Probleem met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sillo

Probleem met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 17:18

Hallo Bokkers,

Ik rijd een merrie van 5 jaar, Aphrodite v. obelisk. Ze is sinds de zomer intensief onder het zadel. Ik heb op dit moment een beetje een probleem met de overgangen. In het begin ging het erg goed en reageerde ze goed op mijn zit. Nu loopt ze erg door me heen. Vooral de overgang van draf naar stap en van stap naar het halthouden is nog erger. Ze drukt zich er volledig uit en gaat heel erg hangen in de teugels. Ik probeer zo min mogelijk aan de teugels te zitten omdat ik toch het liefst haar op me zit terug rijd. Soms ben ik weleens een heel rondje bezig om haar stil te laten staan. Erg vervelend dus! Vanaf 22 nov. ga ik les nemen van Barbara Koot, maar ik was benieuwd of jullie tegen die tijd al wat tips voor mij hadden!

Groetjes :D

Moll

Re: Probleem met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:46

nou sucses bij Barbara Koot.....

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:27

haha, ja ik heb er ook 1, PRECIES hetzelfde!! Ik praat nu even hoe het bij mijn paard is hoor. Als ik een overgang maak van draf naar stap, dan blijft hij in de overgang zelf niet actief genoeg, hij laat achterhand een beetje slingeren en zet het niet goed onder de massa. Daardoor krijg je het probleem dat hij zichzelf helemaal naar voor laat 'vallen' waardoor hij gaat hangen op de teugels en zich 'wegdrukt' Vandaag heb ik er toevallig heel hard aan gewerkt met mijn instructrice. Heel veel sluitwerk oefenen. in het begin veel stappen, in de stap kan je zooo veel doen! zoveel verruimen en sluiten. Ruiters vergeten dat vaak. Het begint al in de stap, laat hem maar is helemaal terugkomen, maar je onderbenen er wel aanhouden, om de achterhand te blijven activeren. Echt tussendoor zooveel overgangen van draf naar stap maken. en goed voorbereiden. teruglaten komen dan weer vooruit, dan weer terug laten komen. Zodra je op dat puntje komt als je gaat sluiten dat je voelt dat hij al gaat 'hangen' of dat hij weerstand bied, gelijk vooruit. en dan gelijk weer herhalen. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:14

@ desire
Bedankt voor je tip. Ga hem morgen eens uitproberen :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:20

Heb dit ook een beetje bij het paard dat ik aan het inrijden ben. Volgens mij wisselen ook de 'problemen' dit betekend wel dat ze vooruit gaan. Halthouden was erg moeilijk in het begin, terug naar stap ging prima vanwege de stemhulpen waarmee ze bekend was door het vele longeren. Op dit moment loop ik juist op tegen het wegstappen (vanuit opstappen), ze lijkt het niet meer te begrijpen.

Verder denk ik wel dat je hard wil of ik lees het verkeerd: sinds deze zomer intensief aan het rijden (is dat ook ingereden?) en dan nu al naar Barbara Koot willen, denk ook aan je paard of ie eraan toe is als ie nu al niet 'begrijpt' wat je bedoelt met een overgang terug...

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:47

Ja van de zomer ben ik begonnen met haar echt inrijden. Nja intensief is een groot woord maar ben wel bezig met meer trainen. Rijd er ong. 3 a 4 keer per week op. Maar ze is vanaf 3 jaar altijd al gelongeerd met zadel hoofdstel etc. uiteindelijk bijzet maar ze kreeg tussendoor een veulen dus vandaar pas met 5jaar echt ingereden. Dus ik denk qua er niet klaar voor zijn dat dat wel meevalt. Ik denk dat ze er juist klaar voor is, merk aan haar dat ze wel graag voor me werkt. Maar waarom niet bij Barbara Koot lessen? Ik wil juist dat ze mij verder helpt met mijn paard wat meer "onder controle" te houden om het zo maar te zeggen. Want daarnaast is ze ook nog eens erg schrikachtig, vooral 's avonds en zij wil mij daar graag mee helpen zodat Aphrodite de aandacht voor mij heeft inplaats van voor de bosjes :+ terwijl ik haar toch zo goed mogelijk bezig probeer te houden maar op een of andere manier vind ze die rot kabouters toch altijd weer haha

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:11

Mijn paard heeft hetzelfde gedaan, veel overgangen, je kan desnoods als het echt niet gaat een slof erop doen als noodrem, voor het geval dat, wel in overleg met instructrice, niet voor elk paard is dit geschikt.
& dan bedoel ik alleen gebruiken als het nodig is en er niet mee rijden.
& gebruik je stem, dit heeft bij mij heel erg geholpen

