Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)

DNIEZE schreef:Zo heb ik ook bijna 2 jaar gereden, uiteindelijk heb ik het overwonnen en gaat het super.
Maar zoals gezegd werd, als die van jou gaat rennen moet jij expres door zetten dat ze moet rennen tot dat jij het genoeg vind en dan mag ze er pas mee stoppen.
Consuqeunt zijn en niet opgeven.
succes.
eridinges schreef:DNIEZE schreef:Zo heb ik ook bijna 2 jaar gereden, uiteindelijk heb ik het overwonnen en gaat het super.
Maar zoals gezegd werd, als die van jou gaat rennen moet jij expres door zetten dat ze moet rennen tot dat jij het genoeg vind en dan mag ze er pas mee stoppen.
Consuqeunt zijn en niet opgeven.
succes.
dank je wel voor de aanmoediging!
we passen ook wel bij elkaar want ik ben ook een heethoofd, maar ze snapt me gewoon echt niet.
maar als ze gaat rennen uit zichzelf en ik doe daar niks aan moedig ik het toch zelf aan? ik zal het niet afstraffen, maar wel na een rondje de baas willen zijn.
de mijne heeft zoveel energie dat ze wel 20 minuten kan rennen. Het duurt dan ook heel lang voordat ik der weer rustig heb.
) dirkus schreef:Een heet paard is een uitdaging om te rijden...wat helpt is als je er een beetje de lol van in kan zien.
Mijn andalusier mag ook graag rennen, vooral als ik iets vraag wat hij moeilijk vindt, bijvoorbeeld de zeer ingewikkelde oefening "arbeidsdraf"![]()
Ik blijf op zulke momenten heel consequent halve ophoudingen maken, gecombineerd met de stemhulp "hooo". Op het moment dat hij langzamer gaat, laat ik los. Hij gaat dan meteen weer harder, ik maak weer een ophouding, zeg hooo, laat los, hij gaat weer harder etc. Dat blijf ik herhalen tot hij weer een beetje aanspreekbaar is.
Dat helpt bij mijn paard beter dan leten rennen tot ik 'stop' zeg, want dan gaan we wel erg hard.
Ik ga hier eerst mee verder want dit oefenen we tijdens de les ook samen met de overgangen van draf naar stap. In de bak is ze nu ook rustiger als met een buitenrit. laura1987 schreef:Ik heb precies zo'n zelfde merrie als de jouwe volgens mij.
Wat mij heel erg geholpen heeft is rustig blijven, de slechte dingen eerlijk maar rechtvaardig afstraffen en vooral de goede dingen HEEL goed belonen. Zij reageert hier super op, ik stap eigenlijk nooit meer af met het gevoel dat het een rot paard is........ ( wat ook absoluut niet zo is, maar dat denk je af en toe als je boos afstapt)
izzie schreef:Ikzelf heb ook een haflinger van 4 jaar die in het begin erg rennerig was in de draf. De tip die ik kreeg was langzaam lichtrijden. Dus lichtrijden op een langzamer ritme, dan gaat je paard vanzelf langzamer lopen. Tenminste die van mij wel, heeft me super geholpen.
laura1987 schreef:@ts ik heb dit ook gehad, dat ik dan ontzettend boos werd, maar hierdoor ging het rijden alleen maar rotter.
Nu rent ze ook, springt ook weg, bokt, valt door mijn binnenbeen heen en ga zo maar door, het enige wat veranderd is dat als ik boos wordt ik of een keer diep zucht en rustig doorzet of even ga stappen om af te koelen. Hierna rij ik verder en bij elk goed ding wat ze doet hoor je mij constant "braaf, goed zo meisje'" en ga zo maar door.
Bij de mijne werkt het ook om langzamer licht te rijden en hoe gek het ook klinkt te '" knijpen" met mijn bovenbenen, maargoed dit is bij ieder paard juist een teken om harder te gaan volgens mij.
laura1987 schreef:Tsjah, ik vind het rennen, bokken enzo niet super erg. Het is dan dubbel zo leuk als ze wel een keer goed loopt![]()
Dat knijpen met je bovenbenen is inderdaad niet bij ieder paard verstandig, maargoed de mijne gaat daar juist rustiger van lopen.
Als je instructrice er zo mee wegrijd is dan niet jouw geduld puur het probleem? ( dit bedoel ik echt niet gemeen).