijvoorbeeld de zeer ingewikkelde oefening "arbeidsdraf" :)

Ik blijf op zulke momenten heel consequent halve ophoudingen maken, gecombineerd met de stemhulp "hooo". Op het moment dat hij langzamer gaat, laat ik los. Hij gaat dan meteen weer harder, ik maak weer een ophouding, zeg hooo, laat los, hij gaat weer harder etc. Dat blijf ik herhalen tot hij weer een beetje aanspreekbaar is.

Dat helpt bij mijn paard beter dan leten rennen tot ik 'stop' zeg, want dan gaan we wel erg hard.

Dit herken ik heel erg. Wij doen dit op precies dezelfde manier. En natuurlijk weet ik dat het hard werken is, maar ik had het wel iets minder gecompliceerd verwacht als ik eerlijk ben.. :o Ik ga hier eerst mee verder want dit oefenen we tijdens de les ook samen met de overgangen van draf naar stap. In de bak is ze nu ook rustiger als met een buitenrit.

Ik wil haar ook even laten nakijken want ze komt niet goed door der hengstigheid heen. Ze is dan nog narriger en gevoeliger.

ze krijgt al weinig voer. Ze krijgt 2 handjes brok en een beetje muesli met 4 keer per dag veel hooi.
Op aanraden van de DA voer ik ook magnesium bij.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 11:53

laura1987 schreef:
Ik heb precies zo'n zelfde merrie als de jouwe volgens mij.
Wat mij heel erg geholpen heeft is rustig blijven, de slechte dingen eerlijk maar rechtvaardig afstraffen en vooral de goede dingen HEEL goed belonen. Zij reageert hier super op, ik stap eigenlijk nooit meer af met het gevoel dat het een rot paard is........ ( wat ook absoluut niet zo is, maar dat denk je af en toe als je boos afstapt :) )

Dit proberen we nu ook om alles om te zetten in iets positiefs.
Alleen ik wordt heel snel boos omdat ze tijdens een rit niet meer afkoeld. Dan is er zoveel spanning waar ik dan weer spanning van krijg om het zo even uit te leggen. En ja dat ik met een rotgevoel afstap heeft alleen met zwakheid te maken. ik voel me dan zo machteloos. kon het gisteren trouwens wel positief afsluiten door na een buitenrit even in de bak te rijden voor 10 minuten. Wat overigens erg braaf ging.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:53

Ikzelf heb ook een haflinger van 4 jaar die in het begin erg rennerig was in de draf. De tip die ik kreeg was langzaam lichtrijden. Dus lichtrijden op een langzamer ritme, dan gaat je paard vanzelf langzamer lopen. Tenminste die van mij wel, heeft me super geholpen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:08

@ts ik heb dit ook gehad, dat ik dan ontzettend boos werd, maar hierdoor ging het rijden alleen maar rotter.
Nu rent ze ook, springt ook weg, bokt, valt door mijn binnenbeen heen en ga zo maar door, het enige wat veranderd is dat als ik boos wordt ik of een keer diep zucht en rustig doorzet of even ga stappen om af te koelen. Hierna rij ik verder en bij elk goed ding wat ze doet hoor je mij constant "braaf, goed zo meisje'" en ga zo maar door.
Bij de mijne werkt het ook om langzamer licht te rijden en hoe gek het ook klinkt te '" knijpen" met mijn bovenbenen, maargoed dit is bij ieder paard juist een teken om harder te gaan volgens mij.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:09

izzie schreef:
Ikzelf heb ook een haflinger van 4 jaar die in het begin erg rennerig was in de draf. De tip die ik kreeg was langzaam lichtrijden. Dus lichtrijden op een langzamer ritme, dan gaat je paard vanzelf langzamer lopen. Tenminste die van mij wel, heeft me super geholpen.

Dit hebben we al gedaan en gaat op zich goed. Het is meer der karakter onder het rijden, niet hoe ze loopt. Ze rent niet altijd, maar is vaak gespannen waardoor oefeningen niet goed uitpakken. En als ze in zo'n bui is: ik kan alleen maar hard stappen, heeft diep zitten en langzamer lichtrijden ook geen zin.
Alleen heel veel geduld heeft dan zin.

Ik heb op basis van een aantal reacties een reading aangevraagt en we gaan meer grondwerk doen.

Bedankt voor de super tips die ik tot nu toe heb gekregen!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:12

laura1987 schreef:
@ts ik heb dit ook gehad, dat ik dan ontzettend boos werd, maar hierdoor ging het rijden alleen maar rotter.
Nu rent ze ook, springt ook weg, bokt, valt door mijn binnenbeen heen en ga zo maar door, het enige wat veranderd is dat als ik boos wordt ik of een keer diep zucht en rustig doorzet of even ga stappen om af te koelen. Hierna rij ik verder en bij elk goed ding wat ze doet hoor je mij constant "braaf, goed zo meisje'" en ga zo maar door.
Bij de mijne werkt het ook om langzamer licht te rijden en hoe gek het ook klinkt te '" knijpen" met mijn bovenbenen, maargoed dit is bij ieder paard juist een teken om harder te gaan volgens mij.

Oke dat doet de mijne niet gelukkig. Bokken enzo.. Ben ik toch niet de enige met problemen :+
knijpen met mijn bovenbenen deed ik eerst ook en veroorzaakt volgens mijn lesgeefster veel spanning en moet nu dus haar ritme met mijn zit gaan voelen en haar in tramspoor te laten lopen zodat ze op eigen benen gaat lopen en meer balans heeft.

mijn instructie kan er zo mee wgrijden, en wanneer ik dat zie denk ik dat wil ik ook want ze kan het wel <3

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:17

Tsjah, ik vind het rennen, bokken enzo niet super erg. Het is dan dubbel zo leuk als ze wel een keer goed loopt :)
Dat knijpen met je bovenbenen is inderdaad niet bij ieder paard verstandig, maargoed de mijne gaat daar juist rustiger van lopen.

Als je instructrice er zo mee wegrijd is dan niet jouw geduld puur het probleem? ( dit bedoel ik echt niet gemeen).

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:23

laura1987 schreef:
Tsjah, ik vind het rennen, bokken enzo niet super erg. Het is dan dubbel zo leuk als ze wel een keer goed loopt :)
Dat knijpen met je bovenbenen is inderdaad niet bij ieder paard verstandig, maargoed de mijne gaat daar juist rustiger van lopen.

Als je instructrice er zo mee wegrijd is dan niet jouw geduld puur het probleem? ( dit bedoel ik echt niet gemeen).

Nee snap dat je het niet gemeen bedoeld hoor.
Zij kan heel goed overweg met heftige paarden en heeft veel meer ervaring.
Ze rijdt in de hogere dressuur en de klik is er echt. Ook tussen mij en mijn merrie.
Het is bij mij ook een gebrek aan ervaring bij een jong heet paard en het feit dat als ik heel eerlijk ben dat ik meerdere dagen in de week begeleiding zou moeten hebben. Heb dat nu 1 a 2 dagen in de week.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:41

Kan je dan niet meer dagen onder begeleiding rijden?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 13:01

laura1987 schreef:
Kan je dan niet meer dagen onder begeleiding rijden?

Dit ga ik wel vragen ja