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:58

xSannnn schreef:
Mijn paard heeft hetzelfde gedaan, veel overgangen, je kan desnoods als het echt niet gaat een slof erop doen als noodrem, voor het geval dat, wel in overleg met instructrice, niet voor elk paard is dit geschikt.
& dan bedoel ik alleen gebruiken als het nodig is en er niet mee rijden.
& gebruik je stem, dit heeft bij mij heel erg geholpen

Dat zou ik nu echt niet doen, ook niet als het echt nodig is. 1. veel paarden leggen daardoor het bit achter zn kiezen, of nemen het bit tussen de tanden. (dan heb je dus helemaal niks meer) 2. Je rukt eigenlijk letterlijk zn neus tegen zn borst, waardoor die niet stil gaat staan, maar juist de mogelijk heeft om door te lopen. 3. ik vind het persoonlijk niet vriendelijk (zacht uitgedrukt) tegenover het paard.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:00

het enige probleem wat je met dit paard hebt is dat ie niet nageeft... ;) als ze ECHT nageeft dan kan je alles controleren en trekt en hangt ze ook niet. dus werk daar aan ipv allerlei gekke capriolen uithalen :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:01

Moll schreef:
nou sucses bij Barbara Koot.....

Geen fan van Koot? :D

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:47

Ik bedoelde met nu nu al naar Barbara dat het misschien te snel te dressuurgericht is (hard werken) voor een dier wat nog op kracht/in zijn spieren moet gaan komen. Ik ben zelf voorzichtig en ga zelf liever wat langzamer (op wedstrijden) om mijn paard te sparen en er lang plezier van te hebben zonder gebreken door evt. overbelasting.

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 10:21

@ maroesjka ik snap wel wat je bedoelt. Maar ik neem aan dat zij haar training aanpast aan ruiter en paard. Wat een paard nog niet kan zal ze denk ik ook niet van dat paard vragen.

En @ essiesilly het is absoluut niet zo dat ze niet nageeft want dat doet ze juist wel heel makkelijk. Dus daar ligt het niet aan.

Verder heb ik op dit moment het idee dat ze het te makkelijk vind. Dus ik denk dat ze wel toe is aan wat zwaarder werk. Ik merk aan haar dat ze verveeld raakt. Overigens gaan de overgangen al iets beter, ik klem mn bovenbenen erg aan (erg spierpijn opwekkend haha) maar het gaat beter.
Vanavond heb ik mijn eerste les dus ik ben benieuwd hoe ze er op reageert

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:47

als ze zich er volledig uitdrukt, gaat hangen in de teugels en als je een heel rondje bezig bent om halt te houden kan ik je verzekeren dat je paard niet nageeft ook al lijkt het voor jou zo

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:50

Hoe is ze met longeren?
Als ik even geen controle heb over mijn paard, reageert hij vaak wel op stemhulpen. Deze kent hij van longeren.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:18

Derise_ geeft je al zeker goede tips!
Zelf ook een jonger paard wat liever vooruit gaat dan terug. Overgangen terug lukken dan ook niet altijd even soepel. Ik vind het vooral belangrijk om eerst goed het paard te stellen op mijn zit in bv draf of stap alleen. (draf is daarbij makkelijker) Ga terug rijden door op een rustiger tempo te gaan lichtrijden(ookal kom je bij het begin soms uit fase met je paard) Hierbij been erbij houden(maar dat altijd) zo sluit je je paard en houd je hem/haar onder je, tijdens deze vertraging is het de bedoeling dat het paard in de aanleuning blijft, drukt die zich eruit, rijd je weer met je been naar de hand toe. Hierdoor zal het tempo weer iets toenemen. Daarna gewoon weer opnieuw proberen. Tot het lukt! En alleen verder gaan zolang het paard volledig 'klopt' dus aanleuning activiteit en het onder je blijven. Zo probeer je steeds verder te sluiten.(de hand is er tot nu toe nog geen een moment voor gebruikt, alleen voor de weerstand biedende hand voor de aanleuning) Wanneer het paard hier fijn op reageert kun je het sluiten zo door laten gaan tot deze in stap eindigt. Hoe vaker je dit oefent hoe makkelijker die natuurlijk reageert op je zit, en hoe sneller en makkelijker die terug gaat. Maar dat is natuurlijk logisch!
Heel veel succes!

Ps, over commentaar over de instructrice die jij gaat bezoeken(ken haar niet) maar een goede instructie zal altijd zich aanpassen aan het niveau en kunnen van het paard. Als zij zou les geven moet je er vanuit gaan dat ze niet verder met je gaat dan jouw tempo-controle-probleem. Want voordat dat onder controle is zal je echt nog niet verder moeten gaan. Veel plezier en leerze!

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:39

In de overgang halve ophoudingen rijden. Zorg dat ze niet kan gaan hangen door zelf los te laten.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:35

weet iemand wat je moet doen als je kleine,speelse shettie weigert om te doen wat je wilt? ze weigert in draf te gaan en draaien doet ze ook al niet... ze wordt bereden zonder zadel (singel te groot en nog geen tijd gehad om een nieuwe te kopen) en met een halster. het gebeurt regelmatig dat ze gewoon wegrent en zo een korte draai maakt dat ik eraf vlieg. longeren werkt ook niet , rent ze gewoon weg. ik weet niet wat te doen want normaal is ze braaf bij alles mijn klein broertje kan er ook soms eens op zitten en andere kleine kindjes ook , dan doet ze niets. ze is zo braaf , je kan onder haar door kruipen. kan het liggen aan mijn grote en gewicht ben namelijk 1,50 meter en weeg 40 kilo mischien te veel voor een shettie die zadelmak gemaakt moet worden?

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:22

@ M_ Vainqueur bedankt voor je tips.

Ik heb gister les gehad van Barbara. Ik was erg tevreden over haar en ze heeft me echt al heeeeel erg geholpen. Aphrodite was totaal anders. Ze was rustig, ik kon makkelijker terug rijden. Ze gebruikt de theorie van Andrew Mclean. Zijn theorie is gebasseerd op het denken van het paard en is wetenschappelijk bewezen. Ze gebruikt dus hulpen die voor het paard beter te begrijpen zijn en aphrodite reageerde daar goed op, dus ik ben echt blij hihi

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:30

ja het is wel goed dat je les neemt bij iemand met ervaring ;)

sucses

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:31

niet gemeen bedoeld hoor van hier bove :Y)

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:06

klinkt een beetje alsof je paard maling aan je heeft,
ik zou m een schop geven als hij niet reageert,
als jij wilt halthouden, en je rijdt m tegen je hand aan,
en je vangt m op,
en hij loopt door, dan n schop geven, en misschien n brul,
kijken of dat helpt,
je moet er wel op letten dat je er niet een gewoonte van maakt,
om een schop en een brul te geven,
want dan kan je blijven schoppen en brullen,
je meot m ff attent en duidelijk maken dat wat ie doet,
dat jij dat niet accepteerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:36

Als IK dat al niet snap he, een paard een schop geven terwijl 'ie langzamer moet. Hoe moet een PAARD dat dan in hemelsnaam nog snappen?
Hulpen moeten LOGISCH zijn voor een paard. En trappen terwijl je langzamer wilt is bepaald niet logisch.
Overigens vind ik 'brullen' ook een teken van onmacht.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:39

Barbara kan je vast veel goede tips geven.
Na een paar lessen met mijn paard was het ook helemaal over. Ze snappen het gewoon nog niet goed.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:43

simone26 schreef:
klinkt een beetje alsof je paard maling aan je heeft,
ik zou m een schop geven als hij niet reageert,
als jij wilt halthouden, en je rijdt m tegen je hand aan,
en je vangt m op,
en hij loopt door, dan n schop geven, en misschien n brul,
kijken of dat helpt,
je moet er wel op letten dat je er niet een gewoonte van maakt,
om een schop en een brul te geven,
want dan kan je blijven schoppen en brullen,
je meot m ff attent en duidelijk maken dat wat ie doet,
dat jij dat niet accepteerd...

:j

Dat zal goed helpen! :n
Laatst bijgewerkt door Circel op 29-11-10 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:44

Sonja schreef:
Als IK dat al niet snap he, een paard een schop geven terwijl 'ie langzamer moet. Hoe moet een PAARD dat dan in hemelsnaam nog snappen?
Hulpen moeten LOGISCH zijn voor een paard. En trappen terwijl je langzamer wilt is bepaald niet logisch.
Overigens vind ik 'brullen' ook een teken van onmacht.

helemaal mee eens. Wat een belachelijke post Simone.
TS; je hebt professionele begeleiding, dat is al een heel belangrijke stap.